آشنایی با روش های شیمی درمانی سرطان چشم و انواع داروهای آن

آشنایی با روش های شیمی درمانی سرطان چشم و انواع داروهای آن

آشنایی با روش های شیمی درمانی سرطان چشم و انواع داروهای آن

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان چشم برای درمان برخی از انواع سرطان چشم استفاده می شود. شیمی درمانی سرطان چشم با استفاده از داروهای مختلف و به روش های مختلف انجام می شود و می تواند به درمان سرطان های چشم کمک کند. در شیمی درمانی از داروهای ضد سرطان (سیتوتوکسیک) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این داروها از طریق جریان خون در تمام بدن منتشر شده و سلولهای سرطانی را از بین می برد.

انواع مختلفی از سرطان چشم وجود دارد. شیمی درمانی معمولاً برای ملانوم کره چشم (ملانوم یووال) خوب عمل نمی کند. متخصص چشم فقط در صورت بازگشت ملانوم پس از درمان با جراحی یا رادیوتراپی ، شیمی درمانی را پیشنهاد می کند. همچنین ممکن است برای درمان ملانوما یا سرطان سلول سنگفرشی در سطح چشم (ملتحمه) قطره چشمی شیمی درمانی برای شما تجویز شود. به احتمال زیاد برای درمان لنفوم چشم شیمی درمانی سیستمیک برای شما تجویز خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

انواع داروهای شیمی درمانی سرطان چشم

داروهای مختلفی وجود دارد که پزشکان برای درمان سرطان چشم استفاده می کنند. داروهای تجویزی برای شما به عوامل مختلفی از جمله نوع سرطان چشم و مرحله سرطان چشم بستگی دارد. برای ملانوم و سرطان سلول سنگفرشی سطح چشم (ملتحمه) ممکن است داروهای زیر برای شما تجویز شود:

  • میتومایسین C
  • فلوروراسیل (۵FU)

داروهای شیمی درمانی که پزشکان برای درمان لنفوم چشم استفاده می کنند عبارتند از:

  • متوترکسات
  • سیتارابین (Ara-C)
  • تیوتپا
  • کلرامبوسیل

اگر ملانوم یووال از نقاط دیگر بدن به چشم منتقل شده باشد ، ممکن است داروهای زیر برای شما تجویز شود:

  • داکاربازین
  • تموزولومید

علاوه بر موارد فوق ممکن است داروی هدفمند یا ایمونوتراپی داشته باشید. به عنوان مثال برای لنفوم داروی ریتوکسیماب تجویز می شود داروی ایمونوتراپی به نام ipilimumab نیز برای ملانوم یووال استفاده می شود.

روش های شیمی درمانی سرطان چشم

قطره چشمی شیمی درمانی (شیمی درمانی موضعی)

پزشکان ممکن است برخی از سرطان های سطح چشم (ملتحمه) مانند ملانوم و سرطان سلول سنگفرشی را با قطره های چشم شیمی درمانی درمان کنند. به این روش، شیمی درمانی موضعی گفته می شود. عوارض جانبی شامل قرمزی ، آبریزش چشم و التهاب است. این روش ممکن است به تنهایی یا با سایر روش های درمانی مانند جراحی یا سرما درمانی همراه شود.

شیمی درمانی سیستمیک

اگر لنفوم چشم دارید احتمالاً شیمی درمانی سیستمیک برای شما تجویز می شود. درمان لنفوم چشم به نوع و مرحله لنفوم بستگی دارد. شما می توانید دارو را از طریق یک لوله کوتاه و نازک (یک کانول) که در بازوی شما قرار می گیرد ، دریافت کنید.

آشنایی با روش های شیمی درمانی سرطان چشم و انواع داروهای آن

آشنایی با روش های شیمی درمانی سرطان چشم و انواع داروهای آن

شیمی درمانی با تزریق در مایع اطراف نخاع 

اگر لنفوم چشم دارید ممکن است داروهای شیمی درمانی از طریق مایع اطراف نخاع برای شما تجویز شود. به این روش شیمی درمانی داخل نخاعی گفته می شود. در این روش پزشک با سوراخ کمر دارو را به مایع اطراف نخاع شما تزریق می کند.

قرص شیمی درمانی

ممکن است متوترکسات به صورت قرص برای لنفوم چشم تجویز شود شما باید دوز مناسبی از این دارو را بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید. حتما قبل از قطع مصرف داروی سرطان با متخصص یا خط مشاوره خود صحبت کنید.

شیمی درمانی داخل چشم

برای درمان لنفوم چشم پزشکان ممکن است داروی شیمی درمانی را مستقیماً وارد چشم کنند. این احتمال وجود دارد که لنفوم شما عود کند. در این مواقع اغلب متوترکسات تجویز می شود و شما معمولاً طی یک سال این دارو را به صورت تزریقی دریافت خواهید کرد.

تزریق دارو در چشم ممکن است دلهره آور به نظر برسد ، اما یک روش نسبتاً ساده و سریع است. در این روش قطره چشم بی حس کننده موضعی استفاده می شود تا ناحیه بی حس شود. هنگام ورود سوزن ممکن است کمی احساس درد کنید. عوارض جانبی احتمالی تزریق شامل قرمزی چشم ، عفونت ، التهاب داخل چشم و آب مروارید است. داروی هدفمند برای لنفوم چشم ریتوکسیماب است.

عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان چشم

  • احساس بیماری
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • احساس خستگی زیاد
  • مقاومت کمتر در برابر عفونت ها
  • خونریزی و کبودی بدن
  • اسهال یا یبوست
  • ریزش مو

با اینحال عوارض جانبی داروها به نوع داروهایی مصرف می کنید ، اینکه چه مقدار از هر دارویی مصرف می کنید و چگونه نسبت به داروها واکنش نشان می دهید بستگی دارد. برای درمان عوارض جانبی حتما با پزشک خودتان مشورت کنید و در صورت ریزش مو می توانید تا پایان دوره شیمی درمانی از کلاه گیس استفاده کنید.