تاثیر منیزیم بر رشد مو چیست؟ از فواید منیزیم چه می دانید؟

تاثیر منیزیم بر رشد موها چیست؟ از فواید منیزیم چه می دانید؟

تاثیر منیزیم بر رشد مو چیست؟ از فواید منیزیم چه می دانید؟

نوشته admin

منیزیم یکی از مینرال هایی است که به وفور یافت می شود و این ماده معدنی هشتمین عنصر در پوسته زمین و سومین عنصر فراوان در آب دریا (پس از سدیم و کلر) است. منیزیم یک ماده مغذی حیاتی است که برای سالم ماندن به آن نیاز داریم. منیزیم برای تمام سلول های بدن ما (از جمله سلول های مو) ضروری است و حدود ۳۰۰ عملکرد آنزیمی به آن بستگی دارد. همچنین برای رشد سلول های جدید، تولید انرژی و ساخت پروتئین، استخوان و DNA مورد نیاز است. امروزه درباره تاثیر منیزیم بر رشد مو بسیار می شنویم. در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس می توانید با تاثیر این ماده معدنی بر رشد و تقویت موها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

علاوه بر این، منیزیم برای عملکرد مناسب عضلات و اعصاب، کنترل قند خون و تنظیم فشار خون نیز مورد نیاز است. این مینرال همچنین چند نقش کلیدی در رشد موهای سالم دارد.

کمبود منیزیم و ریزش مو

کمبود منیزیم به روش های متفاوتی باعث ریزش مو می شود. برخی از راه ها عبارتند از:

  • منیزیم به گردش خون کمک می کند. با کمبود منیزیم میزان جریان خون در سر فرد پایین می آید. این امر نیز منجر به ریزش مو می شود. بدین صورت که فولیکول های مو مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و موها ضعیف می شوند.
  • یکی دیگر از وظایف منیزیم حفظ فولیکول های مو در پوست سر با تقویت ساختارهای کراتین در ساقه مو است. زمانی که شما دچار کمبود منیزیم بشوید، این فولیکول ها شل خواهند شد و در نتیجه باعث ریزش آن ها می شود.
  • یکی دیگر از تاثیر منیزیم بر رشد مو ها بدین صورت است که تنظیم و تعادل هورمون ها را بر عهده دارد. عدم تعادل هورمون هایی مانند تستوسترون و DHT (دی هیدروتستوسترون) منجر به ریزش مو می شود.

👈بیش تر بخوانید: آیا می دانید ریزش مو در شیمی درمانی چه زمانی شروع می شود؟

تاثیر منیزیم بر رشد موها

افراد بسیاری هستند که به خوبی از بدن و موهای خود مراقبت می کنند اما برخی از ما نیز با مشکلات مو دست و پنجه نرم کنیم که بسیار ناراحت کننده است. ریزش مو یک بیماری نیست بلکه نشان دهنده سبک زندگی و مشکلات سلامتی شماست. اغلب اوقات استرس باعث می شود که این مشکل تشدید شود بنابراین اگر با ریزش مو مواجه شدید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

حفظ تعادل تغذیه ای نقش بسزایی در رشد مو دارد. برخی از مواد معدنی ضروری مانند سدیم ،کلسیم ،پتاسیم و منیزیم به مقدار کمتری مورد نیاز هستند اما نقش مهمی در حفظ سلامت مو دارند. با وجود اینکه موهای ما در بیرون از پوست سر عملا مرده هستند اما کار زیادی در داخل فولیکول های مو برای ساختن مو در حال انجام است.

از آنجایی که منیزیم در ساخت پروتئین و همچنین رشد سلول ها نقش دارد، تامین کافی منیزیم تضمین می کند که موهای ما قوی تر و ضخیم تر می شوند و هیچ وقفه ای در چرخه مو ایجاد نمی شود که باعث ریزش زودرس مو شود.

فواید منیزیم برای سلامتی

علاوه بر تاثیر منیزیم بر رشد مو، منیزیم برای سلامت عروق خونی نیز مفید است و به سلامت و گشاد شدن عروق و همچنین کاهش کلسیفیکاسیون (سخت شدن) عروق کمک می کند. بنابراین تاثیر مثبتی برای کل سیستم گردش خون بدن و همچنین گردش خون پوست سر دارد.

این مینرال باعث می شود که رگ های خونی کوچک و ریز پوست سر ما بهتر کار کنند و مواد مغذی ضروری را برای فولیکول های مو فراهم کرده و مواد زائد مضر را از آنها خارج کنید.  علاوه بر این نقش آرامش بخش منیزیم در کاهش ریزش مو نیز بسیار مفید است.

استرس می تواند تاثیر بسیار مخربی برای بدن به همراه داشته باشد که همچنین باعث افزایش هورمونی می شود تا ما را برای جنگیدن یا فرار آماده کند. بنابراین، اگر به خاطر مشاجره با یک دوست یا یک ضرب الاجل کاری دچار استرس شدید، بدن شما به همان شدت واکنش نشان می دهد که گویی با یک موقعیت واقعی مرگ یا زندگی روبرو هستید، که به ندرت با این اتفاقات روبه رو می شوید.

قرار گرفتن مکرر در برابر استرس غدد آدرنال را تحریک می کند تا کورتیزول و آندروژن بیشتری تولید کند و سطوح بسیار بالای آندروژن (مانند DHT) برای موهای ما مضر است. آنها می توانند باعث التهاب فولیکول های مو شوند و به مرور زمان باعث کوچک شدن آن ها شوند و فولیکول های کوچک شده موهای نازک و ضعیفی تولید می کنند که به راحتی می ریزند.

منابع منیزیم

آجیل هایی مانند بادام هندی، بادام و بادام زمینی یکی از بهترین منابع غذایی حاوی منیزیم هستند. همچنین تمام لوبیاها و عدس ها نیز سرشار از منیزیم هستند. برخی از رایج ‌ترین حبوبات حاوی این مینرال عبارتند از ماش، نخود، لوبیا بلبلی، و عدس قرمز ( دال عدس). غلات کامل مانند گندم، جو، کینوا، ارزن و گندم سیاه و همچنین سبزیجات برگ سبز و سبزیجات دریایی نیز سرشار از منیزیم هستند.

علت کمبود منیزیم

روش‌ های مدرن کشاورزی و بهره برداری غیر اصولی و عدم استراحت زمین موجب شده است که این زمین ها از مواد معدنی ارزشمند مانند منیزیم تخلیه شوند. علاوه بر این، کودهای معمولی هیچ کاری برای جبران سطح منیزیم انجام نمی دهند و عملا تاثیر مثبتی ندارند. بنابراین گیاه یا درختی که در این زمین ها رشد می کند منیزیم کمتری دارد و در نتیجه ما نیز نمی توانیم این ماده معدنی را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنیم و دچار کمبود منیزیم می شویم.

علاوه بر این مصرف بیش از حد الکل ، نمک، قهوه، نوشابه و نوشیدنی های شیرین می تواند منیزیم را از بدن ما تخلیه کند و با استفاده بیش از حد از این مواد باعث می شود بدن ما منیزیم خود را به صورت مداوم از دست بدهد. استرس طولانی مدت یا شدید (چون منیزیم ماده معدنی آرام بخشی است) با ترشح هورمون کورتیزول و بالا بودن مداوم سطح آن نیز منیزیم خون ما کاهش می دهد.

تاثیر منیزیم بر رشد موها چیست؟ از فواید منیزیم چه می دانید؟
تاثیر منیزیم بر رشد موها چیست؟ از فواید منیزیم چه می دانید؟

روش تشخیص کمبود منیزیم

حال شما با دیگر با تاثیر منیزیم بر رشد مو آشنا هستید. برای شناسایی و اندازه گیری سطح منزیم خود ممکن است به فکر انجام آزمایش خون باشید. اما این روش موثری برای تشخیص سطح منیزیم نیست. زیرا بیشتر منیزیم در استخوان های ما یا داخل سلول ها ذخیره می شود و تنها ۰.۳ درصد آن در خون است. بنابراین آزمایش خون ممکن است وضعیت واقعی این مینرال را نشان ندهد.

روش های دریافت منیزیم کافی برای سلامت مو

همانطور که گفتیم تاثیر منیزیم بر رشد مو بسیار زیاد است. شما در ادامه با انواع روش های دریافت منیزیم برای سلامت مو آشنا خواهید شد.

استفاده روغن منیزیم برای ریزش مو

روغن منیزیم یک روغن واقعی نیست بلکه محلول غلیظی از کریستال های منیزیم است که با آب مخلوط شده است و هنگامی که روی پوست سر قرار می گیرد تا حدودی شبیه به روغن می‌ شود. از این رو به آن روغن منیزیم می گویند.

این ترکیب یک راه عالی برای تغذیه بافت پوست سر و ضخیم تر و قوی تر کردن موها است. به علاوه، گردش خون را در پوست سر تقویت می کند و مواد مغذی بیشتری را برای رشد موهای سالم به فولیکول های مو می رساند و بدین ترتیب به رشد مجدد و بهبود ریزش مو نیز کمک می کند.

شما می توانید روغن منیزیم  را در خانه بسازید، این روغن به سادگی با حل کردن نمک در آب به دست می آید و همچنین می توانید آن را به صورت آماده نیز خریداری کنید.

برای تهیه روغن منیزیم به موارد زیر نیاز دارید

  • ½ فنجان کریستال کلرید منیزیم  ،½ فنجان آب مقطر یا صاف شده
  • ۱۰ قطره اسانس اسطوخودوس (اختیاری است، پوست سر را تسکین می دهد و درخشندگی را افزایش می دهد)، ۵  قطره اسانس چوب سرو (اختیاری است،  باعث تحریک رشد مو می شود)
  • یک بطری اسپری

نحوه درست کردن روغن منیزیم:

آب را جوش آورده و سپس شعله را خاموش کنید .حالا کریستال کلرید منیزیم را به آب داغ اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. تنها چند ثانیه طول خواهد کشید .بگذارید خنک شود و آن را در یک بطری اسپری بریزید .می توانید این محلول  را در دمای اتاق ۲-۳ ماه نگهداری کنید.

این محلول را مستقیماً روی پوست سر خود اسپری کنید و آن را روی پوست سر و موهایتان به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه قبل از شستشو روی موهایتان بماند.

دو بار در هفته  از این محلول استفاده کنید. ممکن است احساس گرما و سوزن سوزن شدن داشته باشید، اما پس از مدتی از بین می رود. روغن منیزیم به کاهش ریزش مو کمک می کند و باعث رشد موهای جدید می شود که قوی تر و سالم تر هستند. علاوه بر این، موها را درخشان و براق می کند.

با این حال می تواند پوست سر برخی افراد را خشک و خارش دار کند. بنابراین ابتدا آن را روی بازوها و پای خود اسپری کنید، به آرامی ماساژ دهید و بگذارید بماند و واکنش بدنتان را بررسی کنید.

حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم یکی دیگر از نمک های منیزیم است که با نام شیمیایی سولفات منیزیم شناخته می شود. منیزیم  موجود در نمک اپسوم از طریق پوست جذب می شود و وارد گردش خون می شود (که به عنوان جذب پوستی نیز شناخته می شود) و سپس از طریق خون به تمام قسمت های ضروری از جمله مو، استخوان، ماهیچه‌ ها و سایر بافت ‌های بدن شما منتقل می‌ شود.

استفاده از مکمل

در نهایت، می ‌توانید مکمل‌ های منیزیم را برای رفع کمبود منیزیم مصرف کنید. آنها در اشکال مختلف موجود هستند که شامل منیزیم گلیسینات، سیترات، اکسید، آسپارتات، گلوکونات، مالات و تورات است. حداکثر مقدار منیزیم در قرص ها و مکمل ها ۳۵۰ میلی گرم است.

👈بیش تر بخوانید: مکمل های ضد ریزش مو چقدر بر کاهش ریزش مو تاثیر می گذارند؟

عوارض مصرف بیش از حد منیزیم

تنها نگرانی مصرف مکمل های منیزیم این است که می تواند باعث ناراحتی معده در افرادی شود که از قبل معده حساسی دارند، هنگامی که این مینرال را همراه با کلسیم و روی مصرف می کنید هیچ مشکلی برای معده ایجاد نمی شود.

بنابراین بهتر است این مکمل ها را با سایر ویتامین ها استفاده کنید یا آن را همراه با غذا مصرف کنید و بهتر است از مصرف این مکمل با معده خالی برای جلوگیری از مشکلات معده خودداری کنید.

مصرف منیزیم، همراه با کلسیم، سدیم و فلوراید، محتوای معدنی یعنی هیدروکسی آپاتیت را تشکیل می ‌دهد که ماده اصلی استخوان را تشکیل می ‌دهد و استحکام و انعطاف ‌پذیری مورد نیاز برای عملکرد فیزیولوژیکی  تمام قسمت های بدن از جمله پوست و مو را فراهم می کند.

مزایای منیزیم برای سلامت پوست سر و مو

کلسیم اضافی را از فولیکول های مو حذف می کند

منیزیم به طور هماهنگ و مناسبی با ویتامین D و پتاسیم همکاری می کند و کلسیم را در بدن جذب می کند و رسوبات اضافی کلسیم روی رگ های خونی ریز پوست سر را از بین می برد. این کار گردش خون را بهبود می بخشد و وضعیت سالم فولیکول های مو را بازیابی می کند و در نتیجه به رشد مجدد موها نیز کمک می کند.

شوره سر را کاملا از بین می برد

روغن منیزیم برای پوست سر شما بسیار محلول کاربردی و مفیدی است. هنگامی که موهای خود را با آن ماساژ می دهید این روغن عمیقاً به منافذ پوست سر نفوذ می کند و کلسیم اضافی را از بین می برد. این ترکیب جریان خون را در فولیکول ها بهبود می بخشد و منافذ پوست سر شما را باز می کند و پوست های مرده را از سطح پوست شما جدا می کند و شما بعد از آبکشی موهایتان متوجه می شوید که تمامی شوره سرتان از بین رفته است.

التهاب را کاهش می دهد

علاوه بر تاثیر منیزیم بر رشد مو باید بگوییم که ریزش مو می تواند نشانه ای از هر بیماری زمینه ای یا هر اختلال خود ایمنی باشد. التهاب مزمن به فولیکول های مو آسیب می رساند و چرخه رشد مو را مختل می کند. مصرف مکمل منیزیم می تواند از التهاب پوست سر جلوگیری می کند.

تعادل هورمونی را حفظ می کند

کلسیم اضافی می تواند سطح هورمون های تیروئید بدن را مختل کند و باعث عدم تعادل متابولیک شود. همچنین عملکرد حیاتی برخی از بافت های بدن از جمله مو را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ریزش ناگهانی مو می شود. مکمل های خوراکی منیزیم سطح کلسیم را حفظ کرده و در نتیجه از ایجاد اختلال در عملکرد بدن جلوگیری می کنند. این مکمل ها رادیکال های آزاد را نیز به طور موثری حذف می کنند.

از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند

سطوح پایین منیزیم باعث می شود کلسیم به اندازه کافی بازجذب نشود و همچنین بر سنتز پروتئین و تشکیل ملانین نیز تأثیر می گذارد. این بدان معنی است که کاهش کلسیم باعث ریزش مو و سفیدی زودرس می شود. منیزیم نقشی اساسی در پایین نگه داشتن سطح کلسیم و افزایش سنتز پروتئین و ملانین دارد و می تواند با ایجاد تعادل لازم از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. بنابر این نتیجه می گیریم که قرص منیزیم برای سفیدی مو نیز بسیار مفید است.

با این حال مصرف زیاد منیزیم نیز عوارض جانبی خاصی دارد که  یکی از این موارد اسهال است. بنابراین بهتر است در مصرف مکمل ها زیاده روی نکنید و قبل استفاده از این مکمل ها با پزشک خود مشورت و همچنین بهتر است این مینرال را همراه با سایر ریزمغذی ها مصرف کنید.