چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

نوشته admin

همه ما حین دوش گرفتن و شستن موها شاهد از دست رفتن تعداد زیادی از موهای خود هستیم اگر نگران ریزش مو در حمام هستید ممکن است شستن موهایتان در حمام منبع ترس و اضطراب باشد. علاوه بر این ممکن است هنگام شامپو کردن و حالت دادن به موهایتان احساس کنید که تارهای موی سرتان در حال ریزش است، یا در حین خشک شدن، توده‌های مو را در مجرای فاضلاب مشاهده کنید. برخی از افراد به مدت چند ماه ریزش موی قابل توجه هنگام دوش گرفتن را مشاهده می کنند، قبل از اینکه به میزان ریزش قبلی خود بازگردد.

در هر صورت، دیدن مقدار زیاد ریزش مو در حمام می تواند نگران کننده باشد. بنابراین شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چقدر ریزش مو در حمام طبیعی است و چگونه می توان تشخیص داد که ریزش موی شما طبیعی است یا خیر. برای گرفتن پاسخ سوالات خودتان در ادامه مقاله با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

مقدار طبیعی ریزش مو چقدر است؟

افرادی که موهای سالم دارند روزانه ۱۰۰ تار مو از دست می دهند. برس زدن، شستن و بستن موها از پشت همگی می توانند موهای شما را از فولیکول ها جدا کنند. اغلب، شما حتی متوجه آن نمی شوید. اما دوش گرفتن می تواند میزان موهایی که به طور منظم از دست می دهید را بیشتر مشخص کند. این امر می تواند ناراحت کننده باشد که متوجه شوید مقادیر قابل توجهی مو از دست می دهید.

با اینحال لازم است بدانید که چرخه رشد مو باعث ریزش طبیعی مو در افراد می شود. حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد موهای شما در هر زمان در مرحله رشد هستند. بقیه تارهای موی شما در مراحل دژنراتیو، استراحت یا ریزش هستند (و اینها موهایی هستند که شما شاهد ریزش آنها هستند). وقتی موهای شما در نهایت می ریزد، چرخه دوباره شروع می شود و فولیکول به مرحله رشد باز می گردد.

شستن موها می تواند چرخه ریزش طبیعی مو را تسریع کند، به این معنی که ریزش مو هنگام دوش گرفتن کاملا طبیعی است. با این حال، برخی از روش های شستشوی مو نیز وجود دارد که می تواند خطر آسیب مو را افزایش دهد.

علت ریزش مو در حمام چیست؟

شستن مو فولیکول های شما را تحریک می کند. برای فولیکول هایی که در مرحله استراحت یا ریزش چرخه رشد مو هستند، شستشو می تواند موها را از جای خود بکند تا راه را برای رشد موهای جدید باز کند. هنگامی که شامپو را روی پوست سر خود ماساژ می دهید، ممکن است متوجه شوید که تعدادی رشته مو از سر شما جدا می شود. این کاملا طبیعی است. در واقع، پیشنهاد شده است که ماساژ پوست سر می تواند رشد مو را تحریک کند، بنابراین ممکن است با کمی ماساژ سر در حمام به موهای خود کمک کنید.

با این حال، شرایطی وجود دارد که باعث ریزش بیش از حد مو در هنگام حمام کردن می شود. تحقیقات نشان می دهد که مشاهده توده های بزرگ مو در حمام (یا روی برس مو) می تواند نشانه ای از تلوژن افلوویوم باشد. این یک نوع ریزش موی موقت است که در اثر ضربه روحی یا استرس ایجاد می شود. معمولا تنها با رفع علت زمینه ای می توان آن را درمان کرد.

ریزش بیش از حد مو در حین حمام کردن ممکن است نشانه ای از شایع ترین نوع ریزش مو؛ طاسی الگوی ژنتیکی باشد. این نوع ریزش مو در مردان شایع تر است، اما می تواند زنان را نیز درگیر کند.

استفاده از محصولات خشن مانند رنگ مو، سفید کننده و شامپوهای شیمیایی در حمام می تواند به موهای شما آسیب برساند. در حالی که اینها معمولاً باعث ریزش مو نمی شوند، ولی می توانند موهای شما را شکننده کنند، بنابراین تارهای مو جدا و ظاهر موها نازک می شوند. شستن موهایتان با آب خیلی داغ نیز می تواند به تارهای مو آسیب برساند، بنابراین سعی کنید دمای آن را متعادل نگه دارید.

چگونه ریزش مو در حمام را کاهش دهیم

اگر متوجه ریزش مو بیش از حد معمول در هنگام حمام شدید، در اینجا چند نکته برای مدیریت این مشکل وجود دارد:

  • قبل از دوش گرفتن موهای خود را به آرامی برس بزنید. این می تواند به جدا شدن برخی از تارهای آماده برای ریختن قبل از شستن موهایتان کمک کند.
  • زمانی که موهایتان خیس است از شانه دندانه پهن استفاده کنید. این امر آسیب به رشته ها را هنگام گره خوردن به حداقل می رساند.
  • از محلول های باز کننده گره موها استفاده کنید. باز کننده های گره مخصوص کودکان ملایم هستند و در از بین بردن گره از موهای بزرگسالان نیز موثر هستند.
  • کمتر موهای خود را با سشوار خشک کنید. سشوار کشیدن بیش از حد باعث شکننده شدن موها می شود که می تواند منجر به شکستن مو و نازک شدن آنها شود.
  • هنگام شستن موها پس از کاشت مو بسیار مراقب باشید. زیرا مالش شدید می تواند به راحتی گرافت های مو را از بین ببرد و باعث ریزش آنها شود.

علائم ریزش موی بیش از حد

گاهی اوقات ریزش مو هنگام حمام می تواند نشانه ریزش دائمی مو باشد. اگر متوجه هر یک از علائم زیر شدید، ممکن است دچار طاسی الگوی مردانه شده باشید:

  • ظاهر موی تکه تکه
  • نازک شدن مو در کل پوست سر شما (به خصوص در خانم ها)
  • فرق سر در حال گسترش
  • عقب نشینی در اطراف شقیقه (به خصوص در مردان)

اگر چنین باشد، موهای شما بدون مداخله پزشکی دوباره رشد نمی کنند، بنابراین بهتر است با یک متخصص تریکولوژیست صحبت کنید تا ببینید آیا راهی برای رفع ریزش موی شما وجود دارد یا خیر. راه‌ های غیر جراحی برای درمان ریزش موی دائمی وجود دارد، به‌ ویژه اگر زود تشخیص داده شود، بنابراین اگر نگران هستید که ریزش موی شما دائمی باشد فورا به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

 

چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

علل شایع ریزش مو چیست؟

ما درک می کنیم که وقتی موهای شما به سرعت در حال ریزش است، می خواهید علت اصلی ریزش مو را دریابید. علاوه بر ژنتیک و مراقبت از مو، عوامل دیگری نیز می توانند چرخه رشد مو را مختل کنند و بر توانایی فولیکول های مو برای تولید موهای جدید تأثیر بگذارند. در واقع، طیف وسیعی از دلایل دیگر وجود دارد که چرا شما ممکن است ریزش موی موقت یا دائمی را تجربه کنید. این موارد در ادامه آمده است:

ریزش موی ارثی (آلوپسی آندروژنیک)

آلوپسی آندروژنیک که به عنوان شایع ترین علت ریزش مو در مردان و زنان شناخته می شود، یک بیماری پیشرونده است که توسط ترکیبی از عواملی همچون آنزیم ها، هورمون ها و ژنتیک ایجاد می شود.

مصرف دارو

هر بار که شروع به مصرف یک داروی جدید می کنید، همیشه باید از مطالعه عوارض جانبی آن اطمینان حاصل کنید. اینها همیشه روی جعبه دارو درج می شوند و گاهی اوقات ممکن است شامل ریزش مو شوند. این امر به ویژه در مورد داروهای آکنه با ویتامین A بالا، رقیق کننده های خون، داروهای افسردگی و داروهای فشار خون بالا صادق است.

کمبود آهن

وقتی آهن کافی ندارید، تولید هموگلوبین برای بدن شما سخت می شود. هموگلوبین اکسیژن را در سراسر بدن و به فولیکول های مو حمل می کند. کمبود آهن می تواند موهای شما را نازک یا شکننده کند و حتی در برخی موارد باعث ریزش مو شود. این ممکن است به روشی مشابه طاسی با الگوی مردانه یا ریزش موی زنانه ظاهر شود. کمبود آهن همچنین می تواند علائمی مانند زردی یا رنگ پریدگی پوست، تنگی نفس، شکنندگی ناخن ها، ضعف و ضربان قلب سریع را ایجاد کند.

استرس

همه ما در زندگی خود شرایط استرس زا را تجربه می کنیم اما اگر دائماً احساس استرس یا اضطراب می‌ کنید، ممکن است علت ریزش موی شما همین باشد. ریزش موی ناشی از استرس یا اضطراب به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می شود. سپس، استرس ناشی از تجربه ریزش مو اغلب می ‌تواند باعث شود موهای شما با سرعت بیشتری ریزش کند و همه چیز به یک چرخه معیوب تبدیل شود. به طور معمول این ریزش مو موقتی است. پس از استرس می توان از طریق طیف وسیعی از استراتژی های کاهش استرس برای کاهش ریزش مو، موها را دوباره به دست آورد.

استفاده از داروهای ضد بارداری

کنترل بارداری مانند داروهای ضد بارداری خوراکی، ایمپلنت ‌ها و تزریق ‌ها اغلب با هورمون‌ های شما تداخل دارند. بنابراین اگر قبلاً در خانواده خود سابقه طاسی داشته اید، کنترل هورمونی بارداری می تواند باعث ریزش مو شود. اگر این چیزی است که نگران آن هستید، جایگزین های غیر هورمونی ضد بارداری وجود دارد که می توانید به جای آن استفاده کنید.

به طور مشابه، اگر اخیراً استفاده از یک داروی ضد بارداری را متوقف کرده اید، می تواند منجر به تغییراتی در هورمون های شما شود که می تواند باعث ریزش مو شود. احتمالاً چند هفته یا چند ماه پس از قطع داروی ضد بارداری متوجه تغییراتی در موهای خود خواهید شد، اما این تغییرات فقط تا زمانی که دوباره هورمون های شما به طور طبیعی متعادل شوند، ادامه خواهد داشت.

زایمان

در دوران بارداری، هورمون‌ های شما می ‌توانند به‌ طور چشمگیری تغییر کنند و پس از تولد نوزاد، سطوح هورمونی شما (مانند استروژن و پروژسترون) به‌ سرعت کاهش می ‌یابد. این هورمون‌ ها می ‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر روی موهای شما داشته باشند، به همین دلیل است که بسیاری از زنان ریزش مو پس از زایمان را تجربه می ‌کنند. این کاملا طبیعی است و در عرض چند ماه از بین می رود، اما گاهی اوقات ممکن است یک سال طول بکشد تا موهای شما به حالت عادی برگردد.

کاهش وزن سریع

ریزش مو یکی از عوارض شایع کاهش وزن سریع است. رژیم‌ های سخت مانند روزه ‌داری متناوب با ریزش مو مرتبط هستند و ریزش مو پس از جراحی کاهش وزن معمول است. این اغلب به این دلیل است که سطح زینک شما پس از جراحی پایین است. گاهی اوقات می توان با مصرف مکمل زینک این مشکل را برطرف کرد. مهم است که مطمئن شوید کالری کافی دریافت می کنید تا از ریزش موی ناشی از شوک در هنگام کاهش وزن جلوگیری کنید.

 پروتئین کافی دریافت نمی کنید (و قند زیادی می خورید)

پروتئین باید بخش مهمی از رژیم غذایی همه باشد و بدون آن، نه تنها متوجه تغییرات فیزیکی در بدن خود خواهید شد، بلکه ممکن است شاهد ریزش موهای خود نیز باشید. اگر بدن شما پروتئین کمی دارد، ممکن است در عرض ۲ تا ۳ ماه شاهد ریزش مو باشید، بنابراین ارزش آن را دارد که مقدار گوشت، تخم مرغ، ماهی، آجیل و حبوباتی که در رژیم غذایی خود مصرف می کنید را مجددا تنظیم کنید.

برخی افراد نیز مصرف مکمل های پروتئینی را انتخاب می کنند. با این حال، تحقیقات متناقضی در مورد تأثیری که این ها روی موهای شما دارند، وجود دارد. خوردن بیش از حد قند نیز به دلیل ارتباط آن با دیابت نوع ۲ و تولید بیش از حد سبوم، می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

به اندازه کافی با موهایتان مهربان نیستید

موهای شما شکننده هستند و باید همیشه از آنها مراقبت کنید. این بدان معنی است که از روش‌ های آرایشی و محصولاتی استفاده ‌کنید، که به موهای شما آسیب نرساند. برخی از محبوب ترین روش های مراقبت از مو و زیبایی می توانند به مو آسیب برسانند. حتما شامپو و نرم کننده ملایم انتخاب کنید، از مالیدن بیش از حد موها در هنگام خشک کردن با حوله خودداری کنید، و هنگام حالت دادن به موهای خود خیلی محکم برس نزنید.

از گرمای بیش از حد یا محصولات آسیب رسان استفاده می کنید

حالت دادن موها با گرما با ریزش مو مرتبط است. استفاده از حرارت بیش از حد بر روی موهای شما می تواند بسیار مضر باشد و همچنین استفاده از سفید کننده، رنگ مو، اسپری مو و نرم کننده های شیمیایی نیز به موها آسیب می رساند. همه این محصولات و ابزارها می توانند به موهای شما آسیب بزنند و باعث ریزش آنها شوند، بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید استفاده از آنها را به حداقل برسانید.

در حال گذراندن دوران یائسگی هستید

تغییرات هورمونی که زنان در دوران یائسگی تجربه می‌ کنند می‌ تواند محرک بزرگی برای ریزش مو باشد، اما معمولاً موقتی است. اکثر خانم ها بعد از ۶ ماه متوجه توقف ریزش مو می شوند، اما اگر متوجه یک نقطه طاسی روی تاج یا قسمتی از آن شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود دچار ریزش موی الگوی زنانه نیستید. در برخی موارد، هورمون درمانی جایگزین می ‌تواند ریزش مو مربوط به یائسگی را کاهش دهد.

شما یک مشکل سلامتی دارید

بسیاری از بیماری ها وجود دارد که می تواند منجر به ریزش مو شود. اینها عبارتند از IBD، لوپوس، اختلالات تیروئید، دیابت، بیماری کبد و سایر اختلالات خود ایمنی مرتبط با ریزش مو.

اگر ریزش مو را تجربه می کنید، این می تواند نشانه یکی از این شرایط باشد، بنابراین بهتر است هر زمان که متوجه تغییری در موهای خود شدید با پزشک خود مشورت کنید. اکثر این شرایط باعث ریزش موی غیر ژنتیکی می شوند، به این معنی که ریزش مو اغلب می تواند به سرعت و به طور موثر با مدیریت این عارضه درمان شود.

سیگار کشیدن

سیگار عامل مرگ بسیاری از افراد در هر سال است. اما سیگار کشیدن نیز می تواند باعث ریزش مو شود. سیگار کشیدن باعث استرس اکسیداتیو و کاهش جریان خون می شود که می تواند موهای شما را بسیار حساس و مستعد ریزش کند. سیگار کشیدن همچنین می تواند موهای شما را سریع تر خاکستری و مستعد شکنندگی کند.

اختلال کندن مو

اختلالاتی مانند تریکوتیلومانیا شرایط سلامت روانی هستند که می ‌توانند هوس کشیدن و کندن موهایتان را به شما بدهند، که می ‌تواند منجر به ایجاد لکه ‌های طاسی و مشکلاتی در توانایی موهایتان برای رشد مجدد شود. تصور می شود که این اختلال ۳.۶ درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند یک عادت بسیار دشوار برای ترک آن باشد، اما طیف وسیعی از استراتژی ها و درمان ها وجود دارد که می توانید دنبال کنید.

اختلالات مصرف مواد غذایی

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی و پرخوری عصبی می تواند تأثیرات فیزیکی زیادی بر بدن شما داشته باشد که می تواند باعث ریزش موهای شما شود. عمدتاً به این دلیل که بدن شما مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز برای عملکرد صحیح را دریافت نمی کند.

بدون مواد مغذی مناسب، رشد و حفظ موهای سالم نیز برای شما دشوار خواهد بود. بنابراین مهم است که بدن خود را با تمام مواد غذایی مناسب تغذیه کنید، از جمله غذاهای محبوب برای رشد مو مانند ماهی های چرب، غلات، عدس، پروتئین و غیره است.

چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

چه مقدار ریزش مو در حمام طبیعی است و نباید نگران آن بود؟

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش موی کوتاه مدت است که معمولاً پس از تجربه استرس، شوک یا تروما رخ می دهد. این می تواند به صورت موهای نازک، لکه های طاسی، یا توده های غیرعادی بزرگ مو که هنگام برس زدن، دوش گرفتن یا خواب می ریزند ظاهر شود.

آلوپسی آره آتا

مشخصه این بیماری، قسمت های تکه تکه طاسی است که روی پوست سر، ریش، ابروها، مژه ها، زیر بغل و سینه تاثیر می گذارد. اکثر متخصصان بر این باورند که این یک وضعیت خود ایمنی است و در نیمی از موارد، علائم به طور معمول ظرف یک سال از بین می ‌رود.

آلوپسی کششی

اگر دائماً موهایتان را در مدل موهای خیلی سفت می‌ بندید، ممکن است باعث ایجاد کشش زیادی روی ریشه مو شوید که می‌ تواند آسیب‌ های جبران ‌ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که بستن موهایتان به صورت دم اسبی تنگ می تواند باعث ریزش مو شود. این وضعیت اغلب می تواند به آلوپسی کششی تبدیل شود، جایی که ریشه های مو به دلیل کشش می میرند و قادر به تکثیر نیستند. در موارد بسیار نادر، پوشیدن کلاه خیلی تنگ نیز می تواند باعث آلوپسی کششی شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک  (PCOS)

بیش از ۲۰ درصد از زنان در سنین باروری در سراسر جهان از PCOS رنج می برند که می تواند باعث آکنه، پریودهای نامنظم، ناباروری و افزایش وزن شود. اما سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز می تواند باعث ریزش مو شود. اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما بسته به آنچه توسط پزشک به شما توصیه می شود، گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید.

پسوریازیس

بیش از ۵۰ درصد از مبتلایان به پسوریازیس پوست سر، ضایعاتی را روی پوست سر خود تجربه می کنند که می تواند باعث پوسته پوسته پوست، شوره سر و ایجاد پوستی شکسته شود که اغلب می تواند احساس ناراحتی کند. خطر ابتلا به پسوریازیس معمولاً در صورت داشتن سابقه خانوادگی این بیماری بیشتر است، اما محرک های دیگری مانند سیگار کشیدن، استرس و تغییرات هورمونی نیز وجود دارد.

مشکلات تیروئید

افرادی که از مشکلات تیروئید رنج می برند اغلب ریزش مو را نیز تجربه می کنند. این به این دلیل است که زیاد و کم شدن هورمون تیروئید هر دو با ریزش مو مرتبط هستند. با این حال، به محض درمان مشکل تیروئید، رشد مو به طور معمول از سر گرفته می شود.

اختلالات خواب

خواب و ریزش مو ارتباط نزدیکی با هم دارند. مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب می تواند چرخه مو را مختل کند و منجر به بیماری هایی مانند آلوپسی آره آتا شود. خواب خوب شبانه همچنین سلامت روان شما را کنترل می کند و از ریزش موی مرتبط با اضطراب و افسردگی جلوگیری می کند.

عفونت و مشکلات پوست سر

عفونت های قارچی و باکتریایی پوست سر اغلب با تولید بیش از حد سبوم مرتبط هستند. تولید بیش از حد سبوم به عنوان سبوره شناخته می شود و می تواند باعث درماتیت سبورئیک (یک بیماری پوستی شبیه شوره سر) شود. در حالی که این وضعیت معمولا به خودی خود باعث ریزش مو نمی شود، خاراندن پوست سر در پاسخ به ناراحتی و خارش می تواند منجر به آسیب فولیکول و ریزش مو شود. کتوکونازول که معمولاً برای درمان عفونت‌ های قارچی مانند پای ورزشکاران استفاده می‌ شود، نتایج امیدوار کننده ‌ای را برای درمان طاسی با الگوی مردانه نشان داده است.

شیمی درمانی

ریزش مو بخشی اجتناب ناپذیر از شیمی درمانی است و به طور معمول دو تا سه هفته پس از درمان اتفاق می افتد. یکی از درمان‌ های رایج «خنک کردن پوست سر» است، اما استفاده از شامپوهای ملایم، برس زدن ملایم و حالت دادن محدود برای کمک به مبارزه با ریزش مو نیز مهم است.

ابتلا به کرونا

ریزش مو اکنون رسماً به عنوان یکی از عوارض کووید-۱۹ ذکر شده است. بنابراین اگر در چند ماه اخیر دچار کووید شده اید، ممکن است ۳ تا ۵ ماه پس از عفونت شاهد ریزش مو با تاخیر باشید. ریزش مو همچنین می تواند بر افراد مبتلا به کووید طولانی مدت تأثیر بگذارد.

کمبود ویتامین

ویتامین ها برای عملکردهای مختلف بدن ما از جمله توانایی رشد موهای سالم و بلند مهم هستند. اگر کمبود ویتامین های خاصی دارید، احتمالا متوجه خواهید شد که موها شکننده تر، خشک و در نهایت می ریزند. همه این عوامل می توانند باعث ریزش موهای شما در حمام شوند، بنابراین مهم است که روی سلامت روحی و جسمی خود تمرکز کنید تا رشد موی سالم و پایدار داشته باشید.

 

در صورت مشاهده ریزش موی زیاد در حمام چه باید کرد؟

اگر فکر می کنید که روزانه بیش از ۱۰۰ تار مو از دست می دهید، وقت آن رسیده که به دنبال مشاوره حرفه ای باشید. متخصص پوست و مو می تواند به ریشه مشکل موهای شما برسد و همچنین می تواند بهترین برنامه درمانی را برای بازگرداندن موهای شما توصیه کند. اغلب اوقات ریزش مو را می توان با درمان های غیر تهاجمی درمان کرد.