آیا پوشیدن کلاه باعث ریزش مو یا طاسی شما خواهد شد؟

آیا پوشیدن کلاه باعث ریزش مو یا طاسی شما خواهد شد؟

نوشته admin

وقتی صحبت از ریزش مو به میان می ‌آید، می ‌توانید ساعت ‌ها تحقیق کنید که آیا یکی از دو سوم مردانی هستید که در طول زندگی خود نوعی ریزش مو را تجربه می ‌کنند یا خیر. شما می توانید با دلایل زیادی دچار ریزش مو شوید از شامپویی که استفاده می کنید تا غذاهایی که می خورید هر چیزی می تواند عامل طاسی باشد.

مانند بسیاری از افسانه های ریزش مو که در اینترنت می خوانید، این ایده که پوشیدن کلاه می تواند ناگهان شما را کچل کند، دست نیست زیرا هیچ مدرک علمی عینی برای اثبات این ادعا ندارد. با اینحال ممکن است بسیاری از مردم آن را باور کنند. در این مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیح خواهیم داد که آیا پوشیدن کلاه می تواند باعث ریزش مو یا طاسی شما شود. همچنین برخی از دلایل احتمالی ریزش مو را نیز ذکر خواهیم کرد.

رابطه کلاه با ریزش مو چیست؟

پوشیدن کلاه ذاتاً باعث ریزش مو نمی شود، مگر اینکه نوعی کلاه باشد که ریشه موی شما را بکشد و به آن آسیب برساند. تحقیقات در مورد ارتباط بین پوشیدن کلاه و ریزش مو بسیار محدود است، اما یک مطالعه شواهدی پیدا کرده است که نشان می دهد پوشیدن کلاه در واقع می تواند احتمال ریزش موهای شما را کاهش دهد.

این مطالعه که در مجله Plastic and Reconstructive Surgery منتشر شد، بر روی ۹۲ دوقلو مذکر همسان انجام شد. هر شرکت کننده بر اساس شدت ریزش مو و هر عامل بالقوه ای که روند ریزش مو را سرعت می بخشد مورد ارزیابی قرار گرفت. در طول این مطالعه، محققان دریافتند که علل شایع ریزش مو مانند سیگار کشیدن و شوره سر منجر به ریزش مو در قسمت جلویی در اطراف خط مو می شود.

یکی از دلایل بالقوه ای که آنها مشاهده کردند، پوشیدن کلاه بود. دوقلوهایی که مکرراً کلاه می ‌گذاشتند، در مقایسه با دوقلوهایی که کلاه استفاده نمی کردند، کمتر احتمال داشت که علائم ریزش موهای جلوی سر را نشان دهند. این نشان می دهد که لازم نیست به این زودی نگران کنار گذاشتن کلاه مورد علاقه خود باشید.

تنها راهی که کلاه شما می تواند باعث ریزش مو شود این است که مدلی بپوشید که ریشه موهایتان را بکشد. در این صورت می تواند باعث آلوپسی کششی شود که یکی از دلایل ریزش مو قابل پیشگیری است. آلوپسی کششی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که از مدل موهای خیلی سفت و کشیده استفاده می ‌کنید (مانند مدل موهای بان مردانه یا گره از بالا) که فشار زیادی به موهای شما وارد می ‌کند. همچنین ممکن است ناشی از شیوه های آسیب رسان به موها مانند برس زدن بیش از حد موها باشد.

بیشتر کلاه‌ ها موها را نمی‌ کشند، مگر اینکه خیلی سفت باشند و موهای حساسی داشته باشید. اگر زمانی که کلاه مورد علاقه خود را به سر می‌ کنید، متوجه شدید که موهایتان شروع به درد می‌ کند، بهتر است آن را به دفعات استفاده نکنید یا کلاهی را پیدا کنید که مناسب‌ سرتان باشد.

آیا استفاده از کلاه باعث طاسی می شود؟

احتمال اینکه کلاه مورد علاقه شما دلیل طاس شدن شما باشد بسیار بعید است. با این حال، کلاه شما ممکن است علائم ریزش مو را کمی آشکارتر کند، به همین دلیل است که بسیاری از افراد ممکن است فکر کنند کلاه مقصر است. در حین استفاده از کلاه، ممکن است موهای شما به هم بریزد تا اولین نشانه های طاسی آشکارتر شود. یا ممکن است وقتی کلاه خود را برمی دارید متوجه ریزش مو شوید، درست مانند ریزش مو در حمام یا برس مو.

کلاه شما به ندرت عامل طاسی است. اما اگر بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می دهید، ممکن است دلیل دیگری برای ریزش مو وجود داشته باشد.

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

وقتی موهای شما در حال ریزش است، می ‌دانیم که می‌ خواهید در اسرع وقت به اصل موضوع بپردازید. دلایل زیادی برای ریزش موهای شما وجود دارد. برخی از این دلایل، ممکن است فقط نیاز به ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی داشته باشد، مانند تغییر شامپو یا نبستن موهایتان به صورت دم اسبی.

یکی از دلایل ممکن است به دلیل داروهایی باشد که به عنوان یک عارضه جانبی باعث ریزش مو می شوند. این امر به ویژه در مورد داروهای آکنه، افسردگی یا فشار خون بالا رایج است. کمبود آهن می تواند موهای شما را نازک و شکننده کند و در نهایت برخی از علائم رایج طاسی مردانه یا زنانه را نشان دهد.

دلایل دیگری که باعث ریزش موهای شما می شود عبارتند از:

  • ریزش موی مرتبط با استرس یا اضطراب
  • ریزش مو پس از زایمان
  • شما کمبود ویتامین های خاصی دارید که باعث ریزش مو می شود.
  • تحت شیمی درمانی قرار گرفته اید.
  • ریزش موی مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید.

 

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

وقتی نوبت به جلوگیری از ریزش مو می رسد، معمولاً مهم است که ابتدا علت این مشکل را هدف قرار دهید. وقتی بدانید علت ریزش مو چیست، درمان آن بسیار آسان تر خواهد بود. ریزش مو ممکن است به دلیل مصرف یک مکمل مو باشد، یا ممکن است شامل درمان های بدون نسخه یا موضعی مانند فیناستراید، دوتاستراید یا ماینوکسیدیل باشد. برخی از راه‌ های رایج برای جلوگیری از ریزش مو عبارتند از: اجتناب از حالت دادن با حرارت زیاد، ملایمت بیشتر با تکنیک ‌ها و محصولات موی مورد استفاده، بهبود رژیم غذایی و ماساژ منظم موهایتان با روغن‌ های گرم مفید برای مو.

متأسفانه برای بسیاری از موارد ریزش مو هیچ درمان واقعی وجود ندارد که بتواند به طور کامل از ریزش مو جلوگیری یا آن را متوقف کند. در مورد آلوپسی آندروژنتیک (شایع ترین علت ریزش مو) همه چیز به ژنتیک مربوط می شود. اگر چه راه‌ های خاصی وجود دارد که می ‌توانید در برخی موارد با برخی از اثرات ریزش مو مقابله کنید، اما همیشه راه‌ حل سریعی برای بسیاری از افرادی که از طاسی رنج می ‌برند (به خصوص برای خانم‌ ها، که در انتخاب گزینه‌ های درمانی محدودتر از مردان هستند) وجود ندارد.