نقش نیاسین در جلوگیری از ریزش مو چیست و چه فواید سلامتی دارد؟

نقش نیاسین در جلوگیری از ریزش مو چیست و چه فواید سلامتی دارد؟

نقش نیاسین در جلوگیری از ریزش مو چیست و چه فواید سلامتی دارد؟

نوشته admin

نیاسین یا ویتامین B3 یکی از ۸ ویتامین خانواده گروه B است. همچنین با نام (نیکوتینیک اسید) نیز شناخته می شود و دارای ۲ شکل دیگر است، نیاسینامید (نیکوتین آمید) و اینوزیتول هگزانیکوتینات که اثرات متفاوتی با نیاسین دارند.

همه ویتامین های ب کمپلکس به بدن کمک می کنند غذا (کربوهیدرات) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کند.  ویتامین های گروه B ، که اغلب به آنها ویتامین B کمپلکس گفته می شود ، همچنین به بدن در استفاده از چربی ها و پروتئین کمک می کند. ویتامین های ب کمپلکس برای سلامت کبد ، پوست ، مو و چشم سالم و کمک به عملکرد صحیح سیستم عصبی مورد نیاز است.

متخصصان در سال های اخیر مشاهده کرده اند که نیاسین علاوه بر این مزایای فراوان عمومی یک ترکیب موثر در درمان ریزش مو است. برخی از پزشکان ممکن است پس از کاشت مو نیز نیاسین را تجویز کنند . این ویتامین افرادی که موهایشان ضعیف شده یا دچار ریزش بیش از حد مو شده اند بسیار مفید است. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس اثرات این ویتامین برای موها شرح داده می شود لطفا ما همراه باشید.

فواید نیاسین برای سلامتی

این ویتامین به بدن کمک می کند تا هورمون های مختلف جنسی و مربوط به استرس را در غدد فوق کلیوی و سایر قسمت های بدن تولید کند. همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند و ثابت شده است که التهاب را سرکوب می کند.

همه ویتامین های گروه B محلول در آب هستند ، به این معنی که بدن آنها را ذخیره نمی کند. شما می توانید تمام نیازهای بدن خود برای B3 را از طریق رژیم غذایی برآورده کنید.

مانند همه ویتامین های گروه B ، نیاسین به عنوان یک عامل مشترک در فرایند اصلی تولید انرژی بدن – چرخه کربس عمل می کند. این اتفاق در میتوکندری رخ می دهد و ATP ، واحد انرژی بدن را تولید می کند. همچنین در تعداد بیشماری دیگر از عملکردهای بدن نقش دار.

این ویتامین موها را درخشان تر و شاداب تر می کند، فولیکول های مو را تغذیه می کند، خشکی پوست سر را برطرف می کند ، ریزش مو را متوقف می کند، رشد سریعتر مو را فراهم می کند، موها را تقویت کرده و از شکستگی موها جلوگیری می کند.

مزایای نیاسین برای سلامتی ارگان های بدن

نیاسین برای حفظ سلامت پوست ، مو ، چشم و کبد بسیار مهم است. مهمترین عملکرد آن تبدیل کربوهیدرات به انرژی و سپس پخش آن در سراسر بدن است. نیاسین و کاهش وزن نیز ارتباط تنگاتنگی با هم دارند زیرا این یک عنصر مهم برای جلوگیری از تبدیل کربوهیدرات ها به چربی است. بنابراین به طور غیر مستقیم ، به شما کمک می کند تا لاغر بمانید و در تمام طول روز احساس انرژی کنید. مطالعات همچنین نشان می دهد که این ماده به حفظ یکپارچگی سلول های خونی کمک می کند.

نیاسین یک ویتامین بسیار مهم برای همه علاقمندان به سلامتی است که تلاش می کنند جوان و سالم بمانند. این ویتامین که از مجموعه ویتامین های کمپلکس B است نقش مهمی در عادی سازی فرآیند هضم دارد و اشتهای سالم را افزایش می دهد.

نیاسین یک پادزهر عالی برای جلوگیری از اختلالات قلبی و انواع دیگر بیماری های قلبی است. همچنین سطح کلسترول خون را به طور موثر کاهش می دهد. مصرف منظم آن میزان لیپوپروتئین با چگالی پایین و همچنین سطح کلسترول را به حداقل می رساند. اثر مستقیم این فرآیند به صورت افزایش و ترشح سریع تر لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL در خون آشکار می شود. مصرف منظم دوز نیاسین نیز تأثیرات مثبتی بر کبد و عروق نشان داده شده است.

فواید نیاسین برای پوست

نیاسین یک ویتامین چند کاره است که گفته می شود تأثیر معجزه آسایی روی پوست شما دارد! این ماده برای استحکام سلول های پوست حیاتی بوده و کارایی آن را افزایش می دهد. مصرف منظم آن تعادل رطوبت پوست را حفظ می کند ، از انواع تاول های پوستی از جمله جوش ، آکنه و غیره جلوگیری می کند و یک زرادخانه فوق العاده ضد پیری است. علم ثابت کرده است که این یک ویتامین برای مبارزه با سرطان پوست عالی است. بنابراین ، به زنانی که  کمبود نیاسین یا مشکلات پوستی دارند اغلب مکمل نیاسین توصیه می شود.

فواید نیاسین بر روی موها

نیاسین نه تنها گردش خون را در پوست سر تسریع می کند بلکه نتایج فوق العاده ای در جلوگیری از ریزش مو و ترویج رشد سریعتر موها نشان داده است. افرادی که از مشکلات مو رنج می برند با استفاده از غذاهای حاوی این ویتامین مانند مخمر ، ماهی ، بادام زمینی ، تخم مرغ ، گوشت ، سبزیجات سبز رنگ ، غلات و غیره این مشکل را حل می کنند.

خانواده ویتامین B برای سلامت کلی شما ضروری است ، اما نیاسین یا ویتامین B3 به ویژه برای موهای شما حائز اهمیت است. ویتامین B3 یک سلاح مخفی برای مراقبت از مو است  با این حال ، مردم چیزهای کمی در مورد مزایای آن می دانند. حتی می توان آن را می توان به عنوان مکمل ویتامین مو مصرف کرد. ویتامین B3 به عنوان یک ویتامین محلول در آب ، به بدن شما در تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.

نقشی که نیاسین در بهبود گردش خون ایفا می کند همان چیزی است که آن را به درمان فوق العاده برای موها تبدیل می کند ، اما مزایای دیگری نیز وجود دارد که می تواند سلامت موهای شما را بلافاصله افزایش دهد. این ویتامین همچنین برای درمان آلوپسی موضعی استفاده می شود و به سرعت به منبع اصلی رشد مو تبدیل شده است.

بهبود گردش خون اکسیژن را به فولیکول های مو می رساند که هر تار مو به آن نیاز دارد. کمبود اکسیژن باعث ایجاد پوست سر ناسالم و موهای ناسالم می شود.

نیاسین سیستم گردش خون شما را تقویت می کند و اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول می رساند. این که آیا شما از یک مولتی ویتامین اضافی یا یک درمان احیا کننده استفاده می کنید، مهم نیست زیرا مو به ویتامین B3  نیاز دارد.

 

اثرات مصرف نیاسین برای سلامتی

بهبود گردش خون

نیاسین به بهبود گردش خون کمک می کند ، به این معنی که خون به طور موثرتری در بدن و پوست سر شما جریان می یابد. جریان خون سالم ، سلامت پوست سر را افزایش می دهد ، از خشکی جلوگیری می کند و همزمان رشد مو را افزایش می دهد.

مطالعات نشان داده است که وقتی برای درمان طاسی استفاده می شود، ویتامین B3 جریان خون را در پوست سر تحریک می کند. همان تحقیقات نشان داد که ریزش مو و سایر اختلالات ریزش مو با کاهش جریان خون مرتبط است. توانایی B3 برای افزایش گردش خون و همچنین کاهش غلظت خون ، آن را برای بهبود رشد فولیکول ها ایده آل می کند.

 

کاهش التهاب

التهاب مزمن یا کنترل نشده می تواند ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد که بر موهای شما تأثیر منفی می گذارد. التهاب پوست سر می تواند باعث خشکی ، خارش و شوره سر شده و مانع رشد موها شود. با گذشت زمان موها ضعیف و شکننده خواهد شد و سپس به آسانی می ریزند.

ویتامین B3 می تواند با مبارزه با التهاب و درمان هرگونه صدمه ایجاد شده از این امر جلوگیری کند. با جلوگیری از فعال شدن نشانگرهای التهابی در بدن ، موهای شما را از آسیب احتمالی محافظت می کند و به آنها اجازه می دهد تا بهبود یافته و رشد کنند.

 

ترمیم آسیب

سموم محیطی و فرآیندهای متابولیک  باعث ایجاد رادیکال های آزاد در بدن شما می شود. این ترکیبات باید کنترل شوند  در غیر این صورت شما دچار مشکلات بهداشتی و ریزش مو خواهید شد. با مصرف منظم ویتامین B3 می توان از آسیب این واحدهای مخرب به DNA جلوگیری کرد.

بازسازی کراتین

کراتین پروتئینی است که بیشتر موهای شما را تشکیل می دهد، بنابراین بدون آن اساساً مو نخواهید داشت. نیاسین به افزایش تولید کراتین کمک می کند. کمبود کراتین باعث ضعیف شدن ، نازک شدن و شکنندگی موها می شود. نیاسین بیشتر یعنی تولید کراتین بیشتر که به معنی موهای بیشتر است.

تاثیر نیاسین بر جلوگیری از ریزش مو

وقتی DNA آسیب می بیند ، آنزیمی به نام PARP-1 آن را تشخیص می دهد. نیاسین پیش ساز NAD+ است NAD+. به PARP-1 متصل می شود که به آن اجازه می دهد DNA آسیب دیده را به طور موثری ترمیم کند. همچنین به عنوان منبع انرژی عمل می کند و از یکپارچگی آنزیم محافظت می کند

با این درک منطقی است که نیاسین می تواند برای کسانی که از ریزش مو رنج می برند مفید باشد. از آنجا که آسیب DNA با کاهش توانایی سلول های بنیادی برای تقسیم و تولید مو همراه است ، بامصرف نیاسین سلولها  NAD+را تولید می کنند و یک عامل مشترک در ترمیم DNA است بنابراین ممکن است به جلوگیری از ریزش مو مرتبط با آسیب DNA کمک کند.

با این حال ، به خاطر داشته باشید که این یک نظریه است و فقط توضیحی در مورد این است که چرا نیاسین می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

نقش نیاسین در جلوگیری از ریزش مو چیست و چه فواید سلامتی دارد؟

نقش نیاسین در جلوگیری از ریزش مو چیست و چه فواید سلامتی دارد؟

روش استفاده از نیاسین برای توقف ریزش مو

دو روش اصلی برای استفاده از این ویتامین برای ریزش مو وجود دارد .دریافت موضعی   شامل کرم ها و شامپوها و یا مکمل خوراکی  که معمولاً در کمپلکس B یا مولتی ویتامین و غذاها مصرف می شود.

مصرف موضعی

محبوب ترین محلول های ریزش مو بر پایه نیاسین تولید می شود. آنها می توانند به شکل کرم باشند و حتی جزء برخی از شامپوهایی باشد که دارای ویژگی های تقویت کننده رشد مو هستند.

در یک مطالعه ، محققان ۶۰ زن مبتلا به ریزش موی زنانه را مورد بررسی قرار دادند. به چهل نفر از این زنان دستور داده شد که از ویتامین موضعی  استفاده کنند و به بیست زن دیگر از دارونما استفاده کردند.

پس از شش ماه ، دانشمندان به بررسی نحوه بهبود پر شدن مو در هر دو گروه پرداختند. در مقایسه با گروه دارونما گروه دیگر افزایش آماری معنی داری در پری مو داشت.

اگرچه این مطالعه با  ویتامین B3 موفقیت آمیز بود ، اما توجه به این نکته ضروری است که مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن در ریزش مو مورد نیاز است.

نیاسین رژیمی یا مکمل خوراکی

بر خلاف روش موضعی ، بررسی اثر مکمل  ویتامین B3 بر ریزش مو بسیار دشوار است. جداسازی نیاسین به عنوان تنها عامل موثر در رشد موها در طراحی مطالعه بسیار دشوار است. در نتیجه ، در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود ندارد که ارتباط بین سطح این ویتامین و ریزش مو را بررسی کند.اما چند مورد وجود دارد که ما می دانیم.

اولاً  نیاسین یک ویتامین محلول در آب است ، به این معنی که در بافت های چربی بدن ذخیره نمی شود تا بعداً مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه ، مهم است که به طور مداوم سطح ویتامین خود را از طریق مصرف روزانه پر کنید. برای این کار می توانید غذاهای حاوی ویتامین B3 بالا بخورید یا مکمل مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی ویتامین B3

کبد، آجیل، دانه حبوبات مانند لوبیا عدس،غلات کامل، محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز، گوشت ، قهوه و چای برخی از خوراکی های حاوی ویتامین B3 هستند.

با اینحال مصرف نیاسین به عنوان مکمل یا مصرف مقادیر بالای ویتامین در رژیم غذایی ممکن است فواید چشمگیری برای ریزش مو نداشته باشد. اما مقادیر کافی در بدن برای بسیاری از عملکردها مهم است. دریافت رژیم غذایی کافی و مکمل بخشی مهم از یک سبک زندگی سالم است.

با توجه به آنچه گفته شد ، مکانیسم های بیولوژیکی ویتامین  B3 نه تنها از نظر تئوری رشد مو را پشتیبانی می کند بلکه حتی ممکن است با عوامل زمینه ای که باعث ریزش مو می شوند، مبارزه کند. با در نظر گرفتن همه این موارد استفاده از نیاسین بسیار بی خطر است و می تواند جایگزین سایر درمان های مصنوعی ریزش مو باشد.

علائم کمبود نیاسین

کمبود ویتامین B3 به عنوان بیماری به نام پلاگرا ظاهر می شود. این کمبود با التهاب پوست ناشی از نور خورشید به نام درماتیت ، اسهال و زوال عقل مشخص می شود و حتی ممکن است در موارد شدید منجر به مرگ شو . کمبود این ویتامین B نیز ممکن است در ایجاد سرطان اهمیت داشته باشد

مقدار مصرف نیاسین

میزان مصرف ، شکل دارو و تعداد دفعات مصرف دارو به موارد زیر بستگی دارد:

  • سن شما
  • شرایط تحت درمان
  • شرایط شما چقدر وخیم است
  • سایر شرایط پزشکی که دارید
  • نحوه واکنش شما به اولین دوز
  • ویتامین B3 باید همراه غذا مصرف شود و بهترین زمان مصرف قبل از خواب است.

دوز مصرفی نیاسین

میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای بزرگسالان بالای ۱۹ سال برای مردان ۱۶ میلی گرم ، برای زنان ۱۴ میلی گرم ، برای زنان باردار ۱۸ میلی گرم و برای زنان شیرده ۱۷ میلی گرم است.

آیا مصرف بیش از حد نیاسین باعث ریزش مو می شود؟

مصرف بیش از حد هر ویتامینی می تواند اثرات بدی بر بدن داشته باشد. این موارد می توانند از خفیف (ناراحتی معده ، گرگرفتگی) تا شدید (اختلال عملکرد کبد ، عدم تحمل گلوکز) متغیر باشند.

مصرف بیش از حد ویتامین B3 اصطلاحی است که برای افرادی که نیاسین زیادی برای نیازهای بدن خود مصرف می کنند استفاده می شود که فقط در صورت مصرف بیش از اندازه مکمل ها به وجود می آید و باعث ریزش مو می شود.

خبر خوب این است که هرگونه ریزش مو که در نتیجه مصرف بیش از حد ویتامین B3 ایجاد می شود قابل برگشت است. این به این دلیل است که علت احتمالاً telogen effluvium است.

عوارض جانبی نیاسین

قرص خوراکی ویتامین B3 باعث خواب آلودگی نمی شود ، اما می تواند عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کند. برخی از شایع ترین عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

قرمزی و گرم شدن صورت (گرگرفتگی)، اسهال،  حالت تهوع و استفراغ ، سرفه  و خارش پوست

اگر این عوارض خفیف باشد ، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین برود. اگر شدیدتر هستند یا برطرف نشدند ، با پزشک  خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

ضعف ، حساسیت یا درد عضلانی غیر قابل توضیح ، مشکلات کبدی. ادرار تیره ، زرد شدن پوست با سفیدی چشم

نیاسین همچنین ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. قرص خوراکی آن می تواند با سایر داروها ، ویتامین ها یا گیاهان دارویی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر می دهد که می تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

هشدار آلرژی

ویتامین B3 می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد :مشکل در تنفس یا بلع تورم صورت ، گلو ، زبان ، لب ، چشم ، دست ، پا ، و بثورات پوستی  و خارش

سخن پایانی

مولکولهای اسید نیکوتینیک به پوست سر نفوذ کرده و رگ های خونی را گشاد می کنند تا مواد مغذی مهم بتوانند به فولیکول های مو نفوذ کنند. به این ترتیب ، فولیکول های مو در تمام سطح پوست سر، تغذیه می شوند. برای جلوگیری از ریزش مو و رشد موهای سالم و قوی، مراقب آنچه می خورید باشید. پوست سر و موهای شما برای زنده ماندن و رشد نیاز به مواد مغذی دارند بنابراین باید مطمئن شوید که تمام ویتامین های لازم را دریافت می کنید. شامپو و نرم کننده حاوی نیاسین می تواند آسیب را برطرف کرده و باعث رشد موهای جدید شوند.