خواص روغن بادام برای موها چیست و تاثیر آن بر رشد مو چگونه است؟

روغن بادام برای مو

خواص روغن بادام برای موها چیست و تاثیر آن بر رشد مو چگونه است؟

نوشته admin

سوالات بسیاری درباره تاثیر روغن بادام برای مو پرسیده می شود. برای آشنایی بیش تر باید بگوییم که روغن بادام روغنی است که از دانه بادام به دست می آید و از ترکیب اسیدهای چرب تک غیر اشباع، چند غیر اشباع و اشباع شده ، اسیدهای چرب امگا ۹ (اولئیک) و امگا ۶ (لینولئیک) تشکیل شده است که برای درمان بیماری های مختلف مفید است. هر دوی این اسیدهای چرب امگا برای سلامت انسان حیاتی هستند و نقش مهمی در تمامی عملکردهای مهم بدن انسان دارند.

به عنوان مثال، اسید چرب امگا ۹ به سلامت قلب و عروق و بهبود چربی خون در دیابت نوع ۲ کمک می کند، در حالی که وجود اسید چرب امگا ۶ برای کمک به سلامت باروری و تنظیم متابولیسم حیاتی است، همچنین رشد مو را تحریک کرده و به سلامت کلی پوست و مو کمک می کنند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با فواید روغن بادام برای موها ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

فواید روغن بادام برای موها

روغن بادام یک اکسیر قوی است که می تواند به ویژه برای کسانی که می خواهند با ریزش مو مبارزه کنند مفید باشد. این ترکیب می تواند پروتئین ها، ویتامین E و تمام مواد مغذی مورد نیاز را برای پوست سر و مو فراهم می کند. این روغن همچنین در صنایع مختلف از لوازم آرایشی گرفته تا آشپزی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن بادام بسیار با ارزش است و در سراسر جهان استفاده می شود.

هم فلاونوئیدها وهم اسیدهای فنولیک های موجود در بادام دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها نقش حیاتی در کاهش سرعت استرس اکسیداتیو دارند و این می تواند تاثیر مثبتی بر افراد مبتلا به AGA داشته باشد. استرس اکسیداتیو فرآیندی است که مسئول علائم مختلف پیری از جمله سفیدی مو و نازک شدن آن است. اساساً، استرس اکسیداتیو منجر به عدم تعادل در بدن بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها می شود.

رادیکال‌های آزاد مولکول های فعالی هستند که اتم ها را از پروتئین ‌ها و لیپیدهای حیاتی جدا می ‌کنند و باعث تجزیه آن‌ها می‌ شوند. با این حال، فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک که نقش آنتی اکسیدان را ایفا می کنند، با متوقف کردن آنها وارد عمل می شوند و موها را نجات می دهند .

در افراد مبتلا به AGA، مکمل آنتی اکسیدان ها می تواند آسیب هایی مانند التهاب ناشی از واکنش های ایمنی در نتیجه استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

خواص بی نظیر روغن بادام برای مو

مزایای استفاده از روغن بادام برای رشد موها

برای موها به عنوان یک حالت دهنده عمل می کند

مهم نیست که چه نوع مویی دارید (نازک، ضخیم، مجعد یا صاف)، وجود حالت دهنده عمیقی مانند روغن بادام برای یک داشتن موی سالم ضروری است زیرا نه تنها به ترمیم و بازسازی آسیب ‌های موجود کمک می‌ کند، بلکه به لطف اسیدهای چرب امگا، رطوبت و قابلیت ارتجاعی را به مو باز می‌ گرداند (که در نوع حالت دادن تفاوت ایجاد می ‌کند).

موها را نرم می کند

روغن بادام زمانی که روی مو و پوست سر مالیده شود، به عنوان یک نرم کننده عمل می کند. هدف اصلی نرم کننده ها نرم کردن و تسکین دهنده بودن است.  روغن بادام به دلیل مقادیر بالای ویتامین  E، شکاف های کوچک ساقه مو را در سطح سلولی پر می کند.

این عمل به نرم شدن مو کمک می کند و مانند بسیاری از درمان‌ های مو، هرچه استفاده شما طولانی تر باشد، نتایج بهتری خواهد داشت. با گذشت زمان، روغن بادام به نرم شدن موها کمک می کند، که در نتیجه تفاوت قابل توجهی درهنگام بافت زدن و حالت دادن به موها ایجاد می شود.

 با موخوره مبارزه می کند

برای بسیاری از ما، موخوره زمانی اتفاق می ‌افتد که فولیکول‌ های مو بالا می‌ آیند و اجازه می‌ دهند رطوبت از آنها عبور کند و در نتیجه انتهای تارهای مو از یکدیگر باز می شوند در سایر مواقع در صورت آسیب دیدگی یا خشکی شدید رشته های مو، موخوره ایجاد می شود. روغن بادام یک روغن  عالی برای مهر و موم رطوبت رشته های مو است و با حفظ رطوبت در مو از ایجاد موخوره جلوگیری می کند.

به رشد مو کمک می کند

روغن بادام تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موهای سالم را دارد. هنگامی که روغن بادام به طور مستقیم به پوست سر مالیده می شود، می تواند تمامی مواد مغذی را به فولیکول های مو منتقل کند و در نتیجه به رشد و نگهداری رشته های مو کمک می کند. همچنین استفاده از روغن بادام روی پوست سر می‌تواند به معکوس کردن ریزش مو کمک کند.

فواید روغن بادام برای مراقبت از موها

التهاب پوست سر را تسکین می دهد

محصولات مراقبت از مو می توانند در مو تجمع کرده و با ایجاد التهاب و عفونت بر روی مو تأثیر بگذارند. عدم مراقبت مناسب منجر به ضعیف شدن مو، شوره سر و غیره می شود. استفاده از روغن بادام به طور مستقیم روی پوست سر می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

از آنجایی که این روغن طبیعی دارای خواص ضد التهابی است، می تواند به کاهش تحریک پوست سر و حتی بهبود گردش خون کمک کند. همچنین نرم‌ کننده‌ هایی مانند روغن بادام اغلب برای کمک به تسکین و نرم کردن مشکلات پوست سر مانند اگزما، پسوریازیس استفاده می شوند.

درمان: ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص را به ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام اضافه کنید. ۱ قاشق چایخوری روغن درخت چای و ۱ قاشق غذاخوری عسل را نیز به این مخلوط اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و به پوست سر بمالید و نیم ساعت بر روی موهایتان نگه دارید سپس موهایتان را با شامپوی ملایم شستشو بشویید.

برای درمان شوره سر و آسیب مو

دلایل زیادی برای شوره سر وجود دارد، می تواند ناشی از خشکی پوست، تمیز نکردن صحیح و منظم، استفاده زیاد از شامپو، درماتیت سبوره، اگزما، پسوریازیس پوست سر، آلرژی یا قارچی شبیه مخمر باشد. ایجاد شوره روی فولیکول های مو نیز تأثیر می گذارد زیرا در پوست سر و اطراف ریشه مو جمع می شود و اجازه نمی دهد اکسیژن مورد نیاز به آنها برسد.

روغن بادام به نرم شدن شوره سر کمک می کند و چسبندگی آن را از روی پوست سر از بین می برد و به راحتی هنگام شامپو زدن تمیز می شود.

درمان: روغن بادام را با یک قاشق غذاخوری پودر آملا مخلوط کنید. آن را روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. بگذارید یک ساعت روی موهایتان بماند و سپس موهایتان را با شامپوی مناسب بشویید.

خواص درمانی روغن بادام برای موها

برای درمان ریزش مو

التهاب پوست می تواند منجر به ریزش مو شود. بسیاری از عوامل دیگر مانند کمبود مواد مغذی مناسب، خشکی مو و غیره منجر به افزایش ریزش مو می شود. چیزی که موهای شما به آن نیاز دارد، تقویت آبرسانی و رفع هرگونه التهاب و شوره سر است و تنها راه کمک به موها استفاده از روغن بادام است.

روغن بادام باعث رشد مجدد موها و کاهش نازک شدن موها می شود. همانگونه که می دانیم کمبود منیزیم، کلسیم و روی باعث نازک شدن و در نهایت ریزش مو می شود. روغن بادام حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، کلسیم و روی است که می تواند از توقف چرخه رشد مو و ریزش مو جلوگیری کند .

راه حل: روغن زیتون، بادام و کرچک را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید. آن را روی موهای کمی مرطوب ماساژ دهید. این کار را دو بار در هفته به مدت چند ماه تکرار کنید تا ریزش مو کاملا از بین برود. پوست سر و موهای خود را با روغن بادام ماساژ دهید.

یک حوله را به آب داغ آغشته کنید و قبل از اینکه حوله را محکم به دور سر بپیچید، آب اضافی را از حوله خارج کنید. قبل از شستشو با شامپوی مناسب، آن را به مدت نیم ساعت یا بیشتر بر روی موهایتان نگه دارید.

برای موهای درخشان

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن بادام نه تنها باعث مرطوب شدن پوست سرمی شوند بلکه این اسیدهای چرب فولیکول های مو را تغذیه می کنند و منجر به رشد موهایی سالم و زیبا با ریشه های محکم می شوند .

درمان: یک آووکادو را له کنید و روغن بادام را به پوره اضافه کنید. به درستی مخلوط کنید و این خمیر را روی سر خود بمالید. قبل از اینکه با شامپو بشویید، آن را به مدت ۴۵ دقیقه نگه دارید.

برای داشتن موهایی سالم و قوی

روغن بادام سرشار از آنتی اکسیدان است که به مقابله با آسیب های موی ناشی از عوامل مختلف مانند آلودگی، مواد شیمیایی، گرما و غیره کمک می کند.

راه حل: مقداری حنای گیاهی بخرید و آن را یک شب در آب خیس کنید. صبح ۳ قاشق غذاخوری روغن بادام و یک تخم مرغ را با آن مخلوط کنید. یک یا دو قطره اسانس اسطوخودوس اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از استفاده روی موهای خود نگه دارید. قبل از شستشو آن را به مدت یک ساعت بر روی موهایتان  نگه دارید.

روغن بادام تلخ برای مو

استفاده از روغن بادام برای انواع  مو

موهای چرب

اگر موهای چرب دارید، باید از روغن گرم شده استفاده کنید. روغن بادام را با روغن نارگیل مخلوط کنید. آن را به مدت ۱۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید و آن را روی موها و پوست سر خود بمالید. فقط ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس موهای خود را بشویید.

بهتر است دو تا سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و از آن برای آبکشی موهای خود استفاده کنید. سپس از شامپوی مناسب برای پاکسازی چربی اضافی استفاده کنید. این درمان موهای شما را حالت داده و آبرسانی می کند. با شستن فوری آن اطمینان حاصل می کنید که روغن اضافی جمع نمی شود و فقط مقدار لازم باقی می ماند.

موهای خشک

اگر موهای خشک و وز دارید، باید به موهای خود رطوبت و پروتئین بدهید. روغن بادام به عنوان یک نرم کننده طبیعی مو عمل می کند، از طرف دیگر، تخم مرغ می تواند آسیب مو را با محتوای پروتئین بالا ترمیم کند.

یک تخم مرغ را به نصف فنجان روغن بادام اضافه کنید، آن را با همزن بزنید تا خمیر یک دستی به دست آید. موهای خود را باز کرده و آنها را به چند قسمت تقسیم کنید و خمیر را قسمت به قسمت روی پوست سر و موها – از ریشه تا نوک موها بمالید.

دور آن را یک حوله ببندید یا از کلاه حمام استفاده کنید تا موها و خمیر کنار هم نگهداشته شوند و ۴۵ دقیقه صبر کنید. سپس موهای خود را با شامپوی مناسب بدون سولفات بشویید. بعد از شامپو هم از نرم کننده مناسب استفاده کنید. هنگامی که موهای خود را با حوله خشک کردید، چند قطره روغن بادام را بردارید و آن را به عنوان حالت دهنده برروی تارهای موهایتان بمالید.

موهای مختلط

بعضی از افراد موهایشان در برخی از قسمت‌های پوست سر چرب و در برخی دیگر خشک است. یا از ریشه روغنی و به سمت انتها خشک است. برای چنین موهایی، باید از روغن گرم برای پوست سر استفاده کنید. روغن گرم را روی پوست سر بمالید و بلافاصله آن را بشویید. برای از بین بردن چربی اضافی پوست سر، از آبکشی با سرکه سیب، مانند آنچه در بالا استفاده شد، استفاده کنید.

قبل از استفاده از شامپو، موها را با حوله خشک کنید و روغن گرم را به تارهای مو بمالید و ازمالیدن روغن به پوست سر و ریشه موها اجتناب کنید. این روغن را به مدت نیم ساعت یا بیشترمی توانید برروی موهایتان نگه دارید و سپس موهای خود را با شامپوی مناسب آبکشی کنید.

طرز استفاده از روغن بادام شیرین برای مو

روش استفاده از روغن بادام برای مراقبت از موها

برای گرفتن بهترین نتایج در مراقبت از موها با روغن بادام تلخ، می ‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم:

  • یک قاشق غذا خوری روغن بادام تلخ
  • سه قاشق غذا خوری روغن آرگان
  • سه قاشق غذا خوری روغن نعناع

طریقه تهیه و استفاده:

  1. مواد فوق را در یک ظرف شیشه ‌ای ترکیب کرده و مخلوط نمایید.
  2. این ترکیب را به صورت هفتگی یا ماهانه به مقدار کافی روی موهایتان مالیده و با ماساژ دادن به سر، اطراف ریشه ‌های موها را پوشش دهید.
  3. مطمئن شوید که روغن به طور یکنواخت در سر پخش شده و تمامی موها به‌ طور متناسب از این ترکیب بهره ‌مند شوند.
  4. سپس موهایتان را با یک کلاه پلاستیکی یا حوله پوشانده و حداقل ۲۵ دقیقه صبر کنید تا مواد تغذیه ‌ای و مرطوب‌کننده درون موها نفوذ کنند.
  5. در انتها، موهای خود را با شامپوی ملایم بشوئید تا از اثرات مثبت این ترکیب بهره‌ مند شوید.

روغن بادام برای چه نوع مویی مناسب است؟

برای موهای نازک و چرب، بهتر است از این روغن آبرسان به مقدار کم استفاده کنید. از آنجایی که روغن بادام برای حفظ رطوبت مناسب است، برای افرادی که رشته‌های موی آن‌ها کمبود پروتئین دارند مفید نیست، زیرا می ‌تواند منجر به هیدراتاسیون بیش از حد می شود و همچنین اگر آلرژی به آجیل دارید، بهتر است ازمصرف  روغن بادام به طور کلی خودداری کنید.

تفاوت بین روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین چیست؟

اصطلاح “روغن بادام” به روغن بادام شیرین اشاره دارد. این نوع روغن، که در آشپزی و مراقبت‌ های پوستی و مو کارایی گسترده ‌ای دارد، از درختان بادام با شکوفه ‌های سفید استخراج می ‌شود و جزو محصولات خوراکی محسوب می ‌شود.

در مقابل، روغن بادام تلخ که کاربرد محدودتری دارد، از درختان بادام با شکوفه‌ های صورتی رنگ به‌دست می‌ آید. این نوع روغن برای استفاده پوستی مناسب نیست و در صورت عدم انجام فرآیند تصفیه درست، ممکن است حاوی مواد سمی باشد. با این حال، روغن بادام تلخ نیز کاربردهای درمانی خاص خود را دارد و در زمینه ‌هایی مانند درمان و ماساژ نیز به‌کار می ‌رود. بوی شدید تلخ این نوع روغن، نشانگر اصل بودن آن است.

ترکیب روغن بادام و روغن نارگیل برای مو

روغن بادام در مقابل روغن نارگیل: کدام بهتر است؟

روغن های حامل زیادی وجود دارد که برای مو و پوست سر مفید هستند. اما برخی از روغن ها مانند روغن نارگیل محبوب تر از روغن های دیگر هستند. روغن نارگیل یک روغن حامل است که سرشار از اسیدهای چرب و مواد مغذی است که معمولا در غذاها و همچنین لوازم آرایشی و مکمل ها یافت می شود.

یکی از بزرگترین مزایایی که روغن نارگیل نسبت به روغن بادام ( و بیشتر روغن های حامل دیگر) دارد، توانایی نفوذ آن است. این بدان معنی است که روغن نارگیل می تواند به تک تک تارهای مو نفوذ کند تا از آسیب و شکستگی محافظت کند اما روغن بادام نیز فواید خاص خود را دارد.

یکی از مزایای آن طبیعت غیر کومدوژنیک آن است. این روغن برخلاف روغن نارگیل و دیگر روغن های حامل  باعث مسدود شدن منافذ و فولیکول های مو نمی شود، به این معنی که برای کسانی که پوست چرب دارند، بهتر است.

روغن بادام همچنین دارای رایحه خنثی است یعنی بوی خاصی ندارد و همچنین آلرژی ایجاد نمی کند و این می تواند برای کسانی که به بوها حساس هستند نیز مفید باشد. همچنین روغن بادام می تواند برای تقویت فولیکول های مو عالی باشد این بدان معنی است که می تواند مو را از داخل به بیرون تقویت کند.

روغن بادام برای مو بهتر است یا روغن نارگیل

آیا ترکیب روغن نارگیل و روغن بادام مشکل دارد؟

خیر، استفاده از مخلوطی از روغن نارگیل و روغن بادام برای جلوگیری از شوره و خشکی سر مشکلی ایجاد نمی‌ کند. برای این منظور، می ‌توانید مقدار یکسانی از روغن نارگیل و روغن بادام را ترکیب کرده و به صورت ماساژ روی پوست سر خود استفاده کنید. سپس اجازه دهید در مدت یک شب روی پوست باقی بماند و صبح آن را با شامپو بشویید. همچنین برای افزایش درخشندگی و نرمی مو، چند قطره روغن بادام را با یک نرم‌ کننده معمولی مو ترکیب کرده و پس از استفاده از شامپو، این مخلوط را به موهایتان بزنید و سپس آبکشی کنید.

جمع بندی

توجه داشته باشید که افزایش چربی موها ممکن است منجر به ریزش آنها شود. همانطور که می ‌دانید، افزایش چربی در موها یکی از علل اصلی ریزش مو محسوب می ‌شود. بله، روغن بادام تلخ غنی از مواد معدنی است و می‌ تواند به تغذیه موها کمک کند، اما استفاده بیش از حد از این روغن و عدم شستشوی مناسب موها ممکن است به نتیجه معکوس منجر شود و باعث چرب شدن موهای سر و افزایش ریزش موها گردد. بنابراین، توصیه می‌ شود که در صورت استفاده روزانه از روغن‌ ها، هر شب موهای خود را به‌طور کامل شستشو دهید و آنها را چربی زدایی کنید.

سوالات پر تکرار در زمینه روغن بادام برای مو

عوارض جانبی روغن بادام تلخ بر روی موهای سر چیست؟

اصولا، روغن بادام تلخ برای پوست سر و موها مشکلی ایجاد نمی‌ کند. با این حال، افرادی که دارای آلرژی شدید به آجیل هستند، باید از استفاده از این روغن بر روی موهای خود یا هر استفاده دیگری خودداری کنند. زیرا واکنش آلرژیک به این ماده ممکن است جدی و خطرناک باشد.

آیا روغن بادام برای موهای چرب مناسب است؟

بله، روغن بادام برای موهای چرب هم مناسب است. این روغن باعث تعادل تولید چربی در موها می‌ شود و به آنها نرمی و لطافت می‌ بخشد.