کتوکونازول چیست و چقدر می تواند برای درمان ریزش مو موثر باشد؟

کتوکونازول

کتوکونازول چیست و چقدر می تواند برای درمان ریزش مو موثر باشد؟

نوشته admin

کتوکونازول یک داروی ضد قارچ است که برای درمان ریزش مو و شوره سر نیز استفاده می شود. این دارو به صورت قرص، کرم و شامپو موجود است و برای درمان بسیاری از عفونت های شایع قارچی از جمله تینیا کورپوریس (معروف به کرم حلقوی)، تینیا کروریس (خارش جک) و تینیا پدیس (پای ورزشکار) نیز استفاده می شود. در حال حاضر از کتوکونازول به ندرت به عنوان درمان خط اول عفونت های قارچی استفاده می شود.

در عوض، معمولا فقط در مواردی تجویز می شود که به دلیل عدم دسترسی یا عوارض جانبی، از درمان های ضد قارچی جدیدتر و موثرتر استفاده نشود. برخی از شامپوهایی که برای درمان عفونت های قارچی پوست سر طراحی شده اند نیز حاوی  کتوکونازول به عنوان یک ماده فعال هستند.

شامپوی کتوکونازول اغلب به عنوان درمان درماتیت سبورئیک و شوره سر ناشی از خشکی پوست  به بازار عرضه می شوند. این دارو برای ریزش مو نیز تجویز می شود. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در رابطه با این دارو توضیحات بیشتری ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نحوه استفاده از داروی کتوکونازول

این دارو با توجه به تجویز پزشک ممکن است همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. این دارو معمولا یک بار در روز توصیه می ‌شود، اما در صورت مصرف با غذا، ممکن است درد معده را کاهش دهد. در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد اسید، کتوکونازول باید حداقل ۲ ساعت یا ۱ ساعت پس از مصرف داروی ضد اسید مصرف شود، تا به درستی جذب شود.

مقدار و مدت زمان مصرف این دارو به وضعیت پزشکی و پاسخ بدن به دارو بستگی دارد. حتما همه داروهایی که مصرف می‌ کنید را با پزشک خود در میان بگذارید. در کودکان، مقدار مصرف به وزن آنها مرتبط است و دوره درمان ممکن است چند روز تا چند ماه به طول بیانجامد.

استفاده از این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید، حتی اگر احساس کنید علائم عفونت کاملا برطرف شده است. قطع دارو در طول درمان ممکن است باعث بازگشت عفونت باکتریایی شود و مشکل ‌ساز گردد.

قرص کتوکونازول 200

آیا کتوکونازول برای درمان ریزش مو موثر است؟

اگر تا به حال وقت خود را صرف پنل های بحث یا وبلاگ هایی کرده اید که به ریزش مو در مردان می پردازند، ممکن است شاهد باشید که شامپوی کتوکونازول به عنوان یکی از بزرگترین درمان های ریزش مو در کنار داروهای ماینوکسیدیل و فیناستراید توصیه می شود.

طرفداران این شامپو معتقدند که می تواند اثرات DHT ، هورمونی را که به عنوان محصول جانبی تستوسترون تولید می شود و باعث طاسی الگوی مردانه می شود، مختل کند. اگر از نظر ژنتیکی مستعد طاسی با الگوی مردانه هستید  DHT می تواند به گیرنده های پوست سر شما متصل شود و با گذشت زمان، به فولیکول های مو آسیب برساند.

تحقیقات در مورد رابطه بین کتوکونازول و طاسی الگوی مردانه تا حد زیادی متفاوت است. اگرچه برخی مطالعات نشان داده اند که کتوکونازول می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. به عنوان مثال، یک بررسی سیستماتیک که در ژورنال Dermatologic Therapy منتشر شد نشان داد که استفاده از کتوکونازول موضعی می تواند قطر ساقه مو (قسمت فیزیکی مو را که از فولیکول مو رشد می کند) را افزایش دهد.

در همان بررسی اشاره شده است که یک مطالعه نشان داد که کتوکونازول می تواند درصد موها در مرحله آناژن (رشد) چرخه مو  و قطر ساقه مو را افزایش دهد.

پماد کتوکونازول

آیا کتوکونازول موثرتر از ماینوکسیدیل است؟

یکی از افسانه های رایج در مورد کتوکونازول این است که در درمان و جلوگیری از ریزش مو به همان اندازه داروهای ریزش مو تایید شده توسط FDA مانند ماینوکسیدیل موثر است.

حقیقت این است که گرچه به نظر می رسد که این دارو تاثیرات مثبتی بر رشد مو دارد، اما در مورد اثرات آن بر روی مو فقط تحقیقات کوچکی وجود دارد. برخی مطالعات اثر بخشی شامپوی کتوکونازول ۲٪ را با داروی محبوب ریزش مو ماینوکسیدیل مقایسه کردند. آنها دریافتند که هر دو روش درمانی اندازه قطر مو و نسبت موهای موجود در مرحله آناژن (رشد) را به میزان مشابهی بهبود می بخشند.

گرچه یافته های این مطالعه جالب است، اما توجه به این نکته مهم است که محققان اظهار داشتند که اهمیت بالینی این دارو “در انتظار مطالعه کنترل شده گروه بیشتری از افراد” است. به عبارت ساده، قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری جدی در مورد اثر کتوکونازول در مقایسه با ماینوکسیدیل انجام داد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

علی رغم اندازه نسبتا کوچک این مطالعه، مطمئنا جالب است که کتوکونازول چنین تاثیر قابل توجهی روی چرخه رشد مو داشته باشد. اگر می خواهید رشد موهای خود را بهبود ببخشید این شامپو می تواند افزودنی خوبی برای پرپشتی موهای شما باشد. فقط تصور نکنید که خود به خود از ماینوکسیدیل موثرتر است ، زیرا در حال حاضر اطلاعات کافی برای پشتیبانی این نتیجه وجود ندارد.

خارش سر به عنوان عوارض جانبی کتوکونازول

آیا کتوکونازول DHT را مسدود می کند؟

یکی دیگر از افسانه های رایج در مورد  کتوکونازول، همانطور که قبلا ذکر کردیم  این است که از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون یا DHT – هورمون مردانه ای که به فولیکول های مو آسیب می رساند و باعث طاسی الگوی مردانه می شود، جلوگیری می کند. در حال حاضر ، تحقیقات علمی در مورد ارتباط بین سطح کتوکونازول و DHT بسیار کم است.

یک مقاله که در ژورنال Medical Hypotheses منتشر شد این تئوری را مطرح کرد که این دارو ممکن است به اختلال در مسیر DHT در پوست سر کمک کند. این موضوع می تواند بر ریزش مو مربوط به DHT تاثیر بگذارد. با این حال، هیچ مطالعه گسترده ای وجود ندارد که نشان دهد کتوکونازول باعث کاهش واقعی سطح DHT در پوست سر یا بدن می شود.

این بدان معنی است که شما نباید به این شامپو به عنوان یک مسدود کننده احتمالی DHT اعتماد کنید. اگر خط موی شما شروع به کاهش کرده است و می خواهید سطح DHT خود را پایین بیاورید، با یک درمان علمی مانند فیناستراید نتایج بهتری خواهید گرفت.

آیا شامپو کتوکونازول می تواند باعث رشد مجدد موها شود؟

یکی دیگر از افسانه های رایج در مورد شامپو کتوکونازول این است که باعث می شود موهایی را که قبلا به دلیل طاسی مردانه از دست داده اید دوباره رشد دهید. در حالی که کتوکونازول نمی تواند موهایی را که در اثر طاسی مردانه ریخته دوباره رشد دهد. اما به طور بالقوه ممکن است به شما کمک کند موهایی را که به دلیل درماتیت سبوره موقتا ریخته اند، دوباره رشد دهید.

درماتیت سبورئیک یک بیماری مربوط به پوست سر است که می تواند باعث ریزش موی موقتی شود. برخی تحقیقات نشان داده است که مالاسزیا – نوعی قارچ که به درماتیت سبوره ای کمک می کند – با ریزش مو ارتباط دارد. این نوع ریزش مو به دلیل ژنتیک یا اثرات DHT ایجاد نمی شود و تا حد زیادی با طاسی الگوی مردانه ارتباطی ندارد.

از آنجا که کتوکونازول یک درمان موثر برای درماتیت سبورئیک است موهایی را که ممکن است پس از درمان موفقیت آمیز درماتیت سبورئیک به عنوان ریزش مو “دائمی” که به دلیل کتوکونازول برگردانده شده دوباره رشد کنند، اشتباه بگیرید.

حقیقت تاسف آور این است که هر مویی که به دلیل طاسی مردانه از دست داده اید در بیشتر موارد برای همیشه از دست می روند، مگر اینکه با استفاده از دارو خیلی سریع آن را درمان کنید. فراتر از این ، تنها روش اثبات شده برای “رشد مجدد” تکه های موی از دست رفته دائمی، جراحی کاشت مو است.

استفاده از کتوکونازول برای درمان شوره سر

چگونه باید از شامپو کتوکونازول استفاده کنیم؟

مصرف کتوکونازول باید بر اساس دستورالعمل موجود بر روی محصول یا نظر پزشک صورت گیرد. برای استفاده از این شامپو بر روی پوست سر، ابتدا موهای خود را خیس کنید. سپس، شامپو را به پوست مرطوب ناحیه آسیب دیده از سر یا بدن بزنید و با ماساژ دادن محصول را به خوبی پخش کنید. پیشنهاد می ‌شود قبل از آب‌ کشی، اجازه دهید مدتی روی پوست بماند.

سپس، پوست سر و موها را به خوبی با آب بشویید و به روش معمول خود خشک کنید. اگر از کتوکونازول برای قسمت ‌های دیگر بدن استفاده می ‌کنید، شامپو را بر روی قسمت آسیب دیده قرار دهید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. سپس پوست را شسته و خشک کنید.

نکته:

تعداد مراتب استفاده از این شامپو به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله دوز مصرفی، نوع بیماری و شدت علائم. پزشک ممکن است تعیین کند که چقدر از شامپو استفاده کنید. حتی اگر بهبود پیدا کرده ‌اید، دوره تجویز شده توسط پزشک را تمام کنید.

در مورد استفاده از این شامپو توسط کودکان، حتما با پزشک کودکان مشورت کنید. ممکن است نیاز به مراقبت‌ های خاصی باشد. همچنین توجه داشته باشید که این دارو صرفا برای شما تجویز شده است و نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

عوارض جانبی شامپو کتوکونازول

کتوکونازول ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشد که قبل از استفاده از آن باید به آنها توجه کنید. یکی از عوارض شایع، تحریک پوست است که ممکن است به صورت برآمدگی‌ های جوش ‌مانند در منطقه استفاده، ظاهر شود. در برخی از افراد، این ممکن است باعث چربی یا خشکی مو و پوست سر شده یا بافت مو به صورت غیر طبیعی تغییر کند.

در موارد نادر، شامپو حاوی کتوکونازول ممکن است باعث ریزش مو شود، بنابراین اگر این عارضه را مشاهده کردید، به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. واکنش‌ های آلرژیک به شامپو حاوی این ماده بسیار نادر هستند، اما همواره باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرند. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک زیر، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش شدید
  • تورم صورت، زبان یا گلو
  • مشکل در تنفس
  • کهیر
  • سرگیجه
شامپوی کتوکونازول

آیا کتوکونازول تنها درمان ریزش موی مورد نیاز شماست؟

سرانجام، یک افسانه رایج آزار دهنده در مورد کتوکونازول این است که تنها محصولی است که برای جلوگیری از ریزش مو نیاز به استفاده دارید. به هر حال، چه کسی ترجیح نمی دهد فقط از یک شامپو روزانه استفاده کند تا اینکه یک قرص بخورد و یک سرم رشد مو استفاده کند؟

متسفانه گرچه این دارو ممکن است در درمان ریزش مو و افزایش سرعت رشد موهای جدید آناژن موثر باشد، اما هیچ دلیلی بر اثبات اینکه یک درمان موثر ریزش مو برابر با داروهای مورد تایید FDA مانند فیناستراید است، وجود ندارد. اگر از ریزش شدید مو ناشی از طاسی مردانه رنج می برید، این دارو معمولا برای جلوگیری از آن کافی نیست. این امر به ویژه اگر موهایی دارید که نسبت به DHT بسیار حساس است ریزش مو را بدتر می کنند.

برای جلوگیری از طاسی الگوی مردانه، باید سطح DHT خود را به طور چشمگیری کاهش دهید. این بدان معناست که شما نمی توانید از این دارو به تنهایی و با احتمال موفقیت استفاده کنید. در حال حاضر، بیشتر تحقیقات نشان می دهد که موثرترین روش درمانی برای طاسی مردانه ترکیبی از فیناستراید و ماینوکسیدیل است.

این روش های درمانی هم با مقادیر زیادی تحقیقات علمی و هم با میلیون ها کاربر موفق در سراسر جهان پشتیبانی می شود. آنها همچنین توسط FDA به عنوان درمان های آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی الگوی مردانه تایید شده اند.

سوالات پرتکرار در زمینه کتوکونازول

داروی کتوکونازول چگونه عمل می کند؟

کتوکونازول یک داروی ضد قارچ امحسوب می شود و روی قارچی که عامل عفونت است، کار می کند. این دارو موجب ایجاد سوراخ هایی در غشای سلولی قارچ شده و منجر به نشت محتویات آن می شود. با این کار قارچ از بین می برد و عفونت درمان می شود.

چقدر زمان می ‌برد تا کتوکونازول اثر کند؟

استفاده از کرم و شامپوی کتوکونازول معمولا بین ۲ تا ۴ هفته طول می‌ کشد تا برای درمان مشکلاتی مانند شوره سر، پوسته ‌پوسته شدن، خشکی یا چربی پوست (درماتیت سبورئیک)، خارش جوک و بثورات عرق نتیجه بخش باشد.