تدبیر زندگی بهبود یافتگان از سرطان

بهبود یافتگان از سرطان - تدبیر زندگی بهبود یافتگان از سرطان - ترس عود در بهبود یافتگان

تدبیر زندگی بهبود یافتگان از سرطان

نوشته admin

تدبیر زندگی بهبود یافتگان از سرطان :

هنگامی که درمان سرطان را آغاز کردید بی صبرانه منتظر پایان آن بودید اما امروز که آنرا به اتمام رسانیده اید بهبود یافتگان از سرطان مطمئن نیستند که واقعا به عنوان یک بهبود یافته سرطان آماده ادامه زندگی باشند.

با پایان درمان بهبود یافتگان از سرطان ، گروه درمانگر سرطان خود را از این پس کمتر خواهید دید و گر چه شما خانواده و دوستانتان همگی مشتاق بازگشت به یک زندگی عادی هستید ولی ترک کردن چتر حمایت پزشکان و پرستارانی که از شما مراقبت می کردند کمی دلهره آور به نظر میرسد

در حال حاضر هر احساسی که دارید برای بهبود یافتگان از سرطان طبیعی است. دوره نقاهت بعد از درمان سرطان فقط مربوط به بدن نیست بلکه برای بهبود ذهن هم هست، لذا پذیرش ترس، غم وتنهایی فعالیتان، زمان می برد. پس از این برای این که درک کنید چرا این احساسات رادارید و چه میتوانید برای آنها بکنید، گامهایی بر خواهید داشت .

ترس عود در بهبود یافتگان از سرطان:

ترس از عود و بازگشت بیماری در بهبود یافتگان از سرطان بسیار شایع است. گرچه ممکن است سالها خبری از علائم بیماری وجود نداشته باشد، اما اغلب بهبود یافتگان بیان میکنند که ترس و فکر بازگشت بیماری همیشه با آنهاست. ممکن است نگران شوید که هر دردی نشانهٔ بازگشت سرطان باشد.

به هر حال در نهایت، این ترس ها برطرف خواهند شد. گرچه ممکن است هرگز کاملا برطرف نشوند . برای مدارا با ترس باید در مورد احساساتتان با خود صادق باشید. سعی کنید درباره احساسات خود احساس گناه نکنید یا به این امید که بالاخره از بین خواهند رفت از آنها غفلت نمائید.

از پزشک خود بپرسید که برای کاهش احتمال عود و بازگشت بیماری چه کاری از دستتان بر می آید. هنگامی که هر کاری توانستید برای کاهش این خطر کردید ترس هایتان را خواهید پذیرفت کنترل این ترس ها را به عهده بگیرید و آنچه از دستتان بر می آید برای سلامت آینده خود بکنید.

سعی کنید که:

۱- از بدنتان مراقبت کنید:

بر سلامت نگه داشتن خود تمرکز کنید. غذایی سالم همراه با میوه ها و سبزیجات فراوان میل نمائید. ورزشی را جزو برنامه های روزانه خود قرار دهید.

در ابتدا به خود سخت نگیرید ولی به تدریج بر شدت و تکرار ورزشی اضافه کنید. خوب بخوابید به نحوی که موقع بیدار شدن کاملا خستگی تان رفع شده باشد. این اقدامات به بازیابی توان بدن بعد از درمان کمک میکند. همچنین با تسلط بیشتر بر زندگی خود، ذهنتان را در وضعیت راحت تری قرار می دهید.

۲- تمام پیگیریهای لازم را انجام دهید:

وقتی زمان پیگیری بعدی فرا میرسد، ممکن است بسیار هراس داشته باشید. نباید بگذارید این ترس ها مانع از رفتن شما ہشود، درباره هر علت و نشانه ای که شما را نگران کرده، با پزشکتان حرف بزنید.

تمام نظراتتان را بنویسید و در ملاقات بعدی با پزشک ، آنها را به بحث بگذارید و در مورد خطر عود که نگران آن هستید و نیز در مورد علائم و نشانه هایی که باید به آنها توجه کنید حتما سئوال کنید. دانستن بیشتر به کنترل احساسات کمک میکند .

۳- در مورد ترس هایتان گشوده باشید:

نظرتان را با دوستان، خانواده و سایر بهبود یافتگان سرطان پزشکتان و یا یک مشاور در میان بگذارید. اگر بیان این ترسها برایتان راحت نیست، حتما آنها را در دفترچه خاطرات روزانه یادداشت کنید.

۴- خود را سرگرم کشیده از خانه بیرون بروید و فعالیت هایی را پیدا کنید. که ذهنتان را از ترسها پاک کند. اغلب بهبود یافتگان سرطان گزارش میکند. که ترس عود و بازگشت بیماری به مرور زمان از بین میرود ولی حوادث مشخصی می توانند ترسها را دوباره شروع کنند.

این احساسات به خصوص در زمان ملاقات با پزشک معالج به منظور کنترل بازگشت بیماری و همچنین در سالگرد ابتلاء به سرطان، قویتر است.

تنش در بهبود یافتگان از سرطان :

وقتی سرطان شما تشخیص داده شد، تمام وقتتان صرف این شد که بر درمان متمرکز شوید. و سلامت خود را بازیابید ولی اکنون که درمان به پایان رسیده است، همه اقدامات مورد نظرتان و نیز فهرست کارهایی که برای انجام دادن فراهم کرده بودید به ذهنتان هجوم آورده و هر یک به نحوی توجه شما را جلب می کند. همین موضوع باعث ایجاد تنش و احساس فشار در شما خواهد شد .

فکر نکنید که همهٔ کارها را باید به یکباره انجام دهید. برای خودتان وقت بگذارید وبرنامه روزانه جدیدی تنظیم کنید. سعی کنید با سایر بهبود یافتگان صحبت کنید . و زمانی را به فعالیتی مثل هنر و موسیقی اختصاص دهید.

افسردگی و اضطراب در بهبود یافتگان سرطان:

طولانی شدن خشم و غم می تواند روی زندگی شما تاثیر بگذارد. در بسیاری از افراد این احساسات به تدریج برطرف می شود ولی در بعضی دیگر این احساسات به سمت افسردگی پیش خواهد رفت. احساسات خود را با پزشکتان در میان بگذارید.

او میتواند شما را به فرد مناسبی معرفی کند که بتواند از طریق گفتار درمانی، دارو درمانی یا هر دو به شما کمک کند. اگر چه ممکن است از ترس آنکه دیگران علائم ضعف را در شما ببینند تمایلی به تشریح احساسات خود و بحث راجع به آنها نداشته باشید. افسردگی در بهبود یافتگان سرطان شایع است و تشخیص زودرس و درمان سریع آن بهترین راه غلبه براین افسردگی است .

خودآگاهی در بهبود یافتگان از سرطان :

اگر جراحی یا سایر درمانهای سرطان ظاهرتان را عوض کرده، میتوانید احساس خودآگاهی در مورد بدنتان داشته باشید. تغییر رنگ پوست، افزایش یا کاهش وزن، از دست دادن عضو یا داشتن یک استومی (سوراخی غیر طبیعی در شکم یا جای دیگر برای خروج ادرار یا مدفوع) میتواند چنان احساسی به شما بدهد که ترجیح بدهید در خانه و دور از مردم بمانید ممکن است دوستان و بستگان را ترک کنید. اگر احساس بی ارزشی کنید و احساس کنید کسی شما را دوست ندارد، خودآگاهی میتواند ارتباط شما با همسرتان را هم تحت تاثیر قرار دهد .

گر چه غمگین کننده است ولی یاد بگیرید بر آن نکاتی تمرکز کنید که سرطان از شما شخص نیرومندتری ساخته است و بدانید که ارزش شخص شما و وجود شما بسیار بیشتر از یادگاری است که سرطان بر بدنتان باقی گذاشته است.

اگر در مورد ظاهرتان مطمئن تر و بی توجه تر و بی تفاوت تر باشید، اطرافیان شما هم احساسی راحتی بیشتری خواهند کرد و بیشتر در اطرافتان خواهند بود.

تنھایی در بهبود یافتگان:

ممکن است احساس کنید که سایرین نمی توانند درک کنند بر شما چه گذشته است. و این خود ارتباط شما با سایر مردم سخت تر کرده، منجر به تنهایی میشود.

دوستان و افراد خانواده در واقع نمیدانند چگونه به شما کمک کنند و حتی برخی از مردم ممکن است به این خاطر که سرطان دارید از شما بترسند !

به تنهایی با تنهایی مبارزه نکنید. به همراه سایر بهبود یافتگانی که هیجان و حمایت از بیماران سرطانی در هر منطقه و شهری که زندگی می کنید در مورد گروه های خویش یار پرسی و جو کنید.

کجا به شما کمک میکنند؟

تجربه کردن هر یک از این احساس ها طبیعی است ولی این بدان معنی نیست که حتما باید به تنهایی آنها را تجربه کنید. اگر متوجه شدید که احساساتتان بر شما فشار آورده یا زندگی روزمره تان تداخلی دارد، فکر خوبی ست که در پی کمک گرفتن باشید.

گاهی صحبت کردن با دوستان و خانواده موثر است ولی ممکن است. شما از آن دسته آدمهایی باشید که فکر می کنید چون دیگران سرطان نداشته اند واقعا نمی توانند درک کنند بر شما چه میگذرد، شما میتوانید با این افراد مشورت کنید :

۱- یک درمانگر :

پزشک میتواند شما را به متخصصی ارجاع دهد که بر حسب نوع احساساتتان به شما کمک کند.

۲- سایر بهبود یافتگان سرطان:

گروه های حمایتی، چه در شهرتان و چه در اینترنت جای بسیار خوبی است برای آن که احساسات خود را با گران که دقیقا تجربیات و احساسات شما را تجربه کرده و میکنند گوش دهید . شما میتوانید راه های جدید مدارا با ترس هایتان را بیاموزید .

شما می توانید راههای جدید مدارا با ترسهایتان را بیاموزید .

با کنترل هیجانات خود، طرحی مخصوص به خود داشته باشید. تنها شما میدانید که چه چیزی برای شما بهترین است با دید باز راهبردهای مختلف را امتحان کنید. باید چه چیزی بیش از همه برای شما آرامش به ارمغان می آورد