بازمانده از سرطان

بازمانده از سرطان - تاثیرات تاخیری شایع سرطان و درمان آن - عود سرطان

بازمانده از سرطان

نوشته admin

بازمانده از سرطان :

اصطلاحات بازمانده از سرطان به تمام افرادی از جامعه اشاره دارد که با تشخیصی سرطان زندگی می کنند. با افزایش سن جامعه ایالات متحده، غربالگری سرطان نیز افزایش یافته و درمان های موجود برای سرطان بهبود می یابند و در آینده شاهد میلیون ها آمریکایی خواهیم بود که به نوعی ( بازمانده سرطان ) هستند.
گرچه بسیاری از بازماندگان از این بیماری تمایل دارند تحت نظر انکولوژیست یا سرطان شناسی خود باشند.

این بیماران از مراقبت پزشکان خانواده سود بیشتری می برند.
بسیاری از این افراد مسن و کهن سال و بیماری های همراه متنوعی دارند. که لازم است به منظور افزایش عملکرد و طول عمر مورد توجه قرار گیرند.

تاثیرات تاخیری شایع سرطان و درمان آن عبارتند از :

عود سرطان اولیه و اختلالات جنسی و مسائل روانی – اجتماعی عود سرطان از نگرانی های اصلی است.
مراقبتهای پزشکی پس از درمان سرطان کولورکتال شامل نظارت مستمر و انجام کولونوسکوپی و تصویربرداری و آزمون های سرولوژی بطور کلی برای بیماران سودمند است.
بازماندگان سرطان پستان یا سرطان سینه باید سالیانه ماموگرافی انجام دهند. همچنین لازم است در بازماندگان سرطان پروستات نیز میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات هر ۱۲ – ۶ ماه اندازه گیری شود.
بازماندگان ملانوم باید در رابطه با محافظت از نور خورشید از جمله مصرف روزانه کرم ضد افتاب و شناسایی ضایعات پوستی بالقوه خطرناک آگاهی یابند.
زنان بازمانده از لنفوم هوجکین که بین سنین ۳۰-۱۰ سالگی تحت پرتو درمانی قفسه سینه یا زیربغل قرار گرفته اند.
در معرض خطر بالای سرطان پستان هستند و باید پس از ۱۰-۸ سال از تشخیص، به طور سالیانه به کمک ماموگرافی و MRI غربالگری شوند.
تمام بازماندگان سرطان که تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار داشته اند.
در معرض خطرافزایش یافته بیماریهای قلبی – عروقی هستند و باید از نظر سایر عوامل خطر قلبی – عروقی غربالگری شده و در صورت لزوم تحت درمان قرار گیرند.