تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات بر سلامت بدن

تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات بر سلامت بدن

تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات بر سلامت بدن

نوشته admin

میوه ها و سبزیجات و به طور کلی گیاهان از گذشته تا امروز به عنوان داروی سلامتی و پیشگیری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند، که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی مفید، فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند. در ادامه با ما در این مقاله از کلاه گیس همراه باشید تا بیش تر با نکات و تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات بر سلامت بدن آشنا شوید.

تاثیر مصرف میوه و سبزی در سلامتی

تاثیر مصرف میوه و سبزی در سلامتی

بیش تر میوه ها و سبزیجات باعث قلیایی شدن بدن می گردند، میزان اکسیژن رسانی به سلول های بدن را افزایش می دهند و همچنین سبب کاهش بیماری های قلبی و مشکلات اضافه وزن می گردند. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزی ها باعث می شود تا خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش یابد. همچنین از دیگر تاثیرات مصرف میوه ها و سبزیجات محافظت از بدن در برابر آلودگی هوا و دیگر آلودگی هاست.

نقش مصرف میوه و سبزی در سلامتی

نقش مصرف میوه و سبزی در سلامتی

راهنمای رژیم غذایی آمریکایی ها در سال ۲۰۱۰ توصیه کرده است که نیمی از بشقاب غذا شامل میوه و سبزیجات خام باشد. زیرا میوه ها با تامین نیازهای تغذیه ای بدن با یک سطح کالری کم، کمک بسیاری به روند کاهش وزن شما می کند.

تغذیه سالم و سرشار از میوه و سبزیجات بسیار پراهمیت است. چرا که میوه ها و سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیبر و مقادیر کمی چربی و کالری نقش قابل توجهی در پیشگیری از انواع سرطان ها، بیماری های قلبی – عروقی دیابت و چاقی دارند. همچنین باید بیان کنیم که تاثیر مصرف میوه ها و سبزیجات بر سلامت بدن کودکان نیز بسیار زیاد است و باعث رشد بهینه آن ها می شود.

بیش تر بدانید: تاثیر میزان مصرف گوشت بر سلامت انسان چقدر است؟

خواص میوه و سبزیجات برای بدن

 بعضی از سبزیجات و میوه ها غنی از ویتامین C هستند که باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شوند.

تعداد زیادی از میوه ها و سبزی ها نیز غنی از پتاسیم بوده و قرارگیری آن ها در برنامه غذایی روزانه برای کنترل فشار خون موثر است. میوه و سبزیجات غنی از پتاسیم عبارتند از موز، آلو و آب آلو، هلو و زردآلو خشک، آب پرتقال، سیب‌زمینی، برگ چغندر، سویا، لوبیا سفید، محصولات گوجه فرنگی (رب، سس و آب گوجه فرنگی)، اسفناج، عدس و لوبیا.‌

میوه ها و سبزیجات در کشاورزی طبیعی، محصول خاک حاصلخیز زمین هستند و ویتامین ها و مواد معدنی متنوعی از طریق مصرف آن ها وارد بدن انسان می شوند.

نکات قابل توصیه جهت مصرف میوه‌ ها و سبزی ها

در گذشته به دلیل جمعیت کمتر انسان ها، کشاورزی طبیعی قادر بود غذای کافی برای انسان ها فراهم نماید.

اما با افزایش جمعیت و صنعتی شدن نحوه زندگی، شرکت ها به کشاورزی صنعتی رو آوردند که در آن با هزینه ای بسیار کمتری تولیدی بسیار بیشتر روانه بازار می شود و سود سرشاری نیز عاید آن ها می گردد.

در حالی که در گذشته میوه ها و سبزیجات بر سلامت بدن تاثیر مثبتی داشتند، امروزه محصولات کشاورزی تولیدی به روش های صنعتی فاقد خواص مفید و محافظت کننده بدن می باشند.

جلوگیری از ابتلا به سرطان با مصرف میوه ها و سبزیجات

مطالعات در کشورهایی چون آمریکا و انگلیس نشان دادند که میوه ها و سبزیجات در این کشورها تاثیر خیلی کمی بر پیشگیری از سرطان دارند.

در مطالعات گسترده ای که پروفسور تیم کی در انگلیس انجام داد، هیچ رابطه ای بین میزان مصرف میوه و سبزی با نرخ ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و معده مشاهده نشد .

در اوایل قرن بیستم در آمریکا، نرخ ابتلا به سرطان پایین تر بود، ولی امروزه تقریبا از هر دو تا سه نفر، یک نفر به علت ابتلا به سرطان می میرد. اینکه چرا به یکباره در نیمه دوم قرن بیستم، سرطان روندی به شدت صعودی در آمریکا پیدا میکند جای تامل دارد.

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته

از اواسط قرن بیستم و بعد از سال ۱۹۵۰، شرکت های تولید مواد شیمیایی در آمریکا مانند مونساتو، موفق به تولید صنعتی محصولات کشاورزی تراریخته یا Genetically Modified Organisms) GMO) به صورت انبوه و با هزینه اولیه بسیار پایین شدند.

مونساتو موفق شد با دستکاری ژنتیکی محصولات کشاورزی، آنها را به همان گونه که می خواست تولید کند تا رشد سریع تر و بیش تر داشته باشند. تولید محصولات کشاورزی تراریخته سبب شد که سود مالی زیادی نصیب شرکت های تولید کننده آن ها بشود.

با وجود اینکه محصولات تراریخته پتانسیل آسیب به سلامتی مردم را داشتند، اما در آمد بالای شرکتهای تولید کننده این محصولات توانست موافقت سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای تولید و فروش آنها به دست آورد. در بسیاری دیگر از کشورها نیز طمع ناشی از کسب درآمد و سود مالی بالای این روش ها اغلب سیاستمداران را ترغیب به موافقت با آن نمود .

در کانادا و آمریکا، تولید غذاهای تراریخته آزاد است، اما در بعضی کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا و آلمان، استفاده از دستکاری ژنتیکی برای تولید غذا به جز در موارد تحقیقاتی ممنوع می باشد. روسیه نیز واردات و تولید محصولات تراریخته را ممنوع کرده است.

کشورهایی که بیش ترین زمین ها را به کاشت و برداشت محصولات تراریخته و ژنتیکی دستکاری شده اختصاص داده اند به ترتیب آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند و چین هستند. ذرت یکی از اولین محصولاتی بود که با موفقیت با دستکاری ژنتیکی به صورت انبوه تولید گردید. سپس سویا، کلزا و پنبه با استفاده از بیوتکنولوژی به صورت تراریخته تولید شدند.

بیش تر بدانید: آیا نحوه کشتار حیوان بر کیفیت گوشت تاثیری دارد؟

تاثیرات کشت محصولات تراریخته

تاثیرات کشت محصولات تراریخته

با اجرای کشاورزی برای تولید محصولات تراریخته، اتفاقی که در کشورهایی نظیر آرژانتین افتاد این بود که بعد از مدتی، بسیاری از زمین های کشاورزی تهی از مواد معدنی شدند و فاقد قابلیت کشاورزی شدند. محصولات تراریخته با رشد سریع و قابلیت برداشت زیاد، زمین ها را با سرعتی زیاد از مواد معدنی تخلیه نمودند، سرعتی بسیار بیش تر از آنچه که زمین بتواند آن را مجددا جبران نماید. در منطقه کاشت و تولید محصولات تراریخته در آمریکا و کانادا، مرگ هزاران زنبور به صورت متعدد گزارش شده است.

در هند نیز محصولاتی با عنوان مقاوم در برابر آفت در سال های اولیه اجرای موفقی داشتند، اما سپس با آفاتی جدید روبرو شدند که دیگر این نوع کشاورزی قادر نبود از محصولات آن ها در برابر آفاتی که بسیار مقاوم تر از گذشته شده بودند محافظت نماید. در نتیجه مجبور شدند از سموم قوی تر و به مقدار بیش تر در کشاورزی استفاده کنند.

مواد غذایی تراریخته نظیر ذرت، سویا و دانه پنبه، به صورت انبوه برای تغذیه دام ها و طیور نیز تولید می شوند.

 تغذیه حیوانات با محصولات تراریخته

حیوانات در دامداری کارخانه ای در کشورهای صنعتی، به جای گیاه طبیعی توسط دانه های ژنتیکی دستکاری شده تغذیه می شوند که ممکن است سبب آسیب در کبد، معده و روده و همچنین اختلالات سیستم ایمنی در این حیوانات شده و آن ها را در وضعیتی نامناسب از نظر سلامتی قرار دهند .

در نتیجه انسان هایی که از آن ها تغذیه می کنند نیز امکان دارد دچار مشکلاتی شوند.