طاسی الگوی زنانه: علل، مراحل و گزینه‌ های درمانی طاسی الگوی زنانه

طاسی الگوی زنانه: علل، مراحل و گزینه‌ های درمانی طاسی الگوی زنانه

نوشته admin

تقریباً نیمی از زنان تا سن ۸۰ سالگی ریزش مو را تجربه می کنند. از استرس گرفته تا رژیم غذایی، دلایل زیادی برای ریزش مو در زنان وجود دارد، اما علت شماره یک طاسی الگوی زنانه است.

هر دو طاسی الگوی زنانه و طاسی مردانه از انواع آلوپسی آندروژنتیک هستند. در حالی که طاسی با الگوی مردانه بسیار شایع تر است اما زنان نیز مستعد ریزش موی ژنتیکی هستند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس ببینید آیا در معرض خطر طاسی الگوی زنانه هستید، چرا این اتفاق می افتد و برای درمان ریزش مو در زنان چه کاری می توانید انجام دهید.

طاسی الگوی زنانه چیست؟

طاسی الگوی زنانه نوعی ریزش موی ارثی است که زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. بر خلاف ریزش موی مردانه که معمولاً به شقیقه ها و تاج سر محدود می شود، طاسی الگوی زنانه معمولاً باعث گسترش یکنواخت ریزش مو در سر می شود. در واقع می‌ تواند منجر به تنک شدن موها و در نهایت نازک شدن کلی موهای سر شود.

این نوع ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو به هورمون های شما واکنش نشان می دهند. ماهیت دقیق رابطه بین هورمون ‌ها، فولیکول ‌های مو و ژن ‌ها هنوز در حال بررسی است، اما متخصصان توافق دارند که اینها عوامل کلیدی تعیین‌ کننده برای الگوی طاسی زنانه هستند.

علت طاسی الگوی زنانه چیست؟

تصور می ‌شود که بیشتر موارد طاسی زنانه ناشی از ژنتیک باشد. در حالی که رمزگذاری ژنتیکی دقیقی که منجر به این وضعیت می شود هنوز مشخص نیست. تحقیقات نشان می دهد که ژن آروماتاز که مسئول تبدیل آندروژن های مختلف به استروژن (معمولا تستوسترون به استرادیول) در فولیکول های مو قرار دارد، ممکن است در ریزش موی زنانه نقش داشته باشد.

هورمون ‌ها به ‌ویژه آندروژن‌ ها که مسئول ایجاد ویژگی‌ های جنسی مردانه هستند نیز در ریزش موی زنان نقش دارند. زنان تستوسترون تولید می کنند (البته در مقادیر کمتر از مردان) که برای تولید DHT متابولیزه می شود. DHT به گیرنده های آندروژن در فولیکول های مو متصل می شود و باعث کوچک شدن آنها و توقف تولید مو می شود.

زنان تستوسترون کمتری تولید می کنند و بنابراین سطوح پایین تری از DHT دارند، که ممکن است توضیح دهد که چرا زنان نسبت به مردان کمتر مستعد طاسی الگوی مردانه هستند.

چه کسانی در معرض خطر طاسی الگوی زنانه هستند؟

با این حال، شکی نیست که ریزش موی زنان بر تعداد قابل توجهی از افراد تأثیر می گذارد. اما آیا برخی از زنان بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند؟ همه زنان مستعد ابتلا به طاسی با الگوی زنانه هستند، اگرچه معمولاً در کسانی که سابقه خانوادگی طاسی دارند و زنان یائسه اتفاق می افتد. این ممکن است به دلیل کاهش استروژن باشد که پس از یائسگی اتفاق می افتد. سطوح بالاتر استروژن با حفظ و رشد مو مرتبط است. عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند زنان را در معرض خطر بیشتر ریزش موی زنانه قرار دهد. اینها شامل:

  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • اشعه ماوراء بنفش
  • کم کاری تیروئید

روش تشخیص طاسی الگوی زنانه

متخصصین مو می توانند با پرسیدن سوالاتی در مورد سلامت و سبک زندگی شما و بررسی مو و پوست سر علت ریزش مو را تعیین کنند. سوالات مربوط به سبک زندگی بر رژیم غذایی، شرایط پزشکی، سلامت روانی و سلامت عمومی شما متمرکز خواهد بود. اینها باید متخصص مو را در مورد هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث ریزش مو شود، مانند اختلال خوردن، سطح استرس بالا یا شرایط خودایمنی آگاه کند.

گاهی اوقات ریزش مو به دلیل مراقبت های ضعیف مانند شستن نامناسب مو و یک مدل آسیب رسان است. اگر متخصص مو هیچ شرایط زمینه‌ ای یا عوامل سبک زندگی را تشخیص ندهد، می ‌تواند پوست سر شما را برای علائم ریزش موی زنانه بررسی کند.

طاسی الگوی زنانه علت اصلی ریزش مو در زنان است. اما علائم مشترک زیادی با سایر بیماری ها دارد، مانند تلوژن افلوویوم مزمن و آلوپسی آره آتا، بنابراین تشخیص آن دشوار است. مقیاس لودویگ به متخصصان ریزش مو کمک می کند تا برای زنانی که ریزش مو با الگوی زنانه را تجربه می کنند، درمان هایی را تشخیص داده و پیشنهاد دهند.

مقیاس لودویگ چیست؟

مقیاس لودویگ در سال ۱۹۷۷ برای طبقه بندی پیشرفت آلوپسی آندروژنتیک زنان پیشنهاد شد (مانند مقیاس نوروود برای طاسی الگوی مردانه). مقیاس لودویگ یکی از محبوب ‌ترین نمودارهای طبقه ‌بندی الگوی طاسی زنانه در تریکولوژی مدرن است.

طبق مقیاس لودویگ، الگوی طاسی زنانه در ۳ مرحله متمایز پیشرفت می کند. افراد مبتلا به این عارضه معمولاً شاهد نازک شدن موی پراکنده هستند که از محل فرق سر شروع می شود و به طور یکنواخت در سراسر پوست سر پخش می شود. موها معمولاً در کناره ها، پشت و جلوی سر حفظ می شوند.

مراحل طاسی الگوی زنانه

طاسی الگوی زنانه برای همه زنان به روشی مشابه پیشرفت می کند و معمولاً به ۳ مرحله مجزا طبقه بندی می شود.

مرحله ۱

مو شروع به نازک شدن و تنک شدن در بالای سر می کند (به ویژه در امتداد و اطراف فرق یا تاج سر). ریزش مو پشت و کناره های سر را تحت تاثیر قرار نمی دهد. همچنین معمولاً ۱-۳ سانتی متر قبل از خط موی جلویی متوقف می شود. برخی از مدل های مو می توانند این ریزش مو را پنهان کنند.

مرحله ۲

با پیشرفت ریزش مو، ریزش شدیدتر و در بالای سر گسترده تر می شود. پوست سر قابل مشاهده می شود. فرق سر به طور قابل توجهی نسبت به زنانی که ریزش موی قابل توجهی ندارند، گسترده تر به نظر می رسد. به دلیل کاهش تراکم مو، ممکن است طول موها نیز نازک ‌تر به نظر برسد.

مرحله ۳

پیشرفته ترین مرحله در مقیاس لودویگ، ریزش موی شدید را توصیف می کند که همان نواحی را که در مراحل ۱ و ۲ دیده می شود، تحت تأثیر قرار می دهد. ریزش گسترده موی سر باعث می شود که پوست سر به وضوح قابل مشاهده باشد. تاج طاس ممکن است کاملاً طاس باشد. اغلب موهای جلو، پشت و کناره‌ های سر، با وجود ریزش موی زیاد در بالای سر، تراکم طبیعی دارند.

چگونه از مقیاس لودویگ در درمان ریزش مو استفاده می شود؟

مقیاس لودویگ به متخصصین مو کمک می کند تا ریزش مو را در زنان تعریف و تشخیص دهند. از آنجا که شباهت هایی بین طاسی الگوی زنانه و سایر شرایط وجود دارد، نمودار طبقه بندی برای شناسایی ویژگی های منحصر به فرد طاسی الگوی زنانه مفید است. این شامل:

  • خط موی جلویی نسبتاً بدون ریزش مو
  • عدم رشد مجدد در نواحی طاسی
  • تست کشش مو منفی (یعنی مو به راحتی از فولیکول جدا نمی شود)

درک علت ریزش مو برای درمان آن ضروری است. با استفاده از مقیاس لودویگ، پزشک شما می ‌تواند به شما در تعیین بهترین راه برای درمان ریزش مو کمک کند.

آیا می توانید جلوی ریزش موی خود را بگیرید؟

بله. اگر ریزش مو شما تازه شروع شده است مهم است که در اسرع وقت به متخصص ریزش مو مراجعه کنید. هر چه زودتر علت ریزش موی شما تشخیص داده شود، زودتر می توان آن را درمان کرد و خطر پیشرفت ریزش مو به مرحله دوم لودویگ را کاهش می دهد.

آیا ریزش موی زنانه دائمی است؟

بر خلاف بسیاری از انواع دیگر ریزش مو، مانند ریزش موی ناشی از استرس یا رژیم غذایی، طاسی الگوی زنانه دائمی است. این وضعیت قابل برگشت نیست (وقتی فولیکول ها آسیب ببینند، دیگر نمی توانند مو تولید کنند). ماهیت دائمی این نوع ریزش مو می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود، به طوری که برخی از زنان مشکلات روابط و شغلی ناشی از ریزش مو را گزارش می کنند.

با این حال، برخی درمان‌ ها می ‌توانند ریزش موی زنانه را کند یا متوقف کنند. داروهایی مانند ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو در زنان تایید شده است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد علاوه بر درمان بیماری‌ هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، فشار خون بالا و نارسایی قلبی، درمان ‌های ضد آندروژن مانند سیپروترون استات و اسپیرونولاکتون می‌ توانند ریزش مو را کاهش دهند.

آیا طاسی الگوی زنانه ارثی است؟

بله شواهد نشان می دهد که سابقه خانوادگی طاسی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که تقریباً ۸۵ درصد از افراد مبتلا به ریزش موی زنانه، سابقه خانوادگی این بیماری را گزارش کردند.

تاثیر طاسی الگوی زنانه بر سلامت روان

مو های ضخیم و سالم بخشی ذاتی از ظاهر کلاسیک زنانه است. در نتیجه، طاسی الگوی زنانه می تواند تأثیر جدی بر سلامت روان زنان داشته باشد. در یک مطالعه، ۵۲ درصد از زنانی که ریزش موی زنانه را تجربه کردند، گفتند که این وضعیت بسیار ناراحت ‌کننده است و منجر به اضطراب، اعتماد به نفس پایین و تصویر بدنی منفی می شود. عملکرد جنسی نیز می تواند کاهش یابد و میل، برانگیختگی و رضایت همگی به طور بالقوه با این نوع ریزش مو مرتبط هستند.

در جایی که طاسی با الگوی مردانه اغلب به عنوان بخشی طبیعی از افزایش سن پذیرفته می شود، بسیاری از زنان ریزش مو با الگوی زنانه را غیرعادی می دانند. در نتیجه، ممکن است از موقعیت‌ های اجتماعی، هوای بادی یا سایر محیط ‌هایی که می‌ تواند ریزش موی آنها را آشکار کند، اجتناب کنند. این مسئله باعث احساس انزوا و ناتوانی، کاهش اعتماد به نفس و رفاه عمومی زنان می شود.

از آنجایی که ریزش مو با الگوی زنانه بر بسیاری از زمینه های زندگی زنان تأثیر می گذارد، پرداختن به این موضوع ضروری است. بنابراین زنان مبتلا ممکن است بخواهند به دنبال درمان ‌های موثر پیشگیری از ریزش مو باشند.

درمان طاسی الگوی زنانه

درمان‌ های بسیاری برای زنانی که ریزش موی الگوی زنانه را تجربه می‌ کنند، از جمله دارو، درمان‌ های جایگزین و مداخلات جراحی در دسترس هستند. در اینجا برخی از محبوب ترین درمان ها برای طاسی الگوی زنانه آورده شده است.

داروها

در حالی که الگوی طاسی زنانه دائمی است، درمان‌ های غیر جراحی مانند ماینوکسیدیل نشان داده‌ اند که رشد مو را در زنانی که ریزش موی زنانه دارند، تقویت می‌کنند. ماینوکسیدیل یکی از موفق ترین داروهای پیشگیری از ریزش مو در بازار است که در مراحل اولیه ریزش مو موثرتر است. این محلول موضعی روی پوست سر اعمال می شود و جریان خون را در فولیکول های مو افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که می تواند ریزش مو را در افرادی که دچار طاسی الگوی زنانه هستند کاهش دهد.

در حالی که ماینوکسیدیل یک راه حل موفق برای ریزش مو است، مشخص شده است که باعث رشد بیش از حد موهای صورت و یا بدن در زنان می شود. ممکن است بتوانید با استفاده از درمان های ماینوکسیدیل با درصد کم (۲%) این مشکل را کاهش دهید. هنگام استفاده از هر روش درمانی ریزش مو از عوارض جانبی (به طور مثال تغییر رنگ موی مربوط به ماینوکسیدیل) آگاه باشید.

داروهای ضد آندروژن نیز گاهی برای درمان ریزش موی زنانه با الگوی ژنتیکی تجویز می شود. برخی از داروهای ضد آندروژن مانند سیپروترون استات و اسپیرونولاکتون نشان داده است که ریزش مو را کاهش داده و حتی رشد را در افراد دارای طاسی الگوی زنانه افزایش می‌دهند.

درمان های جایگزین

لیزر درمانی سطح پایین (همچنین به عنوان LLLT شناخته می شود)، یک درمان ریزش مو است که شامل تمرکز لیزرهای سطح پایین روی پوست سر است. در حالی که دقیقاً مشخص نیست که چگونه این درمان باعث رشد مجدد مو می شود، مطالعات نشان می دهد که این روشی بی خطر و موثر برای کاهش اثرات ریزش موی ژنتیکی است.

ویتامین درمانی گزینه دیگری برای کسانی است که ریزش موی خفیف را تجربه می کنند. ویتامین ‌ها برای موهای قوی و سالم حیاتی هستند.

کاشت مو

در حالی که درمان های غیر جراحی برای بسیاری از زنان موفقیت آمیز است، اگر ریزش موی شما فراتر از مراحل اولیه پیشرفت کند، تریکولوژیست شما ممکن است پیوند مو را توصیه کند. کاشت مو یک راه حل دائمی و طبیعی برای کسانی که ریزش موی پیشرفته را تجربه می کنند ارائه می دهد.

روش های مدرن کاشت مو ایمن و موفقیت آمیز هستند. جراحی پیوند FUE یک گزینه عالی برای زنان است، زیرا عملاً هیچ جای زخمی باقی نمی‌ گذارد و زمان بهبودی سریع‌ تری نسبت به FUT دارد. با این حال، بسیاری از زنان FUT را انتخاب می کنند، زیرا ارزان تر است و موهای بلند می توانند جای زخم را بپوشانند.

بیش از ۱۲ درصد از کاشت مو در سراسر جهان بر روی زنان انجام می شود. بنابراین اگر از طاسی الگوی زنانه رنج می برید، این یک راه عالی برای ترمیم موهای شما است. متخصصین مو اغلب پیوند مو را همراه با درمان های پیشگیری از ریزش مو توصیه می کنند. یک متخصص مو می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب را برای مقابله با ریزش مو پیدا کنید.

اگر نگران طاسی الگوی زنانه هستید چه کاری باید انجام دهید

ریزش مو می تواند تاثیر جدی بر سلامتی شما داشته باشد. همچنین می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند یک بیماری خودایمنی یا افسردگی باشد. اگر فکر می کنید ممکن است ریزش موی زنانه را تجربه کنید، اولین قدم تشخیص این بیماری است. دلایل زیادی برای نازک شدن موهای زنانه، و همچنین ریزش موقت و یا برگشت پذیر مو در زنان وجود دارد، بنابراین مهم است که بفهمید واقعاً چه چیزی باعث ریزش مو شده است.

در نتیجه، اگر متوجه نازک شدن موهای خود شدید یا زیر دوش ریزش توده های مو را مشاهده کردید، وقت آن است که معاینه شوید و از یک متخصص مو مشاوره بگیرید. تریکولوژیست می‌ تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی ایجاد کنید که شامل به حداقل رساندن ریزش مو باشد.

در پایان

استفاده از کلاه گیس نیز یک راه حل برای طاسی الگو زنانه است. بسیاری از زنان از پوشیدن کلاه گیس برای پنهان کردن ریزش مو خود استفاده می کنند. ما در سایت فروش کلاه گیس با ارائه انواع کلاه گیس در طرح های مختلف به شما کمک می کنیم در کمترین زمان ممکن کلاه گیس مورد نظر خود را سفارش داده و درب منزل دریافت کنید.