آشنایی با روش های جلوگیری و درمان ریزش موی مردانه

درمان ریزش موی مردانه

آشنایی با روش های جلوگیری و درمان ریزش موی مردانه

نوشته admin

ریزش موی مردانه بسیاری از مردان را در سنین مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنتیک بیشتر موارد ریزش مو در مردان را تشکیل می دهد ولی دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک مرد موهای خود را از دست بدهد.

طبق آمار انجمن ریزش مو در آمریکا ، تقریباً دو سوم مردان تا ۳۵ سالگی درجاتی از ریزش را تجربه می کنند. تا ۵۰ سالگی ، ۸۵ درصد مردان دچار ریزش و کم پشتی موها می شوند. اگرچه دلایل زیادی برای ریزش موی مردانه وجود دارد اما گزینه های درمانی بسیاری نیز وجود دارد که به مردان کمک می کند تا با ریزش مو مقابله کنند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا در ادامه همراه ما باشید.

روش های درمان و پیشگیری از ریزش موی مردانه

روش های درمان و پیشگیری از ریزش موی مردانه

پیشگیری اغلب یکی از بهترین راه ها برای درمان هر بیماری است. در برخی موارد ، بسته به علت دقیق ریزش مو ، ممکن است بتوان از ریزش مو جلوگیری کرد یا حداقل آن را کاهش داد. برخی از بهترین روش های پیشگیری عبارتند از:

  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • استفاده از شانه هایی با فاصله وسیع تر بین موی سر
  • پرهیز از مدل های موی محکم و استرس زا برای موها
  • تعویض داروها برای جلوگیری از عوارض جانبی ریزش مو
  • جلوگیری از کشیدن یا پیچ خوردن مو

لازم به یادآوری است که همه انواع ریزش مو قابل پیشگیری نیستند ولی حتی با اقدامات پیشگیرانه سرعت آن کاهش نمی یابد. در این موارد ، مردان می توانند از طریق درمان فعال با ریزش مو مقابله کنند.

داروهای درمان ریزش موی مردانه

برخی از روش هایی که مردان می توانند برای درمان ریزش مو استفاده کنند شامل موارد زیر است:

داروها

داروهایی وجود دارد که می توان بدون نسخه از آنها خریداری کرد و ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند. اینها معمولاً به صورت کف یا پمادهای موضعی تهیه می شوند. دو داروی رایج ماینوکسیدیل (Rogaine) و فیناستراید (Propecia) هستند. 

👈بیش تر بخوانید: قرص نورکرین آقایان در جلوگیری از ریزش مو چه تاثیری می کگذارد؟

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل در اصل برای درمان فشار خون بالا تولید شده است. تولید کنندگان دریافتند که عارضه جانبی این دارو رشد بیش از حد موهای ناخواسته است. این اثر به شرکت های دارویی انگیزه داد تا آن را برای طاسی مردان مورد استفاده قرار دهند. مکانیسم اثر دقیق ماینوکسیدیل کاملاً مشخص نیست. به نظر می رسد این دارو فولیکول مو را تقویت می کند که باعث رشد تارهای ضخیم تری از مو می شود.

علاوه بر این ، به نظر می رسد که ماینوکسیدیل دوره رشد مو را طولانی می کند که منجر به طولانی شدن چرخه مو و رشد تعداد بیشتری از تارهای مو می شود. در صورت استفاده صحیح ، ماینوکسیدیل ایمن و موثر است.

فیناستراید

فیناستراید برای درمان طاسی با الگوی مردانه استفاده می شود  که در تاج و وسط  سر ظاهر می شود.  هشدارهای مختلفی در مورد مصرف این دارو وجود دارد. این دارو فقط باید برای مردان بزرگسال استفاده شود و نباید از کودکان و زنانی که ممکن است باردار یا شیرده باشند از آن استفاده کنند.

فیناستراید در اصل برای مبارزه با سرطان پروستات ایجاد شده است و با کاهش مقدار هورمونی به نام DHT در پوست سر کار می کند. به نظر می رسد DHT باعث نازک شدن فولیکول های مو در پوست سر می شود ، بنابراین با کاهش سطح DHT  ممکن است رشد مجدد مو افزایش یابد و ریزش مو کند شود. برخلاف ماینوکسیدیل ، فیناستراید بر رشد مو در سایر قسمت های بدن تأثیر نمی گذارد.

آشنایی با روش های جلوگیری و درمان ریزش موی مردانه
آشنایی با روش های جلوگیری و درمان ریزش موی مردانه

روش های درمان ریزش موی مردانه

روش های درمانی برای ریزش مو اغلب شامل ترکیبی از داروها ، پمادها ، کرم ها و شامپوها است. سایر درمان ها شامل جلسات با متخصصان است. چندین شرکت در زمینه درمان مو برای آقایان تخصص دارند. آنها معمولاً خدماتی را ارائه می دهند تا بتوانند بهترین اقدامات را برای انجام و متناسب سازی با توجه به نیازها انجام دهند.

کاشت مو

تنها جراحی موجود برای ریزش مو ، جراحی کاشت مو است. کاشت مو برای آقایانی که طاسی با الگوی مردانه دارند بسیار خوب عمل می کند. پیوند شامل برداشتن فولیکول های مو از پشت سر در جایی که در برابر DHT مقاوم هستند و قرار دادن آنها روی پوست سر است.

شانه های لیزری

شانه های لیزر نوع جدیدتری از درمان ریزش مو است. ادعا می شود که این دستگاه ها با استفاده از نور شدیدی که فولیکول های مو را تحریک می کند ، رشد مو را تقویت می کنند. این روش درمانی نتایج متفاوتی دارد و در صورت ترکیب با سایر اشکال درمانی ممکن است بهترین نتیجه را داشته باشد.

کلاه گیس و استفاده از اکستنشن مو

در بعضی موارد ، ریزش مو ممکن است دائمی یا طولانی مدت باشد. برخی مردان ممکن است راهی غیر پزشکی برای درمان ریزش مو را ترجیح دهند. کلاه گیس و اکستنشن مو ابزاری برای پنهان کردن ریزش مو هستند. کلاه گیس ها و اکستنشن های مو در چند سال گذشته بسیار پیشرفت کرده اند. بنابراین اگر طاسی ناشی از بیماری باشد ، کلاه گیس به طور موقت می تواند مشکل شما را برطرف کند.

ترک سیگار و درمان ریزش موی مردان

همیشه درباره تاثیرات منفی سیگار بر روی ریه های می شنویم. حال لازم است بگوییم که سیگار کشیدن بر روی ریزش مو نیز تاثیر خواهد گذاشت. مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری در مقایسه با سایر افراد بیش تر در معرض ریزش مو قرار می گیرند. با ترک سیگار می توانید این ریزش مو را متوقف کنید.

👈بیش تر بخوانید: آیا با تاثیر سیگار بر ریزش مو آشنایی دارید؟

ماساژ پوست سر

ماساژ سر می تواند حس خوبی به افراد منتقل کند. اما تنها تاثیر آن، این نیست. افراد با ماساژ پوست سر خود می توانند باعث افزایش گردش خون شده و ریشه مو های خود را تقویت کنند. در نتیجه ای امر باعث افزایش رشد مو و درمان ریزش مو مردان جوان می شود.

رژیم غذایی متعادل

یکی از مواردی که باعث حفظ سلامت موها می شود، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل است. در یک برنامه غذایی سالم بایستی انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات، چربی‌های غیراشباع و پروتئین‌های بدون چربی وجود داشته باشد و مصرف انواع شیرینی و کربوهیدرات به حداقل برسد.

علت ریزش موی مردانه

علت ریزش موی مردانه

مردان به دلایل مختلف می توانند طاسی یا ریزش مو را تجربه کنند. در حالی که دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد ، اما محتمل ترین علت آن ژنتیک است. فهمیدن اینکه آیا ریزش مو ناشی ژنتیکی است یا دلیل دیگری دارد، می تواند به تعیین بهترین دوره درمان کمک کند.

طاسی الگوی مردانه یک حالت ارثی است و شایع ترین علت طاسی مردانه است. این ریزش مو می تواند از اوایل بلوغ شروع شود یا خیلی دیرتر در زندگی ایجاد شود. اغلب به تدریج و با الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد و بر روی شقیقه ها و جلوی وسط پوست سر تأثیر می گذارد.

در بیشتر مواقع روی سر مردان یک مدل نعل اسبی از مو باقی خواهد ماند. وراثت در سرعت ، سن و میزان طاسی در یک مرد تاثیر می گذارد. مردان دارای طاسی مردانه موهایی را که به DHT حساس هستند ، هورمونی که می تواند طول عمر فولیکول های مو را کوتاه کند ، به ارث می برند.

برخی دیگر از دلایل عمده ریزش مو در مردان عبارتند از:

عفونت های پوست سر: عفونت هایی مانند کرم حلقوی می توانند به مو و پوست سر حمله کنند. وقتی این اتفاق می افتد ، می تواند منجر به ایجاد لکه های پوسته ای و ریزش مو شود.

تغییرات هورمونی:  تغییرات و عدم تعادل هورمونی می تواند باعث ریزش موی موقتی شود. برای مردان ، غده تیروئید بیشترین علت ریزش مو به دلیل تغییرات هورمونی است.

ریزش موی تکه تکه : ریزش موی تکه ای که به عنوان آلوپسی آره آتا نیز شناخته می شود ، هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کند. این حمله باعث ریزش ناگهانی و سریع مو می شود که لکه های صاف ، اغلب گرد و کچلی بر روی پوست ایجاد می کند.

اختلالات پوستی:  بیماری هایی مانند پسوریازیس و لوپوس ممکن است منجر به ریزش دائمی مو در مناطق زخمی شود.

اختلال کندن مو: اختلال در کندن مو باعث می شود که افراد تمایل به کندن موهایشان داشته باشند. در این اختلال فرد از پوست سر ، ابروها یا سایر نواحی بدن موهای خود را بیرون می کشد.

داروها: عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است علت ریزش مو باشد.

برخی از دلایل کمتر شایع ریزش مو عبارتند از:

پرتودرمانی. اگر یک مرد تحت درمان با اشعه در نزدیکی پوست سر قرار بگیرد ، ممکن است موها ریخته و به روشی متفاوت از قبل رشد کنند.

مدل های مو یا روش های درمانی. آرایش موها به روش هایی که باعث کشیدن بیش از حد آن می شود یا درمان آن وسایل حرارتی و رنگ می تواند باعث ریزش دائمی مو شود.

محرک های طبیعی:  استرس یا ضربه شدید ممکن است منجر به ریزش مو شود. اغلب ، با پایان یافتن رویداد تحریک کننده ریزش مو نیز بهبود می یابد.

کنار آمدن با ریزش موی مردانه

مانند هر شرایطی که از نظر جسمی ظاهر را تغییر دهد ، کنار آمدن با ریزش مو نیز از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. برخی از مردان ممکن است بخواهند به عنوان بخشی از درمان  به خدمات مشاوره مراجعه کنند. دیگران ممکن است مدل مویی را انتخاب کنند که ریزش مو را پنهان کند.

گاهی اوقات ریزش مو می تواند تأثیرات مخربی بر عزت نفس آقایان داشته باشد و منجر به افسردگی و کاهش کیفیت زندگی شود. اگر مردی پس از شروع ریزش متوجه شد که کیفیت زندگی وی تحت تأثیر قرار گرفته است ، باید بایک متخصص پوست و مو مشورت کند.