ریزش موی فصلی چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

ریزش موی فصلی

ریزش موی فصلی چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

نوشته admin

در حالی که علت دقیق ریزش موی فصلی نامشخص است برخی معتقدند که  در طول ماه‌های پاییز و بهار بیشتر دچار ریزش مو می شوند. ما برای محافظت از پوست سر در برابر نور خورشید به موهایمان نیاز داریم. موها در فاز تلوژن معمولاً حدود ۱۰۰ روز بعد می ریزند و ما یک ریزش موی شدید را تجربه می کنیم.

اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا فولیکول های مو سالم هستند و یک فولیکول موی سالم  دوباره به مرحله رشد خود بازمی گردد. با این حال، اگر متوجه ریزش موی بیش از حد، لکه‌های طاسی یا ناراحتی در پوست سر شدید، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا مطمئنا عوامل دیگری در ریزش مویتان نقش داشته اند.

ریزش موی بیش از حد می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله استرس شدید یا ناگهانی، ضربه به مو یا پوست سر، تغییرات هورمونی، بیماری، داروها و عملکرد نامناسب تیروئید باشد. در بسیاری از موارد، این نوع ریزش مو موقتی است. اما در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب می تواند منجر به ریزش مو دائمی شود. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد ما با در ادامه همراه باشید.

آنچه که باید در مورد ریزش موی فصلی بدانید

بطور معمول در پاییز یا بهار متوجه ریزش مو بیش از حد خواهید شد که به عنوان ریزش موی فصلی شناخته می شود. در پاییز، درختان برگ های خود را از دست می دهند و گل ها راه را برای شکوفه های جدید در بهار باز می کنند. چرخه زندگی این گیاهان شباهت های زیادی با چرخه زندگی مو دارد. چرخه رشد مو از سه مرحله مجزا (آناژن، کاتاژن و تلوژن) تشکیل شده است که طی آن مو رشد می کند، حفظ می شود، پسرفت می کند و سپس می ریزد. بنابراین ریزش بین ۲۵ تا ۶۰ تار مو در روز کاملا طبیعی است.

اما گاهی اوقات با فرا رسیدن پاییز ریزش مو شدت بیشتری پیدا می کند  که علت آن کمبود شدید نور است که بر هورمون ها تأثیر می گذارد و بنابراین تأثیر مستقیمی بر رشد مو دارد. اصطلاح علمی برای این ریزش مو واکنشی، تلوژن افلوویوم حاد است، که رایج ترین شکل ریزش مو است.

در این شرایط نسبت موها در فاز آناژن ۷۰٪ (در مقابل ۸۵٪ در شرایط فیزیولوژیکی)، همراه با افزایش موهای موجود در فاز تلوژن (۳۰٪ در مقابل کمتر از ۱۰٪) تغییر می کند و ریزش مو می تواند تا ۳۰۰ تار مو در روز برسد. در طول ریزش موی فصلی همچنین شما استرس و خستگی را تجربه می کنید که اغلب در این زمان از سال طبیعی است. همچنین باعث تغییر در رژیم غذایی می شود که می تواند سلامت موها را تحت تاثیر قرار دهد.

👈بیش تر بخوانید: خرید کلاه گیس زنانه

چه چیزی موجب ریزش موی فصلی می شود؟

دلیل ریزش موی فصلی چیست؟

 ریزش موی فصلی، به خصوص در فصل پاییز، به دلیل تغییر فصل از تابستان به شدت رایج است. عواملی که در تابستان وجود دارند، مانند گرما، تماس با کلر و آب نمک دار و تابش نور خورشید، در فصل پاییز دیگر حاکم نیستند. این تغییرات ناگهانی محیطی باعث شوک در موها می ‌شود و ممکن است به شکنندگی و ریزش آنها منجر شود. به خصوص زمانی که میزان ویتامین D کاهش یافته و تغییرات آب و هوایی نیز تاثیرگذار باشند.

در اواخر فصل تابستان و آغاز پاییز با کاهش دریافت ویتامین D به دلیل کاهش مدت زمان تابش نور خورشید، ریزش مو افزایش می ‌یابد. همچنین، تغییرات شاخص فرابنفش نیز ممکن است در این روند تاثیرگذار باشد. اگر با ریزش موی فصلی مواجه هستید، راهکارهایی وجود دارد که می ‌توانید از آنها برای بازیابی سلامت موها استفاده کنید.

چگونه از ریزش موی فصلی جلوگیری کنیم

پستانداران خز خود را دو بار در سال از دست می دهند تا خود را با تغییرات فصلی، از جمله دما، رطوبت یا سطوح تابش خورشید سازگار کنند. ما انسان‌ ها نیز به اندازه ‌ای تکامل یافته‌ ایم که تقریباً تمام موهای بدنمان را از دست بدهیم و سپس آنچه باقی مانده است در طول سال ثابت نگه داشته می ‌شود. با این حال، این بدان معنا نیست که بدن ما خود را با تغییرات محیطی وفق نمی دهد زیرا ما در برخی از فصول بیشتر از فصول دیگر موهای خود را از دست می دهیم.

ریزش موی فصلی می تواند در هر زمانی ظاهر شود بنابراین  با انجام برخی عادات ساده و روزانه  به کاهش سرعت آن کمک کنید. اولین کار این است که از محصولات مراقبت از مو به صورت روزانه استفاده کنید و شامپوی ملایمی را برای شستشوی موهایتان انتخاب کنید.

موهای خود را خیلی  محکم نبندید محکم شستشو ندهید و طولانی مدت حمام نروید و از سشوار گرم استفاده نکنید زیرا می تواند باعث شکننده شدن فیبر مو شود و مهمتر از همه، توجه بیشتری به رژیم غذایی خود داشته باشید.

ویتامین ها و مواد معدنی نقش اساسی در حفظ چرخه طبیعی مو دارند، به ویژه با توجه به تجدید سلول های ماتریکس پیاز مو که به سرعت تقسیم می شوند، این مواد مغذی باید به مقدار کافی به پوست سر برسد تا تغذیه کافی برای موها فراهم شود و رشد مناسب مو را فراهم کند. در طول تغییرات فصل، مکمل های غذایی حاوی ویتامین های B، اسیدهای آمینه ،گوگرد، روی بسیار می تواند کمک کننده باشد.

ذکر این نکته ضروری است که ریزش مو به دلیل تغییرات فصلی در مقایسه با سایر عواملی که ممکن است باعث ریزش مو یا حتی طاسی شود، بسیار کم است. این عوامل عبارتند از ژنتیک، سبک زندگی (استرس، رژیم غذایی، خستگی…)، استفاده از تکنیک ها یا محصولات خاص که به موهای ما آسیب شدید می رسانند، یا عوارض جانبی ناشی از برخی بیماری ها یا برخی داروهایی است که مصرف می کنیم.

👈بیش تر بخوانید: کلاه گیس شیمی درمانی چیست؟

فرق ریزش موی فصلی با آلوپسی

چگونه ریزش موی فصلی را از علائم آلوپسی تشخیص دهیم؟

اگر متوجه شدید که موهایتان در دوره های خاصی از سال بیشتر می ریزد، دلیلی برای نگرانی نیست. ریزش موی فصلی معمولاً به ۱ یا ۲ ماه محدود می شود و بعد از آن دوباره موها رشد می کنند البته بهتر است فراموش نکنید که موها می ریزند، اما در همان زمان موهای جدید شروع به رشد می کنند .

اما مشکل زمانی شروع می ‌شود که پس از گذشت زمان، متوجه می ‌شویم که تراکم موهای خود را از دست داده‌ ایم، یا موهایمان نازک ‌تر یا ضعیف ‌تر شده اند.

اینها علائم آشکار مشکلی است که به تغییرات فصلی مربوط نمی‌شود بلکه به مشکلات داخلی بدن مربوط هستند. بنابراین باید با پزشک مشورت کنیم و به موقع تشخیص و درمان مناسب را انجام دهیم.

تفاوت ریزش موی فصلی با سایر علل ریزش مو

در مدت زمان ریزش موی فصلی، ظاهر مو تغییر نمی کند و فقط  تعداد ریزش موها بیشتر می شود و ریزش حجمی اتفاق نمی افتد. اما وقتی مشکل ریزش مو به دلایل دیگر ایجاد می شود، نه تنها ظاهر مو تغییر می کند بلکه ریزش مو آنقدر محسوس است که به راحتی تراکم موها نیز در مدت زمان کوتاهی بسیار کم می شود.

اگر با مشکل آلوپسی ناشی از بیماری، استرس، رژیم غذایی نامناسب یا عوامل دیگر مواجه باشیم، تراکم مو در پوست سر یا در نواحی خاصی مانند تاج سر  به شدت کاهش می یابد که به راحتی در ظاهر موها مشخص می شود.

یکی از علائم آلوپسی این است که مو نازک تر یا ناسالم به نظر می رسد، به خصوص در ریشه که نشانه ضعیف شدن آن است و به راحتی و به مقدار زیادی در زمان شستشو و یا برس کشیدن ریزش پیدا می کند. در این مواقع بهتر است از موها و پوست سر خود به خوبی مراقبت کنید.

از محصولات مراقبت از مو استفاده کنید که برای نوع خاص از مو و سلامت پوست سر شما طراحی شده اند. به عنوان مثال، پوست سر و موی خشک ممکن است به نرم کننده های ملایم و شستشوی کمتر نیاز داشته باشد.

برای موهای ظریف و نازک می توانید از شامپوهای حجم دهنده استفاده کنید. موهای چرب با محصولات سبک تر که موها را سنگین نمی کنند بهتر عمل می کنند. فرقی نمی ‌کند نوع یا بافت موهایتان چگونه باشد، حالت دادن به وسیله حرارت را محدود کنید و از محصولات حاوی مواد شیمیایی پرهیز کنید.

همچنین رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید، سلامت مو و رژیم غذایی به شدت به یکدیگر مرتبط هستند. کمبود مواد مغذی می ‌تواند باعث ریزش مو شود بنابراین از رژیم‌های غذایی سخت که ممکن است ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز موهای شما را برای سالم ماندن و قوی ماندن محدود کند،خودداری کنید.

👈بیش تر بخوانید: خرید کلاه گیس در طرح های متنوع

بیشترین ریزش مو در کدام فصل است

ریزش مو در کدام فصل بیشتر است؟

به طور معمول ریزش موی فصلی در بهار بیشتر از سایر فصل ها است. با این حال، ریزش موی فصلی در پاییز در فصل به اصطلاح افلوویوم فصلی (نوعی افلوویوم تلوژن) بارزتر است. زیرا در این دوره بازسازی مو افزایش می ‌یابد و می‌ توانیم روزانه ۱۰۰۰ تار مو را از دست بدهیم. علاوه بر این، ریزش موی فصلی در زنان بیشتر از مردان مشهود است.

ریزش موی فصلی در تابستان نیز در هفته ‌های پایانی فصل که موهای ما تحت تأثیر آفتاب و دمای بالا قرار گرفته ‌اند، نیز می تواند شدید باشد. برعکس، ریزش موی فصلی در زمستان رایج نیست و معمولا در این دوره از سال است که پوست سر ما بهبود می‌ یابد. در زمستان میزان بازسازی مو بیشتر است، اگرچه این ممکن است بسته به هر فرد و سبک زندگی او متفاوت باشد.

چگونه ریزش موی فصلی را به حداقل برسانیم؟

توصیه هایی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش یا به حداقل رساندن ریزش مو در طول تغییرات فصلی کمک کند، مانند:

موهای خود را به طور مرتب با شامپو های ملایم بشویید و از برس زدن موهای خود در زمانی که هنوز خیس هستند خودداری کنید.

روزانه برای بهبود رشد موهایتان و جلوگیری از ریزش آنها مقدار مناسبی ویتامین مصرف کنید. این ویتامین ها را می توانید از طریق مواد غذایی میوه ها و سبزیجات دریافت کنید و یا اینکه مکمل مصرف کنید. همچنین از غذاهایی با پروتئین بالا در رژیم غذایی روزانه تان استفاده کنید زیرا پروتئین برای رشد موهایتان بسیار ضروری است.

پوست سر خود را قبل از شستشو با روغن های گیاهی ماساژ دهید و سپس به آرامی آبکشی کنید. در آخر بدن خود را به خصوص در تابستان هیدراته نگه دارید زیرا کم آبی نیز به راحتی بر سلامت موهایتان تاثیر می گذارد.

تفاوت ریزش موی فصلی با سایر موارد

تفاوت بین تلوژن افلوویوم و ریزش موی فصلی

تلوژن افلوویوم یک نوع خاص از ریزش مو است که به عواملی مانند استرس، شوک و ناراحتی‌ های عصبی مرتبط می‌ شود. علامت اصلی ریزش مو در این حالت افزایش تعداد موهایی است که در طول روز از سر می ‌افتند. این اتفاق به گونه‌ ای که پس از شانه زدن، ممکن است متوجه شوید که برس شما بیش از حد تارهای مو را در خود جای داده است. در ریزش موی فصلی، موها به صورت پراکنده از مناطق مختلف سر ریخته می ‌شوند و این معضل به تغییرات دمای محیط ارتباط دارد. به عبارت دیگر، ریزش موی فصلی به ویژه در فصول مختلف سال رخ می ‌دهد و تحت تاثیر شرایط هوا و اقلیم قرار می‌ گیرد. در مقابل، تلوژن افلوویوم به دلیل استرس ایجاد می ‌شود و گاها تنها در یک ناحیه خاص از پوست سر مشاهده می ‌شود.

ریزش موی فصلی چه زمانی تمام می شود؟

همانطور که پیش تر گفتیم، در حین ریزش مو، موها به مرحله تلوژن وارد می ‌شوند. اما نمی ‌توان به دقت مشخص کرد که چه مدت زمان لازم است تا موها به فاز آناژن یا رشد مو باز گردند. با این وجود، با تغییر شرایط آب و هوایی و سازگاری پوست سر و موها با آن، از شدت ریزش مو کاسته می شود. ریزش موی فصلی به صورت موقت است و نباید نگران آن شوید. اگرچه، اگر شما با شدت زیادریزش مو رو به رو هستید، ممکن است عوامل دیگر نیز در این موضوع دخیل باشند و بهتر است تا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.