تاثیر مصرف گوشت ماهی بر سلامت

تاثیر مصرف گوشت ماهی بر سلامت

تاثیر مصرف گوشت ماهی بر سلامت

نوشته admin

در مورد گوشت ماهی، برخی فلزات سنگین و رادیو اکتیو نظیر رادیوم عمدتا در استخوان های ماهی رسوب می شوند، اما بعضی دیگر نظیر سرب در قسمت گوشتی انباشته می گردند.

در نتیجه، غذاهای دریایی به ویژه میگو و ماهی اگر از آب های آلوده به فلزات سنگین و مواد رادیواکتیو صید شوند، ممکن است حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای سرب بوده و سرطان زا باشند. در ادامه این مطلب از کلاه گیس با ما همراه باشید تا بیش تر با تاثیر مصرف گوشت ماهی بر سلامت آشنا شوید.

تاثیر مصرف گوشت ماهی سالم بر سلامت

تاثیر مصرف گوشت ماهی سالم بر سلامت

کشورهایی که مصرف گوشت کمتر دارند و میزان گوشت مصرفی آنها عمدتا ماهی صید شده از آب های غیر الوده می باشد، پایین ترین میزان ابتلا به سرطان پستان را دارند.

البته ماهیگیری در کشور عمان از دریای عمان و اقیانوس هند انجام می شود که آلودگی پایینی دارند، اما مردم نروژ، هلند و دانمارک ماهی ها را از دریای شمال در غرب اروپا صید می کنند که آلودگی قابل توجه به فلزات سنگین دارند.

متاسفانه در حال حاضر برخی ماهی های موجود در بازار ایران نیز وارداتی از کشورهای آلوده نظیر نروژ، کره جنوبی و چین هستند.

حتی برخی محصولات دریایی تولیدی در ایران از جمله تن ماهی با نام ایرانی، محتوی ماهی های ۱۰۰٪ وارداتی هستند.

تن ماهی

تن ماهی

مصرف تن ماهی آلوده به فلزات سنگین مانند سرب باعث بالا رفتن آلودگی سمی در بدن مصرف کنندگان این محصولات در ایران می شود. توصیه می شود از واردات ماهی و سایر غذاهای دریایی از دیگر کشورها خودداری نمود.

در جنوب ایران نیز با توجه به تخلیه پساب جدا شده از چاه های نفت و گاز در آب خلیج فارس و عبور زیاد کشتی های نفتی، ماهیگیری از دریای عمان ممکن است ایمن تر از غذاهای دریایی صید شده از خلیج فارس باشد.

در ایران، مصرف ماهی رودخانه ای یا پرورشی ارگانیک در مناطقی که آلوده نیستند ممکن است برای سلامتی مفیدتر باشند. مصرف ماهی صید شده از آب غیر آلوده نیز بسیار مفیدتر از مصرف گوشت قرمز می باشد.

بیش تر بدانید: تاثیرات لوازم آشپزی بر سلامت انسان

تاثیر نحوه پختن غذا بر سلامت غذا

تاثیر نحوه پختن غذا بر سلامت غذا کمک می کند که غذا خوردن ایمن تر باشد و راحت تر هضم شود. مردم ایران در مورد گوشت دام و طیور، دانش کافی برای نحوه پختن گوشت به صورت سالم را دارند (آب پز کردن). اما در مورد گوشت ماهی اغلب آن را با سرخ کردن یا قرار دادن مستقیم بر روی آتش، خواص مفید آن را کاهش می دهند.

در ایران تنها در برخی مناطق جنوبی و به صورت محدود، دانش پختن گوشت ماهی به صورت آب پز و سالم وجود دارد، اما مردم جنوب هند رو شهای سالم متنوعی را در مورد نحوه آب پز پختن ماهی فرا گرفته اند که این دانش می تواند به مردم ایران نیز آموزش داده شود تا سطح سلامت غذایی بهبود یابد.

استفاده از روغن و چربی برای پخت و پز مرسوم می باشد. چربی ها منبع انرژی بدن و حامل ویتامین های محلول در چربی هستند و به تنظیم حرارت بدن کمک می کنند، در نتیجه وجود مقادیر کافی از آنها در رژیم غذایی برای بدن ضروری است.

اما شیوه نادرست استفاده از آن ها در تهیه غذا (سرخ کردن)، یکی از علل عمده بروز بیماری های قلبی عروقی است. مصرف روغن به صورت فراوان همچنین باعث افزایش خطر اضافه وزن می شود.

بیش تر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان