از دست دادن مو در کودکان مبتلا به سرطان

از دست دادن مو در کودکان مبتلا به سرطان

از دست دادن مو در کودکان مبتلا به سرطان

نوشته admin

از دست دادن مو در کودکان مبتلا به سرطان :

در بسیاری از کودکان مبتلا به سرطان، از دست دادن مو می تواند مهم و آسیب رسان باشد – با این حال در سایر موارد، به خصوص کودکان بسیار کم سن و سال این امر می تواند خیلی مهم هم نباشد.
در مورد نوجوانان مبتلا به سرطان، از دست دادن مو می تواند مصیبت بار باشد و شما باید کاری انجام دهید که بتوانید به نوجوان خود کمک کنید تا راهی رضایت بخش برای سازگاری با این مشکل پیدا کند.
کودک شما باید بداند آیا از دست دادن مو به خاطر درمان او ممکن است اتفاق بیفتد یا که خیر و شما باید برنامه هایی داشته باشید تا با آن به شیوه هایی که کودک شما را راحت می کند، کنار بیاید. خوشبختانه گزینه هایی وجود دارد که کودک شما می تواند برای پوشاندن سر خود از آن ها استفاده کند.

توجه :

همه ی داروهای شیمی درمانی باعث از دست رفتن مو ها و یا نازک شدن مو ها نمی شود، بنابراین ابتدا از تیم مراقبت سلامتی درباره ی توصیه های درمان و این که آیا از دست دادن مو قابل انتظار است یا که خیر سوال کنید.

برخی از داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو می شوند، به خاطر این که آن ها برای کشتن سلول های سرطانی با رشد سریع ساخته شده اند. سلول های طبیعی معین، مثل سلول های مویی، نیز سریع رشد می کنند. داروهای شیمی درمانی بر روی این داروها نیز اثر می گذارد.

برای تقریبا هر کسی که مبتلا به سرطان است، مو چند ماه بعد از پایان شیمی درمانی دوباره شروع به رشد می کند. در حالی که مو ممکن است در ابتدا بافت متفاوت و حتی رنگ متفاوتی با موی اصلی کودک شما داشته باشد، این تفاوت معمولا موقتی است.

اگر باید کودک شما اشعه درمانی در ناحیه ی سر داشته باشد، احتمالا مو ها در ناحیه ای که درمان شده است، می ریزد. در بسیاری از موارد، مو ها ممکن است در این جا دوباره رشد نکند.

با تیم مراقبت سلامتی خود در مورد اطلاعات بیشتر و آنچه احتمال دارد در مورد کودک شما اتفاق بیفتد، صحبت کنید. از دست دادن مو معمولا چندین هفته بعد از اولین و یا دومین شیمی درمانی شروع می شود، اگر چه این امر از فردی به فردی دیگر متفاوت است.

موی کودک شما ممکن است به تدریج قبل از ریزش سریع تر و در مقدار بیشتر شروع به نازک شدن کند. اگر کودک پرتو درمانی داشته است، از دست دادن مو تنها زمانی اتفاق می افتد که درمان روی خود جمجمه متمرکز است.

چطور کودک را برای ریزش مو آماده کنیم؟

زمانی که شما و کودکتان می دانید که با درمان سرطان انتظار ریزش موها وجود دارد، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید.
عکسی از کودک خود با موهایش بگیرید تا اگر او کلاه گیس خواست، سبک موهای او در عکس به او کمک کند که انتخاب درستی داشته باشد. همین طور کمی از موهای او را قیچی کنید تا رنگ و بافت موها را تطابق دهید.

از کودک خود بخواهید که موهایش را کوتاه کند. زمانی که موها کوتاه است و کودک شما می خواهد زمانی که موها شروع به ریختن کرد، آن ها را بپوشاند، کلاه های مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک کودک شما را راضی می کند. احساس خوب در ظاهر برای بیشتر کودکانی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند، بسیار مهم است. بنابر این زمان مورد نیاز را صرف این مرحله کنید تا پروسه را تا حد ممکن لذت بخش و آرامش بخش نمایید.

درک کنید که بیشتر افراد نباید کلاه گیس را همان طوری که هست استفاده کنند. برای اینکه خوب به نظر بیاید، کلاه گیس معمولا نیاز به کوتاه شدن، مدل دادن و دیگر تنظیمات توسط متخصص مراقبت مو دارد.

همین طور کلاه گیس باید اندازه ی درستی برای کودک شما داشته باشد تا او احساس راحتی کند.
.
ممکن است صحبت با کودکان دیگری که تجربه درمان سرطان و از دست دادن مو را داشته اند، برای شما و کودک شما کمک کننده باشد و بتوانید بفهمید چه چیزی برای آن ها موثر بوده است و چه چیزی نبوده. مددکار اجتماعی بیمارستان شما می تواند به شما کمک کند که کودکان یا نوجوانان مبتلا به سرطان را برای تسهیم دیدگاه هایتان پیدا کنید.