سیگار چه تاثیری بر رشد موها دارد آیا سیگار باعث ریزش مو می شود؟

سیگار چه تاثیری بر رشد موها دارد آیا سیگار باعث ریزش مو می شود؟

نوشته admin

سالانه حدود ۶۰۰۰۰ نفر در ایران بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند. عوارض جانبی سیگار بدون شک شدید است. قطران سیگار ریه ها را مسدود می کند و مواد شیمیایی سیگار نه تنها می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد، بلکه می تواند بر ظاهر فیزیکی شما نیز تأثیر بگذارد و باعث پیری زودرس پوست و حتی تسریع ریزش مو  شود. اگرچه ما دقیقاً مطمئن نیستیم که سیگار چگونه می تواند به ریزش موی زودرس کمک کند اما به نظر می رسد یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده آن باشد.

اگر با موهای نازک یا ریزش مو مواجه بوده اید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به این فکر کنید که چگونه عادات سبک زندگی شما )مانند سیگار کشیدن( می تواند باعث بروز این مشکل شود. استعمال دخانیات برای بدن مضر است، اما دلیل اینکه ترک سیگار بسیار سخت است، بیشتر به نیکوتین برمی گردد. نیکوتین ماده روانگردان موجود در سیگار و تنباکو است که به عنوان یک محرک اعتیاد آور عمل می کند. اما سیگار چگونه بر سلامت مو تاثیر می گذارد؟ و آیا اگر به استنشاق دود سیگار ادامه دهید، رشد مو دچار اختلال می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه این مقاله با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

آیا بین استعمال سیگار و ریزش مو رابطه ای وجود دارد؟

به عبارت ساده، بله سیگار می تواند باعث ریزش مو شود. به این دلیل که نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و از رشد آن جلوگیری کند. نیکوتین یک ماده شیمیایی است که می تواند از طریق ریه ها، دهان، بینی و پوست جذب بدن شود. این ماده شیمیایی آنقدر اعتیاد آور در نظر گرفته می شود که در خانواده محرک های مشابه کوکائین، کافئین و حتی مت آمفتامین قرار می گیرد.

سیگار می تواند به روش های مختلفی به موهای شما آسیب برساند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار از طریق جریان خون به فولیکول‌ های موی شما منتقل می ‌شود و باعث ایجاد التهاب و فیبروز می ‌شود، شرایطی که به فولیکول‌ های شما آسیب می ‌زند و رشد مو را مهار می ‌کند. این امر باعث آسیب به DNA فولیکول های مو می شود و چرخه رشد مو را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین گردش خون را در بدن کاهش می دهد که می تواند فولیکول های مو را از اکسیژن و مواد مغذی که برای رشد قوی و سالم نیاز دارند، محروم کند.

در واقع، سیگار کشیدن احتمال ریزش مو را بیش از دو برابر افزایش می دهد. مطالعات زیادی برای تعیین اثرات سیگار بر ریزش مو انجام شده است. یکی از برجسته ترین مطالعات در سال ۲۰۲۰ نشان داد که از هر ۵۰۰ فرد سیگاری، ۴۲۵ نفر دچار نوعی ریزش مو شده اند، در حالی که تنها ۲۰۰ نفر از ۵۰۰ فرد غیرسیگاری تحت تاثیر ریزش مو قرار گرفته اند.

بسیاری از متخصصان معتقدند که نیکوتین و مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث ریزش مو می شوند، اما هنوز باید تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع انجام شود تا علت اصلی مشخص شود. در هر صورت، محققان دریافتند که ۴۷ درصد از سیگاری ‌های مورد آزمایش با کاهش قابل توجه خطوط مو مواجه می‌ شوند و ۲۴ درصد در قسمت فرق سر دچار طاسی می ‌شوند، اما تنها ۱۰ درصد از افراد غیرسیگاری در این نقاط ریزش مو داشته اند.

سیگار چگونه باعث ریزش مو می شود؟

سیگار به دو دلیل می تواند باعث ریزش مو شود: استرس اکسیداتیو و کاهش جریان خون.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که رادیکال های آزاد بیش از حدی در بدن شما وجود داشته باشد که می تواند به DNA  سلول های شما آسیب برساند. هنگامی که موهای خود را از دست می دهید، موهای شما می توانند حتی نسبت به استرس اکسیداتیو حساس تر شوند و باعث ریزش شدید مو شوند.

مواد شیمیایی موجود در تنباکو می توانند به طور مشابه بر توانایی بدن شما در پمپاژ خون به قسمت های مختلف تأثیر بگذارند. مطالعات نشان می دهد که نیکوتین با ایجاد انقباض عروق خونی، جریان خون را در سراسر بدن محدود می کند.  این گردش خون ضعیف نه تنها می تواند شما را در معرض خطر لخته شدن خون و حملات قلبی قرار دهد، بلکه می تواند از رساندن مواد مغذی به موهای شما جلوگیری کند و مانع از رشد آنها شود.

جریان خون سالم به پوست سر و بدن می تواند به افزایش ضخامت مو و تشویق رشد مجدد مو کمک کند. برای تولید موهای ضخیم و شاداب، پوست سر به محیطی سالم نیاز دارد که فولیکول های مو در آن رشد کنند. متأسفانه، حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و نیکوتین نیز می تواند مشکلاتی را برای پوست و در نتیجه پوست سر ایجاد کند.

سیگار نه تنها می تواند باعث نازک شدن موها شود، بلکه می تواند به طور قابل توجهی به تمام جنبه های سلامت موهای شما آسیب برساند. سیگار کشیدن علاوه بر ریزش مو، ممکن است از طرق دیگر بر سلامت موهای شما تأثیر منفی بگذارد.

 

اشکال مختلف نیکوتین

نیکوتیانا تاباکوم بیشتر به عنوان گیاه تنباکو شناخته می شود. همه گیاهان تنباکو اساسا حاوی نیکوتین هستند. فقط سیگار دارای نیکوتین نیست. نیکوتین را می توان در محصولات زیر نیز یافت:

  • چسب های نیکوتین
  • تنباکوهای بدون دود مانند تنباکوی جویدنی
  • سیگارهای الکترونیکی یا ویپ
  • محصولات مصنوعی مانند آدامس نیکوتین و غیره

تمام محصولات نیکوتینی می توانند به طور بالقوه برای رگ های خونی مضر باشند، به فولیکول های مو آسیب رسانده و رشد مو را متوقف کنند. مو در یک چرخه رشد می کند و دارای سه مرحله است:

  1. فاز آناژن یا رشد
  2. مرحله کاتاژن یا استراحت
  3. فاز تلوژن یا ریزش

این چرخه باید با سرعت مناسبی کامل شود تا گیسوان شما  بلند و قوی شوند. سیگار کشیدن یا مصرف نیکوتین مواد مغذی را محدود می کند و باعث می شود مو برای مدت طولانی در فاز آناژن بماند. روزانه معمولاً بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو می ریزد، اما وقتی در فاز آناژن گیر می کند، مو با همان سرعت معمول جایگزین نمی شود.

 

اثرات بلند مدت مصرف نیکوتین

مصرف نیکوتین به هر شکلی می تواند جریان خون را محدود کند و به فشار خون بالا و سایر خطرات سلامتی کمک کند. علاوه بر این، نیکوتین و مونوکسید کربن (همچنین در محصولات حاوی نیکوتین یافت می ‌شوند) میزان اکسیژن در گردش خون بدن را کاهش می ‌دهند.

نیکوتین با ایجاد اثرات مزمن مانند انقباض عروق و استرس اکسیداتیو و در نتیجه پراکسیداسیون لیپیدی وضعیت را بدتر می کند، زیرا فولیکول مو اساساً از لیپید تشکیل شده است و باعث پیری و اثرات هورمونی مانند پرکاری تیروئید گریو می شود که باعث ایجاد آلوپسی ثانویه می شود. افرادی که سیگار می‌ کشند و از سیگار الکترونیکی استفاده می‌ کنند، علاوه بر احتمال بروز حمله قلبی و کمبود آهن، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنند:

  • تارهای ضعیف و شکننده: زمانی که مواد مغذی در بدن به خطر بیفتد، موها شکننده و خشک می شوند. اگر به مصرف نیکوتین ادامه دهید، این می تواند رشد مو را تحت تاثیر قرار دهد و در طول زمان منجر به شکستگی مو شود.
  • سفید شدن زودرس مو: سیگار می تواند هورمون ها را در بدن تحت استرس قرار دهد و به فولیکول های مو آسیب برساند. اگر این امر در دراز مدت ادامه یابد، مصرف کنندگان نیکوتین ممکن است در سنین پایین تر، تارهای روشن یا خاکستری را تجربه کنند.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا سیگار و نیکوتین باعث ریزش موی زنانه می شود یا خیر، اما تحقیقات اولیه نشان می دهد که این احتمال وجود دارد. اگر مواد مغذی در دراز مدت به پوست سر نرسند، به طور بالقوه می ‌تواند منجر به طاسی دائمی شود، اما باز هم، تحقیقات قطعی ‌تری باید انجام شود.

چگونه سیگار را ترک کنیم

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای بدن و موهای خود انجام دهید این است که محصولات نیکوتین را ترک کنید. اگر سال ‌ها و ماه ‌هاست که  سیگار می‌ کشید، ممکن است ترک این عادت سخت باشد. سیگار برای سلامتی شما بسیار مضر است، بنابراین، اگرچه ترک آن ممکن است دشوار باشد، اما در دراز مدت برای شما بهتر خواهد بود. اگر به ترک سیگار فکر می کنید، در اینجا چند نکته مفید وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

  • با پزشک خود صحبت کنید که ممکن است بتواند به شما در راهبردهای ترک سیگار کمک کند. اغلب داروهایی برای کاهش هوس و کاهش علائم ترک تجویز می شوند.
  • به دنبال درمان های جایگزین مانند داروهای طبیعی، هیپنوتیزم، طب سوزنی یا درمان جایگزین نیکوتین باشید. ممکن است به شما در ترک عادت مصرف نیکوتین کمک کند.
  • گروه های کار درمانی با یک مشاور یا متخصص ترک اعتیاد در یک گروه حمایتی ممکن است ترک را آسان ‌تر کند.
  • از افرادی که اعتیاد به نیکوتین دارند یا از محیط ‌هایی که افراد دیگر معمولاً سیگار می ‌کشند، مانند رستوران ‌های فضای باز، سفره خانه ها و غیره دوری کنید. پرهیز از وسوسه، میل به سیگار کشیدن را کاهش می دهد.
  • برنامه ‌های وجود دارد که شما را تشویق می ‌کند تا سیگار را ترک کنید، آنها را دانلود کنید (مانند برنامه ترک سیگار NHS).

 

آیا می توانید ریزش موی ناشی از سیگار را معکوس کنید؟

اگرچه در صورت ترک سیگار می توانید برخی از اثرات سلامتی مرتبط با سیگار را خنثی کنید، اما همیشه مطمئن نباشید که بتوانید موهای خود را دوباره به دست بیاورید. حتی پس از ترک سیگار، بازیابی فولیکول های مو و کاهش سرعت ریزش مو به زمان نیاز دارد.

در برخی موارد، بیماران ممکن است متوجه رشد مجدد مو شوند، اما اغلب بعید است. اگر متوجه شدید که حتی پس از ترک سیگار، موهایتان همچنان نازک است و ریزش شدید مو را تجربه می کنید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا تأیید شود که نیکوتین محرک آن بوده است، زیرا ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. اگر نگران این هستید که سیگار چقدر روی موهای شما تأثیر گذاشته است، راه های زیادی وجود دارد که می توانید این آسیب را جبران کنید.

در پایان

چه در حال تنفس دود ثانویه باشید و چه دائماً سیگار الکترونیکی بکشید، مواد شیمیایی و نیکوتین می تواند تأثیر منفی بر بدن داشته باشد. آنها در دراز مدت به فولیکول های مو آسیب رسانده و جریان خون شما را مختل می کنند.

ترک سیگار اولین قدم برای بازگرداندن سلامت موهایتان است. شما لزوما نمی توانید آسیبی که نیکوتین به موها وارد می کند را جبران کنید، اما با یک رژیم غذایی سالم و مغذی، استرس کمتر و ورزش بیشتر داشتن موهای سالم امکان پذیر است. ترک سیگار تاثیر مثبتی روی موها و سلامتی شما خواهد گذاشت، بنابراین همین امروز با پزشک خودتان در این رابطه مشورت کنید.