اهمیت تغذیه ای روغن زیتون برای مو و تاثیر آن بر رشد و ضخامت موها

روغن زیتون برای مو

اهمیت تغذیه ای روغن زیتون برای مو و تاثیر آن بر رشد و ضخامت موها

نوشته admin

همان گونه که می دانیم استفاده از روغن زیتون در آشپزی فواید زیادی برای سلامتی دارد ولی بهتر است بدانیم که تمام آن چربی ها، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می تواند به موهای شما نیز کمک کند. روغن زیتون برای مدت طولانی در درمان مشکلات مو استفاده شده است. حتی در یونان باستان از آن به عنوان یک درمان ریزش مو استفاده می کردند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با تاثیرات روغن زیتون برای مو ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون چیست؟

درخت زیتون یکی از قدیمی ترین درختان کشت شده شناخته شده در جهان است. این درختان قبل از اختراع زبان نوشتاری رشد کرده اند. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که روغن زیتون ۴۰۰۰ قبل از میلاد تولید شده است.

روغن زیتون یک روغن معطر تک غیراشباع است که از زیتون های رسیده استخراج می شود. رنگ و طعم روغن زیتون بسته به درجه، منطقه رشد، کیفیت میوه و فرآیند استخراج آن ها متفاوت است. تمام روغن‌ های زیتون بر اساس  گریدی که دارند درجه ‌بندی می ‌شوند و ابزار و شرایط استخراج نیز به گرید روغن کمک می ‌کند.

چرا ریزش مو اتفاق می افتد؟

ریزش مو (که به عنوان آلوپسی نیز شناخته می شود)، می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. ممکن است ناشی از ژن ها، تغییرات هورمونی، یک وضعیت پزشکی یا به عنوان بخشی طبیعی از افزایش سن باشد. ریزش موی سر ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد اما ریزش مو در مردان شایع تر است.

شایع ترین شکل ریزش مو نازک شدن تدریجی قسمت بالای سر است. برای مردان، این اغلب با کاهش خط مو شروع می شود. برای زنان، معمولاً در قسمت های مختلف رخ می دهد. البته، زنان نیز می‌توانند کاهش خط رویش مو را تجربه کنند.

افراد معمولاً بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می دهند، این طبیعی است و نگران کننده نیست، زیرا موها همزمان رشد می کنند. ریزش مو زمانی نگران کننده می شود که موهای جدیدی رشد نکنند و تراکم مو کاهش پیدا کند. درمان های زیادی برای ریزش مو وجود دارد، از داروها گرفته تا شامپوهای موضعی و جراحی کاشت مو. با این حال، شما می توانید روغن زیتون را امتحان کنید زیرا یک درمان کاملا طبیعی و گیاهی است.

روغن زیتون برای رشد مو

روغن زیتون برای رشد مو

استفاده موضعی اولئوروپئین، یک ترکیب فعال زیستی در روغن زیتون، می تواند بر چرخه رشد مو تأثیر مثبت بگذارد. روغن زیتون مسیرهای ژنتیکی که باعث رشد آناژنیک مو می شوند را تنظیم می کند. رشد مو آناژنیک مرحله رشد فعال است، زمانی که ریشه مو به سرعت در حال تقسیم شدن است و به ساقه مو اضافه می شود و در نتیجه باعث تسریع رشد مو می شود.

مانند بسیاری از روغن های طبیعی، روغن زیتون دارای خواص بسیار مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب است. مو توانایی جذب چربی های تک غیراشباع را دارد و روغن زیتون نیز دارای چربی تک غیراشباع می باشد، بنابراین در حالی که همه روغن‌ها به تارها نفوذ نمی کنند،  این یک دلیل خوب برای استفاده از این روغن است و بسیار مهم است زیرا به این ترتیب موهای شما می توانند از قدرت آنتی اکسیدانی روغن زیتون استفاده کنند.

روغن زیتون سرشار از ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان محلول در چربی که توانایی چشمگیری در مبارزه با رادیکال های آزاد دارد. به دلیل وجود این ویتامین ،روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است که می‌ تواند به سلامت پوست سر شما کمک کند و همچنین به موها کمک می‌ کند تا با عوامل خارجی مانند آلودگی هوا مقابله کنند.

این یک مزیت مهم است زیرا بر اساس تحقیقات، التهاب و استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی ریزش مو و سفیدی زودرس است.  روغن زیتون می تواند از دو طریق  به مو کمک کند. اول اینکه به لطف ویتامین ها و اسیدهای چرب به حالت بخشیدن به موها کمک می کند. دوم، به لطف خواص انسدادی به عنوان یک مانع محافظ عمل می کند و با عوامل خارجی مبارزه می کند.

روغن زیتون برای ضخامت مو

ماساژ ملایم پوست سر با روغن غنی از مواد مغذی، مانند روغن زیتون، می تواند تأثیر مثبتی بر ضخامت مو داشته باشد. مطالعات نشان داده است افرادی که به مدت شش ماه هر روز به مدت ۴ دقیقه پوست سر خود را  با این روغن ماساژ دادند، در پایان مطالعه موهای پرپشت تری داشتند.

همچنین ماساژ پوست سر با این روغن به نوعی از ریزش مو به نام آلوپسی آندروژنیک جلوگیری می کند. ماساژ پوست سر به آرامی فولیکول های مو را کشیده و ممکن است ضخامت مو را افزایش دهد همچنین با افزایش گردش خون در فولیکول مو می تواند باعث رشد مجدد مو شود.

روغن زیتون برای حالت دهی به موها

یکی از خواصی که روغن زیتون دارد این است که به حالت دهی طبیعی موها کمک می کند. شما برای اینکه بتوانید به موهای خود حالت بدهید، به هیچ مواد شیمیایی نیاز ندارید.

برای حالت دادن به موهای تان نیز تنها کافی است نصف قاشق غذاخوری روغن‌ زیتون را به موها بزنید و بعد از ده دقیقه تا یک ربع موهایتان را با آب ولرم بشویید. در این صورت است که خواص روغن زیتون برای مو را کاملا درک خواهید کرد. این کار باعث می شود تا موهای شما بدون استفاده از مواد شیمیایی که اغلب به مو آسیب می زنند، بسیار زیبا و خوش حالت شوند.

ماساژ روغن زیتون برای رشد مو

ماساژ پوست سر با روغن زیتون روشی آسان و ارزان برای رشد موی سالم و جلوگیری از خشکی پوست سر است. اگر به صورت مداوم استفاده کنید به لطف اسیدهای چرب مرطوب کننده و مغذی این روغن طبیعی، می توانید شاهد رشد موها با افزایش ضخامت باشید.

ماساژ پوست سر فوق العاده آرامش بخش است و یک درمان خانگی موثر برای سلامت پوست سر است که می توانید آن را در کنار ماسک های مو امتحان کنید. ابتدا وقتی موهایتان خیس یا مرطوب است، به آرامی حدود دو قاشق غذاخوری تا ¼ فنجان روغن زیتون را روی موها بمالید. برای تقویت روغن زیتون، چند قطره اسانس رزماری و یا نعناع فلفلی نیز می توانید به آن اضافه کنید سپس از نوک انگشتان خود برای اعمال فشار سبک تا متوسط ​​به پوست سر استفاده کنید و ماساژ را در تمام نواحی پوست سرانجام دهید.

برای نتیجه بهتر، هر روز حداقل پنج دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید. اگر می خواهید درخشش و رطوبت بیشتری داشته باشید، می توانید روغن زیتون را به مدت ۱۵ دقیقه روی موهای خود بگذارید و پس از اتمام کار، موهایتان را شامپو بزنید تا روغن زیتون کاملا پاک شود.

اهمیت تغذیه ای روغن زیتون و تاثیر آن بر رشد و ضخامت موها
اهمیت تغذیه ای روغن زیتون و تاثیر آن بر رشد و ضخامت موها

روغن زیتون برای جلوگیری از شکستگی مو

یکی  از دلایل نازک شدن موها، شکستن ناخواسته مو است. مطالعات نشان می دهد که دوش گرفتن  طولانی می تواند به پوست سر و بافت های مو آسیب برساند. موها وقتی خیس هستند در ضعیف ترین حالت خود قرار دارند و زمانی که شامپو می‌زنیم، مواد شیمیایی و اصطکاک را به موها اضافه می کنیم که می تواند باعث شکستگی شود. استفاده از روغن زیتون قبل از شستشو موها می تواند یک سپر محافظ ایجاد کند که شکستگی موها را به حداقل برساند.

چه کسانی باید از روغن زیتون برای رشد مو استفاده کنند؟

روغن زیتون برای افرادی که دارای بافت موهای گره خورده، وز و مجعد هستند توصیه می شود. این نوع موها متخلخل تر هستند، به این معنی که می توانند به راحتی رطوبت خود را از دست بدهند. از آنجایی که موهای مجعد دارای پیچ و تاب های زیادی هستند، در برابر شکستگی یا دو شاخه شدن انتهای مو نیز آسیب پذیرترهستند.

روغن زیتون همچنین برای کسانی که موهای بسیار خشکی دارند نیز می تواند مفید باشد، زیرا روغن زیتون به افزایش رطوبت برای داشتن پوست سر سالم کمک می کند و همچنین افرادی که موهای چرب دارند نیز می توانند از مزایای روغن زیتون برای رشد مو و تقویت تارهای مو خود استفاده کنند.

از چه نوع روغن زیتونی باید برای مو استفاده شود؟

برای ماساژ پوست سر، هر روغن زیتونی خوب است. با این حال، کسانی که به دنبال دریافت بیشترین مواد مغذی از روغن زیتون هستند، باید از نوع  فوق بکر استفاده کنند. روغن ارگانیک و فوق بکر که تصفیه نشده است و با هیچ گونه مواد شیمیایی یا حرارتی تولید نشده است بهترین نوع است.

فواید روغن زیتون برای مو

فواید روغن زیتون برای مو

این باور که روغن زیتون برای مو مفید است از ترکیبات آن به ویژه اسیدهای اولئیک و استئاریک ناشی می شود. این اسیدهای چرب نه تنها در صورت مصرف فواید سلامتی دارند، بلکه ممکن است در صورت استفاده موضعی، فواید زیبایی برای موهای شما داشته باشند.

از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند

شوره سر می تواند ناشی از عوامل زیادی مانند رژیم غذایی نامناسب یا قارچ باشد. بنابراین یافتن علت اصلی آن بسیار مهم و برای درمان نیز کمک کننده است. با این حال، روغن زیتون می تواند به نرم شدن پوسته ها کمک کند و درنتیجه با شستشوی موها این پوسته ها از پوست سر جدا می شوند. همچنین   استفاده از روغن زیتون روی پوست سر به کاهش خارش و التهاب مرتبط با شوره سر نیز کمک می کند.

به رفع موخوره کمک می کند

بهترین راه برای خلاص شدن از شر دوشاخه ‌شدن انتهای مو و یا همان موخوره، کوتاه کردن آنهاست. اما روغن زیتون با تغذیه مناسب و نرم کردن موها، یک دفاع عالی برای جلوگیری از شکافته شدن انتهای موهای شما به وجود می آورد. بنابراین بهتر است حداقل هفته ای یکبار انتهای موهای خود را با روغن زیتون ماساژ دهید.

به استحکام و درخشش موها کمک می کند

این روغن  این توانایی را دارد که به درون تار مو نفوذ کند و آن را از داخل تغذیه کند زیرا رطوبت را درون خود نگه می دارد و همانطور که مو شروع به ترمیم می کند و کمتر خشک می شود، درخشش آن نیز دوباره باز می گردد.

مواد مغذی ضروری و اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در روغن زیتون به تقویت مو از ریشه کمک می کند در نتیجه باعث استحکام ریشه و ساقه مو می شود.

به آب رسانی و نرمی مو کمک می کند

همانطور که این روغن به ساقه مو نفوذ می کند، پوست سر شروع به نرم شدن می کند. روغن زیتون این کار را با نگه داشتن رطوبت انجام می دهد. همانطور که موها با نرم می‌شوند، حالت دادن به موها نیز راحت‌ تر می ‌شود که به ویژه برای موهای آسیب دیده یا رنگ شده بسیار می تواند کاربردی باشد.

به کاهش سفیدی مو کمک می کند

ماساژ دادن مو و پوست سر با استفاده از این روغن می تواند با تحریک فولیکول های مو و رنگدانه های ریشه مو رنگ طبیعی مو را بازگرداند و از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. بنابراین بهتر است با مشاهده اولین تار موی خاکستری خود درمان به وسیله این روغن را شروع کنید و از تغییر رنگ موهایتان به راحتی جلوگیری کنید.

از مو و پوست سر در برابر آسیب اشعه نور خورشید محافظت می کند

قرار گرفتن موهایتان در معرض نور خورشید برای مدت طولانی می تواند منجر به تغییر رنگدانه های مو و سفید شدن موها شود. علاوه بر این می تواند پوست سر شما را خشک کند و باعث کدر شدن و شکننده شدن ساقه های مو شود.

با استفاده از این روغن می توانید به راحتی پوست سر خود را هیدراته کنید و ریشه موهای خود را به خوبی آبرسانی کنید. به این ترتیب روغن زیتون می تواند از موهای شما در برابر آسیب های  نورخورشید محافظت کند.

سطح pH فولیکول های مو را بازیابی می کند

برای جلوگیری از تغییر رنگ مو، حفظ pH فولیکول های مو مهم است. استفاده روزانه از روغن زیتون در پوست سر و مو می تواند تولید ملانین را تحریک کرده و تعادل بین رنگدانه های مو به نام Eumelanin و Pheomelaninرا حفظ کند و در نتیجه از هر گونه تغییر در pH فولیکول های مو جلوگیری می کند.

موهای آسیب دیده را ترمیم می کند

استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی و وسایل حالت دهنده، و رنگ کردن مدام موها باعث وز شدن موها و همچنین از دست دادن رنگ طبیعی موها خواهد شد. زمانی این اتفاق می افتد که فولیکول های موی شما به شدت آسیب دیده باشند. این روغن به دلیل اینکه حاوی ویتامین ها و چربی های مفید است با این آسیب مقابله می کند و به تقویت مجدد موهای شما کمک می کند.

مضرات روغن زیتون برای مو

مانند بسیاری از راه حل های زیبایی، روغن زیتون برای همه یکسان عمل نمی کند و قبل از شروع استفاده از آن باید مراقب برخی موارد باشید مانند :

اگر مستعد جوش زدن یا آکنه هستید این روغن ممکن است باعث بسته شدن منافذ پوست و بدتر شدن آکنه شود بنابراین از ماساژ بدن و پوست صورت تان با این روغن خودداری کنید. همچنین باید به یاد داشته باشید که این روغن دمای سوختن را کاهش می دهد (به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که امیدوارند برنزه شوند از روغن زیتون استفاده می کنند). اگر زیر نور آفتاب داغ هستید یا از وسایل حالت دهنده حرارتی روی موهای خود استفاده می کنید، نباید از این روغن برای موهای خود استفاده کنید.

همچنین اگر موهای شما در قسمتی از پوست سرتان نازک تر باشد، احتمالاً  این روغن برای موهای شما خیلی سنگین خواهد بود و موهای شما را چرب نشان می دهد که ظاهر جالبی نخواهد داشت.

همچنین بهتر است اگر می خواهید روغن را برای موهای خود امتحان کنید، روغن زیتون فوق بکر را با ملایمت به انتهای موها بمالید، نه به پوست سر و اجازه دهید مدتی بماند، همچنین برای انجام تست حساسیت یک قطره از روغن را بر روی قسمت کوچکی از پوست سر خود ماساژ دهید اگر دچار سوزش یا خارش شدید سریعا موهایتان را بشویید.

پاک کردن این روغن از ریشه مو بسیار سخت است، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از شامپو از آن به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کنید. می توانید حدود ۱۵ دقیقه آن را بگذارید و سپس آن را با یک شامپو ملایم و نرم کننده دوباره بشویید.

این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید. همچنین لازم نیست مقدار بسیار زیادی از این روغن را بر روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید حدود ۵/۶ قطره از روغن را روی کف دست بریزید و به آرامی ماساژ دهید شستشوی این مقدار روغن زیتون نیز بسیار راحت خواهد بود.