کدام داروهای شیمی درمانی متداول باعث ریزش مو می شوند؟

کدام داروهای شیمی درمانی و چگونه باعث ریزش مو می شوند؟

کدام داروهای شیمی درمانی متداول باعث ریزش مو می شوند؟

نوشته admin

داروهای شیمی درمانی متداول در انواع مختلف برای کمک به درمان سرطان یا پیشگیری از عود آن برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها عوارض گوناگونی دارند ولی مهمترین دغدغه افراد برای استفاده از این داروها ریزش مو است.

ریزش مو یکی از بدترین عوارض استفاده از داروهای شیمی درمانی خصوصا برای خانم هاست. اما همه داروهای شیمیایی باعث ریزش مو نشده و ممکن است منجر به نازکی یا کم پشتی موها شوند. علاوه بر این سایر عوامل مرتبط با شیمی درمانی مانند دوز دارو و مقدار مصرف آن می تواند بر ریزش مو نیز تأثیر بگذارد. از آنجاییکه درمان موثر سرطان اولویت اصلی است خوشبختانه گزینه هایی برای کمک به افراد در کنار آمدن با این عوارض وجود دارد. برای اینکه از تاثیر داروهای شیمیایی بر ریزش مو مطلع شوید با این مقاله از سایت فروش کلاه گیس همراه ما باشید.

 

چرا داروهای شیمی درمانی متداول باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو در طول مدت شیمی درمانی برای بسیاری از سرطان ها بسیار رایج است ، اگرچه برخی از داروها و روش های تجویز بیشتر از سایر موارد باعث ایجاد اختلال در فولیکول های مو می شوند.

اگرچه این داروها می توانند در از بین بردن سلولهای سرطانی موثر باشند ، اما به سلولهای طبیعی که به سرعت تقسیم می شوند نیز آسیب می رسانند. این سلولها شامل فولیکول های مو (منجر به ریزش مو) ، سلولهای دستگاه گوارش (منجر به حالت تهوع و استفراغ) و سلولهای مغز استخوان (منجر به کاهش تعداد گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت ها) می شود.

کراتینوسیت های موجود در فولیکول مو سریعتر از بسیاری از سلولهای بدخیم تقسیم می شوند و خون رسانی خوبی دارند که عوامل شیمی درمانی را به طور موثر به آنها می رساند. متابولیسم سریع این سلولها همچنین آنها را تحت فشار اکسیداتیو قرار می دهد بنابراین داروهای شیمی درمانی می تواند آن را تا حدی که سلول از بین می برد ، افزایش دهند.

ریزش مو و مقدار ریزش مو هنگام استفاده از داروهای شیمیایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل موارد زیر است:

  • دوز شیمی درمانی: دوزهای بالاتر به طور کلی خطر بیشتری برای ریزش مو دارند.
  • تعداد دفعات شیمی درمانی: دوزهای مکرر خطر بیشتری دارند.
  • مسیر مصرف: داروهای وریدی بیشتر از داروهای خوراکی باعث ریزش مو می شوند.
  • داروها یا ترکیبی از داروهایی که دریافت می کنید: برخی داروها بیشتر از سایرین باعث ریزش مو می شوند و دریافت ترکیبی از داروها خطر ریزش مو را افزایش می دهد.
  • زمینه های فردی شما: بعضی از افراد حتی در دوزهای مشابه و داروهای مشابه ، بیش از سایرین دچار ریزش می شوند.

کدام داروهای شیمی درمانی متداول احتمال ریزش مو را افزایش می دهند؟

داروهای شیمی درمانی با بیشترین خطر ایجاد ریزش مو (یا حداقل ریزش موی قابل توجه) در بسیاری از افراد شامل موارد زیر است:

عوامل آلکیله کننده: سیتوکسان یا نئوسار (سیکلوفسفامید) ، آیفکس (ایفوسفامید) ، مایلران یا بوسولفکس (بوسولفان) ، تیوپلکس (تیوتپا).

آنتی بیوتیک ضد تومور: کاسمگن (داکتینومایسین) ، آدریامایسین یا دوکسیل (دوکسوروبیسین) ، آدامایسین (ایداروبیسین)

مهار کننده های توپویزومراز:  VePesid (اتوپوزیدCamptosar (ایرینوتکان)

عوامل ضد میکروتوبول: تاکسول (پاکلیتاکسل) ، تاکسوتر (دوکتاکسل) ، النس (اپی روبیسین) ، ایکسمپرا (ایکسابپیلون) ، النس (اپی روبیسین) ، مارکیبو یا وینکاسار (وین کریستین) ، آلوکرست یا Navelbine (وینورلبین)

ضد متابولیت: Efudex (فلوروراسیل) ، Gemzar (gemcitabine

 

کدام داروهای شیمی درمانی و چگونه باعث ریزش مو می شوند؟

کدام داروهای شیمی درمانی و چگونه باعث ریزش مو می شوند؟

داروهای شیمی درمانی متداول که به احتمال کمتر باعث ریزش مو می شود

بعضی از داروهای شیمی درمانی فقط  باعث ریزش مو خفیف می شوند اگرچه این داروها اغلب با داروهایی ترکیب می شوند که باعث ریزش بیشتر مو می شوند. اینها شامل:

  • پلاتین ها: پاراپلاتین (کاربوپلاتین) ، پلاتینول (سیس پلاتین) ، الوکساتین (اگزالی پلاتین)
  • آنتی بیوتیک ضد تومور: Bleo 15K (بلئومایسین) ، موتامایسین (میتومایسین C) ، دوزهای پایین اپی روبیسین یا دوکسوروبیسین
  • ضد متابولیت ها: Trexall ، Otrexup ، Rasuvo (متوترکسات)
  • سیکلوفسفامید خوراکی
  • مهار کننده های توپویزومراز: نووانترون (میتوکسانترون) ، هیکامتین یا پوتاکتازول (توپوتکان)
  • عوامل آلکیله کننده: هگزالن (آلترتامین)

داروهای شیمی درمانی متداول چه زمانی باعث ریزش مو می شوند؟

ریزش مو حدودا حوالی جلسه دوم شیمی درمانی شما شروع می شود اگرچه این زمان  خیلی قطعی نیست ولی ممکن است به آرامی شروع شود ، اما حدوداً یک ماه تا دو ماه پس از شروع درمان به سرعت افزایش می یابد. برخی از افراد تا زمانی که شیمی درمانی را تقریباً به پایان نرسانند تمام موهای خود را از دست نمی دهند.

رشد مجدد مو معمولاً ظرف سه ماه پس از پایان شیمی درمانی آغاز می شود. هنگامی که موهای شما دوباره رشد می کند اگر قبل از شیمی درمانی موهای شما صاف بود ، به احتمال زیاد دوباره صاف می شود.

چه چیز دیگری در ریزش مو نقش دارد؟

تعدادی از داروهای غیر سرطانی مرتبط با ریزش مو وجود دارند که در صورت استفاده ترکیبی ممکن است اثرات داروهای شیمی درمانی را تشدید کند.

برخی از این موارد شامل رتینوئیدها (Accutane)، داروهای ضد تیروئید ، L-Dopa (لوودوپا) ، آمفتامین ها ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و چندین داروی ضد افسردگی مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و Wellbutrin (بوپروپیون) است.

علاوه بر داروها ، بیماری ، جراحی یا تغییر در رژیم غذایی (رژیم های کم پروتئین یا رژیم های بسیار کم کالری) ممکن است منجر به ریزش مو شود.

بیماری تیروئید ( کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید) ممکن است باعث ریزش مو شود و ممکن است با درمان سرطان (مانند پرکاری تیروئید ناشی از شیمی درمانی یا کم کاری تیروئید ، که در ایمنوتراپی بسیار شایع است) رخ دهد.

برخی از افراد خنک سازی پوست سر را به عنوان راهی برای کاهش ریزش مو استفاده می کنند در حالی که دیگران استفاده از روسری یا کلاه گیس را ترجیح می دهند. این اولویت بسیار شخصی است و مهم این است که شما بهترین کارها را برای خودتان انجام دهید. خوشبختانه ، ریزش مو در این دوران موقتی است و برای بسیاری از افراد موهایشان حتی سالم تر از قبل رشد می کند. علاوه بر شیمی درمانی ، برخی از روشهای درمانی هدفمند و هورمونی برای سرطان نیز می تواند باعث تغییر مو مانند نازک شدن ، فر شدن یا خشکی موها شوند.

بنابراین برای راحت تر سپری  کردن این دوران استایل موهای خودتان را از قبل به شکل بسیار کوتاه تغییر دهید تا از ریزش موها اذیت نشوید و یک یا چند کلاه گیس زیبا خریداری کنید و از این موهای مصنوعی لذت ببرید تا مجددا موهای طبیعی شما شروع به رشد کنند.

برای خرید کلاه گیس می توانید از طریق سایت فروش کلاه گیس اقدام کرده و به راحتی این محصولات را ببینید و انتخاب کنید و خریداری نمائید.