علت ریزش مو در بارداری چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

ریزش مو در بارداری

علت ریزش مو در بارداری چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

نوشته admin

ریزش مو در بارداری یکی از تغییراتی که بدن ما متحمل آن می شود. بدن در طول بارداری دستخوش انواع تغییرات از جمله نفخ  معده، سوء هاضمه، خستگی، خونریزی لثه، تورم مچ پا و غیره می شود.

خوشبختانه در حالی که ترسناک است اما نازک شدن و ریزش مو در دوران بارداری معمولاً برای مادران آینده قابل کنترل است و در اکثر موارد  دوباره موها رشد خواهد کرد. اما چرا این اتفاق می افتد و در مورد آن چه کاری می توانید انجام دهید؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها در ادامه مقاله با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

آیا بارداری روی موهای شما تأثیر می گذارد؟

تاثیر بارداری بر ریزش مو

در جواب باید بگوییم بله بارداری می تواند به انواع مختلف بر روی موهای شما تأثیر بگذارد و باعث نازک شدن یا ریزش مو شود که همه به لطف هورمون های شماست. هنگامی که باردار هستید  هورمون های استروژن و پروژسترون شروع به افزایش می کنند. این هورمون ها از بارداری شما حمایت می کنند و جایگاهی راحت برای کودک درست می کنند.

اما این هورمون ها کارهای دیگری نیز انجام می دهند. آنها به رشد جنین شما کمک می کنند ، مفاصل شما را شل می کنند و باعث می شوند که در بارداری پوست شما بدرخشد. اما بسیاری از خانم ها متوجه تأثیر آن بر روی موهای خود می شوند.

بسیاری از مادران آینده به لطف این هورمون ها موهایشان بسیار ضخیم تر می شود. برخی گزارش می دهند که موهای صاف آن ها فر شده است – و بالعکس. برخی شاهد رشد بیش از حد  موی بدن خود می شوند و متأسفانه برخی دیگر دچار ریزش مو می شوند.

علت ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

علت ریزش مو در دوران بارداری

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که ریزش مو در بارداری نشانه چیست؟ و یا چه دلیلی دارد؟ ریزش مو در بارداری می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • تغییرات هورمونی: افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری باعث می شود که موها بیشتر در فاز رشد (anagen) باقی بمانند. این امر می تواند باعث شود که موها ضخیم تر و سالم تر به نظر برسند. با این حال، پس از زایمان، سطح این هورمون ها کاهش می یابد و موها شروع به ریزش می کنند.
  • کمبود مواد مغذی: کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی و ویتامین B می تواند باعث ریزش مو شود. زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود این مواد مغذی و ویتامین ها هستند.
  • استرس: استرس یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث ریزش مو شود. زنان باردار اغلب در معرض استرس قرار می گیرند، که می تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد.

ریزش مو بیشتر در اوایل بارداری و معمولاً در سه ماهه اول بارداری دیده می شود. علت ریزش مو در سه ماه اول بارداری، به این دلیل است که هورمون های شما همراه با استرس است. ریزش مو در اوایل بارداری معمولاً به عنوان telogen effluvium نامیده می شود که نام تخصصی ریزش مو مربوط به استرس است. این مسئله با ریزش توده ای یا به طور کلی نازک شدن موهای سر شما قابل تشخیص است. به دلیل استرس ، فولیکول های مو ضعیف شده و باعث ریزش موها می شوند.

جالب این است که ممکن است شما به خودی خود احساس استرس نکنید. اما گاهی اوقات ، با تغییرات زیاد در بدن، فشار روی سیستم های مختلف شما می تواند باعث این واکنش استرسی شود.

ریزش مو در بارداری تا کی ادامه دارد؟

ریزش مو در بارداری معمولاً یک عارضه موقتی است و طی چند ماه پس از زایمان برطرف می شود. در موارد نادر، ریزش مو در بارداری می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند کم کاری تیروئید باشد. در این موارد، درمان بیماری زمینه ای می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند.

آیا موهای من بعد از بارداری دوباره رشد می کنند؟

علت ریزش مو در بارداری چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟
علت ریزش مو در بارداری چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

خبر خوب این است که بله ، همه موها باید بعد از بارداری به حالت طبیعی برگردند .همانطور که هورمون های شما متعادل می شوند بدن شما و فولیکول های مو – باید یکبار دیگر به چرخه طبیعی خود بازگردند.

سایر دلایل ریزش مو در بارداری

در حالی که تلوژن افلوویوم شایع ترین علت ریزش مو در دوران بارداری است ، علل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در ایجاد آن موثر باشد:

مشکلات تیروئید

تصور می شود که حدود ۳٪ از زنان باردار در دوران بارداری دچار مشکلات تیروئیدی می شوند. کم کاری تیروئید – وضعیتی که در آن تیروئید شما به اندازه معمول هورمون تیروئید تولید نمی کند – معمولاً این مشکل اغلب منجر به ریزش مو ، خستگی و درد عضلانی می شود.

ریزش مو پس از زایمان

ما در مورد ریزش مو در دوران بارداری صحبت کرده ایم. اما ریزش مو پس از بارداری نیز بسیار معمول است. پس از بارداری ، هورمون های شما (معمولاً) به حالت طبیعی برمی گردند  و این ممکن است گاهی اوقات باعث دوره های کوتاه ریزش مو شود.

کم خونی

بیشتر زنان باردار در معرض خطر کمبود آهن هستند و این بدان معنی است که شما سلول های خونی کافی ندارید تا بتوانید اکسیژن مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. گاهی اوقات ، ریزش مو می تواند نتیجه کم خونی باشد.

گاهی اوقات ، ریزش موی شما  می تواند نتیجه یک چیز کاملاً غیرمرتبط باشد. اگر ریزش مو با جوش ، خارش یا تحریک همراه باشد ، می تواند در نتیجه آلوپسی کششی باشد ، جایی که کشیدگی یا کشیدن مو باعث ریزش آن می شود. همچنین می تواند آلوپسی آره آتا باشد ، یک بیماری خود ایمنی که با الگوی غیرقابل پیش بینی یا دوره ای ریزش مو مشخص می شود.

درمان ریزش مو در بارداری

درمان ریزش مو در بارداری

در بیشتر موارد، ریزش مو در بارداری نیاز به درمان ندارد و پس از چند ماه پس از زایمان خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر ریزش مو شدید باشد، می توان از روش های زیر برای درمان آن استفاده کرد:

  • تغذیه مناسب: داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی پروتئین، آهن، روی، ویتامین های C و B باشد، به تقویت موها کمک می کند.
  • استفاده از شامپو و نرم کننده های مناسب: استفاده از شامپو و نرم کننده های ملایم و بدون سولفات به حفظ سلامت موها کمک می کند.
  • ماساژ پوست سر: ماساژ پوست سر با روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل یا روغن آرگان به تحریک رشد مو کمک می کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی مانند مدروکسی پروژسترون یا فیناستراید را برای درمان ریزش مو در حاملگی تجویز کند. این داروها باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شوند.

روش هایی وجود دارد که می توانید ریزش مو در دوران بارداری را درمان کنید. اما آن ها در همه موارد کار نخواهند کرد. بنابراین، اگر فکر می کنید در اثر کم خونی یا مشکلات تیروئید دچار ریزش مو شده اید با پزشک صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا به یک راه حل برسید.

درمان خانگی ریزش مو در بارداری

برخی از روش های خانگی موثر برای درمان ریزش مو در بارداری عبارتند از:

  • ماساژ پوست سر با روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن رزماری
  • استفاده از ماسک های موی خانگی حاوی موادی مانند تخم مرغ، عسل یا آووکادو
  • تغذیه سالم و متعادل
  • کاهش استرس

راهکارهای پیشگیری از ریزش مو در بارداری

  • از مدل موهای سفت خودداری کنید. اگر معمولاً با پارچه یا کش مو موهای خودتان را دم اسبی می کنید بهتر است فعلاً سبک خود را تغییر دهید. تنش بیش از حد می تواند باعث فشار بر روی فولیکول های شما شود و احتمال ریزش مو را بیشتر کند.
  • سعی کنید از وسایل صاف کننده ، حالت دهنده و سایر روش های درمانی سخت جلوگیری کنید. ممکن است موهای شما در حال حاضر ظریف باشد و بهترین کار این است که اجازه دهید موها راحت باشند.
  • از شانه دندانه پهن استفاده کنید. هنگام شانه زدن ، دندان های پهن بهتر هستند ،زیرا کمتر  موهای شما  را می کشند. گرچه می توانند وسوسه انگیز باشند  اما از مصرف داروهایی – مانند ماینوکسیدیل – که می توانند به رشد مجدد مو کمک کنند ، خودداری کنید. این داروها برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.
  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. سعی کنید رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین C ، ویتامین E و روی را دنبال کنید – زیرا کمبود این ترکیبات می تواند در افزایش خطر ریزش مو نقش داشته باشد.

قرص ضد ریزش مو در بارداری

قرص ضد ریزش مو در بارداری

قرص های ضد ریزش مو یکی از گزینه های درمانی برای ریزش مو در این دوران هستند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که برخی از این قرص ها ممکن است برای جنین مضر باشند. به همین دلیل توصیه می شود که به سراغ تقویت مو در بارداری بروید.

قرص های ضد ریزش موی گیاهی یکی از گزینه های ایمن برای زنان باردار هستند. این قرص ها معمولاً حاوی ترکیباتی مانند گزنه، شنبلیله، و روغن نارگیل هستند که به تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک می کنند.

در صورت تمایل به مصرف قرص ضد ریزش مو در بارداری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای شما تجویز کند.

آیا ریزش مو نشانه بارداری است؟

گرچه ریزش مو می تواند ناشی از بارداری باشد ، اما لزوما نشانه حاملگی شما نیست. بنابراین ، اگر موهای خود را از دست داده اید اما هیچ نشانه دیگری درباره باردار بودن ندارید ، این فرضیه صحت ندارد.