درماتیت سبورئیک چیست آیا درماتیت سبورئیک باعث ریزش مو می شود؟

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک چیست آیا درماتیت سبورئیک باعث ریزش مو می شود؟

نوشته admin

درماتیت سبورئیک اغلب با شوره سر اشتباه گرفته می شود تا حد زیادی به این دلیل که علائم و درمان های مشابهی دارند. با این حال، مهم است که تمایزات آن ها را روشن کنیم. شوره سر بسیار شایع تر است (بیش از ۵۰٪ از جمعیت را در مرحله ای از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد) و قسمت بسیار کوچکتری از بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. ولی معمولاً نسبت به درماتیت سبورئیک شدیدتر است.

در سایت فروش کلاه گیس ما توضیح خواهیم داد که درماتیت سبورئیک چیست، چه چیزی باعث آن می شود و از چه روش های درمانی می توانید برای مدیریت آن استفاده کنید.

درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک چیست؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که درماتیت سبورئیک سر چیست؟ درماتیت سبورئیک (SD) یک بیماری مزمن پوستی است که باعث ایجاد لکه های قرمز، پوسته پوسته و چرب می شود. در حالی که شوره سر فقط پوست سر را درگیر می کند، SD می تواند ابروها، پلک ها، داخل و اطراف گوش، لب ها، چین های بینی و وسط قفسه سینه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علائم درماتیت سبورئیک چیست؟

این بیماری اغلب می تواند با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود، به خصوص در نوزادان که ممکن است با راش پوشک یا اگزما اشتباه گرفته شود. علائم آن عبارتند از:

  • پوست فلس دار (معمولاً سفید و پوسته پوسته یا زرد و چرب)
  • خارش پوست سر
  • قرمزی، التهاب یا بثورات خفیف روی پوست سر
  • شوره سر
  • ریزش مو

این علائم ناشی از سبوره است که نام آن را به این بیماری می دهد. سبوره تولید بیش از حد سبوم است (روغنی که توسط غدد چربی موجود در فولیکول های مو ترشح می شود) که منجر به تحریک و التهاب پوست سر می شود. واکنش به این سبوم بیش از حد می تواند منجر به ریزش مو شود. خاراندن بیش از حد پوست سر به فولیکول های مو آسیب می رساند و مانع رشد مو می شود.

تولید بیش از حد سبوم می تواند یک اثر ناخوشایند دیگر داشته باشد؛ عدم تعادل مالاسزیا روی پوست. مالاسزیا یک مخمر طبیعی است که در پوست اکثر افراد یافت می شود، اما سبوره می تواند باعث رشد بیش از حد آن شود که ممکن است التهاب را تشدید کند و به فولیکول های مو آسیب بیشتری برساند.

حداقل خبر خوب این است که ریزش مو درماتیت سبورئیک شایع یا دائمی نیست. اگر اقداماتی برای کنترل التهاب و خارش انجام شود، موها در نهایت خود به خود رشد خواهند کرد.

علت درماتیت سبورئیک چیست؟

عوامل خطر شناخته شده مختلفی برای ایجاد درماتیت سبورئیک وجود دارد:

  • داروهای مختلف مانند لیتیوم و پسورالن
  • استرس مزمن
  • سیستم ایمنی ضعیف شده
  • ژنتیک
  • شرایط از قبل موجود، از جمله بیماری پارکینسون، HIV، پسوریازیس، اختلالات خوردن، و بهبودی پس از حمله قلبی یا سکته مغزی.
  • درماتیت سبورئیک مسری نیست، بنابراین نمی توانید آن را از شخص دیگری بگیرید یا به فرد دیگری منتقل کنید.

چه چیزی می تواند باعث تشدید درماتیت سبورئیک شود؟

عوامل متعددی به عنوان محرک های بالقوه مشخص شده اند، از جمله:

  • هوای بسیار گرم، سرد یا خشک
  • افزایش استرس
  • تغییرات هورمونی
  • واکنش به مواد تشکیل دهنده محصولات شوینده

راه های تشخیص بیماری درماتیت سبورئیک

تشخیص درماتیت سبورئیک معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص پوست انجام می شود. پزشک در این معاینه علائم بیماری مانند پوسته پوسته شدن، قرمزی و خارش پوست را بررسی می کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است برای تشخیص بیماری، آزمایش های دیگری مانند آزمایش پوستی یا نمونه برداری از پوست را نیز انجام دهد.

راه های درمان درماتیت سبورئیک چیست؟

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده ای برای درماتیت سبورئیک وجود ندارد، اما راه هایی برای درمان و مدیریت علائم وجود دارد. این بیماری مزمن احتمالاً به عنوان یک بیماری مادام العمر، با محرک های مختلفی که می تواند باعث شعله ور شدن آن شود، باقی می ماند.

درمان مناسب التهاب را کاهش می دهد و به رفع ریزش موی بعدها کمک می کند. با این حال، تلاش برای درمان ریزش مو بدون توجه به علت اولیه می تواند در واقع علائم را تشدید کند. بهترین درمان برای هر بیمار به سبک زندگی، علائم و شدت بیماری او بستگی دارد. توصیه می شود قبل از تصمیم گیری در مورد روش پیشنهادی خود، خطرات و عوارض جانبی بالقوه هر درمان را با یک متخصص تریکولوژیست ارزیابی کنید.

درمان درماتیت سبورئیک نوزادان

درمان درماتیت سبورئیک نوزادان

درماتیت سبوره در نوزادان، که به آن کلاهک گهواره نیز گفته می شود، یک بیماری پوستی شایع است که باعث ایجاد پوسته های چرب و زرد رنگ در پوست سر نوزاد می شود. این بیماری معمولاً در نوزدان زیر ۶ ماهگی دیده می شود و معمولاً تا ۱ سالگی خود به خود برطرف می شود.

در صورت ابتلای نوزاد به درماتیت سبوره، می توانید اقدامات زیر را برای درمان آن انجام دهید:

  • از شامپوهای ضد شوره یا ضد قارچ استفاده کنید. این شامپوها به کاهش التهاب و پوسته ریزی کمک می کنند.
  • از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل برای نرم کردن پوست سر نوزاد استفاده کنید.
  • از شانه کردن ملایم پوست سر نوزاد برای جدا کردن پوسته ها خودداری کنید.

در صورتی که علائم درماتیت سبوره در نوزاد شما شدید است یا پس از ۱ سالگی برطرف نمی شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان درماتیت سبوره در بزرگسالان

درماتیت سبورئیک و ریزش مو بر اساس شدت بیماری و نواحی درگیر متفاوت است زیرا درماتیت سبورئیک درمان های متفاوتی می تواند داشته باشد. در موارد خفیف، درمان های موضعی مانند شامپوهای ضد قارچ، کرم ها و پمادهای حاوی کورتیکواستروئید می توانند موثر باشند. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به استفاده از داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد قارچ یا داروهای ضد التهابی سیستمیک باشد.

در اینجا برخی از روش‌های درمانی درماتیت سبورئیک پوست سر بزرگسالان آورده شده است:

تغییرات سبک زندگی

تغییرات سبک زندگی که می تواند درماتیت را بهبود بخشد شامل انتخاب یک رژیم غذایی ضد حساسیت و اطمینان از دریافت کافی ویتامین های  A، B، C و همچنین روی و سلنیوم است. موارد خفیف ‌تر را می‌ توان با درمان ‌های خانگی مانند آلوئه ورا و روغن درخت چای درمان کرد، اگرچه برای تجویز بهترین درمان برای بیمار، مشورت با پزشک توصیه می ‌شود. در صورت عدم موفقیت، پزشکان ممکن است داروهای ضد قارچ بدون نسخه را پیشنهاد کنند و به دنبال آن یک نسخه تجویز کنند.

درمان های بدون نسخه

شامپوی دارویی اغلب اولین مورد در هنگام درمان SD است، با این فرض که اجازه داده نمی شود که این بیماری بیش از حد بروز کند. شامپوهای دارویی که مستقیماً روی پوست سر استفاده می شوند، شامل چندین ماده شیمیایی ذکر شده در زیر هستند و به کاهش شوره سر، التیام التهاب و تسکین خارش کمک می کنند. عوارض جانبی بالقوه می تواند شامل سوزش، خارش، خشکی پوست سر و بثورات پوستی باشد.

پیریتیون روی دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. علاوه بر این به فرمولاسیون این شامپوها برای از بین بردن قارچ هایی که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شوند، ترکیباتی اضافه می شود. عوارض جانبی بالقوه شامل احساس سوزش در پوست سر و لایه برداری پوست است.

کتوکونازول یک داروی ضد قارچ قوی است که عفونت قارچی که باعث شعله ور شدن SD می شود را درمان می کند. عوارض جانبی بالقوه آن شامل سرگیجه، حالت تهوع، سردرد و بثورات پوستی است.

اسید سالیسیلیک باعث نرم شدن پوسته های پوست سر ناشی از تولید بیش از حد سبوم می شود. اسید سالیسیلیک یک ماده فعال در بسیاری از شامپوهای معمولی شوره سر است. در حالی که خود SD را درمان نمی کند، می تواند یک درمان مفید در کنار سایر کرم های ضد قارچ باشد. عوارض جانبی بالقوه می تواند شامل تحریک پوست، به ویژه خارش، لایه برداری یا سوزش باشد.

کورتیکواستروئیدهای موضعی به کاهش التهاب و خارش کمک می کنند و برخی از آنها دارای خواص ضد قارچی نیز هستند. آنها معمولاً در محلول کرم یا پماد عرضه می شوند. هیدروکورتیزون می تواند باعث تحریک پوست، حالت تهوع، سرگیجه و بی خوابی شود.

درمان های خانگی برای درماتیت سبورئیک

درمان خانگی درماتیت سبورئیک مستلزم پیروی از توصیه‌ های پزشکی و بعلاوه اعمال برخی اقدامات مراقبت از پوست، مانند شستن پوست با صابون ملایم و استفاده از مرطوب ‌کننده است. در ادامه ما در مورد برخی از مواد طبیعی به شما خواهیم گفت که می توانند به تسکین ناراحتی درماتیت سبورئیک و تکمیل درمان پزشکی کمک کنند.

جو دوسر، برای تسکین درماتیت سبورئیک بهترین است

بلغور جو دوسر یک غلات با خواص ضد التهابی است. برای تسکین خارش، تورم و قرمزی می توانید ماسک و کمپرس خانگی بلغور جو دوسر درست کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل ممکن است به تسکین ناراحتی پوست سر در صورت شیوع درماتیت سبورئیک کمک کند. فقط کافی است چند قطره از آن را به مدت یک ساعت به آرامی روی ناحیه مورد نظر را ماساژ دهید و سپس موهای خود را با دقت برس بزنید و در نهایت با آب گرم و محصولاتی که متخصص پوست توصیه کرده (شامپوهای ملایم مانند آنهایی که برای نوزادان تهیه می شود یا محصولات بدون الکل) بشویید.

همچنین می توانید از روغن زیتون نیز برای این منظور استفاده کنید. روغن زیتون هنگامی که روی پوست سر استفاده می شود، به نرم شدن و حذف راحت تر پوسته ها از روی مو کمک می کند، بدون اینکه به پوست آسیب برساند.

آلوئه ورا

برخی از مطالعات خواص آلوئه ورا را با کاهش علائم آلرژی مرتبط می دانند. به طور کلی ژل آلوئه ورا می تواند شما را خنک کند. گیاه آلوئه ورا در بسیاری از درمان های پوست و مو استفاده می شود. ژل طبیعی این گیاه دارای اجزای قابض است که باعث خشکی پوست و آبرسانی همزمان آن می شود و مانع از دست دادن آب می شود. علاوه بر این، به پاکسازی پوست، تسکین التهاب و ترویج بازسازی سلولی کمک می کند.

روش استفاده:

  • برای درماتیت سبورئیک، ژل را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید و آن را پردازش کنید تا برای استفاده آسان تر شود.
  • از ژل برای ماساژ ناحیه دچار مشکل استفاده کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند.
  • پس از مدت زمان مشخص شده، پوست را با آب گرم بشویید.

سرکه سیب در مقابل بلغور جو دوسر

سرکه سیب اغلب در درمان های خانگی گنجانده می شود، زیرا اعتقاد بر این است که محتوای اسید مالیک به آن خاصیت ضد میکروبی می دهد که به تعادل PH پوست و جلوگیری از عفونت کمک می کند. با این حال، متخصصان پوست استفاده از آن را توصیه نمی کنند، زیرا در واقع باعث تحریک می شود و می تواند شیوع بیماری را بدتر کند. به جای سرکه سیب، از نوشیدنی جو دوسر به عنوان تونر صورت استفاده کنید، زیرا این غلات دارای خواص ضد التهابی هستند.

عسل

عسل به دلیل بافت دلپذیری که دارد می تواند به تسکین درماتیت سبورئیک خفیف کمک کند. علاوه بر این، می تواند به مرطوب کردن پوست و در نتیجه تسکین سوزش و خارش کمک کند. برای تهیه یک درمان خانگی با عسل، می توانید از سفیده تخم مرغ به عنوان ماده دوم یا به سادگی با آب استفاده کنید.

عناصر

  • ۱ فنجان آب گرم (۲۵۰ میلی لیتر)
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل (۵۰ گرم)

روش استفاده:

  • در ظرفی آب گرم را بریزید و عسل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.
  • سپس روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید و بگذارید دو ساعت بماند.
  • با آب ولرم بشویید.

این یکی از درمان های ترجیحی است و می توانید هر دو روز یک بار آن را استفاده کنید.

لیمو

می‌توانید پودر پوست لیمو را با زاج، زردچوبه تازه و نمک مخلوط کنید و برای تسکین آن روی پوست ملتهب بمالید. همچنین می توانید مخلوط کشک و آب لیمو را به پوست سر خود بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و آن را با شامپو بشویید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل فواید ضد قارچی آن اغلب برای درمان درماتیت سبورئیک استفاده می شود. می توانید از شامپو حاوی روغن درخت چای استفاده کنید. همچنین می توانید چند قطره روغن رزماری را به روغن درخت چای اضافه کنید و مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با این حال، روغن های ضروری ممکن است پوست را تحریک کنند. بنابراین، قبل از استفاده از آن یک پچ تست انجام دهید.

تغییرات سبک زندگی برای بهبود درماتیت سبورئیک

مراقبت از پوست سر و مو و چند تغییر در سبک زندگی ممکن است روند بهبود را تسریع کند. برای بهبود سریع تر نکات زیر را دنبال کنید.

استفاده از محصولات حالت دهنده را کاهش دهید

از محصولات حالت دهنده مانند اسپری مو و ژل کمتر استفاده کنید و هنگام درمان از آنها اجتناب کنید. حتی پس از بهبودی، از قرار دادن پوست سر در معرض مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده موجود در محصولات آرایش مو خودداری کنید.

از شامپوهای قوی استفاده نکنید

استفاده بیش از حد از شامپوهای قوی می تواند پوست سر را خشک کرده و باعث تولید سبوم اضافی شود. از شامپوهای ملایم و تسکین دهنده بدون الکل های خشک کننده استفاده کنید. همچنین از شامپو زدن مکرر خودداری کنید.

بهداشت را رعایت کنید

پوست سر را همیشه تمیز و خشک نگهدارید. هر چند وقت یکبار از شامپوی شفاف کننده برای تمیز کردن کثیفی اضافی و تجمع محصول استفاده کنید. این ممکن است به جلوگیری از شعله ور شدن درماتیت سبورئیک کمک کند.

از روغن ها برای مدت طولانی استفاده نکنید

می توانید ۱۰ دقیقه قبل از حمام، هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار روغن مو استفاده کنید. نگه داشتن روغن روی پوست سر برای چند ساعت می تواند درماتیت سبورئیک را بدتر کند.

نکات غذایی برای درماتیت سبورئیک

انتخاب های غذایی هیچ ارتباط مستقیمی با درماتیت سبورئیک ندارند. اما این احتمال را رد نمی کند که بعضی مواد غذایی در شعله ور شدن آن نقش داشته باشد. غذاهایی بخورید که به عملکرد سیستم ایمنی شما کمک می کند و از سلامت کلی شما محافظت می کند. در نتیجه، ممکن است متوجه کاهش علائم شوید.

چه کارهای دیگری می توانید برای بهبود درماتیت سبورئیک انجام دهید؟

مو یک عامل بسیار مهم در احساس ما نسبت به خودمان است، بنابراین ریزش موی زودرس می تواند هشدار دهنده باشد. خوشبختانه، ریزش مو ناشی از درماتیت سبورئیک نادر و موقتی است، بنابراین حتی اگر آن را تجربه کنید، مدیریت علائم می تواند ریزش مو را معکوس کند.

برای مراقبت صحیح از پوست سر یا مو پس از تشخیص درماتیت سبورئیک، مهم است که به یک متخصص تریکولوژیست مراجعه کنید و تمام توصیه های او را دنبال کنید. این به این دلیل است که متخصص با توجه به ویژگی ها و نیازهای شما بهترین گزینه های درمانی را به شما معرفی می کند.

در نهایت، یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید که شامل استفاده از محصولات مراقبت از پوست موثر و آبرسانی مناسب است.

تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره

سوریازیس و درماتیت سبورئیک دو بیماری پوستی شایع هستند که علائمی مشابه دارند. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو بیماری وجود دارد که درک آن ها برای تشخیص و درمان صحیح ضروری است.

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث می شود سلول های پوستی به سرعت رشد کنند و به سطح پوست بیایند. این امر منجر به ایجاد لکه های قرمز، پوسته پوسته و خارش دار می شود که اغلب در آرنج، زانو، کف پا و پوست سر ظاهر می شوند.

درماتیت سبورئیک یک بیماری التهابی پوست است که باعث می شود پوست سر، صورت و سایر قسمت های بدن چرب و پوسته پوسته شود. این بیماری اغلب در نوزادان (کلاه گهواره) و بزرگسالان (درماتیت سبورئیک صورت، درماتیت سبورئیک پوست سر) دیده می شود.

سوالات متداول

آیا ویتامین D به درماتیت سبورئیک کمک می کند؟

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل ویتامین D می تواند عود درماتیت سبورئیک را در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D کاهش دهد.

آیا بیوتین می تواند به درماتیت سبورئیک کمک کند؟

بله مکمل بیوتین ممکن است درماتیت سبورئیک و ضایعات ناشی از این بیماری را بهبود ببخشد. با این حال، این ممکن است تنها در صورتی کار کند که کمبود بیوتین باعث این مشکل شود.

آیا نور خورشید برای درماتیت سبورئیک خوب است؟

گفته می شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مبتلایان به درماتیت سبورئیک مفید است زیرا رشد قارچ را مهار می کند. اما، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ممکن است شرایط را بدتر کند، به خصوص زمانی که با آب و هوای گرم و مرطوب همراه باشد.

در صورت ابتلا به درماتیت سبورئیک، آیا باید موهایم را هر روز بشورم؟

می توانید هر روز موهای خود را بشویید. با این حال، دفعات شامپوهای دارویی به شدت بیماری بستگی دارد. برای علائم شدید، ۲ تا ۳ بار در هفته شامپو بزنید و دفعات آن را به یک بار در هفته با کاهش علائم کاهش دهید. همچنین، بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

آیا مصرف نرم کننده درماتیت سبورئیک را بدتر می کند؟

نرم کننده ها گاهی اوقات ممکن است درماتیت سبورئیک را بدتر کنند زیرا باعث می شوند روغن ها و سایر عوامل روی پوست سر شما رسوب کنند.