سرطان بیضه ، علل ، ریسک فاکتورها و راههای پیشگیری

سرطان بیضه ، علل ، ریسک فاکتورها و راههای پیشگیری

سرطان بیضه ، علل ، ریسک فاکتورها و راههای پیشگیری

نوشته admin

سرطان بیضه همانطور که از نام آن پیداست در بیضه ها رخ می دهد  که در داخل کیسه ای در زیر آلت تناسلی قرار دارد و مسئول تولید هورمون های جنسی مردانه و اسپرم هستند. سرطان بیضه در مقایسه با انواع دیگر سرطان  نادر است اما شایع ترین سرطان مردان آمریکایی در سنین ۱۵ تا ۳۵ سال می باشد.

ریسک فاکتورهای این سرطان شامل بیضه نزول نکرده ، سابقه خانوادگی سرطان و سابقه قبلی سرطان بیضه است. متداول ترین نوع آن تومورهای سلول های جوانه ای است که به سمینوم و غیر سمینوم تقسیم می شوند. انواع دیگر شامل تومورهای طناب جنسی استرومال و لنفوما هستند. تشخیص به طور معمول براساس معاینه فیزیکی ، سونوگرافی و آزمایش خون صورت می گیرد . تعیین نوع سرطان پس از جراحی بیضه با معاینه زیر میکروسکوپ انجام می شود.

این بیماری معمولاً قابل درمان است و گزینه های درمانی ممکن است شامل جراحی ، پرتودرمانی ، شیمی درمانی یا پیوند سلول های بنیادی باشد. حتی در مواردی که سرطان به طور گسترده ای گسترش یافته است ، شیمی درمانی تا ۸۰٪ می تواند مفید باشد. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

این سرطان  در جهان در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۸۶۰۰۰ نفر را تحت تأثیر قرار داده است. در آن سال منجر به ۹۴۰۰ مرگ نسبت به ۷۰۰۰ مرگ در سال ۱۹۹۰ شد. نرخ  این سرطان در کشورهای در حال توسعه کمتر از کشورهای پیشرفته است. شروع آن معمولاً در مردان ۲۰ تا ۳۴ ساله و بندرت قبل از ۱۵ سالگی رخ می دهد. میزان بقای پنج ساله در ایالات متحده حدود ۹۵٪ است و وقتی بیماری موضعی باقی بماند نتایج بهتر خواهد بود.

علائم سرطان بیضه

علائم و نشانه های این بیماری عبارتند از:

  • وجود یک توده یا بزرگ شدن در هر دو بیضه
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • یک درد مبهم در شکم یا کشاله ران
  • جمع شدن ناگهانی مایعات در کیسه بیضه
  • درد یا ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساسیت پستانها
  • کمردرد

علل سرطان بیضه

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد این سرطان   می شود. پزشکان می دانند که این بیماری زمانی اتفاق می افتد که روند رشد سلول های سالم در بیضه تغییر کنند. سلول های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می شوند تا عملکرد طبیعی بدن شما را حفظ کنند. اما گاهی اوقات برخی از سلول ها دچار ناهنجاری می شوند و باعث می شوند این رشد از کنترل خارج شود – این سلول های سرطانی حتی در صورت عدم نیاز به سلول های جدید به تقسیم خود ادامه می دهند. سلولهای تجمع یافته در بیضه توده ایجاد می کنند.

تقریباً همه سرطانهای بیضه از سلولهای زایا – سلولهای موجود در بیضه که اسپرم نابالغ تولید می کنند – شروع می شود. اینکه چه چیزی باعث غیرطبیعی شدن سلولهای زایا و تبدیل شدن به سرطان می شود ، مشخص نیست.

سرطان بیضه ، علل ، ریسک فاکتورها و راههای پیشگیری

سرطان بیضه ، علل ، ریسک فاکتورها و راههای پیشگیری

 

ریسک فاکتورهای سرطان بیضه

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند عبارتند از:

بیضه نزول نکرده . بیضه ها در زمان رشد جنین در ناحیه شکم تشکیل می شوند و معمولاً قبل از تولد به داخل کیسه بیضه پایین می آیند. مردانی که بیضهدارند و هرگز فرود نمی آیند در مقایسه با مردانی که بیضه ها به صورت طبیعی پایین می آیند بیشتر در معرض خطر سرطان هستند. این خطر حتی اگر بیضه با جراحی به کیسه بیضه منتقل شده باشد ، همچنان بالا خواهد بود. هنوز هم  اکثر مردانی که به این سرطان مبتلا می شوند ، سابقه بیضه نزول نکرده ندارند.

رشد غیر طبیعی بیضه. شرایطی که باعث توسعه غیر طبیعی بیضه ها می شود ، مانند سندرم کلاین فلتر ، ممکن است خطر ابتلا به این سرطان  را افزایش دهد.

سابقه خانوادگی. اگر اعضای خانواده به این سرطان مبتلا شده باشند ، ممکن است ریسک شما افزایش یابد.

سن. این سرطان نوجوانان و مردان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد ، به ویژه در سنین ۱۵ تا ۳۵ سال. با این حال ، این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد.

نژاد. این سرطان در مردان سفید پوست بیشتر از مردان سیاه پوست دیده می شود.

پیشگیری از سرطان بیضه

هیچ راهی برای جلوگیری از این بیماری  وجود ندارد. برخی از پزشکان برای شناسایی سرطان در اولین مرحله معاینه منظم بیضه را توصیه می کنند. اما همه پزشکان موافق نیستند. اگر مطمئن نیستید که این کار برای شما مناسب است یا خیر ، خودآزمایی بیضه را با پزشک خود در میان بگذارید.

روش های درمان سرطان بیضه

سه نوع اساسی درمان عبارتند از جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی.

جراحی توسط متخصصان اورولوژی و پرتودرمانی توسط انکولوژیست های پرتودرمانی انجام می شود و شیمی درمانی کار متخصصان انکولوژیست پزشکی است. در اکثر بیماران مبتلا به این بیماری به راحتی و با حداقل عوارض طولانی مدت بهبود می یابد. در حالی که موفقیت درمانی به مرحله سرطان بستگی دارد ، میزان بقای متوسط ​​پس از پنج سال در حدود ۹۵٪ است و سرطان مرحله ۱  اگر به درستی کنترل شود اساساً ۱۰۰٪ بقا خواهد داشت.