روغن سیاه دانه چیست و چه تاثیری بر رشد موها و جلوگیری از ریزش مو دارد؟

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه چیست و چه تاثیری بر رشد موها و جلوگیری از ریزش مو دارد؟

نوشته admin

روغن سیاه دانه تاریخچه ای طولانی دارد و قدمت آن به بیش از ۲۰۰۰ سال می رسد. حتی در مقبره شاه توت نیز کشف شده است. سال‌ هاست که از این دانه ها برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مانند دیابت، آسم، فشار خون بالا، کاهش وزن و روماتیسم استفاده می‌ شود.

روغن سیاه دانه نیز خواص درمانی زیادی برای موهای شما دارد و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می‌ شود. دلیل استفاده فراوان از این روغن وجود تیموکینون است که به عنوان یک سوپراکسیداز موثر عمل می‌ کند، علاوه بر آن آنزیم های آنتی اکسیدانی گلوتاتیون پراکسیداز و گلوتاتیون-S-ترانسفراز را فعال می‌ کند .گلوتاتیون پراکسیداز و اس ترانسفراز هر دو به عنوان سم زدا عمل می کنند و به سیستم های دفاع آنتی اکسیدانی سلولی کمک زیادی می کنند و همچنین از کبد در برابر سموم محافظت می کنند.

تیموکینون همچنین یک آنتی اکسیدان است که برای تقویت رشد مو، جلوگیری از نازک شدن مو و ریزش مو نیز به بدن کمک می‌ کند. روغن سیاه دانه با بهبود سلامت فولیکول های مو، نه تنها رشد موهای شما را افزایش می دهد بلکه از ریزش مو نیز جلوگیری می‌ کند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با خواص این روغن ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید روغن درمانی برای ریزش مو

روغن درمانی ریزش مو چند مزیت اساسی دارد:

  • امکان استفاده طولانی مدت از روغن ‌ها بدون نگرانی از عوارض جانبی
  • مقرون به صرفه بودن این روش نسبت به روش‌ های دیگر
  • عدم نیاز به استفاده از داروها و درمان ‌هایی که ممکن است به سلامتی آسیب برسانند
  • بهره ‌مندی همزمان از خواصی که روغن ‌های گیاهی و طبیعی دارند
فواید روغن سیاه دانه برای ریزش موها

فواید روغن سیاه دانه برای سلامت مو

موها را برای مدت طولانی تری تمیز نگه می دارد

روغن سیاه دانه حاوی ترکیب ضد التهابی به نام تیموکینون است و به مبارزه با بیماری های ناشی از باکتری ها و قارچ ها کمک می‌ کند تا موهای شما را بعد از یک شستشوی خوب تمیز نگه دارد.

از طاسی جلوگیری می‌کند و باعث رشد مو می‌ شود

تیموکینون همچنین به کند کردن روند پیری سلول های پوست کمک می‌ کند و به نوبه خود رشد مو را تقویت می‌ کند. تیموکینون همچنین حاوی پروتئین، آلکالوئید و ساپونین است که فولیکول های مو را تقویت کرده و ریزش مو را کاهش می دهد. روغن سیاه دانه همچنین گردش خون را تحریک می‌ کند که موجب تقویت رشد مو می‌ شود.

از خشکی پوست سر جلوگیری می‌ کند و موها را آبرسانی می‌ کند

روغن سیاهدانه با تنظیم چرخه های رشد مو، فولیکول های مو را فعال می‌ کند در نتیجه موهای شما بهتر تغذیه می شوند و درخشش طبیعی خواهند داشت. این روغن به عنوان یک درمان برای بین بردن خشکی پوست سر و جلوگیری از شوره سر نیز بسیار موثر عمل می‌ کند.

 رشد طبیعی مو را تقویت می‌ کند

روغن سیاهدانه سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب ضروری، اسید اسکوربیک، آهن، کلسیم و غیره است. این مواد مغذی برای رشد مو ضروری هستند بنابراین استفاده منظم از روغن سیاهدانه می تواند باعث رشد مو شود. یک مطالعه نشان می دهد که این روغن زمانی که همراه با روغن نارگیل استفاده می‌ شود برای رشد مو بسیار موثرتر عمل می‌ کند.

حفظ سلامت پوست سر

روغن سیاهدانه حاوی خواص ضد باکتری، ضد قارچی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این خواص با رسیدگی به مشکلاتی مانند شوره سر که توسط میکروارگانیسم هایی مانند باکتری و قارچ ایجاد می‌ شود، به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌ کند. روغن سیاهدانه همچنین پوست سر را مرطوب نگه می دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌ کند، این یکی از شرایطی است که پوست سر را مستعد شوره سر می‌ کند.

روغن سیاه دانه چه تاثیراتی روی مو دارد

حفظ رطوبت در مو را تقویت می‌ کند

روغن سیاهدانه سرشار از اسیدهای آمینه چرب است که برای حفظ رطوبت روی تارهای مو و ریشه های مو مفید است.

ریزش مو را کنترل می‌ کند

روغن سیاهدانه دارای مواد مغذی بسیاری از جمله تیموکینون است که در کنترل ریزش مو و تقویت رشد مو مفید است. همچنین تولید سبوم را متعادل کرده و پوست سر را تسکین می دهد.

چربی پوست سر را تنظیم می‌ کند

پوست سر ما همواره یک روغن طبیعی تولید می‌ کند تا به طور طبیعی مرطوب بماند. این چربی سبوم نام دارد که پوست سر و همچنین مو را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که به درستی متعادل شود، برای مرطوب کردن پوست سر و مو کافی است، اما مقدار این چربی در پوست همه یکسان نیست، برخی بیشتر و برخی چربی کمتری تولید می کنند.

به همین دلیل است که بعضی افراد پوست سر خشک یا چرب دارند. روغن سیاهدانه تولید این چربی را متعادل می‌ کند و در نتیجه از تجمع چربی اضافی نیز جلوگیری می‌ کند. سبوم یک نرم کننده طبیعی مو است. تولید متعادل سبوم موجب می‌ شود موهایی نرم و مرطوب و سلامت داشته باشیم.

با عفونت ها مبارزه می‌کند

روغن سیاهدانه ضد قارچ و ضد باکتری است و عفونت های جزئی پوست را درمان می‌ کند. این روغن می تواند عفونت های پوست سر را درمان کند و همچنین می تواند شوره سر را نیز از بین ببرد.

از آسیب جلوگیری می‌کند

رادیکال های آزاد باعث آسیب به پوست و مو می شوند. همین مسئله می تواند برای پوست سر و موهای شما اتفاق بیفتد. آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیاهدانه با این رادیکال های آزاد مبارزه می کنند تا آسیب آنها را خنثی کنند در نتیجه به سلامت مو و پوست شما کمک می کنند.

طریقه استفاده از روغن سیاه دانه برای کاهش ریزش مو

نحوه استفاده از روغن سیاه دانه برای رشد مو

ماساژ به وسیله روغن گرم

یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را مقداری گرم کنید سپس آن را در کف دست خود بمالید.  پوست سر خود را با این روغن ماساژ دهید کنید و روی ناحیه ای که بیشتر موها را از دست داده اید یا حس می کنید ریزش بیشتری دارد تمرکز کنید .بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه یا ترجیحا یک شب  بر روی موهایتان بماند، سپس آن را با شامپوی معمولی خود بشویید.

ماساژ روغن رقیق

می توانید روغن سیاه دانه را با روغن های دیگر مخلوط کنید تا ترکیب مناسب موهای خود ایجاد کنید. روغن سیاه دانه و روغن حامل انتخابی خود را به مقدار مساوی مخلوط کنید. پوست سر خود  را با یک قاشق غذاخوری از این مخلوط ماساژ دهید. بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه، ترجیحا یک شب بماند. سپس آن  را با شامپوی معمولی خود بشویید.

نکته: روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد، روغن بادام و روغن کرچک روغن هایی هستند که می توانید برای تهیه این مخلوط مو استفاده کنید.

ماسک مو

شما همچنین می توانید از روغن سیاه دانه به عنوان یک ماسک مو عالی استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن سیاهدانه را با نرم کننده یا ماسک موی مورد علاقه خود مخلوط کنید. موهای خود را شانه کنید تا هرگونه گره خوردگی از بین برود. این ماسک مو را از ریشه تا انتها بمالید و حداقل ۳۰ دقیقه روی موها بگذارید تا جادوی خود را انجام دهد. سپس با شامپوی معمولی خود بشویید.

می توانید از روغن سیاه دانه با آب لیمو نیز استفاده کنید. لیمو دارای ویتامین C است که سطح کلاژن را در پوست سر شما افزایش می دهد. ابتدا آب لیمو را روی موهای خود استفاده کنید، آن را به مدت ۱۵ دقیقه نگه دارید و سپس آبکشی کنید. بعد از آن روغن سیاه دانه را روی موهای خود ماساژ دهید و سپس موهایتان را بشویید.

روغن سیاه دانه چه تاثیری بر رشد موها و جلوگیری از ریزش مو دارد؟

روغن سیاه دانه چگونه از ریزش مو جلوگیری می‌ کند؟

ریزش مو یک مسئله نسبتاً رایج است که آقایان و خانم ها را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. به هر حال مشکلات مو در طولانی مدت منجر به نازک شدن موها می‌ شود و حتی ممکن است باعث ایجاد لکه های طاسی شود. این مسئله می تواند اعتماد به نفس فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد اضطراب در مورد علت ریزش مو شود.

یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو وضعیتی است که به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می‌ شود. موهای ما یک فاز فعال را طی می کنند که اساساً مرحله رشد است و در نهایت وارد فاز استراحت می شوند که به نام تلوژن شناخته می‌ شود. به دلیل مشکلات پوست سر، موهای جدید خیلی زود وارد فاز استراحت می شوند و در عرض چند ماه، این موها می ریزند. این وضعیتی است که بیشتر به استرس نسبت داده می‌شود و معمولاً برگشت پذیر است.

یکی از راه های درمان موثر می تواند استفاده از روغن سیاه دانه باشد است. اعتقاد بر این است که سیاه دانه که بیشتر به شکل روغنی استفاده می‌ شود نه تنها ریزش مو را متوقف می‌ کند بلکه باعث رشد موهای جدید نیز می‌ شود.

در قسمت هایی از پوست سر که موهای نازکی دارد ماساژ روغن سیاه دانه می تواند با تحریک فولیکول های ضعیف مو به رشد موهای قوی و تراکم بیشتر آنها کمک کند. روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون است که یک آنتی هیستامین قوی است. آنتی هیستامین ها اغلب برای بیماران مبتلا به آلوپسی تجویز می شوند تا به رشد مجدد مو و هرگونه لکه های نازک مو کمک کنند.

این روغن همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به تسکین التهاب نیز کمک می ‌کند. دانه ‌های سیاه دانه سرشار از خواص مفید برای تقویت رشد مو و تحریک فولیکول‌های مو هستند. روغن سیاهدانه، توانایی غیرعادی برای معکوس کردن ریزش مو را دارد زیرا حاوی بتاسیتوسترول است که یک مسدود کننده طبیعی DHT بسیار قوی است DHT همان چیزی است که با آلوپسی (ریزش مو و طاسی) مرتبط است.

روغن سیاهدانه با پتانسیل خود برای مهار موثر  DHT، به سرعت تبدیل به یک درمان موثر برای بسیاری از مبتلایان به ریزش مو شده است. می توانید از آن به صورت خوراکی به شکل قرص استفاده کنید یا روی پوست سر خود ماساژ دهید.

هنگامی که ماساژ داده شود، این روغن با خاصیت جذب خوب خود مستقیما DHT متصل به فولیکول های مو را هدف قرار می دهد و اگر به صورت خوراکی مصرف شود، سعی می‌ کند سطح DHT را در سراسر بدن کاهش دهد. برای بهترین نتیجه، از روغن سیاه دانه به طور منظم تا بهبودی کامل استفاده کنید.

روغن سیاه دانه و سفیدی مو

روغن سیاه دانه حاوی لینولئیک اسید است که به تحریک رشد مو، حفظ شرایط پوست سر و کنترل رطوبت کمک می‌ کند، که برای رشد موها بسیار مهم است. اسید لینولئیک از کاهش سلول های رنگدانه در فولیکول های موی شما جلوگیری می‌ کند که علت سفید شدن موهاست. خاکستری شدن موهای شما بخشی طبیعی از روند پیری است، اما راه هایی وجود دارد که می توانید روند خاکستری شدن موها را کند کنید.

چه مدت طول می ‌کشد تا روغن سیاه دانه بر رشد موها تاثیر بگذارد؟

چه مدت باید از روغن سیاه دانه استفاده کنیم تا تاثیر آن را ببینیم؟

 پس از چند هفته استفاده از روغن سیاه دانه، تحول در وضعیت موها قابل مشاهده است؟ این یکی از سوالات پر تکراری است که افراد در زمان استفاده از محصولات طبیعی یا صنعتی برای مراقبت از مو می پرسند. واقعیت آن است که هیچ ماده طبیعی یا فرآوری شده ‌ای نمی ‌تواند در یک شب اثرات قابل توجه ای برای موهای شما داشته باشد.

اگر قصد دارید از خواص روغن سیاه دانه برای تقویت و رشد موهایتان بهره‌ مند شوید، بهتر است مصرف مداوم آن را در برنامه هفتگی خود جدی بگیرید. معمولا پس از ۴ تا ۶ هفته، تاثیرات شگفت‌ انگیز این روغن بر سلامت و ظاهر موها به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

عوارض جانبی و ایمنی روغن سیاه دانه

در حالی که روغن سیاه دانه فواید زیادی برای موهای شما دارد، انجام آزمایش پچ مهم است زیرا ممکن است نسبت به آن آلرژی داشته باشید. زنان باردار و همچنین کسانی که پوست بسیار حساسی دارند باید از آن اجتناب کنند. بسیاری از درمان های  دیگر طبیعی نیز وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید با این حال، بهتر است قبل از اینکه مواد خاصی را روی پوست خود امتحان کنید، با یک متخصص مشورت کنید.

همچنین روغن سیاه دانه ۱۰۰ درصد خالص، تصفیه نشده و پرس سرد باید در روغن حامل دیگری (مانند نارگیل یا زیتون) رقیق شود، زیرا روغن خالص بسیار قوی است و اگر به صورت مستقیم بر روی پوست سر استفاده شود می تواند خارش یا قرمزی ایجاد کند. بنابراین بهتر است اگر روغن سیاه دانه خالص را استفاده می کنید قبل از مصرف حتما آن را رقیق کنید.

استفاده بیش از اندازه از روغن سیاه دانه بر روی پوست می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی آلرژیک به نام درماتیت تماسی آلرژیک در برخی افراد شود و همچنین اگزما یا سایر حساسیت های پوستی را گسترش دهد پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.