مزایای ویتامین B12 برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ رنگ طبیعی موها

مزایای ویتامین B12برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ رنگ طبیعی موها

مزایای ویتامین B12 برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ رنگ طبیعی موها

نوشته admin

ویتامین B12 یکی از مواد مغذی خاصی است که در سلامت موها تاثیر مهمی دارد در حقیقت ، ویتامین B12 نه تنها به رشد موهای سالم کمک می کند  بلکه می تواند در سلامت آنها نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

سلول های مو دومین دسته از سلول های بدن با رشد سریع هستند. موها بافتی غیر ضروری در بدن هستند. این بدان معناست که زمانی که قسمت دیگری از بدن دچارکمبود مواد مغذی باشد بدن هیچگاه مواد مغذی را به سلولهای  مو نمی فرستد به همین دلیل موها معمولاً یکی از اولین قسمت هایی از بدن هستند که در صورت عدم تعادل مواد مغذی دچار مشکل می شوند.

ویتامین B12  که کوبالامین نیز نامیده می شود یکی از هشت ویتامین از خانواده ویتامین گروهB  است. بدن شما برای تبدیل غذای مصرفی به انرژی به ویتامین B12 نیاز دارد ، به همین دلیل است که افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 گاهی احساس کسالت و خستگی می کنند. ویتامین B12 همچنین در تشکیل سلول ، عملکرد سیستم ایمنی بدن و تنظیم خلق و خو نقش اساسی دارد. ویتامین B12 به رشد بدن کمک می کند.

تاثیر ویتامین B12 در رشد مو

ویتامین B12 برای تولید گلبول های قرمز خون که فولیکول های مو را با مواد مغذی و اکسیژن برای رشد سالم مو تغذیه می کند ، مهم است. از آنجا که ویتامین B12 در تشکیل سلول نقش دارد ، فولیکول های مو ممکن است نتوانند موهای جدید را به میزان موثری در مواقعی که سطح ویتامین B12 پایین است ، رشد دهند. بنابراین یکی از عوارض جانبی کمبود ویتامین B12 ممکن است ریزش مو باشد.

با این حال ، شما نمی توانید تنها بر اساس الگوهای رشد مو ، کمبود ویتامین B12 را تشخیص دهید. اگر مشکوک هستید که کمبود ویتامین B12 دارید یا نگران ریزش مو هستید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

چرا ویتامین برای سلامتی B12 مهم است؟

ویتامین B12 درهمه سلول های  بدن استفاده می شود. این ویتامین به عملکرد طبیعی سیستم عصبی شما کمک می کند و نقش مهمی در تولید DNA دارد وبرای موهای شما بسیار مهم است. این ویتامین به بدن شما در متابولیسم اسیدهای آمینه (بلوک های سازنده مو) کمک می کند. همچنین به سالم نگه داشتن گلبول های قرمز خون کمک می کند و به آنها اجازه می دهد اکسیژن کافی به بافت های شما (از جمله فولیکول های مو) برساند.

رشد مو:

با وجود سطح مناسب ویتامین B12در بدن ، فولیکول های مو مواد مغذی را برای تحریک رشد مو دریافت می کنند. تغذیه مناسب سلول ها به رشد مجدد موهایی که قبلاً از دست رفته اند، کمک می کند.

موهای سالم:

حفظ سطح معینی از ویتامین B12  در بدن برای سیستم عصبی سالم و تشکیل گلبول های قرمز خون مهم است و سلامت هر یک از این موارد می تواند بر موهای ما تأثیر بگذارد.

رنگدانه:

ملانین مسئول تولید رنگدانه در مو و پوست است. ویتامین B12 به تقویت رنگدانه و رشد مجدد مو کمک می کند و همچنین رنگ اصلی مو را حفظ می کند.

علاوه بر این آگاهی از مصرف غذا و نوشیدنی وهمچنین محصولاتی که استفاده می کنید و نحوه مقابله با استرس می تواند به بهبود سلامت موهای شما کمک کند.

اهمیت ویتامین B12 در حفظ رنگ مو چقدر است؟

کسانی که می خواهند رنگ موهای خود را از خاکستری به سیاه تبدیل کنند ، ویتامین B12 برای آنها بسیار مهم است. این ویتامین  نه تنها  از سفید شدن بیشتر موها جلوگیری می کند. به گفته متخصصان ، کمبود ویتامین B12 در رژیم غذایی ممکن است علت سفید شدن موها باشدو این ممکن است در مورد کودکان نیز اتفاق بیفتد.

اغلب مشاهده می شود که علیرغم مصرف کافی ویتامین B12 ممکن است کمبود این ویتامین وجود داشته باشد. زیرا وقتی ویتامین بیش از حد جذب شود ذخیره نمی شود. رژیم غذایی مرجع یا DRI که برای مصرف این ویتامین ۲.۴ میلی گرم در روز برای مردان و زنان ۱۴ ساله و بالاتر است. کسانی که می خواهند از مشکل سفید شدن موها خلاص شوند باید این مقدار از ویتامین را روزانه مصرف کنند.

چقدر ویتامین B12 مصرف کنیم؟

برای اکثر مردم  ۲.۴ میکروگرم دوز روزانه ویتامین B12 توصیه شده است. این ممکن است بسته به سن ، شیوه زندگی و نیازهای شخصی تغییر کند.

ترجیحاً ویتامین B12 مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید تا مکمل. با این حال ، گاهی اوقات به دلیل عواملی مانند محدودیت های رژیم غذایی ، بیماری ، داروها یا شیوه زندگی پرهیاهو این امکان وجود ندارد. هنگامی که ریزش مو و یا نازک شدن موها شروع شده است ، ترکیبی از مکمل ها و رژیم غذایی سالم برای رشد مجدد بهترین راه حل  است.

  • غذاهای غنی از ویتامین  B12
  • مرغ
  • جگر
  • تخم مرغ
  • ماهی سالمون
  • ماهی کاد
  • شیر
  • شیر سویا غنی شده
  • غلات غنی شده
  • مخمر
مزایای ویتامین B12برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ رنگ طبیعی موها

مزایای ویتامین B12برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ رنگ طبیعی موها

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 یکی از مهمترین علل کم خونی است. این وضعیت باعث می شود بدن شما گلبول های بزرگتر از گلبول های قرمز طبیعی تولید کند  که قادر به انتقال اکسیژن کافی (هموگلوبین) به بافت های شما نیستند.

هنگامی که بدن شما دچار کمبود اکسیژن است به جای فولیکول های مو اکسیژن را برای زنده نگه داشتن سایر قسمت های بدن استفاده می کند. بدون اکسیژن ، فولیکول های مو شما به درستی کار نمی کنند و موهای شما دچار ریزش می شوند.

اگر رژیم غذایی شما فاقد غذاهای غنی از ویتامین B12 باشد یا از داروهای خاصی که مانع جذب B12 می شوند، استفاده کنید دچار این علائم خواهید شد:

  • خستگی مفرط
  • کمبود انرژی
  • سوزن سوزن شدن یا بیحسی
  • ضعف عضلانی
  • اختلال در بینایی
  • احساس ناخوشی

آیا کمبود ویتامین B12 باعث ریزش مو می شود؟

بله ، ویتامین B12 می تواند به طورغیر مستقیم باعث ریزش مو و تغییر سلامت مو شود. کمبود ویتامین  B12 سایر عملکردهای مهم بدن را مختل می کند و منجر به ریزش بیش از حد مو می شود. ویتامین B12 در درجه اول در محصولات حیوانی یافت می شود و گیاه خواران در معرض کمبود این ویتامین  قرار دارند.

نحوه درمان ریزش مو ناشی از کمبود  B12

اگر دچار ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین ب۱۲ هستید، نگران نباشید. چند راه برای درمان آن در اسرع وقت وجود دارد.

مراجعه به پزشک

اگر فکر می کنید کمبود  ب۱۲ دارید ، اولین قدم این است که به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید. حتی اگر سطح کمی از کمبود ویتامین در آزمایش نشان داده شد، هنوز توصیه می شود که قبل از وخیم شدن  این موضوع آن را درمان کنید. پزشک شما احتمالاً باید شرایط دیگری را که می تواند مسئول ریزش مو یا سایر مشکلات مربوط به سلامتی باشد را رد کند. از آنجا که ریزش مو می تواند ناشی از مشکلات متعددی باشد ، ممکن است لازم باشد یک بررسی عمومی برای سلامت خود انجام دهید:

مکمل مصرف کنید

مکمل برای کسانی که به دلیل مشکلات پزشکی یا رژیم غذایی خاص در جذب B12 مشکل دارند توصیه می شود. این روش ممکن است فقط به صورت کوتاه مدت برای کمک به افزایش سطح مورد نیاز این ویتامین باشد. مصرف مکمل یک روش موثر و ایمن برای حفظ مقدارکافی این ویتامین در بدن است و برای برخی افراد می تواند مناسب باشد.

گاهی اوقات ، مصرف مکمل ضروری است حتی اگر کمبود نداشته باشید. به عنوان مثال ، اگر گیاهخوار هستید و یا گوشت کمی مصرف می کنید ، توصیه می شود دوز بالایی از B12 را مصرف کنید. این امر برای اطمینان از این است که به دلیل استفاده کم از این ویتامین بیمار نمی شوید. همیشه بهتر است در ابتدا از کمبود جلوگیری کنید.

ماساژ پوست سر انجام دهید

ماساژ پوست سر یکی از روش هایی است که می تواند به درمان ریزش مو ناشی از کمبود B12 کمک کند. با نوک انگشتان خود روغن یا ترکیبی از روغن های مفید پوست سر را ماساژ دهید تا به گردش خون و تحریک فولیکول های مو کمک کند. این روش می تواند به تحریک رشد موهای جدید و جلوگیری از ریزش بیشتر مو کمک کند. همچنین می تواند خارش پوست سر را برطرف کند.

در حالی که برای درمان ریزش مو تلاش می کنید، می توانید این کار را دو یا سه بار در هفته انجام دهید پس از بهبود شرایط ، آن را متناسب با نیاز خود کاهش دهید.

غذاهای غنی از آهن بیشتری بخورید

کمبود B12 اغلب با کمبود آهن اشتباه گرفته می شود. حقیقت این است که آنها یکسان نیستند. آهن یک ماده معدنی است در حالی که B12 یک ویتامین است .

با وجود این ، آهن و B12 اغلب در غذاهای مشابه یافت می شوند. کمبود آهن در بدن می تواند منجر به کم خونی شود  که می تواند یک بیماری جدی باشد که منجر به خستگی ، سرگیجه و ریزش مو می شود.

اگر سطح این ویتامین در بدن کافی نباشد ، سلول های مو قادر به تکیر و تزاید نیستند. بدون تولید سالم گلبول های قرمز اکسیژن کافی  به پوست سرمنتقل نخواهد شد در نتیجه ، این باعث ضعیف شدن فولیکول های مو می شود که در نهایت منجر به ریزش و نازک شدن مو می شود.

برای داشتن موهای ضخیم و سالم چه باید کرد؟

رژیم غذایی سالم داشته باشید

اگرچه ممکن است برای مو نیاز به ویتامین B12 داشته باشید  اما این تنها ماده مغذی لازم برای رشد سالم موها نیست. با خوردن رژیم غذایی مملو از مقدار زیادی گوشت بدون چربی ، سبزیجات ، میوه ها و چربی های سالم ، مطمئن شوید که به اندازه کافی ویتامین ها و مواد معدنی برای مو مصرف می کنید یا از مکمل غذایی برای رشد مو استفاده کنید.

صرف نظر از آنچه می خورید ، نرخ رشد متوسط ​​مو به طور کلی در حدود نیم اینچ در ماه است. بنابراین اگر می خواهید موهای بلندتر و سالم تری داشته باشید ، باید کاری انجام دهید تا از سلامت آنها حمایت کنید.

شستن موهای خود را حدود سه یا چهار بار در هفته، بسته به نوع موی خود با شامپو ملایم( همیشه از شامپو با نرم کننده مرطوب کننده و مرغوب ) به آبرسانی موها کمک می کند.

هنگام شانه زدن موها ملایم تر عمل کنید و برای موهای خیس (که نسبت به موهای خشک شکننده تر است) از شانه های دندانه دار استفاده کنید. در نهایت ، از مدل های موی خیلی محکم خودداری کنید و تا جایی که ممکن است از وسایل حرارتی برای حالت دادن به موهای خود اجتناب کنید.