علت ریزش مو در زنان چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

نوشته admin

علت ریزش مو در زنان بسیار زیاد زیاد است و از هر چیزی از شرایط پزشکی گرفته تا تغییرات هورمونی و استرس ممکن است در این رابطه مقصر باشد. ردیابی علت اصلی آن همیشه آسان نیست ، اما در اینجا برخی از راهکارهایی که می توانید انجام دهید را برای شما شرح می دهیم.

حدود یک سوم زنان در دوره ای از زندگی خود دچار ریزش مو می شوند. در میان زنان یائسه ، حدود دو سوم از نازکی مو یا لکه های کچلی رنج می برند. ریزش مو در زنان اغلب تأثیر بیشتری نسبت به ریزش مو در مردان دارد ، زیرا از نظر اجتماعی کمتر برای آنها قابل قبول است. آلوپسی می تواند به شدت بر سلامت عاطفی و کیفیت زندگی زن تأثیر بگذارد. در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

۱۱ علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان

موهای زیبا، درخشان و پرپشت، قابی برای چهره و تاجی بر سر بانوان است. اما گاه تار و پود این زیبایی به تاراج می رود و ریزش مو، آرامش و اعتماد به نفس زنان را تحت شعاع قرار می دهد. اگر شما هم از ریزش مو رنج می برید، در این مقاله همراه ما باشید تا با ۱۱ دزد شایع موهایتان آشنا شویم و راهکارهای مقابله با آنها را بررسی کنیم.

ژنتیک

وقتی به ریزش موی ارثی فکر می کنیم ، مستقیماً به سراغ طاسی مردانه می رویم. اما افراد از هر جنسیتی مستعد ریزش موی ارثی هستند. آکادمی پوست آمریکا (AAD) می گوید در زنان ریزش مو معمولاً در قسمت تاج سر متمرکز می شود در حالی که احتمالاً مردان را در امتداد خط مو تحت تأثیر قرار می دهد.

اگرچه نمی توانید به طور کامل از این نوع ریزش مو جلوگیری کنید ، اما روش های درمانی برای آن وجود دارد – مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید بدون نسخه – که می تواند آن را کند کرده و موها را پرپشت کند. بنابراین هرچه زودتر درمان را شروع کنید ، بهتر است.

بارداری

به طور معمول ، موهای شما سه مرحله را در چرخه رشد خود طی می کنند. اول ، یک مرحله رشد وجود دارد. دوم ، یک مرحله انتقالی وجود دارد که رشد متوقف می شود اما مو نمی ریزد و سپس یک مرحله استراحت وجود دارد. سرانجام ، پس از مرحله استراحت ، موهای شما می ریزد.

اما در دوران بارداری ، بیشتر افراد متوجه می شوند که موهایشان به حالت رشد سریع می رود. این زمانی است که همه چیز در مرحله رشد و نمو قرار می گیرد ، زیرا هورمون استروژن زیادی ترشح می شود که باعث رشد موها می شود.

هنگامی که سطح استروژن پس از زایمان به حالت طبیعی رسید ، موها چرخه رشد طبیعی خود را از سر می گیرند و شروع به ریختن تمام آن موهای ضخیم و شاداب جمع شده طی ۱۰ ماه گذشته می کنند. برخی از زنان ریزش بسیار ملایم را تجربه می کنند ، اما برخی دیگر ریزش شدید را برای چند ماه تجربه می کنند.

مصرف داروهای کنترل بارداری

استفاده از هر نوع داروی پیشگیری از بارداری هورمونی می تواند علت ریزش مو در زنان باشد. چه تازه آن را شروع کرده اید ، چه آن را متوقف کنید ، چه مارک داروهای خود را تغییر دهید ، بدن شما می تواند به حالت ریزش بیشتر موها برود.

این ریزش نوع دیگری از تلوژن افلوویوم است به این معنی که معمولاً موقتی است. شما در این وضعیت می توانید از محصولات حجم دهنده و تقویت کننده استفاده کنید.

کمبودهای تغذیه ای

ایجاد و حفظ سلامت مو به داشتن تغذیه سالم بستگی دارد. به طور خاص کمبود آهن ، روی ، ویتامین   )B3 نیاسین) و پروتئین همه با انواع مختلف ریزش مو ارتباط دارند.

درمان کمبود تغذیه معمولاً با آزمایشات پزشکی و آزمایش خون برای تشخیص دقیق مشکل شما شروع می شود. سپس پزشک کمبود شما را با تجویز مکمل های غذایی درمان کرده یا به متخصص تغذیه ارجاع می دهد.

داروها

برخی از داروها می توانند علت ریزش مو در زنان باشند. به طور خاص داروهایی که برای کنترل فشار خون بالا ، سرطان ، آرتروز و افسردگی استفاده می شوند باعث ریزش مو می شوند.

اگر فکر می کنید داروی شما باعث ریزش مو شده است ، با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از موارد ، این نوع ریزش مو موقتی است. اما اگر ریزش موی شما مزمن شود ، ممکن است پزشک بتواند داروی دیگری را تجویز کند که این عارضه جانبی را ایجاد نمی کند.

علت ریزش مو در زنان چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟
علت ریزش مو در زنان چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

پسوریازیس پوست سر یا شوره سر

وقتی پوست سر ملتهب و خارش دار است ، خاراندن آن کاملاً وسوسه انگیز است. اما این عمل ممکن است باعث ریزش موهای شما بیش از حد معمول شود. شوره سر یکی از دلایل اصلی ریزش مو است .  شما می توانید آن را با محصولات بدون نسخه ، مانند شامپوی حاوی روی- پیریتون یا مواد لایه بردار درمان کنید.

اما سایر شرایط نیز می توانند باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر شوند ، از جمله درماتیت سبورئیک (نوع شدیدتری از شوره سر ناشی از تجمع مخمر و روغن) و پسوریازیس (یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد لکه های ضخیم در پوست می شود). درمان این مشکلات ممکن است زمان و تلاش بیشتری نسبت به شوره سر نیاز داشته باشد.

استرس شدید عاطفی یا جسمی

هنگامی که شما دچار یک مسئله استرس زا یا آسیب زا هستید – نه استرس روزمره شما – یک چیز بزرگ مانند طلاق ، مرگ اعضاء خانواده یا تغییر شغل قابل – ممکن است موقتاً رشد موها متوقف شود زیرا بدن شما منابع خود را برای عبور از این رویداد بزرگ فراهم می کند.

از آنجاییکه همه موها با یک سرعت رشد نمی کنند و برخی رشد می کنند ، برخی در حال استراحت هستند و برخی دیگر به طور فعال در حال ریزش هستند. هنگامی که این شرایط را دارید ، بدن رشد مو ها را متوقف می کند و سپس همه چیز دوباره شروع می شود و همه این موها که متوقف شده اند شروع به ریزش همزمان می کنند. همین اتفاق می تواند در مورد استرس جسمی و آسیب دیدگی مانند انجام یک عمل جراحی بزرگ ، بستری شدن در بیمارستان و یا حتی کاهش قابل توجهی از وزن در یک مدت کوتاه رخ دهد.

معمولاً این نوع ریزش مو موقتی است. اما اگر این مسئله شما را آزار می دهد ، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا در مورد تغییرات  ظاهرتان به شما کمک کند مثلا می توانید به صورت موقتی کلاه گیس استفاده کنید.

بیماری های خود ایمنی

یک بیماری خود ایمنی باعث می شود بدن فولیکول های مو را یک دشمن خارجی تشخیص داده و به آنها حمله کرده و باعث ریزش مو شود. مانند بیماری مانند آلوپسی آره آتا که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. گاهی اوقات افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا شاهد رشد مجدد موهای خود هستند (گرچه ممکن است دوباره ریزش کند). اگر اینگونه نباشد ، متخصصان پوست می توانند با تجویز روش های مختلف درمانی مانند تزریق کورتیکواستروئید برای تحریک رشد مو به شما کمک کنند. بیماری تیروئید ، آرتریت روماتوئید یا کم خونی سلول داسی شکل نیز می تواند علت ریزش مو در زنان باشد.

محکم بستن موها

محکم بستن موها می تواند باعث آلوپسی کششی شود که یکی از علت ریزش مو در زنان است. این اتفاق زمانی می افتد که افراد برای مدت طولانی از کش مو استفاده می کنند. این کار می تواند باعث نازک شدن تدریجی خط مو شود و اگر این کار را برای مدت زمان طولانی انجام دهید ممکن است باعث ریزش مو دائمی شود. این یک فرآیند آسیب رسان در نظر گرفته می شود  که می تواند به فولیکول مو آسیب برساند و قابل ترمیم نیست.

برای جلوگیری و درمان ریزش مو به دلیل آلوپسی کششی هرگز یک مدل مو را بیش از حد طولانی استفاده نکنید و اگر نمی توانید موها را طوری ببندید که خیلی محکم کشیده نشوند.

استفاده مداوم از حالت دهنده های حرارتی مو

تریکورخسی نودوزا وضعیتی است که در آن نقاطی در ساقه مو ضعیف می شوند و باعث از بین رفتن موها می شوند. صدمات حرارتی به مو از جمله مواردی مانند استفاده از ابزار داغ و سفید کردن بیش از حد موها از دلایل دیگر ریزش مو هستند.

درمان این بیماری معمولاً شامل یافتن و جلوگیری از منبع آسیب است که می تواند ابزار داغ ، مواد شیمیایی خشن یا برس زدن تهاجمی باشد. در عوض ، برس زدن ملایم و استفاده از محصولات ملایم و تسکین دهنده مو می توانند به درمان مشکل کمک کنند.

علت ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است؟

علت ریزش مو در زنان کمبود چه ویتامینی است؟

ریزش مو در زنان می تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، استرس و کمبود مواد مغذی. در میان مواد مغذی، کمبود ویتامین های گروه B و ویتامین D از شایع ترین علل ریزش مو در زنان هستند.

  • ویتامین های گروه B نقشی اساسی در سلامت سلول های پوست و مو دارند. کمبود این ویتامین ها می تواند باعث ضعیف شدن موها، شکنندگی و ریزش آن ها شود.
  • ویتامین D نیز برای سلامت فولیکول های مو ضروری است. کمبود این ویتامین می تواند باعث کند شدن رشد مو و ریزش موها شود.
  • علاوه بر ویتامین های B و D، کمبود آهن، زینک و بیوتین نیز می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

علت ناگهانی ریزش مو در زنان

ریزش موی ناگهانی در زنان می تواند تجربه ای ناخوشایند و نگران کننده باشد. علل متعددی برای این پدیده وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استرس: استرس یکی از شایع ترین علل ریزش موی ناگهانی است. فشارهای روحی و روانی می توانند چرخه رشد مو را مختل کرده و منجر به ریزش مو شوند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در دوران یائسگی، بارداری، زایمان و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می توانند باعث ریزش مو در زنان شوند.
  • کمبود مواد مغذی: کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، ویتامین D و بیوتین می تواند به ریزش مو منجر شود.
  • مشکلات تیروئید: کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند از جمله علل ریزش مو باشد.
  • بیماری های خودایمنی: بیماری هایی مانند آلوپسی آره آتا که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند، می توانند باعث ریزش موی سکه ای شوند.
  • داروها: مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، ضد انعقاد خون و شیمی درمانی می تواند منجر به ریزش مو شود.
  • مدل موی نامناسب: مدل موهایی که به موها فشار زیادی وارد می کنند مانند دم اسبی و بافت های سفت می توانند به ریزش موی کششی منجر شوند.
  • ژنتیک: در برخی موارد، ریزش مو می تواند به دلیل ژنتیک و سابقه خانوادگی باشد.

راه هایی برای جلوگیری از ریزش مو

راه هایی برای جلوگیری از ریزش مو

اگر موهای شما نازک و دچار ریزش شده و شما را آزار می دهد روش های ساده ای برای درمان وجود دارد و به طور همزمان می تواند به جلوگیری از ریزش مو یا شکستگی بیشتر مو کمک می کند.

شستشوی زیاد می تواند بر حجم و سلامت موهای شما تأثیر بگذارد. عدم شستشوی کافی نیز باعث تجمع چربی و آلودگی بر روی موها می شود.  شستن بیش از حد ، چربی طبیعی مو را از بین می برد و مو را خشک تر و مستعد شکستن می کند. متخصصان توصیه می کنند حدود دو یا سه بار در هفته  موها را بشویید.

همیشه بعد از شستن موها از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده موهای شما را براق تر می کند و به کاهش الکتریسیته ساکن کمک می کند و باعث می شود موها پر و براق تر به نظر برسند.

از ماسک های مو برای حالت دهی عمیق استفاده کنید. اگر موهای شما خشک و شکننده است ، استفاده گاه به گاه ماسک مرطوب کننده عمیق دقیقاً همان چیزی است که برای بازیابی قدرت و سرزندگی موها لازم دارید. این موارد همچنین می توانند به درخشان تر شدن موهای شما کمک کنند.

موهای خود را به آرامی و در صورت امکان بدون وسایل حرارت زا حالت دهید. از آنجا که گرما می تواند به مو آسیب برساند ممکن است باعث ریزش مو  شود ، مهم است که از مدل دادن موها با حرارت جلوگیری یا خودداری کنید. هنگام بلند کردن موهای خود ، سبک هایی را انتخاب کنید که فشار زیادی به مو یا پوست سر شما وارد نشود.

درمان قطعی ریزش مو در زنان

در حالی که درمان قطعی برای همه انواع ریزش مو وجود ندارد، راهکارهای متعددی برای کنترل و کاهش آن در دسترس است.

اولین قدم در درمان، تشخیص دقیق علت ریزش مو است. برای این کار می توانید به متخصص پوست و مو یا متخصص غدد مراجعه کنید. پس از تشخیص، پزشک با توجه به علت و شدت ریزش مو، درمان مناسب را تجویز می کند.

برخی از روش های رایج برای درمان ریزش مو در زنان عبارتند از:

  • داروهای موضعی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید
  • داروهای خوراکی مانند اسپیرونولاکتون و قرص های ضد بارداری
  • لیزر درمانی
  • مزوتراپی
  • کاشت مو

در کنار درمان های پزشکی، تغییر در سبک زندگی نیز می تواند به کاهش ریزش مو و تقویت موها کمک کند. رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، کاهش استرس و خواب کافی از جمله این تغییرات هستند.

نکته مهم این است که هیچ روشی برای درمان قطعی ریزش مو در همه افراد وجود ندارد. اثربخشی هر روش به علت ریزش مو، شدت آن و ویژگی های فردی بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان ریزش مو و انتخاب روش مناسب، می توانید به متخصص پوست و مو یا متخصص غدد مراجعه کنید.

درمان خانگی ریزش مو در زنان

درمان خانگی ریزش مو در زنان

در کنار روش های پزشکی، درمان های خانگی متعددی نیز وجود دارند که می توانند به تقویت موها و کاهش ریزش مو کمک کنند.

چند نمونه از این درمان های خانگی ریزش مو عبارتند از:

  • استفاده از ماسک های موی طبیعی: ماسک هایی مانند ماسک موی تخم مرغ، ماسک موی آووکادو، ماسک موی ماست و … می توانند به تقویت موها و افزایش رشد آنها کمک کنند.
  • استفاده از روغن های گیاهی: روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن رزماری و … می توانند به تغذیه و تقویت موها کمک کنند.
  • مصرف غذاهای مقوی: مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین هستند می توانند به سلامت موها کمک کنند.
  • کاهش استرس: استرس یکی از عوامل اصلی ریزش مو است. با انجام تکنیک های آرامش بخش مانند یوگا، مدیتیشن و … می توان سطح استرس را کاهش داد و به سلامت موها کمک کرد.

نکته: قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی، حتماً با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برای شما اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، در اینجا چند نکته دیگر برای پیشگیری از ریزش مو در زنان ارائه می شود:

  • از شستشوی بیش از حد موها خودداری کنید.
  • از شامپو و نرم کننده مناسب موهای خود استفاده کنید.
  • موهای خود را با سشوار و اتو مو در دمای پایین حالت دهید.
  • از رنگ کردن و دکلره کردن موهای خود خودداری کنید.
  • از کشیدن و بستن موهای خود به طور محکم خودداری کنید.

با رعایت این نکات و استفاده از درمان های خانگی مناسب، می توانید به تقویت موهای خود و کاهش ریزش مو کمک کنید.