ارتباط کمبود کلسیم با ریزش مو چیست و روش های پیشگیری از آن

ارتباط کمبود کلسیم با ریزش مو چیست و روش های پیشگیری از آن

ارتباط کمبود کلسیم با ریزش مو چیست و روش های پیشگیری از آن

نوشته admin

کلسیم به شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم کمک می کند. داشتن مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی روزانه از پوکی استخوان جلوگیری می کند، همچنین به انقباض و انبساط عضلات، سیگنال دهی عصبی، لخته شدن خون، ترشح هورمون ها و آنزیم هایی که باعث تحریک رشد مو می شوند، رشد سلولی و تقویت موهای در حال رشد سالم می شوند نیز کمک می کند.

کلسیم یک ماده معدنی در بدن شماست که در بسیاری از غذاها نیز یافت می شود. بیشتر کلسیم بدن موجود در بدن در استخوان ها و دندان ها قرار دارد و مقداری از آن نیز در خون، ماهیچه‌ ها، سایر بافت ‌های بدن و مایع بین سلولی وجود دارد. برای آگاهی از تاثیر کلسیم بر رشد موها در ادامه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

مزایای کلسیم برای بدن

بدن از کلسیم برای موارد زیر استفاده می کند:

  • کلسیم به رگ های خونی و ماهیچه ها کمک می کند تا به درستی کار کنند.
  • به ترشح هورمون ها و آنزیم هایی که بدن برای عملکرد بهتر به آنها نیاز دارد، کمک می کند.
  • به سیستم عصبی کمک می کند تا پیام ها را به سراسر بدن منتقل کند.
  • به کنترل مواد مغذی مهم مانند منیزیم، فسفر و پتاسیم نیز کمک می کند.

منابع کلسیم

بدن نمی تواند کلسیم زیادی بسازد. بنابراین لازم است که مینرال مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه به سن، جنس و عوامل دیگر بستگی دارد. به عنوان مثال، ویتامین D جذب کلسیم را بهبود می بخشد و الکل و کافئین جذب کلسیم را مختل می کنند. برای جذب کلسیم کافی غذاهای غنی از این مینرال را در هر وعده غذایی به جای یکباره مصرف کنید. حتماً هر روز ویتامین D کافی دریافت کنید تا به جذب کلسیم بدنتان کمک کند.

لبنیات بدون چربی و کم چرب (ماست، پنیر و شیر) منابع خوبی از کلسیم هستند. منابع گیاهی آن نیز عبارتند از: لوبیا ، کلم پیچ، اسفناج، و انواع سبزی جات که برگ تیره دارند. منابع حیوانی شامل ماهی هایی با استخوان های نرم مانند ساردین و سالمون است.

اگر کلسیم کافی از منابع غذایی دریافت نمی کنید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل صحبت کنید. بسته به سن، جنس، سلامت کلی و سایر عوامل، پزشک ممکن است مصرف مکمل را به شما توصیه کند.

 ارتباط کلسیم با رشد موها چیست؟

ریزش مو فرآیندی است که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای برخی، ممکن است تدریجی باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است دچار ریزش ناگهانی مو و تکه‌هایی از طاسی در کل سر خود شوند.

دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد که شامل رژیم غذایی، کمبود مواد معدنی، داروها، استرس، آلودگی و ژنتیک است. استفاده طولانی مدت از کلاه، کلاه گیس یا کلاه ایمنی نیز می تواند دلیل دیگری برای ریزش مو در مردان باشد.

بطور کلی در طول زندگی تمام افراد حداقل برای یک بار با ریزش مو مواجه شده اند که اکثر اوقات به دلیل اینکه خیلی سریع به دنبال علت آن بوده اند علت یا علت ها را برطرف کرده اند و در نتیجه از ادامه ریزش مو جلوگیری کرده اند.

یکی از عواملی که موجب ریزش مو می شود کمبود ویتامین های بدن است که تاثیر به سزایی بر عملکرد کلی بدن و رشد و سلامت پوست سر و فولیکول های مو دارد. بهترین راه مقابله با آن داشتن یک رژیم کامل از انواع گروه های مواد غذایی در برنامه روزانه می باشد.

ریزش مو به دلیل کمبود کلسیم بیش از آنکه به نظر می رسد شایع است. تغذیه نامناسب و عدم جذب مواد مغذی کلیدی، به ویژه کلسیم، می تواند تعادل بدن شما را تغییر دهد و تاثیر منفی بر روی موهای شما داشته باشد.

فواید مصرف کلسیم بر رشد موها

مصرف کلسیم می تواند به جذب آهن کمک کند

برای داشتن موهای سالم و زیبا، بدن به سطح مناسب فریتین (آهن) نیاز دارید. این ماده مغذی در قسمت های مختلف بدن از جمله فولیکول های مو ذخیره می شود. اگر بدن فریتین کافی نداشته باشد، موها به اندازه کافی رشد نمی کنند در نتیجه موها ضعیف ‌تر و شکننده‌ تر شده و حالت دادن به آن‌ها سخت‌ تر می شود. مصرف کلسیم می تواند به جذب آهن بدنتان کمک کند، در کنار افزایش مصرف این مینرال، دریافت بیشتر ویتامین D و ویتامین C نیز می تواند به جذب آهن کمک کند.

مقدار کلسیم مورد نیاز شما در طول زمان تغییر می کند

کلسیم نیز مانند سایر مواد مغذی برای داشتن موهای پرپشت‌ و سالم ضروری است فقط باید مطمئن شوید که به اندازه کافی آن را دریافت می کنید. میزان کلسیم مورد نیاز در افراد با شرایط سنی مختلف متفاوت است.

نوجوانان باید حدود ۱۸۰۰ میلی گرم کلسیم در روز و بزرگسالان باید حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند. با این حال، برای بزرگسالان بالای ۵۰ سال، افزایش دوز به ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز بهتر است زیرا این زمانی است که اکثر زنان دچار ریزش مو می شوند و کلسیم می تواند نقش مهمی در جلوگیری از این شرایط داشته باشد.

بسیاری از غذاهای روزمره در رژیم غذایی ما دارای کلسیم هستند، مانند شیر، سبزیجات سبز و ماست و غیره اما رسیدن به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰میلی گرم کلسیم در روز می تواند چالش برانگیز باشد به همین دلیل بهتر است که این مینرال همراه با سایر مواد مغذی رشد مو مانند بیوتین و آهن مصرف شود.

کافئین از جذب کلسیم جلوگیری می کند

برای جلوگیری از ریزش مو ممکن است مجبور شوید قهوه را کنار بگذارید. کافئین ( شامل شکلات نیز می‌شود) از جذب کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند. خوردن غذاهای غنی از کلسیم مانند سبزیجات سبز تیره، بادام و ماهی قزل آلا می تواند به شما کمک کند که اثرات عدم جذب کلسیم کاهش پیدا کند.

اطلاع از اینکه کدام غذاها حاوی کلسیم هستند، می تواند در داشتن یک رژیم غذایی متعادل به شما کمک کند. اگر به قهوه نیاز دارید، بهتراست به آن مقداری شیر اضافه کنید زیرا شیر بهترین منبع کلسیم است و می تواند به اثرات مسدودکننده کلسیم کافئین کمک کند.

سیلیس سطح کلسیم را متعادل می کند

برای داشتن موهای پرپشت و سالم، وجود ریز مغذی سیلیس ضروری است. سیلیس سطح کلسیم و منیزیم را در بدن ما متعادل می کند که در نتیجه باعث تنظیم هورمون ها می شود. تنظیم هورمون ها به بهبود سلامت مو و توانایی فولیکول های مو برای رشد بهتر کمک می کند.

سیلیس همچنین سیستم بدن را قلیایی می کند تا بدن بتواند به طور موثر با بیماری ها مبارزه کند. بسیاری از مکمل های کلسیم حاوی سیلیس هستند. همچنین سبزیجات نیز به میزان زیادی سیلیس دارند. بنابراین مکمل ‌ها بهترین راه برای متعادل نگه داشتن کمبود سیلیس و تقویت رشد موهای سالم هستند.

ارتباط کمبود کلسیم با ریزش مو چیست و روش های پیشگیری از آن

ارتباط کمبود کلسیم با ریزش مو چیست و روش های پیشگیری از آن

عوارض جانبی کمبود کلسیم برای موها

هنگامی که سطح کلسیم شما پایین است بدن شما از ذخایر خود استفاده می کند به این صورت که مواد مغذی حیاتی را از استخوان ها خارج می کند. عدم دریافت کلسیم کافی می تواند عوارض جدی در طول زمان به همراه داشته باشد.

ریزش مو می‌تواند نشانه‌ ای جدی از کمبود این مینرال باشد که نشان می‌دهد کلسیم از ذخایر بدن شما خارج می‌شود تا سطح کلسیم خون حفظ شود. مقدار کافی کلسیم در خون موجب بهبود عملکرد رگ های خونی و ماهیچه ها می شود بنابراین لازم است کلسیم کافی در خون وجود داشته باشد.

علاوه بر اینکه لازم است مطمئن شوید که مقدار کافی کلسیم برای رشد مو دریافت می کنید، به این ماده مغذی برای عملکردهای عضلانی و عصبی مانند ضربان قلب نیز نیاز دارید. مصرف کلسیم را برای پیشگیری از ریزش مو با قرار دادن غذاهای غنی از کلسیم و/ یا مکمل های روزانه افزایش دهید. این کمک می کند تا سطح کلسیم خون را حفظ کنید.

سعی کنید رژیم غذایی خود را با مواد غذایی فوق العاده و ریزمغذی ها تقویت کنید. ماهی، آجیل، محصولات لبنی و سبزیجات با برگ سبز تیره همگی حاوی کلسیم و سایر مواد مغذی هستند که برای داشتن موهای سالم و پرپشت به آنها نیاز دارید.

انواع مکمل کلسیم

پزشک می ‌تواند به شما بگوید که آیا مکمل کلسیم نیاز دارید یا خیر. مکمل‌های کلسیم می‌ توانند بر عملکرد برخی داروها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال با فشار خون و داروهای تیروئید، بیس فسفونات ها و آنتی بیوتیک ها تداخل دارند.

دو نوع مکمل کلسیم وجود دارد: کربنات و سیترات کلسیم. هر دو نوع بدون نسخه در دسترس هستند. مکمل های بدون نسخه به صورت قرص، جویدنی، مایع و پودر در دسترس هستند. انواع دیگر مکمل ها شامل گلوکونات و لاکتات کلسیم است. اینها حاوی کلسیم کمتری نسبت به کربنات هستند.

هیپوکلسمی چیست؟

سطوح پایین هورمون پاراتیروئید (PTH)، که مسئول کنترل سطح کلسیم در خون است باعث کاهش سطح کلسیم می شود. وضعیتی که به عنوان هیپوکلسمی شناخته می شود با طیف گسترده ای از علائم، از بی حسی در انگشتان دست و پا گرفته تا تشنج و درد شدید عضلانی و تاثیر منفی بر مو، پوست و ناخن همراه است.

غدد پاراتیروئید بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند. آنها از چهار غده تشکیل شده اند که درست در پشت تیروئید قرار دارند. وقتی سطح کلسیم خون ما پایین می آید، پاراتیروئید مسئول بازگرداندن آن به محدوده طبیعی است. این کار را با ترشح هورمونی به نام هورمون پاراتیروئید انجام می دهد .

هورمون پاراتیروئید به بدن ما سیگنال می دهد که کلسیم را از استخوان ما خارج کند و سطح آن را در خون افزایش دهد و سپس کلسیم در سایر بافت های مورد نیاز توزیع می شود.

علل هیپوکلسمی شامل موارد زیر است:

  • سطح پایین هورمون پاراتیروئید (هیپوپاراتیروئیدیسم )، همانطور که ممکن است زمانی رخ دهد که غدد پاراتیروئید در طی جراحی غده تیروئید آسیب ببینند.
  • عدم پاسخ به سطح طبیعی هورمون پاراتیروئید (هیپوپاراتیروئیدیسم)
  • عدم وجود غدد پاراتیروئید در بدو تولد (مثلاً در سندرم دی جورج )
  • سطح پایین منیزیم (هیپومنیزیمی) که فعالیت هورمون پاراتیروئید را کاهش می دهد.
  • (کمبود ویتامین D ) به دلیل مصرف ناکافی یا قرار گرفتن ناکافی در معرض نور خورشید
  • اختلال عملکرد کلیه، که منجر به دفع بیشتر کلسیم در ادرار می شود و باعث می شود کلیه ها کمتر قادر به فعال کردن ویتامین D باشند.
  •  عدم مصرف کافی کلسیم

 تاثیر هیپوکلسمی بر پوست و مو چیست؟

PTH نقش کلیدی در تولید و تمایز فولیکول های مو- کیسه های زیر پوستی که مو از آن رشد می کند، دارد. در نتیجه موهای بیماران مبتلا به کم کاری پاراتیروئید بسیار ضخیم و شکننده می شوند و به راحتی می ریزند .سطوح پایین کلسیم همچنین ممکن است منجر به مشکلات پوستی در بیماران دچار کم کاری ‌پاراتیروئید شود، زیرا این ماده معدنی برای تمایز کراتینوسیت‌ها ، سلول‌ های اصلی خارجی ‌ترین لایه پوست، مهم است.

وجود این سلول ها در چندین فرآیند بیولوژیکی از جمله محافظت در برابر عفونت های میکروبی و بهبود زخم، ضروری است. افراد مبتلا به کم کاری پاراتیروئید پوست خشک، پوسته پوسته و خارش دار که در سلامت موها تاثیرگذار است را تجربه می کنند.

علائم کم کاری پاراتیروئید شامل موارد زیر باشد:

  • سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان، انگشتان پا و لب ها
  • درد یا گرفتگی عضلات در پاها، شکم یا صورت
  • پرش یا اسپاسم عضلانی اطراف دهان، دست ها، بازوها و گلو
  • سردرد
  • خستگی یا ضعف
  • پوست خشک و پوسته پوسته شده
  • قاعدگی دردناک
  • ناخن های شکننده
  • ریزش موی تکه تکه (نازک شدن و ریزش ابروها) خشک و شکننده شدن موها
  • افسردگی، نوسانات خلقی
  • مشکلات حافظه

ارتباط پاراتیروئید و کلسیم و ریزش مو

هنگامی که هورمون های پاراتیروئید از تعادل خارج می شوند، در وضعیتی به نام هیپرپاراتیروئیدیسم طبقه بندی می شود. دو نوع هیپرپاراتیروئیدیسم وجود دارد: اولیه و ثانویه.

یکی از علل شایع هیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه، بیماری مزمن کلیه است – که به شدت بر توانایی کلیه برای کنترل کلسیم و ویتامین D تأثیر می گذارد .علت شایع دیگرهیپرپاراتیروئیدیسم ثانویه، کمبود ویتامین D است. جالب اینجاست که ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم در خون کمک می کند.

وقتی سطح ویتامین D پایین باشد، سطح کلسیم در خون کاهش می یابد و در نتیجه غده پاراتیروئید برای افزایش ترشح هورمون پاراتیروئید تلاش می کند تا سطح کلسیم افزایش یابد.

افزایش هورمون پاراتیروئید در فولیکول‌های مو باعث ورود زود هنگام آنها به فاز کاتاژن چرخه مو می شود. کاتاژن مرحله گذار بین مراحل رشد و ریزش چرخه مو است. بنابراین، هر چیزی که شروع کننده کاتاژن باشد در نهایت به ریزش مو منجر می شود.

اگر تعداد زیادی مو به طور همزمان وارد کاتاژن شوند، ریزش مو می تواند آنقدر شدید باشد که منجر به کاهش قابل مشاهده تراکم مو شود. این می تواند نازک شدن موقت موها به نام تلوژن افلوویوم منجر شود و این احتمال را ایجاد می کند که افزایش سطح هورمون پاراتیروئید به طور مزمن می تواند باعث ریزش مزمن و مداوم مو شود. در نتیجه جای تعجب نیست که ریزش مو یک شکایت رایج در میان افرادی باشد که پاراتیروئید بیش فعال دارند.

هیپوکلسمی اغلب با آزمایش خون معمولی قبل از آشکار شدن علائم تشخیص داده می شود. پزشکان سطح کلسیم تام (که شامل کلسیم متصل به آلبومین می شود) و سطح آلبومین خون را اندازه گیری می کنند تا تعیین کنند که آیا سطح کلسیم از تعادل خارج شده است یا خیر. آزمایش خون برای ارزیابی عملکرد کلیه و اندازه گیری سطوح منیزیم، فسفات، هورمون پاراتیروئید و ویتامین D نیز انجام می شود.