همه چیز در مورد تاثیر روغن کنجد برای مو و رشد آن

روغن کنجد برای مو

همه چیز در مورد تاثیر روغن کنجد برای مو و رشد آن

نوشته admin

روغن کنجد که به آن روغن gingelly یا روغن til نیز می‌ گویند، روغنی است که از دانه‌های کنجد به دست می ‌آید. این روغن در برخی مناطق برای پخت و پز و یا به عنوان چاشنی برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود. نحوه استفاده معمولاً به نوع روغن بستگی دارد. سوالات بسیاری درباره تاثیر و فواید روغن کنجد برای مو پرسیده می شود. برای آشنایی بیش تر با روغن کنجد باید بگوییم که روغن کنجد در نقاط مختلف دنیا به عنوان روغن ماساژ نیز استفاده می شود. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با تاثیر روغن کنجد بر روی رشد موها ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع روغن کنجد

انواع روغن کنجد

دو نوع روغن کنجد وجود دارد، روغن کنجد پرس سرد روغنی است که از دانه های کنجد خام تولید می ‌شود و رنگ آن روشن است و طعم ملایمی دارد.

روغن کنجد برشته شده که از دانه های کنجد برشته شده تهیه می شود. برشته کردن دانه ها روغنی تولید می کند که رنگ تیره تر و طعم آن غنی تر است.

آیا روغن کنجد برای مو مفید است؟

دانه کنجد حاوی ویتامین E، B کمپلکس و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، کلسیم و فسفر است که به موها استحکام می بخشد و همچنین شامل روغن های سزامولین است. سزامول بیش از بیست خاصیت مفید فارماکولوژیک فعال دارد.

این روغن دارای مقدار زیادی اسید آمینه است که به تشکیل پروتئین کمک می کند. افراد می توانند این روغن را به صورت موضعی روی پوست سر خود بمالند یا آن را در مقادیر مناسب مصرف کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند.

روغن کنجد یک گزینه محبوب برای پاکسازی پوست سر از قارچ ها و باکتری های مضر است و همچنین دارای خواص انسدادی است که به بستن منافذ پوست سر و به رطوبت رسانی کمک می کند. با استفاده صحیح از روغن کنجد می توان خشکی، خارش و التهاب پوست سر را درمان کرد. تحقیقات نشان می دهد که روغن دانه کنجد برای درمان های مختلف ریزش مو نیز بسیار مفید است.

همچنین روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب است که این اسیدهای چرب می تواند برای پوست و مو بسیار مفید باشد. این یکی از خواص روغن کنجد برای مو و پوست محسوب می شود.

فواید روغن کنجد برای مو

فواید روغن کنجد برای مو

خواص روغن کنجد برای مو و ابرو بر کسی پوشیده نیست. در اینجا چند مزیت وجود دارد که می توانید با استفاده منظم از روغن کنجد روی پوست سر خود به دست آورید. البته گفتنی است که ابتدا لازم است نحوه استفاده از روغن کنجد برای مو را بدانید.

رشد مو را تقویت می کند

دو آنتی اکسیدان موجود در دانه کنجد تاثیر قدرتمندی بر سلامت فرد دارند. می ‌توانید از فواید دانه ‌های کنجد برای مو استفاده کنید، به این صورت که به آرامی پوست سر و انتهای مو را ماساژ دهید، روغن کنجد به سرعت جذب پوست سر می شود.

این روغن به دلیل وجود نیاسین، جریان خون را در فولیکول های پوست سر تحریک می کند و با دریافت اکسیژن و تغذیه کافی، فولیکول ها و ساقه موی شما تغذیه می شوند. تقویت رشد مو یکی از مهمترین مزایای این روغن است. مطالعات نشان داده اند که روغن کنجد یک راه حل کاربردی برای درمان ریزش مو و سایر مشکلات مربوط به مو است.

از شوره سر جلوگیری می کند

خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی روغن کنجد برای مو، پوست سر را سالم و تمیز نگه می دارد. روغن کنجد یک گزینه درمانی موثر برای تمام مشکلات مربوط به شوره سر است. تجمع گرد و غبار و کثیفی روی پوست سر می تواند منجر به شوره سر بیش از حد شود.

در زمستان ها به دلیل خشکی محیط و خارش پوست سر که برای افراد خاصی ایجاد می شود، مشکل تشدید می شود. این روغن خارش پوست سر را تسکین می دهد.

افرادی که شوره سر دارند باید هر شب پوست سر خود را با روغن کنجد ماساژ دهید و اجازه دهید یک شب این روغن بر روی پوست سر و موهایتان بماند سپس روز بعد موهایتان را با شامپوی ملایم شستشو دهید. هنگامی که این فرآیند را چند بار انجام دهید، متوجه تسکین تدریجی شوره سر خواهید شد.

از سفیدی زودرس تارهای مو جلوگیری می کند

سفیدی زودرس و عقب نشینی خط مو شایع ترین مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند. سفیدی مو در سنین بالا یک امر عادی است، اما با تغییرات اساسی در شیوه زندگی و محیط اطراف، افراد در معرض خطر بروز علائم پیری زودتر از حد انتظار هستند.

سفیدی زودرس مو یکی از نگرانی های رایج در همه افراد است. روغن کنجد دارای خواص تیره کنندگی بسیار بالایی است. با حفظ رنگ طبیعی مو برای مدت طولانی تری از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می کند.

روغن کنجد مملو از آنتی اکسیدان است که باعث کاهش تجمع رادیکال های آزاد در ساقه مو می شود. در نتیجه موهای طبیعی به نظر می رسند. ویژگی تیره کنندگی مو به دلیل خواص روغن کنجد به موهای شما کمک می کند رنگ طبیعی مو را حفظ کند و در نتیجه از سفید شدن زودرس جلوگیری می کند. برای کسب نتایج بهتر موهای خود را دوتا سه بار درهفته با این روغن ماساژ دهید.

محافظت از مو در مقابل آسیب UV

این روغن یک ضد آفتاب طبیعی است. هنگامی که به طور مرتب از این روغن استفاده می کنید، از آسیب مو به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید جلوگیری خواهید کرد. این روغن برای رشد مو به عنوان یک سد محافظ در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش عمل می کند.

راین ترکیب به طور طبیعی پوشش گسترده ای در پوست سر ایجاد می کند و بنابراین از فولیکول های مو در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. ماساژ با این روغن به تشکیل لایه ای در اطراف مو کمک می کند و در نتیجه به عنوان یک عامل مسدود کننده عمل می کند.

شپش سر را درمان می کند

روغن کنجد دارای خواص ضد باکتریایی است. اگر از شپش سر رنج می برید، قبل از شستن موهای خود از این روغن استفاده کنید. استفاده از این روغن موهای شما را از هر نوع عفونت باکتریایی و قارچی دور نگه می دارد.

خواص آرامش بخشی دارد

این روغن حاوی ویتامین  E است، این ویتامین موجود اثر آرام بخش و خنک کننده روی پوست سر دارد. پوست سر آسیب دیده را التیام و احیا می کند و فولیکول های مو را از هر گونه آسیب محافظت می کند.

این روغن پوست سر شما را تغذیه می کند و رطوبت را در آن نگه می دارد. روغن کنجد فولیکول های موهای شما را نیز تقویت می کند و یک درمان خوب برای مردان و زنانی است که موهای خشک دارند.

موهای شما را براق و درخشنده می کند

این روغن به عنوان یک حالت دهنده قوی عمل می کند. می توانید آن را به تنهایی یا در ترکیب با یک نرم کننده طبیعی استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید این است که دو تا سه قطره از روغن را بردارید و روی موها بمالید تا درخشندگی طبیعی آنی را به تارهای شما می بخشد. این روغن خاصیت نفوذ پذیری بالایی دارد. مو و پوست سر را از عمق تغذیه می کند و برای احیای موهای آسیب دیده معجزه می کند.

این روغن نه تنها بافت مو را بهبود می بخشد بلکه تارهای مو را نیز تقویت می کند. به عنوان یک گزینه طبیعی، روغن کنجد برای رشد مو ایمن و سازگار است. می تواند به راحتی با روغن های دیگر ترکیب شود و جایگزین مناسبی برای استفاده محصولات شیمیایی مراقبت از موی شما باشد.

آنتی باکتریال طبیعی مو است

روغن کنجد خاصیت ضد باکتریایی دارد و از اثرات مضر رشد باکتری ها جلوگیری می کند. پوست سر در پاسخ به تجمع میکروب ها سبوم ترشح می کند که می تواند دست و پا گیر باشد. ترشح بیش از حد سبوم منجر به ایجاد موهای چرب می شود که به راحتی دچار ریزش و شکنندگی می شود بنابراین با استفاده از روغن کنجد می توانید چربی پوست سر را کنترل و آن را از آسیب دور نگه دارید.

دارای خاصیت ضد التهابی است

پوست سر می تواند مناطق ملتهب یا قرمزی غیر مشخصی را به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا به دلیل واکنش آلرژیک در پاسخ به مواد شیمیایی و همچنین در موارد عفونت نشان دهد. روغن کنجد به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند التهاب را کاهش دهد و پوست سر را تسکین دهد و مانع ایجاد هر گونه آسیب و واکنش آلرژیک پوست سر شود.

روغن های گیاهی از جمله روغن کنجد و یا روغن زیتون خاصیت مرطوب کنندگی و ضدالتهابی دارند که این امر باعث می شود تا رطوبت موجود در ریشه موها را افزایش دهد و آن ها را تقویت کند.

درمان خشکی موها

روغن کنجد با ایجاد یک لایه محافظتی، فولیکول های مو را تقویت می کند و از خشکی مو به وسیله حرارت زیاد یا رنگ های شیمیایی جلوگیری می کند. برای مثال اگر موهایی خشک دارید می توانید از روغن تراپی با روغن کنجد استفاده کنید. بدین صورت که  شبانه روغن کنجد را روی موهای خود استعمال کنید و بگذارید تا صبح روی موهایتان بماند و بعد آن را با شامپوی ملایم بشویید.

همه چیز در مورد روغن کنجد و تاثیر آن بر روی رشد مو
همه چیز در مورد روغن کنجد و تاثیر آن بر روی رشد مو

 روغن کنجد و جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات رایج نسل هزاره است. همه ما به دلیل مشغله های زندگی زمانی برای مراقبت از موهای خود نداریم. ریزش مو اشکال مختلفی دارد و علل اصلی آن نیز متفاوت است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن های طبیعی به طور موثر با ریزش مو مقابله می کند. روغن کنجد برای رشد مو یک موهبت است و به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند. این روغن قدرت نفوذ بالایی دارد و به پوست سر نشاط و شادابی می بخشد بنابراین، مو از ریشه قوی تر می شود.

ریزش مو و نازک شدن تکه‌های مو می‌ تواند به دلیل التهاب و تحریک روی پوست سر و اطراف ریشه‌ های مو باشد. اسیدهای چرب موجود در این روغن به تسکین و التیام پوست سر و ریشه مو کمک می کنند. روغن کنجد ممکن است برای تکه های کوچک طاس یا نازک شده موها نیز مفید باشد.

روش استفاده از روغن کنجد برای تقویت موها

همانطور که در بالا گفته شد استفاده از این روغن معجزه آسا برای سلامت مو و پوست سر بسیار مفید است. در اینجا نحوه استفاده از آن ذکر شده است:

کنجد بخورید

هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از این دانه ها را بخورید. از آنجایی که کنجد حاوی مقادیر زیادی منیزیم و کلسیم است و موجب رشد مو سریع تر می شود.

استفاده از آن در آشپزی

در آشپزی روزانه از این روغن استفاده کنید. به این ترتیب می توانید از آن به عنوان بخشی از وعده غذایی روزانه خود استفاده کنید. اما از این روغن برای پخت و پز در دمای بالا استفاده نکنید فقط چند قاشق چای خوری از آن را به روغن پخت و پز معمولی خود اضافه کنید. (مطمئن شوید که روغن کنجد زیاد مصرف نمی کنید. یک یا دو قاشق چای خوری برای استفاده کافی است.)

پوست سر و موهای خود را ماساژ دهید

از این روغن برای ماساژ مو و پوست سر استفاده کنید زیرا به سرعت جذب می شود و موهای داخل و خارج را نیز تغذیه می کند و در نتیجه موها را سالم و درخشان می کند. به عنوان یک جاذب عالی، از روغن کنجد با اسانس های مختلف یا روغن های درمانی برای مو استفاده کنید.

شما می توانید مقداری از آن را با روغن چریش یا روغن بادام ترکیب می کنید، به آرامی موها را ماساژ دهید یا آن را با روغن نارگیل استفاده کنید زیرا تغذیه و حالت دهنده بهتری برای موهایتان می شود. مقدار مساوی از روغن نارگیل و روغن کنجد را با هم ترکیب کرده و موهای خود را ماساژ دهید، بگذارید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی پوست بماند و با یک شوینده ملایم یا شامپو بشویید.

استفاده در ماسک مو

روغن را به ماسک موی مورد علاقه خودتان اضافه کنید. استفاده از این روغن برای ماسک مو مزایای آن را به عنوان ماسک چندین برابر می کند و بنابراین موثرتر خواهد بود.

دستور العمل ساخت ماسک مو با روغن کنجد

  • از کنجد سیاه برای مو (به عنوان روغن) یا ماسک موی عمومی استفاده کنید.
  • چند قطره را با ماست نیز می توانید استفاده کنید.
  • از روغن کنجد با سایر روغن های مغذی مانند روغن آرگان، روغن زیتون یا روغن آووکادو استفاده کنید. روغن کنجد را گرم کنید و به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید. تمام تارهای موی خود را با آن بپوشانید. موهای خود را با یک حوله گرم یا کلاه حمام بپوشانید.اجازه دهید ماسک روغن حداقل ۱ ساعت بماند تا  به عنوان یک حالت دهنده عمیق عمل کند سپس با شامپوی ملایم موهایتان را آبکشی کنید.
  • به عنوان سرم: استفاده از روغن کنجد به عنوان سرم مو باعث می شود درخشش به موهایتان بازگردد.

استفاده از روغن کنجد برای مو چه عواضی دارد؟

استفاده از روغن کنجد برای مو چه عواضی دارد؟

این روغن یک درمان طبیعی برای موهای شماست. در صورت استفاده در مقادیر مناسب هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. اما مانند هر روغن دیگری می تواند منافذ پوست را مسدود کند و باعث تحریک پوست سر شود.

فولیکول‌های مو نیز می‌توانند در اثر مسدود شدن منافذ از بین بروند. برای جلوگیری از این امر، روغن کنجد خالص را برای مدت کوتاهی به پوست سر و موهای خود بمالید و سپس آبکشی کنید استفاده طولانی مدت از تمامی روغن ها کلا توصیه نمی شود.

همچنین مطمئن شوید که تمام روغن کنجد از پوست سر و موهای شما شسته شده است. پس از استفاده از روغن تارهای مو و کف سر را به خوبی با شامپو و آب گرم بشویید. هنگام دوش گرفتن، پوست سر خود را به آرامی ماساژ دهید تا چربی اضافی آن از بین برود.

کمی گرم کردن روغن کنجد ممکن است استفاده از آن را آسان تر کند. اطمینان حاصل کنید که روغن بیش از حد گرم نشده است. قبل از اعمال آن دما را با یک قطره کوچک در داخل مچ دست خود آزمایش کنید. روغن داغ می تواند پوست سر شما را بسوزاند و به موهای شما آسیب برساند.

اگر فردی به روغن کنجد حساسیت دارد، باید از مصرف آن به هر نحوی از جمله مصرف آن به عنوان خوراکی یا مصرف موضعی خودداری کند. شدت آلرژی می تواند از خارش خفیف تا آنافیلاکسی که یک وضعیت بالقوه کشنده است، متغیر باشد.

روغن کنجد یا روغن نارگیل  کدام برای مو بهتر است؟

روغن کنجد از نظر ترکیبات مغذی، توانایی رشد مو و حفظ سلامت پوست سر موثرتر است. این روغن دارای مقدار زیادی ویتامین B کمپلکس است که شامل نیاسین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک ، تیامین و اسید فولیک است.

این روغن نسبت به روغن نارگیل دارای مقادیر بیشتری اسیدهای چرب ضروری و ویتامین است که به شما کمک می کند موهای ضخیم تر و بلندتری داشته باشید. همچنین کنجد حاوی بسیاری از اسیدهای چرب امگا ۳ است که منبع بسیار خوبی برای تغذیه فولیکول ها و ریشه مو هستند.