خواص روغن اسطوخودوس برای موها و جلوگیری ریزش مو

روغن اسطوخودوس برای مو

خواص روغن اسطوخودوس برای موها و جلوگیری ریزش مو

نوشته admin

روغن اسطوخودوس در اکثر محصولات مراقبت از مو و بدن به دلیل بوی دلپذیر مورد استفاده قرار می گیرد.  اسانس ها عصاره های غلیظ گیاهی هستند که از طریق فرآیند تقطیر یا از طریق فشار مکانیکی تولید می شوند. روغن اسطوخودوس یکی از محبوب ترین روغن های ضروری است که به دلیل خواص متعدد خود برای سلامتی و زیبایی شناخته می شود. در ادامه این مقاله از سایت فروش کلاه گیس به خواص روغن اسطوخودوس برای مو اشاره می شود لطفا با ما همراه باشید.

روغن اسطوخودوس چگونه تولید می شود؟

نحوه تولید روغن اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس که روغن اسطوخودوس نیز نامیده می شود، عموما از طریق تقطیر با بخار آب تهیه می شود. یعنی این روغن از گیاه اسطوخودوس به روش پرس سرد استخراج می شود و دارای رایحه ای شیرین و آرامش بخش است. برای تولید یک گرم اسانس اسطوخودوس بیش از ۲۰۰ گرم گل اسطوخودوس لازم است. اسطوخودوس گیاهی از خانواده نعناعیان است که به طور طبیعی در منطقه مدیترانه یا پروونس فرانسه رشد می کند.

عطر بی ‌نظیر این گیاه ویژگی معطر نعناع را به شکلی ملایم ‌تر و ظریف ‌تر ارائه می دهد. اکثر مردم آن را باطراوت و آرامش بخش می دانند. این روغن هزاران سال است که در طول تاریخ به روش های مختلف به استرس و آرامش، شفافیت ذهنی و بهبود عملکرد مغز، نیش حشرات، بریدگی و نیش زنبور، سرما خوردگی، آنفولانزا و آلرژی، سردرد و میگرن و حتی تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با علائم دیابت کمک کرده است. 

ترکیبات روغن اسطوخودوس

ترکیبات روغن اسطوخودوس

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که ایا روغن اسطوخودوس برای مو خوب است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است که در قدم اول با ترکیبات و تاثیرات ترکیبات روغن اسطوخودوس برای مو آشنا شویم. برخی از مهم ترین ترکیبات روغن اسطوخودوس عبارتند از:

  • لینالول (linalool): یک ترکیب آنتی اکسیدانی که می تواند به تقویت فولیکول های مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.
  • ژرانیول (geraniol): یک ترکیب ضدالتهابی که می تواند به کاهش التهاب پوست سر و بهبود گردش خون در آن کمک کند.
  • کامفور (camphor): یک ترکیب ضدباکتریایی که می تواند به از بین بردن باکتری های مضر پوست سر و جلوگیری از ایجاد شوره سر کمک کند.

توجه داشته باشید که روغن اسطوخودوس یک روغن ضروری است و نباید به صورت خالص روی پوست سر استفاده شود. بهتر است آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کنید.

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس برای رشد مو

نحوه استفاده از روغن اسطوخودوس برای رشد مو

روغن اسطوخودوس یکی از روغن های ضروری پرکاربرد است که خواص درمانی متعددی دارد. یکی از این خواص، تحریک رشد مو است. روغن اسطوخودوس با افزایش گردش خون در پوست سر، فولیکول های مو را تقویت می کند و به رشد مو کمک می کند.

به منظور طرز استفاده روغن اسطوخودوس برای مو، می توانید به روش های زیر عمل کنید:

  • ماساژ پوست سر با روغن اسطوخودوس: چند قطره روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و به پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.
  • اضافه کردن روغن اسطوخودوس به شامپو و نرم‌کننده: چند قطره روغن اسطوخودوس را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید و به طور معمول از آن استفاده کنید.
  • استفاده از روغن اسطوخودوس به عنوان اسپری مو: چند قطره روغن اسطوخودوس را با آب مخلوط کنید و به عنوان اسپری مو استفاده کنید. این کار به مرطوب نگه داشتن مو و تقویت فولیکول های مو کمک می کند.

هنگامی که پوست سر به طور مستقیم با روغن اسطوخودوس ماساژ داده شود باعث تحریک فولیکول ها و افزایش رشد مو می شود. این به این دلیل است که پوست سر و فولیکول های مو برای رشد به ویتامین ها و مواد مغذی خاصی نیاز دارند. ناگفته نماند استرس های اضافه شده بر بدن ما ناشی از زندگی مدرن، افزایش آلودگی و شامپوهای شیمیایی همگی به شدت بر سلامت موهایمان تاثیر می گذارند. بنابراین مهم است که پوست سرمان را با مواد طبیعی تغذیه کنیم.

روغن اسطوخودوس این مواد مغذی و آنتی اکسیدان های حیاتی را فراهم می کند و در عین حال جریان خون و گردش خون را در فولیکول ها تحریک می کند و باعث می شود کارایی آن چندین برابر شود.

همچنین یکی از مواردی که باید در روش استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو رعایت کنید این است که قبل از استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو، حتماً آن را روی یک قسمت کوچک از پوست خود تست کنید تا از بروز حساسیت جلوگیری کنید.

فواید و خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و مو

خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و مو

این روغن به دلیل خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده خود، می تواند در درمان بسیاری از مشکلات پوستی و مو مانند آکنه، اگزما، شوره سر، ریزش مو و خارش پوست مفید باشد. همچنین، روغن اسطوخودوس به دلیل خواص آرامش بخش خود، می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. در ادامه به برخی از خواص روغن اسطوخودوس برای پوست و مو اشاره می کنیم:

التهاب را از بین می برد

یکی از شایع ‌ترین علل شوره سر، مخمری به نام مالاسزیا است که با تولید اسیدهای چرب می ‌تواند برای افراد خاصی تحریک‌ کننده باشد. روغن اسطوخودوس دارای اثرات ضد میکروبی است که می تواند به از بین بردن قارچ ها و باکتری هایی که می توانند مشکلات بسیاری برای پوست سر و ریشه موها ایجاد کنند، کمک کند.

با شوره سر مبارزه می کند

خواص ضد التهابی اسطوخودوس می تواند خارش پوست سر را تسکین دهد. این روغن یک ترکیب مناسب برای درمان پوست سر است اگر با شوره سر یا خارش سر دست و پنجه نرم می کنید. به این منظور چند قطره روغن ضد میکروب اسطوخودوس را با چند قاشق غذاخوری روغن حامل مخلوط کرده و مستقیماً روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید ۱۰-۱۵ دقیقه بماند، سپس طبق معمول شامپو بزنید. این روند را چند بار در هفته تکرار کنید تا پوست سرتان بدون پوسته پوسته و خارش شود و شوره سر را نیز به آسانی برطرف کنید.

برای نتیجه بهتر می توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را با روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را بر روی پوست سر ماساژ دهید  و سپس موهایتان را بشویید. این ترکیب می تواند هر گونه خراش جزئی، آفتاب سوختگی یا خارش به وجود آمده در پوست سر را برطرف کند.

تقویت رشد مو

روغن اسطوخدوس رشد مو را تحریک می کند و در نتیجه موهای بلندتر و پرپشت تری خواهید داشت. همچنین می تواند فولیکول های مو را از باکتری هایی که ممکن است مانع رشد مو شوند، پاک کند.

فرآیند استفاده از روغن اسطوخودوس برای تحریک رشد مو مانند درمان تحریک پوست سر است. فقط آن را با روغن حامل مخلوط کنید، ۱۰-۱۵ دقیقه بمالید و بشویید. استفاده مستقیم از مخلوط روی فولیکول های مو بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

باعث درخشندگی موها می شود

استفاده از روغن اسطوخودوس در ماسک مو می تواند درخشندگی بیشتری به موهای شما ببخشد و به تارها و پوست سر شما رطوبت مورد نیاز را بدهد. این یک راه آسان برای تقویت موهایتان است و می تواند به جلوگیری از شکستگی و ایجاد بوی مطبوع کمک کند.

برای این منظور چند قطره روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل مفید مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی تارهای خشک و پوست سر بمالید و اجازه دهید تا یک ساعت بماند و سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید. آبکشی با آب سرد یا خنک به بسته شدن کوتیکول مو کمک می کند و در نتیجه به موهایتان درخشندگی بیشتری می دهد.

برای درمان شپش استفاده کنید

روغن اسطوخودوس یک راه حل موثر و کاملا طبیعی برای از بین بردن شپش است. مطالعات نشان داده ‌اند این ترکیب مخلوط با روغن درخت چای یک راه‌ حل عالی و سالم است که به شما اجازه می دهد با هر گونه باکتری، عفونت و حشراتی مانند شپش به آسانی مبارزه کنید.

توصیه می کنیم ترکیب روغن درخت چای و اسطوخودوس را با روغن حامل مانند روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس آن را مستقیماً روی موها و پوست سر خود بمالید و سر خود را با کلاه حمام به مدت چند ساعت بپوشانید و سپس موهایتان را بشویید.

استرس را کاهش می دهد

رایحه روغن اسطوخودوس به تسکین استرس و کاهش تنش کمک می کند. استرس روزمره در واقع می تواند عاملی در نازک شدن موها و ریزش موی شدید ناشی از استرس باشد. کاهش استرس به طور کلی می تواند سلامت عمومی شما را بهبود ببخشد و این شامل سلامت موهای شما نیز می شود. با استفاده از رایحه درمانی روغن اسطوخودوس نیازی به درمان های شیمیایی ریزش مو ندارید. افزودن روغن اسطوخودوس به خوشبوکننده هوا می تواند به کاهش استرس و اضطراب روزمره کمک کند.

روغن اسطوخودوس برای نرمی و لطافت مو

روغن اسطوخودوس با آبرسانی به مو، آن را نرم و لطیف می کند. همچنین، این روغن با از بین بردن خشکی مو، از ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

تاثیر روغن اسطوخودوس بر رشد موها و جلوگیری ریزش مو
تاثیر روغن اسطوخودوس بر رشد موها و جلوگیری ریزش مو

حفظ سلامت مو و پوست سر با روغن اسطوخودوس

ترکیباتی مانند لینالول، لاواندولول، لینالیل استات، لاوندولیل استات و ß-کاریوفیلن و سایر ترکیبات در غلظت کمتر در روغن اسطوخودوس باعث به وجود آمدن خواص درمانی اسطوخودوس شده اند.

استفاده از اسطوخودوس در ترکیب با روغن حامل مناسب می تواند فواید فوق العاده ای برای سلامت پوست سر و فولیکول های مو داشته باشد که شامل افزایش جریان خون و تغذیه پوست سر با ویتامین ها و مواد مغذی است. این روغن همچنین رشد مو را تحریک می کند، فولیکول ها را تقویت می کند و با خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی پوست سر را تسکین و تمیز می کند.

روغن اسطوخودوس وقتی با روغن جوجوبا ترکیب می‌ شود، روی انتهای شکافته شده و نرم موها عالی عمل می ‌کند. این روغن مخلوط با آب یا ترکیبی از ماده دلخواه شما می تواند به کنترل و حذف  وز مو بدون نیاز به استفاده از محصولات مراقبت از مو مبتنی بر مواد شیمیایی یا آئروسل کمک کند.

این روغن دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است که می تواند پوست سر تحریک شده را آرام کند هر دو ماده لینالول و لینالیل استات نشان داده اند که التهاب را تسکین می دهند و درد را کاهش می دهند.

لینالول یکی از ترکیبات موجود در اسانس اسطوخودوس، یک ضد عفونی کننده موثر است که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. همچنین یک حشره کش شناخته شده است و به طور گسترده در محصولات کنترل آفات استفاده می شود.

لینالول تنها یکی از چندین ترکیب موجود در اسانس اسطوخودوس با خواص ضد میکروبی است که ممکن است به مقابله با رشد بیش از حد ویروسی، باکتریایی و قارچی روی پوست کمک کند – خاصیتی که ممکن است به محدود کردن  رشد بیش از حد مالاسزیا (یک علت زمینه ‌ای شوره سر) کمک کند.

جایگزین اثر درمانی اکثر شامپوهای شوره سر

عطر دوست داشتنی اسطوخودوس از طریق دیگری به درمان شوره سر کمک می کند. این عطر جایگزینی عالی برای بوی نامطبوع اکثر شامپوهای  ضد شوره سر است. اگر دچار علائم مزمن شوره سر هستید، محصولاتی که برای درمان آن استفاده می کنید به بخشی از روتین روزانه شما تبدیل شده اند.

هنگامی که روغن اسطوخودوس بخشی از یک شامپو ضد شوره باشد رایحه ای لطیف، تازه و طبیعی به وجود می آورد که دیگر آن بوی نامطبوع شامپوهای قبلی را حس نخواهید کرد.

شما می توانید هنگام شستشو مقداری از شامپوی روزانه تان را در کف دست ریخته و سپس چند قطره از اسانس اسطوخودوس به آن اضافه کنید و آن را در کف دستتان مخلوط کنید و سپس موهایتان را بشویید به هیچ عنوان روغن اسطوخودوس را به صورت مستقیم به بطری شامپو اضافه نکنید.

نکته: قبل از استفاده از اسطوخودوس یا هر روغن ضروری برای اولین بار، یک آزمایش پوستی برای بررسی حساسیت یا آلرژی انجام دهید. اگر به هر روغنی حساسیت دارید بهتر است از آن استفاده نکنید.

فواید روغن اسطوخودوس برای ماساژ پوست سر

یکی از بهترین راه ها برای استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن اسطوخودوس برای سلامت مو، ماساژ پوست سر است. با ماساژ ملایم و منظم پوست سر می توانید گردش خون را در پوست سر خود از جمله فولیکول های مو افزایش دهید.

با این کار می توانید تمام آلودگی را از ریشه های مو پاک کنید و همچنین تعادل چربی پوست سر را نیز تنظیم کنید و طراوات و شادابی را برای پوست و موی خود فراهم کنید. برای ماساژ پوست سر با این روغن ابتدا آن را با روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کنید. مخلوط را به پوست سر خود بمالید. سپس با انگشتان خود به آرامی پوست سر را  به مدت پنج تا ده دقیقه ماساژ دهید. سپس موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید و مرطوب کننده نیز استفاده کنید.

روغن اسطوخودوس و ریزش مو

درمورد ریزش مو طبیعی عملاً هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا ریزش مو را متوقف کنید یا آن را به رشد مجدد تشویق کنید باید اجازه دهید این پروسه انجام شود. با این حال، برای مبتلایان به آلوپسی آرئاتا یا تلوژن افلوویوم ممکن است بتوانید کارهایی برای درمان و کمک انجام دهید.

مانند بسیاری از بیماری ها، داروهای شیمیایی متعددی وجود دارد که ادعا می‌ کنند باعث رشد مجدد مو می شوند. با این حال، برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند برای یافتن یک درمان ایمن، طبیعی و موثر به داروخانه مادر طبیعت مراجعه کنند یکی از این داروهای طبیعی روغن اسطوخودوس است.

روغن اسطوخودوس برای آلوپسی

این روغن دارای خواص متعددی است که می تواند آن را به یک انتخاب عالی برای تشویق رشد مجدد مو پس از آلوپسی تبدیل کند:

  • روغن اسطوخودوس حاوی تعدادی مواد مغذی ضروری است که به تغذیه مو و پوست سر شما کمک می کند و آن ها را تشویق می کند تا دوباره سالم و شاداب شوند.
  • خواص تسکین دهنده و آرام بخش اسانس اسطوخودوس می تواند به کاهش استرس مرتبط با ریزش مو کمک کند – همان استرسی که ریزش مو را بدتر می کند!
  • گردش خون سالم را در سراسر بدن تقویت می کند و به خصوص اگر روی پوست سر استفاده شود، باعث رشد موهای قوی و سالم می شود. تحقیقات نشان داده است که بیماران مبتلا به آلوپسی زمانی که پوست سر خود را با ترکیبی از روغن ‌های گیاهی از جمله اسطوخودوس به صورت روزانه ماساژ می‌دهند، روند رشد موی جدید در آنها تسریع می شود.
  • برای تشویق رشد مو با استفاده از اسطوخودوس می توانید چند قطره از آن را به روغن حامل اضافه کنید و از آن برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید یا چند قطره از آن را به شامپو یا نرم کننده روزانه خود موقع مصرف اضافه کنید.

جوشانده اسطوخودوس برای مو

جوشانده اسطوخودوس برای مو

جوشانده اسطوخودوس یکی از روش های استفاده از این گیاه برای بهبود سلامت مو است.

برای تهیه جوشانده اسطوخودوس برای مو، کافی است دو قاشق غذاخوری گل خشک اسطوخودوس را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید دم بکشد. سپس، جوشانده را صاف کرده و آن را به صورت موضعی روی پوست سر خود بمالید. می‌توانید جوشانده اسطوخودوس را به عنوان نرم کننده نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده از جوشانده اسطوخودوس برای مو

  • دو قاشق غذاخوری گل خشک اسطوخودوس را در یک فنجان آب جوش بریزید.
  • به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید دم بکشد.
  • جوشانده را صاف کرده و آن را به صورت موضعی روی پوست سر خود بمالید.
  • می توانید جوشانده اسطوخودوس را به عنوان نرم‌کننده نیز استفاده کنید.

عوارض و ایمنی روغن اسطوخودوس

  • اگر از داروهای آرام بخش یا ضد افسردگی استفاده می کنید اسطوخودوس را با احتیاط استنشاق کنید. آنها ممکن است باعث ایجاد احساس خواب آلودگی بیش از حد شوند.
  • روغن زیادی روی پوست تان نمالید زیرا می تواند منجر به تحریک پوست شود. روغن اسطوخودوس را باید با رقیق کردن آن با روغن حامل روی موها بمالید و فقط در مقادیر محدود استفاده شود.
  • هرگز روغن های گیاهی را به صورت خوراکی مصرف نکنید و آنها را وارد چشم خود نکنید. در صورت وارد شدن به چشمانتان فوراً چشمان خود را بشویید.
  • در صورتی که با وجود موارد فوق دچار جوش و سوزش پوستی شدید، استفاده از اسطوخودوس را متوقف کنید زیرا ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.