تاثیر ظروف و لوازم آشپزی بر سلامت

تاثیر ظروف و لوازم آشپزی بر سلامت - مایکروویو - ایجاد سرطان - ارزش غذایی

تاثیر ظروف و لوازم آشپزی بر سلامت

نوشته admin

مردم کشور ما از گذشته های دور از ظرف های سفالی و سنگی و فلزی برای پخت و پز استفاده می کردند. حال با پیشرفت علم از وسایل متفاوتی برای پخت و پز استفاده می شود. ما در این مقاله از کلاه گیس مرور مختصری بر تاثیر ظروف و لوازم آشپزی بر سلامت و تاثیر استفاده از مایکروویو بر سلامت بدن داریم.

نقش ظروف پخت و پز در سلامتی

نقش ظروف پخت و پز در سلامتی

در مورد ظروفی که برای آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند، اگر این ظروف از مواد سمی و فلزات سنگین ساخته شده باشند (مانند ظروف تفلون)، مواد شیمیایی به مرور برخی از مواد آن ها به غذا وارد شده و همراه آن خورده می شوند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را بالا می برند.

واکنش های مواد غذایی

 سبزیجاتی که در دمای بالا و در معرض هوا پخته می شوند، سرخ می شوند و یا آبپز می شوند، به دلیل بالا رفتن قابلیت واکنش ویتامین ها با اکسیژن هوا در دمای بالاتر، اکسید شده و قسمت قابل توجهی از ویتامین های آن ها از بین می روند.

در مورد سبزیجاتی که نیاز به پخته شدن دارند، استفاده از فشارپز، زودپز می تواند به حفظ خواص آنها کمک کند. این امر بدین دلیل است که ظرف کاملا در بسته است و اکسیژن هوا قادر به ورود به ظرف نیست و همچنین به خاطر پختن سریع تر، اکسید شدن ویتامین های سبزیجات کاهش می یابد.

نکته: اما به طور کلی خام خوردن سبزیجات بهترین روش می باشد.

تاثیر استفاده از مایکروویو بر سلامت

تاثیر استفاده از مایکروویو بر سلامت

بعد از سال های ۱۹۶۰-۱۹۵۰، مایکروویو به عنوان روشی سریع برای گرم کردن غذا معرفی شد که مورد استقبال افراد پر مشغله در جوامع صنعتی نیز واقع گردید.

 اجاق های مایکروویو در نود درصد از خانه های آمریکا موجود می باشد. مایکروویو با شدید کردن حرکت مولکول های آب با فرکانس خیلی بالا سبب تبدیل آب موجود در غذا به بخار و در نهایت گرم شدن غذا می شود.

مایکروویو اگر چه غذا را سریع می پزد، اما ممکن است ساختار شیمیایی غذا را تغییر دهد و ارزش غذایی آن را تخلیه نماید. پختن غذا در کل سبب از دست رفتن قسمتی از ارزش غذایی می شود، اما در استفاده از مایکروویو این مشکل تشدید می یابد.

پختن با مایکروویو حتی سبزیجات ارگانیک را نیز به غذای مرده تبدیل می کند. معمولا در پختن با مایکرویو، گرم شدن غذا به طور یکسان انجام نمی شود و ممکن است بعضی قسمت های غذا خوب گرم نشوند که غذا در این قسمت های گرم نشده همچنان حاوی باکتری های مضر خواهد بود .

 بعضی قسمت های غذا نیز ممکن است بیش از حد گرم شود که اگر غذا شامل گوشت باشد، قسمت هایی از گوشت که به این دمای بسیار بالا برسند، مواد سمی در آن تولید می شوند.

 اگر چه پختن با مایکروویو برای سلامتی مضر می باشد، اما تولید کنندگان اجاق های مایکروویو این حقایق را مخفی نگه می دارند و می گویند که سرطان زا بودن آن اثبات شده نیست تا در آمد آن ها تهدید نشود.

در نتیجه، مردم همچنان مواد غذایی خود را با مایکروویو گرم می کنند.

بیش تر بخوانید: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان چقدر است؟

 

در مقاله دکتر لیتا لی، “اثرات تابش مایکروویو بر سلامت در سال ۲۰۰۱، او اظهار داشت که از هر اجاق مایکروویو تابش الکترو مغناطیسی نشت می کند و مواد غذایی و مواد پخته شده در آن را به مواد سمی خطرناک و سرطان زا تبدیل می کند.

 در نتیجه اجاق های میکروویو به مراتب مضرتر از آن چه هستند که قبلا تصور می شد. ضمن اینکه در معرض بودن بدن انسان به امواج مخرب مایکروویو سبب ایجاد سرطان می گردد.

 استفاده مکرر از مایکروویو برای پختن، به تدریج سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل باکتری ها و عفونت های ویروسی می شود و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد .

در نتیجه باید بگوییم که تاثیر ظروف و لوازم آشپزی بر سلامت بسیار زیاد است که شما باید به آن بسیار دقت کنید.