ارتباط کم خونی و ریزش مو و نقش آهن در پیشگیری از ریزش مو

کم خونی و ریزش مو

ارتباط کم خونی و ریزش مو و نقش آهن در پیشگیری از ریزش مو

نوشته admin

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در میان افراد در سنین مختلف است. این مشکل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله عوامل ژنتیکی، هورمونی، تغذیه ای و بیماری های زمینه ای. کم خونی نیز یکی از بیماری های شایع است که می تواند باعث ریزش مو شود. در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس به بررسی رابطه کم خونی و ریزش مو خواهیم پرداخت. ابتدا به تعریف کم خونی و ریزش مو می پردازیم و سپس به بررسی ارتباط این دو مساله می پردازیم. در پایان نیز به راه های درمان ریزش مو ناشی از کم خونی اشاره خواهیم کرد.

کم خونی چیست؟

کم خونی

کم خونی به وضعیتی گفته می شود که بدن فرد تعداد کافی گلبول های قرمز سالم تولید نکند. گلبول های قرمز مسئول حمل اکسیژن به بافت های بدن هستند. بنابراین، کم خونی می تواند باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها شود.

آهن یک ماده معدنی است که عمدتا در هموگلوبین وجود دارد، پروتئینی که گلبول های قرمز خون شما را تشکیل می دهد و اکسیژن را به تمام سلول های بدن شما حمل می کند. پزشک شما می تواند با بررسی هموگلوبین خون کم خونی را بررسی کند.

کمبود آهن می تواند باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود، در این صورت پزشک شما میزان فریتین پایین را نیز بررسی می کند تا تأیید شود که کم خونی ناشی از فقر آهن است. اگرچه شواهد کافی مبنی بر این که کمبود آهن به طور مستقل باعث ریزش مو می شود وجود ندارد اما اگر ریزش مو دارید، ممکن است فریتین پایینی داشته باشید.

بررسی تحقیقات ۴۰ سال نشان می دهد که کمبود آهن بسیار بیشتر از آنچه پزشکان تصور می کنند با ریزش مو ارتباط دارد. این مینرال ممکن است کلید بازگرداندن رشد موها باشد. یافته ها نشان می دهد که کمبود آهن در خون چه برای زنان و چه برای مردان باعث بدتر شدن وضعیت ریزش مو می شود.

چرا آهن برای رشد موها مهم است؟

فریتین آهن ذخیره شده است بنابراین قبل از هر چیز سطح مناسبی از آن در پیشگیری از کم خونی مهم است. سطح مناسب  فریتین در فاز آناژن یا رشدموها باعث به حداکثر رسیدن رشد مو می شود و موهای شما را تشویق می کند تا بطور کامل رشد کنند. هنگامی که از طریق رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت نمی کنید بدن شما فریتین ذخیره شده در بافت های غیر ضروری  مانند پیاز موی را برداشته و به بافت های ضروری مانند قلب می دهد.

از آنجا که پیاز موی شما محل تولید تمام سلول های موی شما است کاهش فریتین می تواند باعث ریزش موهای شما شود. در واقع قبل از اینکه رشد موها کامل شود حتی اگر سطح هموگلوبین شما نرمال باشد ، این اتفاق می افتد. فریتین همچنین می تواند بسیار بالا باشد و باعث بیماری شود که به آن هموکروماتوز می گویند ، جایی که بدن شما آهن اضافی ذخیره می کند که می تواند بر کبد و قلب شما تأثیر بگذارد.

فواید آهن برای رشد موها چیست؟

این مینرال فولیکول های مو را تقویت کرده و ریشه مو را تغذیه می کند. علاوه بر این موها را ضخیم می کند، درخشندگی مو را افزایش می دهد، به رشد سریع موها کمک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو چیست؟

تاثیر کمبود آهن بر ریزش مو

طبق مطالعه محققان با عنوان تشخیص و درمان کمبود آهن و ارتباط احتمالی آن با ریزش مو که در سال ۲۰۰۶ در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شد درمان کمبود آهن در مواردی که کم خونی ندارید بحث برانگیز است. اما آن ها در این مطالعه اظهار داشتند که معتقدند درمان کمبود آهن باعث افزایش درمان ریزش مو می شود. این امر منطقی است  زیرا تمام مواد مغذی بدن شما برای حفظ سلامت سلول های شما از جمله فولیکول های مو کار می کنند.

کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است، این وضعیتی است که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند. گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین (پروتئین غنی از آهن) هستند که به انتقال اکسیژن به بدن (حتی به ریشه مو) کمک می کند. سطح مطلوب گلبول قرمز به سلامت بدن ، پوست ، مو و ناخن کمک می کند.

با این حال  تعداد کم RBC می تواند منجر به کاهش سطح آهن در بدن شود. دانشمندان حدس می زنند که کمبود آهن می تواند دلیل ریزش بیش از حد مو در زنان باشد. واضح است که آهن نقش مهمی در ارتقاء سلامت فولیکول های مو ایفا می کند و ممکن است کاهش آن باعث ریزش مو شود.

ارتباط کم خونی و ریزش مو و از نقش آهن در پیشگیری از ریزش مو
ارتباط کم خونی و ریزش مو و از نقش آهن در پیشگیری از ریزش مو

علل و علائم ریزش مو به دلیل کمبود آهن

ریزش مو ناشی از فقر آهن زمانی ایجاد می شود که بدن به اندازه کافی آهن برای تولید هموگلوبین در خون ندارد. در زنان در سنین باروری شایع ترین علت کم خونی فقر آهن، از دست دادن آهن در خون به دلیل قاعدگی زیاد یا حاملگی است.

رژیم غذایی نامناسب یا برخی بیماری های روده ای که بر نحوه جذب آهن توسط بدن تأثیر می گذارد، می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود. پزشکان معمولاً با مکمل آهن یا تغییر رژیم غذایی این بیماری را درمان می کنند.

پریودهای سنگینی دارید

در زنان علت شماره یک کمبود آهن ، دوره های بسیار سنگین است. آنها خون زیادی از دست می دهند که تقریباً نیمی از آن را جایگزین می کنند و سپس ماه بعد دوباره مقدار زیادی از دست می دهند. برای این منظور آزمایش تامپون را امتحان کنید اگر باید تامپون خود را بیشتر از هر دو ساعت تعویض کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

رنگ پریدگی

دلیلی وجود دارد که کلمات رنگ پریده و بیمار اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. هموگلوبین به خون شما رنگ قرمز می دهد و در نتیجه به پوست شما رنگ صورتی می دهد. این بدان معناست که سطوح پایین پروتئین می تواند رنگ را مستقیماً از پوست شما بمکد. اگر رنگ پوست شما روشن باشید تشخیص آن آسان است. رنگ پوست شما مهم نیست ، اما اگر داخل لب ها ، لثه ها و داخل پلک های پایینی شما قرمزتر از حد معمول باشد ، ممکن است مقصر آهن پایین باشد.

به راحتی نفس نمی کشید

برلینر توضیح می دهد که مهم نیست چقدر عمیق نفس می کشید  اگر سطح اکسیژن شما پایین باشد به سختی نفس می کشید. اگر متوجه شدید که نفس شما در حال انجام کارهایی که معمولاً به خوبی انجام می دهید – بالا رفتن از پله ها یا انجام کارهای روزمره – حالت عادی ندارد، می تواند ناشی از کمبود آهن باشد.

قلب شما تند تند می زند

اگر قلب بیش از اندازه کار کند ممکن است دچار بیماری هایی مانند ضربان نامنظم قلب، سوفل قلب ، بزرگ شدن و حتی نارسایی قلبی باشید. برای بدتر شدن اوضاع، احتمالاً باید مدتی از کم خونی فقر آهن رنج ببرید. با این حال اگر می دانید که مشکلات قلبی دارید مهم است که سطح آهن خود را بررسی کنید زیرا کمبود آهن می تواند مشکلات قلبی موجود را بدتر کند.

سردرد دارید

بدن فاقد آهن ، اکسیژن رسانی به مغز را در اولویت قرار می دهد  قبل از اینکه نگران بافت های دیگر باشد اما حتی در این صورت  کمبود اکسیژن در سر شما همچنان کمتر از حد ایده آل است که در نتیجه عروق مغز متورم شده و باعث سردرد می شود.

ریزش مو

کمبود آهن ، به ویژه هنگامی که به کم خونی فقرآهن تبدیل شود، می تواند باعث ریزش مو شود. کمبود آهن بدن شما را به حالت تلاش برای زنده ماندن می فرستد بنابراین بدن شما اکسیژن را برای حمایت از عملکردهای حیاتی در مقابل عملکردهایی مانند سالم نگه داشتن موهای شما، هدایت می کند.

اگر چند تار مو در سینک دسشویی شما وجود دارد، نگران نباشید.  سر شما  در یک روز معمولی حدود ۱۰۰ تار مو از دست می دهد. اگر بیش از حد معمول ریزش مو دارید کم خونی می تواند اولین عامل باشد.

گیاه خوار هستید

بدن شما آهنی را که از گوشت ، مرغ و ماهی دریافت می کند دو تا سه برابر موثرتر از آهن گیاهان جذب می کند. با برنامه ریزی دقیق وعده غذایی هنوز می توانید آهن کافی دریافت کنید. سبزیجات برگ تیره ، غلات کامل و حبوبات همه سرشار از آهن هستند. آنها را با غذاهای غنی از ویتامین C مانند فلفل دلمه ای ، توت و کلم بروکلی ترکیب کنید تا جذب آهن افزایش یابد.

کم کاری تیروئید

به گفته آکادمی ملی کم کاری تیروئید ، کمبود آهن عملکرد تیروئید بدن شما را کند کرده و اثرات متابولیسم آن را افزایش می دهد. طبق گفته انجمن تیروئید آمریکا ، از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری تیروئید ، شش نفر از آنها مطلع نیستند – بنابراین اگر متوجه سطوح پایین انرژی ، افزایش وزن یا حتی کاهش شدید دمای بدن هستید با پزشک خود صحبت کنید.

بارداری

اسید فولیک بدن مادر را در هنگام بارداری به اندازه کافی از نظر آهن تغذیه می کند اما نوزادان آینده نیز به آهن احتیاج دارند آنها این آهن را از بدن مادر دریافت می کنند. علاوه بر این ، بسیاری از زنان در هنگام زایمان مقدار قابل توجهی خون از دست می دهند که می تواند مقدار آهن را کاهش دهد. اگر چند قلو باردار هستید ، حاملگی های نزدیک به هم دارید یا به دلیل حالت تهوع صبحگاهی مرتب استفراغ می کنید ، ممکن است لازم باشد میزان آهن خود را افزایش دهید.

آزمایش خون برای تشخیص کم خونی فقر آهن

آزمایش خون برای تشخیص کم خونی فقر آهن

آزمایش غلظت هموگلوبین به اندازه گیری سطح آهن کمک می کند و آزمایش غلظت فریتین سرم کمبود آن را تأیید می کند. با این حال ، سطح فریتین سرم ممکن است در افراد مبتلا به التهاب و عفونت بالا باشد. در این حالت غلظت پروتوپورفیرین گلبول قرمز ، غلظت آهن سرم ، غلظت ترانسفرین و اشباع ترانسفرین باید برای تعیین کمبود آهن مورد آزمایش قرار گیرد.

چیزی که اکثر پزشکان آن را فریتین طبیعی می دانند  در واقع ، بسیار پایین است. سطح فریتین ۱۰-۱۵ ng/ml در محدوده “طبیعی” است. بسیاری می گویند سطح فریتین حداقل ۵۰ نانوگرم در میلی لیتر برای کمک به رشد موها مورد نیاز است.

در حالت ایده آل شما باید ۷۰ ng/ml را هدف بگیرید. بسیاری از پزشکان میزان فریتین را در محدوده طبیعی می بینند و کاری نمی کنند. اما من فکر می کنم محدوده طبیعی اشتباه است. محدوده طبیعی برای زنان ۱۰-۱۲۰ ng/ML و برای مردان ۳۰-۲۵۰ ng/ml است.

ذخایر آهن در زنان مبتلا به ریزش مو به میزان قابل توجهی کمتر از زنان بدون ریزش مو است. با کمال تعجب ، این امر به ویژه در مورد زنان مبتلا به آلوپسی آرئاتا صادق است ، نوعی از ریزش مو ناشی از واکنش های خود ایمنی بدن. کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی است. موارد دیگری مانند ویتامین B12 و کم خونی فولات وجود دارد که آزمایش خون نیز آنها را بررسی می کند.

ارتباط کم خونی و ریزش مو و از نقش آهن در پیشگیری از ریزش مو
ارتباط کم خونی و ریزش مو و از نقش آهن در پیشگیری از ریزش مو

منابع غذایی حاوی آهن

آهن به دو شکل  در منابع حیوانی و منابع  گیاهی وجود دارد. آهن در منابع حیوانی مانند گوشت گاو ، مرغ ، تن ماهی و بوقلمون یافت می شود و جذب آن برای بدن آسان تر است.  آهن گیاهی در منابع گیاهی مانند غلات غنی شده ، لوبیا و عدس ، اسفناج و نان یافت می شود. آهن گیاهی به آسانی جذب بدن نمی شود. با این حال ، برای رژیم غذایی متعادل ضروری است. بدن شما حدود ۱۰ درصد آهن خود را از منابع گیاهی دریافت می کند.

ویتامین C و پروتئین های گوشت جذب این آهن را افزایش می دهند. کلسیم ، تانن ها مانند چای ، فیتات ها مانند غلات کامل و حبوبات و پلی فنول های موجود در بسیاری از غذاهای گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی می توانند جذب آهن گیاهی را کاهش دهند.

غنی ترین مواد غذایی حاوی گوشت قرمز مانند گوشت گاو و جگر است. سایر پروتئین های حیوانی مانند مرغ ، خوک ، ماهی و صدف، میگو، تخم مرغ نیز منابع خوبی از آهن هستند. تحقیقات نشان می دهد که بدن آهن را از منابع حیوانی بهتر از آهن از غذاهای غیر گوشتی (گیاهی) جذب می کند.

برای جذب آهن از منابع گیاهی ، اسفناج و سبزیجات سبز تیره بیشتری بخورید . لوبیا و عدس، توفو، میوه های خشک مانند آلو و زردآلو، نخود فرنگی، کشمش، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، بادام زمینی و برنج برخی از منابع گیاهی آهن هستند.

هنگام درمان ریزش مو با فقر آهن به یاد داشته باشید که آنچه امروز در بدن شما اتفاق می افتد فردا بر موهای شما تأثیر نمی گذارد. برخلاف پوست ، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا اثرات منفی رژیم های تصادفی ، فقر آهن یا سایر علل ریزش مو در رشد موهای شما نمایان شود. برای مدیریت ریزش مو با فقر آهن ، صبور باشید و به طور مداوم دوز توصیه شده مکمل رشد موی ثابت شده را مصرف کنید. تلاش شما باید در طی چند ماه به ثمر برسد!

مکمل های آهن

مکمل های ضد ریزش موی آهن به تجدید سطح آهن در بدن شما کمک می کند. همیشه بهتر است مواد مغذی را از منابع غذایی به جای مکمل ها مصرف کنید. میزان توصیه شده آهن برای مردان بالای ۱۸ سال هشت میلی گرم و برای زنان بالای ۱۸ سال ۱۸ میلی گرم در روز است. برای مردان و زنان بالای ۵۰ سال ، رژیم غذایی توصیه شده هشت میلی گرم است.

مصرف آهن از طریق منابع غذایی یا مکمل ها به سلامت موهای شما کمک می کند . قبل از مصرف هرگونه مکمل آهن با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد آهن

اضافه بار آهن می تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.  مصرف زیاد آهن از منابع غذایی یا مکمل ها می تواند منجر به مسمومیت با آهن می شود. علائم آن عبارتند از:

حالت تهوع و استفراغ، اسهال ، دل درد، آسیب کبدی، آسیب پانکراس ومشکلات قلبی

اگر موهای شما ریزش ناگهانی دارد ، سطح آهن خود را چک کنید. ریزش مو به دلیل کمبود آهن در زنان با مصرف غذاها و مکمل های غنی از آهن قابل برگشت است. برای جلوگیری از کمبود آهن و حفظ سلامت موها از رژیم غذایی متعادل پیروی کنید.

اگر پزشک شما تشخیص کمبود آهن می دهد یا می خواهید مواد مغذی سالم مو را در رژیم غذایی خود افزایش دهید، غذاهای غنی از آهن بیشتری بخورید یا  مکمل غذایی حاوی آهن مصرف کنید. خوشبختانه ، مصرف غذاها و مکمل های غنی از آهن می تواند به کاهش ریزش مو به دلیل کمبود آهن کمک کندد.

سطح ایده آل آهن برای رشد مو چقدر است؟

سطح طبیعی فریتین سرم بین ۱۰-۱۲۰ نانوگرم بر میلی لیتر برای زنان بین ۱۸ تا ۳۹ سال و ۱۲-۲۶۳ نانوگرم بر میلی لیتر برای ۴۰ سال و بالاتر متغیر است . سطح فریتین سرم برابر یا کمتر از ۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر می تواند منجر به ریزش مو شود. خوشبختانه ، رژیم غذایی مناسب و مکمل می تواند به درمان کم خونی ریزش مو کمک کند.

زمان لازم برای رشد مجدد موها بعد از مصرف آهن

زمان لازم برای رشد مجدد موها بعد از مصرف آهن

مصرف غذاهای غنی از آهن و مکمل ها می تواند به رشد مجدد موها طی ۲-۳ ماه کمک کند. می توانید از درمان PRP نیز استفاده کنید. این روش غیر جراحی است ، جای زخم بر جای نمی گذارد و هیچ گونه عوارض  و ریکاوری ندارد. همچنین می توانید از کلاه های لیزر مو درمانی استفاده کنید که از لیزر با فرکانس پایین برای تحریک فولیکول های مو و تحریک رشد مو استفاده می کند.