آشنایی با همه روش های درمانی موجود برای درمان سرطان ریه

عمل جراحی برای درمان سرطان ریه

آشنایی با همه روش های درمانی موجود برای درمان سرطان ریه

نوشته admin

درمان سرطان ریه برحسب نوع و گستردگی سرطان به روش های مختلفی انجام می شود سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. درمان سرطان ریه در مراحل اولیه با روش های موجود امکان پذیر است و از این طریق شانس بقاء بیماران بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

گزینه ها و توصیه های درمانی سرطان به عوامل مختلفی از جمله نوع و مرحله سرطان ، عوارض جانبی احتمالی ، ترجیحات و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. برای یادگیری در مورد همه گزینه های درمانی خود وقت بگذارید و حتماً درباره موارد نامشخص سوال کنید. با پزشک خود در مورد اهداف هر روش درمانی و آنچه می توانید هنگام دریافت درمان انتظار داشته باشید، صحبت کنید. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در رابطه با روش های درمان سرطان ریه توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

عمل جراحی برای درمان سرطان ریه

هدف از جراحی برداشتن کامل تومور ریه و غدد لنفاوی مجاور قفسه سینه است. تومور باید با همراه با حاشیه اطراف یا حاشیه بافت ریه سالم برداشته شود. حاشیه منفی به این معنی است که وقتی آسیب شناس ریه یا تکه ای از ریه را که توسط جراح برداشته شده بررسی کرد ، هیچ سرطانی در بافت سالم اطراف تومور پیدا نکند. جراحی به شکل زیر انجام می شود:

لوبکتومی

  ریه ها ۵ لوب دارند ، ۳ لب در ریه راست و ۲ لب در ریه چپ. لوبکتومی برداشتن کل لوب ریه است. در حال حاضر تصور می شود که موثرترین نوع جراحی است ، حتی وقتی تومور ریه بسیار کوچک باشد همین روش است.

برداشتن گوه ای

اگر جراح نتواند تمام لوب ریه را خارج کند می تواند تومور را که توسط یک حاشیه سالم از ریه احاطه شده است را خارج کند.

سگمنتکتومی

روش دیگری برای از بین بردن سرطان است در صورتی که لوب ریه کامل برداشته نشود. در  سگمنتکتومی  جراح بخشی از ریه را که در آن سرطان ایجاد شده است ، برمی دارد.

پنومونکتومی

اگر تومور به مرکز قفسه سینه نزدیک باشد ، ممکن است جراح مجبور شود کل ریه را خارج کند.

مدت زمان لازم برای بهبودی از عمل جراحی ریه به میزان بافت برداشت شده و سلامت بیمار قبل از جراحی بستگی دارد. قبل از جراحی ، با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی احتمالی جراحی خاص خود صحبت کنید. درمان های اضافی می توانند قبل و بعد از جراحی انجام شوند تا به کاهش خطر عود کمک کنند.

نئوادجوانت درمانی  که به عنوان درمان القایی نیز شناخته می شود  و قبل از جراحی انجام می شود. این روش علاوه بر درمان تومور اولیه و کاهش خطر عود برای کمک به کاهش گستردگی جراحی نیز استفاده می شود.

بطور معمول  شما درمان کمکی نیز دریافت خواهید کرد. درمان کمکی درمانی است که پس از جراحی انجام می شود و هدف از بین بردن سلولهای سرطانی ریه است که ممکن است بعد از جراحی هنوز در بدن وجود داشته باشد. این درمان به کاهش خطر عود کمک می کند  اگرچه همیشه خطر بازگشت سرطان وجود دارد.

پرتو درمانی برای درمان سرطان ریه

پرتودرمانی استفاده از اشعه ایکس با انرژی بالا یا ذرات دیگر برای از بین بردن سلول های سرطانی است. متداول ترین نوع پرتودرمانی ، پرتودرمانی با اشعه خارجی و تابشی است که از دستگاهی خارج از بدن اعمال می شود. یک رژیم یا برنامه پرتودرمانی معمولاً شامل تعداد معینی از جلسات است که در یک بازه زمانی مشخص انجام می شود و می تواند از چند روز تا چند هفته متفاوت باشد.

مانند جراحی ، از پرتودرمانی نمی توان برای درمان سرطان گسترده استفاده کرد. پرتودرمانی فقط سلولهای سرطانی را که مستقیماً در مسیر پرتو قرار دارند از بین می برد. همچنین به سلول های سالم موجود در مسیر نیز آسیب می رساند. به همین دلیل ، نمی توان از آن برای درمان مناطق وسیعی از بدن استفاده کرد.

بعضی اوقات برای پرتودرمانی از سی تی اسکن استفاده می شود تا دقیقاً مشخص شود پرتو را به کجا باید هدایت کرد تا خطر آسیب رسیدن به قسمت های سالم بدن را کاهش دهد. به این روش پرتودرمانی تعدیل شده با شدت (IMRT) یا پرتودرمانی استریوتاکتیک بدن (SBRT) گفته می شود. این روش گزینه ای برای همه بیماران نیست  اما ممکن است برای سرطان ریه در مراحل اولیه و تومورهای کوچک هنگامی که جراحی گزینه ای مورد نظر نیست، استفاده شود.

برخی از افراد مبتلا به NSCLC مرحله I یا افرادی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند ممکن است تحت پرتودرمانی به عنوان درمانی جایگزین برای جراحی قرار بگیرند.

آشنایی با همه روش های درمانی موجود برای درمان سرطان ریه

آشنایی با همه روش های درمانی موجود برای درمان سرطان ریه

روشهای درمان سرطان ریه با استفاده از دارو

درمان سیستمیک استفاده از دارو برای از بین بردن سلولهای سرطانی است. این نوع داروها از طریق جریان خون برای رسیدن به سلولهای سرطانی در سراسر بدن انجام می شود.

روش های معمول برای انجام درمان های سیستمیک شامل یک لوله وریدی (IV) است که با استفاده از یک سوزن انجام می شود یا قرصی است که به صورت خوراکی برای بیمار تجویز می شود.

انواع روشهای درمانی سیستمیک مورد استفاده برای NSCLC عبارتند از:

  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند
  • ایمونوتراپی

 

شیمی درمانی برای درمان سرطان ریه

شیمی درمانی استفاده از داروهایی برای از بین بردن سلولهای سرطانی است  که  معمولاً با جلوگیری از رشد ، تقسیم و تولید سلولهای سرطانی بیشترصورت می گیرد. این روش باعث بهبود طول عمر و کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان ریه در تمام مراحل می شود.

یک رژیم شیمی درمانی معمولاً شامل تعداد مشخصی از دوره های درمان است که در یک بازه زمانی مشخص تعیین می شود. نوع سرطان ریه شما مانند آدنوکارسینوما یا سلول سنگفرشی ، بر روی نوع داروهایی که برای شیمی درمانی توصیه می شود تاثیرگذار است.

داروهای رایجی که برای درمان سرطان ریه استفاده می شوند شامل ۲ یا ۳ دارو با هم یا درمان تک دارویی است . برخی از داروهای رایج عبارتند از:

  • کاربوپلاتین یا سیس پلاتین
  • Docetaxel (تاکسوتیر)
  • Gemcitabine) Gemzar)
  • ناب-پاکلیتاکسل (آببرزان)
  • پاکلیتاکسل (تاکسول)
  • پمترکسد (آلیمتا)
  • وینورلبین (Navelbine)

شیمی درمانی همچنین ممکن است به سلول های سالم بدن از جمله سلول های خونی ، سلول های پوستی و سلول های عصبی آسیب برساند. عوارض جانبی شیمی درمانی به شخص و دوز مصرفی بستگی دارد ، اما می تواند شامل خستگی ، کاهش تعداد سلول های خونی ، افزایش خطر عفونت ، زخم های دهان ، حالت تهوع و استفراغ ، از دست دادن اشتها ، اسهال ، بی حسی و گزگز دست ها و پا و ریزش مو برخی از عوارض شیمی درمانی سرطان ریه هستند.

درمان هدفمند برای درمان سرطان ریه

هدفمند درمانی درمانی است که ژن های خاص سرطان ، پروتئین ها یا محیط بافت را که به رشد و بقای سرطان کمک می کند ، هدف قرار می دهد. این نوع درمان رشد و گسترش سلولهای سرطانی را مسدود کرده و آسیب سلولهای سالم را محدود می کند.

برای یافتن موثرترین روش درمانی ، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای شناسایی ژن ها ، پروتئین ها و سایر عوامل تومور انجام دهد. برای برخی از سرطان های ریه ، پروتئین های غیر طبیعی در مقادیر بسیار غیر معمول در سلول های سرطانی یافت می شوند. این به پزشکان کمک می کند تا در صورت امکان هر بیمار را  تحت موثرترین درمان قرار دهند.

ایمونوتراپی برای درمان سرطان ریه

ایمونوتراپی ، که به آن بیولوژیک درمانی نیز گفته می شود ، برای تقویت دفاع طبیعی بدن برای مبارزه با سرطان طراحی شده است. در این روش از مواد ساخته شده توسط بدن یا در آزمایشگاه برای بهبود ، هدف قرار دادن یا بازیابی عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می کند.

به عنوان مثال ، مسیر PD-1 ممکن است در توانایی سیستم ایمنی بدن در کنترل رشد سرطان بسیار مهم باشد. مسدود کردن این مسیر با آنتی بادی های PD-1 و PD-L1 رشد NSCLC را برای برخی از بیماران متوقف یا کند کرده است. داروهای ایمونوتراپی زیر این مسیر را مسدود می کنند:

  • آتزولیزوماب (Tecentriq)
  • دوروالوماب (ایمفینزی)
  • نیولوماب (Opdivo)
  • پمبرولیزوماب (Keytruda)

سرطان و درمان آن علائم جسمی و عوارض جانبی و همچنین عوارض روحی ، اجتماعی و مالی ایجاد می کند. مدیریت همه این اثرات را مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی می نامند. این بخش مهمی از مراقبت شماست که همراه با درمانهایی برای کاهش سرعت ، متوقف کردن یا از بین بردن سرطان ارائه می شود.