آیا قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو تاثیر گذار است؟

قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو

آیا قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو تاثیر گذار است؟

نوشته admin

اسپیرونولاکتون، یک داروی دیورتیک است که برای درمان مشکلاتی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و ادم استفاده می شود. این دارو همچنین به عنوان یک درمان موثر برای ریزش موی آندروژنتیک در زنان شناخته شده است.

ریزش موی آندروژنتیک، شایع ترین نوع ریزش مو در زنان است. این نوع ریزش مو توسط هورمون های مردانه (آندروژن ها) ایجاد می شود. اسپیرونولاکتون با مسدود کردن اثرات آندروژن ها بر روی فولیکول های مو، می تواند به کاهش ریزش مو در زنان کمک کند.

در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس ، به بررسی اثرات قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو می پردازیم.

اسپیرونولاکتون چیست؟

اسپیرونولاکتون چیست؟

اسپیرونولاکتون یک داروی ادرار آور است که با کاهش میزان سدیم و آب در بدن، به کاهش فشار خون و درمان ادم (ورم) کمک می کند. این دارو همچنین برای درمان هیرسوتیسم (رشد بیش از حد موی زائد در زنان) و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) استفاده می شود.

قرص اسپیرونولاکتون یا آلداکتون برای همه افرادی که ریزش مو دارند مناسب نیست اما می تواند به زنانی که ریزش موی آن ها در نتیجه عدم تعادل هورمون ها است کمک کند.

برخی از زنان موهای خود را از دست می دهند زیرا بیش از حد هورمون های مردانه تولید می کنند. وقتی این اتفاق می افتد قرص اسپیرونولاکتون یا آلداکتون می تواند به رفع این مشکل کمک کند. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث ریزش مو در زنان شود.

ریزش موها به این شکل است که موها به تدریج نازک می شوند و در نهایت منجر ریزش در قسمت بالا یا جلوی پوست سر می شوند. این نوع ریزش  که به آن ریزش موی آندروژنتیک نیز گفته می شود پس از یائسگی بدتر می شود و معمولاً ارثی است.

آیا قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو یک درمان قطعی محسوب می شود؟

مطالعات نشان داده اند که قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو زنان می تواند موثر باشد. در یک مطالعه، زنانی که به مدت ۶ ماه اسپیرونولاکتون مصرف می کردند، ۴۰ درصد کاهش در ریزش موی خود را تجربه کردند. در مطالعه دیگری، زنانی که به مدت ۱۲ ماه اسپیرونولاکتون مصرف می کردند، ۷۰ درصد کاهش در ریزش موی خود را تجربه کردند.

قرص اسپیرونولاکتون چگونه باعث درمان ریزش مو می شود؟

قرص اسپیرونولاکتون چگونه باعث درمان ریزش مو می شود؟

این دارو به طور خاص برای درمان ریزش مو تأیید نشده است بنابراین هنگامی که پزشکان از آن استفاده می کنند یک استفاده “بدون برچسب” است. آلداکتون یک مدر ادرار آور پتاسیم است به این معنی که بدن مانند سایر داروهای ادرار آور (قرص های آب) مایعات اضافی بدن را از بدن شما پاک می کند ، اما باعث نمی شود که پتاسیم را مانند بسیاری از داروهای ادرار آور از دست دهید. این دارو به طور معمول برای درمان تورم ، فشار خون بالا و کمبود پتاسیم استفاده می شود.

اما از آنجا که آلداکتون به عنوان یک ضد آندروژن عمل می کند ، می تواند در مواقعی که زنان دچار ریزش مو به دلیل مقادیر بالاتر آندروژن هستند مفید باشد. این دارو باعث می شود که غدد فوق کلیه و تخمدان ها تولید آندروژن را کاهش دهند و همچنین عملکرد آندروژن های تولید شده را مسدود می کند.

یکی از راه های انجام این کار مهار دی هیدروتسترون – نوعی تستوسترون است که باعث ریزش مو می شود – از اتصال به گیرنده آندروژنتیک آن و تأثیر بر فولیکول مو جلوگیری می کند. قرص اسپیرونولاکتون به شما در رشد موهای جدید کمک نمی کند اما می تواند به ضخیم و پر شدن موها شود.

تجربه استفاده از اسپیرونولاکتون برای ریزش مو

تجربه استفاده از اسپیرونولاکتون برای ریزش مو در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد پس از چند ماه استفاده از این دارو، شاهد رشد مجدد موهای خود بوده اند. برخی دیگر نیز ریزش موی خود را متوقف کرده اند.مانند هر دارویی ، آلداکتون نیز موافقان و مخالفان خود را دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چرا بهتر است قبل از تصمیم به مصرف این دارو برای ریزش مو با پزشک خود صحبت کنید:

اسپرینولاکتون چیست و چگونه از ریزش مو جلوگیری می کند؟
قرص اسپیرونولاکتون چیست و چگونه از ریزش مو جلوگیری می کند؟

جوانب مثبت مصرف قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو

تشخیص اینکه آیا این یک روش درمانی مناسب برای شماست آسان است. اگر متخصص پوست و مو مشکوک به افزایش آندروژن ها باشد و آنها را دلیل ریزش موی شما بداند، یک آزمایش خون ساده می تواند آن را تأیید کند و اگر شما کاندیدای ایده آل برای درمان هستید ، درمان را شروع می کند.

از آنجا که این دارو با جلوگیری از اتصال هورمون های مردانه  به گیرنده های آندروژنتیک عمل می کند باعث جلوگیری از تولید آندروژن و عملکرد آندروژن ها می شود. این دارو به مبارزه با برخی از هورمون هایی کمک می کند که باعث ریزش مو می شوند. در عین حال ، می تواند به خلاص شدن از رشد مو در مناطق ناخواسته ، مانند صورت کمک کند و آکنه را نیز بهبود می بخشد.

می توان آن را با داروهای دیگر مصرف کرد. برخی از زنان هنگام استفاده از ماینوکسیدیل (Rogaine) محلول بر روی پوست سر از  آلدکتون برای نتایج بهتر مصرف می کنند.

جوانب منفی مصرف قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو

از عوارض قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره کرد. این دارو می تواند ادرار شما را بیشتر کند یک عارضه جانبی مصرف داروی ادرار آور این است که ممکن است باعث شود بیشتر به سمت سرویس بهداشتی بدوید. این امر معمولاً مشکلی برای خانم هایی که دوزهای کمتری از آلداکتون (حداکثر ۱۰۰ میلی گرم) مصرف می کنند، ایجاد نمی کند. اما اگر دوز بالاتری تا ۲۰۰ میلی گرم مصرف می کنید ، ممکن است مجبور شوید مرتباً ادرار کنید.

تاثیر قرص اسپیرونولاکتون بر هورمونها بسیار واضح است. این دارو ممکن است باعث چرخه قاعدگی نامنظم شود. هر چیزی که با هورمون های شما تداخل ایجاد کند ، ممکن است باعث تغییر در چرخه قاعدگی شود. زنان معمولاً هنگام استفاده از آلدکتون از داروهای ضد بارداری خوراکی برای تنظیم چرخه قاعدگی خود و همچنین اطمینان از حامله نشدن استفاده می کنند.

این دارو می تواند سطح پتاسیم را افزایش دهد. مهم است که هر چند ماه یکبار در حالی که آلدکتون مصرف می کنید ، سطح پتاسیم توسط پزشک بررسی شود. مقادیر بالای پتاسیم می تواند عوارض جانبی خطرناکی از جمله ناهنجاری های ریتم قلب را ایجاد کند.

قرص اسپیرونولاکتون می تواند فشار خون را کاهش دهد. آگاه باشید که سرگیجه و سبکی سر ممکن است نشانه هایی از پایین آمدن فشار خون باشد خصوصاً اگر فشار خون پایینی دارید.

این دارو می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد. آلداکتون ممکن است با سایر داروها مانند داروهای فشار خون تداخل داشته باشد ، بنابراین مهم است که هنگام مصرف آن اگر داروی دیگری مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو

نحوه مصرف قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو به شرح زیر است:

  • دوز مصرفی: معمولاً دوز مصرفی قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو، ۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم در روز است.
  • زمان مصرف: قرص اسپیرونولاکتون را می‌توان همراه یا پس از غذا مصرف کرد.
  • طول دوره درمان: دوره درمان با قرص اسپیرونولاکتون معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه است.

توجه: مصرف قرص اسپیرونولاکتون برای ریزش مو باید زیر نظر پزشک انجام شود. این دارو می تواند عوارض جانبی مانند قاعدگی نامنظم، افزایش وزن، و حساسیت به نور خورشید را ایجاد کند.