روش های تشخیص انواع سرطان روده بزرگ و درمان آنها

روش های تشخیص انواع سرطان روده بزرگ و درمان آنها

روش های تشخیص انواع سرطان روده بزرگ و درمان آنها

نوشته admin

انواع سرطان روده بزرگ بسته به محل شروع می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. انواع سرطان روده بزرگ و سرطان راست روده اغلب در یک گروه قرار می گیرند زیرا دارای ویژگی های مشترک زیادی هستند.

سرطان از زمانی شروع می شود که سلولهای بدن کنترل خارج می شوند. برای درک سرطان روده بزرگ دانستن ساختار طبیعی و عملکرد روده بزرگ و راست روده اهمیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

روده بزرگ که بخشی از سیستم هضم و جذب بدن است که بطور کلی سیستم گوارشی (GI) نیز نامیده می شود. بیشتر روده بزرگ از یک لوله عضلانی به طول ۵ فوت (۱.۵ متر) تشکیل شده است که غذا حین حرکت در آنها هضم و جذب می شود.

در واقع  غذا پس از عبور از روده کوچک وارد روده بزرگ شده و  آب و نمک باقی مانده غذاها جذب می شوند. مواد زائد باقیمانده پس از عبور از روده بزرگ به راست روده ، یعنی ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) پایانی دستگاه گوارش  می روند و در آنجا ذخیره می شود تا از طریق مقعد از بدن دفع شوند.

انواع سرطان روده بزرگ چگونه شروع می شود؟

بیشتر سرطان های روده بزرگ به صورت رشد لایه داخلی روده بزرگ یا راست روده شروع می شوند. به این رشد ها پولیپ گفته می شود. برخی از انواع پولیپ ها با گذشت زمان (معمولاً سالها) می توانند به سرطان تبدیل شوند ، اما همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند. احتمال تبدیل پولیپ به سرطان به نوع پولیپ بستگی دارد. پولیپ انواع مختلفی دارد.

پولیپ آدنوماتوز (آدنوم): این پولیپ ها گاهی اوقات به سرطان تبدیل می شوند. به همین دلیل ، آدنوم را بیماری پیش سرطانی می نامند. ۳ نوع آدنوم لوله ای ، پرز و توبولی  وجود دارد.

پولیپ هایپلاستیک و پولیپ های التهابی: این پولیپ ها شیوع بیشتری دارند ، اما به طور کلی پیش سرطانی نیستند. برخی از افراد با پولیپ های پلاستیک بزرگ (بیش از ۱ سانتی متر) ممکن است نیاز به غربالگری سرطان روده بزرگ با کولونوسکوپی داشته باشند.

پولیپ های دندانه دار بی حرکت (SSP) و آدنوم های دندانه دار سنتی: (TSA) این پولیپ ها اغلب مانند آدنوم درمان می شوند زیرا ریسک بیشتری برای تبدیل به سرطان روده بزرگ دارند.

انواع سرطان در روده بزرگ و راست روده

بیشتر سرطان های روده بزرگ آدنوکارسینوم هستند. این سرطان ها از سلول هایی شروع می شوند که مخاط را برای روان سازی روده بزرگ و راست روده تولید می کنند. وقتی پزشکان در مورد سرطان روده بزرگ صحبت می کنند ، تقریباً همیشه در مورد این نوع از سرطان صحبت می کنند. برخی از انواع فرعی آدنوکارسینوما ، مانند سیلیا و موکوس ، ممکن است پیش آگهی بدتری نسبت به سایر زیرگروههای آدنوکارسینوما داشته باشد.

تومورهای کمتر شایع دیگر نیز می توانند از روده بزرگ و راست روده شروع شوند که شامل:

تومورهای کارسینوئید. این سلول ها از سلول های خاص هورمون ساز در روده شروع می شوند. تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST) از سلولهای خاصی در دیواره روده بزرگ به نام سلولهای بینابینی کجال شروع می شود. برخی خوش خیم هستند و سرطانی نیستند. این تومورها در هر جای دستگاه گوارش یافت می شوند اما در روده بزرگ شایع نیستند.

لنفوم سرطان سلولهای سیستم ایمنی بدن است. آنها بیشتر در گره های لنفاوی شروع می شوند ، اما همچنین می توانند از روده بزرگ ، راست روده یا سایر اندام ها شروع شوند.

سارکوم می تواند از رگهای خونی ، لایه های عضلانی یا سایر بافت های همبند در دیواره روده بزرگ و راست روده شروع شود. سارکوم روده بزرگ یا راست روده نادر است.

روش های تشخیص انواع سرطان روده بزرگ و درمان آنها

روش های تشخیص انواع سرطان روده بزرگ و درمان آنها

نحوه انتشار انواع سرطان روده بزرگ

اگر سلول های سرطانی در پولیپ تشکیل  شود ، می تواند با گذشت زمان در دیواره روده بزرگ یا راست روده رشد کند. دیواره روده بزرگ و راست روده از لایه های زیادی تشکیل شده است. سرطان روده بزرگ از داخلی ترین لایه (مخاط) شروع می شود و می تواند از طریق برخی یا تمام لایه های دیگر به سمت خارج رشد کند.

وقتی سلول های سرطانی در دیواره قرار داشته باشند ، می توانند به رگ های خونی یا عروق لنفاوی نفوذ کنند و از آنجا به غدد لنفاوی اطراف یا به نقاط دوردست بدن سفر کنند. مرحله (میزان شیوع) سرطان روده بزرگ به میزان رشد عمیق آن در دیواره و گسترش آن در خارج روده بزرگ یا راست روده بستگی دارد.

راههای تشخیص انواع سرطان روده بزرگ

غربالگری سرطان روده بزرگ

پزشکان برای یافتن علائم سرطان روده بزرگ یا پولیپ روده بزرگ غیر سرطانی ، آزمایش های غربالگری خاصی را برای افراد سالم و بدون علائم و نشانه ها توصیه می کنند. یافتن سرطان روده بزرگ در اولین مرحله بیشترین شانس را برای درمان فراهم می کند. نشان داده شده است که غربالگری خطر مرگ شما در اثر سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

پزشکان معمولاً توصیه می کنند افراد دارای ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ غربالگری را از حدود ۵۰ سالگی آغاز کنند. اما افرادی که خطر بیشتری دارند ، مانند افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا ژنتیک آفریقایی-آمریکایی دارند  باید زودتر غربالگری کنند.

چندین گزینه غربالگری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مورد گزینه های موجود با پزشک خود صحبت کنید و با هم  تصمیم بگیرید که کدام روس برای شما مناسب است. اگر از کولونوسکوپی برای غربالگری استفاده شود ، می توان پولیپ ها را قبل از اینکه به سرطان تبدیل شوند را با این روش از بین برد.

کولونوسکوپی

اگر علائم و نشانه ها نشان دهد که شما ممکن است به سرطان روده بزرگ مبتلا باشید ، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش  از جمله موارد زیر را توصیه کند:

کولونوسکوپی از یک لوله بلند ، انعطاف پذیر و باریک متصل به دوربین فیلمبرداری و مانیتور برای مشاهده کل روده بزرگ و راست روده استفاده می کند. در صورت یافتن مناطق مشکوک ، پزشک می تواند ابزار جراحی را از طریق لوله عبور دهد تا نمونه های بافتی (نمونه برداری) را برای تجزیه و تحلیل و برداشتن پولیپ ها انجام دهد.

آزمایش خون

هیچ آزمایش خونی نمی تواند شما را از داشتن سرطان روده بزرگ مطلع کند. اما پزشک ممکن است خون شما را برای یافتن سرنخی در مورد سلامت کلی شما مانند آزمایشات عملکرد کلیه و کبد آزمایش کند.

پزشک همچنین ممکن است خون شما را برای وجود ماده شیمیایی که بعضاً توسط سرطان روده بزرگ تولید می شود (آنتی ژن کارسینوآمبریونیک یا CEA) آزمایش کند. به مرور زمان ، سطح CEA در خون شما ممکن است به پزشک کمک کند تا پیش آگهی شما را درک کند و اینکه بفهمد  آیا سرطان به درمان پاسخ می دهد یا خیر.

تعیین میزان سرطان

در صورت تشخیص سرطان روده بزرگ ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین میزان (مرحله) سرطان شما توصیه کند. مرحله بندی کمک می کند تا مشخص شود که چه روشهای درمانی برای شما مناسب ترند.

آزمایش های مرحله بندی ممکن است شامل روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن شکم ، لگن و قفسه سینه باشد. در بسیاری از موارد ، مرحله سرطان شما ممکن است تا بعد از جراحی سرطان روده بزرگ کاملاً مشخص نباشد.

مراحل سرطان روده بزرگ با اعداد رومی نشان داده می شود که از ۰ تا IV متغیر است.  کمترین مقدار نشان دهنده سرطانی است که محدود به پوشش داخلی روده بزرگ است. در مرحله چهارم ، سرطان پیشرفته در نظر گرفته می شود و به سایر مناطق بدن گسترش یافته است (متاستاز می دهد). در این مرحله بیمار تحت شیمی درمانی قرار می گیرد تا جلوی رشد سلولهای سرطانی گرفته شود.

شیمی درمانی عوارض زیادی برای بدن دارد که یکی از آنها ریزش مو هاست و یکی از راهکارهای کنار آمدن با این عارضه استفاده از کلاه گیس مناسب است. با خرید یک کلاه گیس مناسب قبل از شیمی درمانی می توانید از تغییر چهره ناشی از ریزش مو تا حدود زیادی جلوگیری کنید.