سرطان تخمدان را بشناسیم

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان را بشناسیم

نوشته admin

بسیاری از خانم ها این پرسش را مطرح می کنند که چگونه سرطان تخمدان را بشناسیم؟ بسیاری از بیماری ها که در زمان پیشرفت بیماری سخت درمان می شوند اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند بسیار ساده قابل درمان هستند. یکی از این بیماری ها سرطان تخمدان است.

با دقت در تغییرات ایجاد شده در بدن و انجام آزمایشات ساده می توان کمک بزرگی به جلوگیری از انتشار بیماری کرد. اگرچه تشخیص علائم سرطان تخمدان به ویژه در اوایل بروز بیماری می تواند دشوار باشد. در ادامه با کلاه گیس همراه باشید تا بیش تر با سرطان تخمدان و موارد مرتبط با آن آشنا شوید.

چگونگی ایجاد سرطان

چگونگی ایجاد سرطان

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که از هر ۵۵ زن در جهان یک نفر به سرطان تخمدان در مقطعی از زندگی اش مبتلا می شود.
متأسفانه در اکثریت موارد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود. وقتی سلول ها در قسمتی از بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند سرطان ایجاد می شود همه سرطان ها از یک سلول ‌که واحد سازنده بدن هستند شروع می‌‌‌‌‌‌‌ شوند.
سلول ها تشکیل دهنده بافت ها و اندام های بدن می باشند. سلول ها رشد می کنند و تقسیم می شوند تا سلول های دیگر مشابه کاری خود را بوجود آورند. در صورتی که این روند منظم به هم ‌‌‌‌‌‌‌‌ریزد سلول ها بافت ناهمگون که غده یا تومور نامیده می شوند را بوجود می آورند.

این علائم غالباً مانند علائم بیماری های بسیار جدی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا سندرم پیش از قاعدگی هستند.

نشانه های سرطان تخمدان

این سرطان از تخمدان ها شروع می شود، که مسئولیت ساخت تخمک‌ ها در زنان را دارد و منبع اصلی هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون است و می تواند سرطان به رحم یا اندام های اطراف گسترش یابد و حتی به غدد لنفاوی گسترش یابد و سرطان به اندام های دیگر مانند ریه یا کبد گسترش یابد .
این سرطان معمولاً در زنانی بروز پیدا می کند که به سن یائسگی رسیده اند، اما امکان دارد در هر سنی نیز دیده شود.
سرطان تخمدان ممکن است در ابتدا هیچ علائمی به همراه نداشته باشد این نوع سرطان معمولاً به سختی و دیر هنگام تشخیص داده می شود.
از علائم سرطان تخمدان می توان به نفخ ، احساس فشار بر روی شکم ، دردهای لگنی یا شکمی ، افزایش دفعات ادرار کردن ، و احساس سیر شدن بسیار سریع به هنگام غذا خوردن اشاره نمود. در واقع اولین علامت سرطان تخمدان مشکلات گوارشی محسوب می شود.
اگر این علائم هر روزه به مدت بیش از چند هفته بروز کرد ، بهتر است به پزشک مراجعه شود .

علائم دیگر سرطان تخمدان که معمولا در مراحل پیشرفته بیماری بروز می کند می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوء هاضمه مداوم 
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی
  • تغییر در عادات دفع مثل یبوست
  • کمردرد
  • احساس خستگی مفرط
  • کاهش وزن غیر عمدی

👈بیش تر بدانید: آیا سرطان تخمدان می تواند ارثی باشد؟

علائم اصلی سرطان تخمدان چیست ؟

علائم اصلی سرطان تخمدان

شایع ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • درد در ناحیه لگن، پایین شکم یا اندام های تحتانی
  • نفخ یا تورم شکم
  • احساس سیری سریع هنگام خوردن
  • تکرر ادرار و فوریت در ادرار
  • حالت تهوع
  • نفس تنگی

اقدامات لازم در هنگام بروز علائم سرطان تخمدان

در هنگام بروز علائم فوق بهتر است یک پزشک شما را ویزیت کند. به خصوص اگر بالای ۵۰ سال دارید یا سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا پستان دارید ، زیرا ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.

با وجود بسیاری از این علائم خیلی بعید به نظر می رسد مبتلا به سرطان باشید ، اما بهتر است آن ها را بررسی کنید.

یک پزشک عمومی می تواند آزمایشات ساده ای را برای سرطان تخمدان انجام دهد تا متوجه شود که آیا مبتلا به آن هستید یا خیر.

اگر قبلاً یک پزشک عمومی را دیده اید و علائم شما همچنان ادامه دارد یا وخیم تر می شوند ، به سراغ پزشک متخصص بروید و این موضوع را توضیح دهید.

روش تشخیص سرطان تخمدان

دو روش تشخیصی برای این سرطان وجود دارد، یکی سونوگرافی یا سی.تی.اسکن از تخمدان ها و دیگری انجام آزمایش خون است. تشخیص سرطان تخمدان با سونوگرافی محبوب ترین آن هاست.

👈بیش تر بدانید: چه عواملی باعث ایجاد سرطان تخمدان می شود؟

درمان سرطان تخمدان

گام بعدی پس از تشخیص اولیه جراحی است تا بافت های مشکوک برداشته شود و نمونه ای به آزمایشگاه فرستاده شود تا آزمایشات دقیق تری صورت گیرد. این کار نمونه برداری گاهی با سوزن انجام می شود.

از جراحی برای درمان تخمدان و تعیین مرحله آن استفاده می گردد. هدف جراحی این است که بافت سرطانی از بدن خارج شود.
بر حسب این که سرطان تا چه میزان به سایر ارگان ها یا بافت ها سرایت کرده، یکی از تخمدان ها یا هر دو تخمدان و شاید هم کل رحم و بافت های اطراف آن برداشته شود.
در صورتی که هر دو تخمدان فرد برداشته شود؛ یائسه شدن زودتر از موعد اتفاق خواهد افتاد. توقف تولید هورمون پس از برداشتن تخمدان ها سبب می شود شانس ابتلای به مشکلات دیگری همچون پوکی استخوان افزایش یابد.
شیمی درمانی پس از انجام جراحی گاها، توسط پزشک تجویز می شود که سبب عوارض مربوط به شیمی درمانی می شود.
در طول شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده از کلاه گیس از موی طبیعی جهت پوشش سر و حفظ زیبایی ظاهری و روحیه نیز بسیار مناسب است.

طول عمر بیماران سرطان تخمدان

۴۵ درصد از افرادی که به این سرطان مبتلا شده اند تا ۵ سال زنده مانده اند. اما باید بگوییم که تشخیص به موقع سرطان تخمدان در افراد زیر ۶۵ سال می تواند تاثیر زیادی در احتمال نجات فرد بگذارد.