از روش های مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چه می دانید؟

از روش های مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چه می دانید؟

از روش های مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چه می دانید؟

نوشته admin

مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی با روش های معدودی امکان پذیر است و می توان توسط آنها به افراد در سپری کردن این دوران سخت کمک کرد. ریزش مو یکی از مخوف ترین و ناراحت کننده ترین عوارض شیمی درمانی برای سرطان است و در سال های اخیر روش هایی مانند خنک کردن پوست سر توسط کلاه های مخصوص برای برخی از افراد موثر واقع شده است.

مانند هر چیزی دیگری این روش ها می توانند محدودیت ها و عوارض جانبی خاص خود را داشته باشند. برای بهترین انتخاب در مورد ریزش مو در طول درمان با داروهای شیمی درمانی لازم است اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید ما در سایت فروش کلاه گیس این اطلاعات را به شما ارائه می دهیم.

مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چگونه امکان پذیر است؟

برای مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چند روش امتحان شده وجود دارد و بعضا موفق نیز بوده اند. برخی از افراد این موارد را مفید دانسته اند اما برخی دیگر آنها را بی اثر یا فقط تا حدی موثر می دانند و استفاده از کلاه گیس یا روسری را به داشتن موهای نازک ترجیح می دهند.

به نظر می رسد برخی از داروهای شیمی درمانی بیشتر از سایر داروها روی موها تاثیر می گذارند و حتی با خنک سازی پوست سر که اخیراً به عنوان یک روش پیشگیری از ریزش مو معرفی شده است نمی توان با ریزش مو در شیمی درمانی مقابله کرد.

راههای دیگری نیز برای مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی وجود دارد که مورد توجه متخصصان سرطان است و می تواند به جلوگیری از ریزش مو هنگام درمان سرطان کمک کند.

چالش های مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی

هر زمان از درمانی برای خنثی سازی عوارض جانبی درمان دیگر استفاده می شود ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید مورد توجه قرار گیرد. در رابطه با جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی باید به موارد زیر توجه کرد:

برخی از سرطان شناسان به خصوص هنگام درمان سرطان های مرتبط با خون مانند سرطان خون  نگران هستند که خنک شدن پوست سر ممکن است از رسیدن داروهای شیمی درمانی به تمام سلول های سرطانی جلوگیری کند و احتمال گسترش سرطان به پوست سر در صورت استفاده از آن بیشتر خواهد شد.

ناگفته نماند که نشستن با کیسه یخ روی سر در طول هر جلسه شیمی درمانی می تواند ناراحت کننده باشد. در حقیقت ، ناراحتی مربوط به پوشیدن کیسه یخ یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند این روش درمانی را استفاده نکنند. مسئله دیگر هزینه اجاره تجهیزات برای استفاده از کیسه یخ است که برای برخی از افراد می تواند گران باشد.

خنک سازی پوست سر یک پدیده نسبتاً جدید در مراکز تزریق داروهای شیمی درمانی است و بسیاری از مراکز هنوز موفق به گنجاندن خنک کننده پوست سر در برنامه خود نشده اند. زیا این کار ممکن است منجر به تاخیر در برنامه درمانی سایر بیماران شود.

علاوه بر این استفاده از روش های کاهش ریزش مو در شیمی درمانی معمولاً کاملاً موثر نیستند. زیرا این روشها موفق به حفظ برخی از موهای شما می شوند نه همه آنها و نمی توانند از نازک شدن موهای شما جلوگیری کنند. در این شرایط برخی افراد دریافتند که برای پوشاندن سر با کلاه گیس ، کلاه یا روسری هنوز هم روش بهتری است زیرا فرآیند خنک کردن پوست سر شاید نتایج دلخواه را به دنبال نداشته باشد.

از روش های مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چه می دانید؟

از روش های مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی چه می دانید؟

راههای مقابله با ریزش مو در شیمی درمانی

دو روش مکانیکی و شیمیایی برای جلوگیری از ریزش مو در اثر شیمی درمانی استفاده می شود که در ادامه شرح داده می شود.

کلاهک خنک کننده پوست سر / یخ

برای خنک شدن پوست سر در حین انجام شیمی درمانی ، بسته های یخ یا کلاهک یخی روی پوست سر قرار می گیرد. تئوری پشت این امر انقباض رگهای خونی نزدیک پیازهای مو است تا داروهای شیمی درمانی به این سلولها نرسند.

برخی مطالعات نشان داده اند که این امر در کاهش ریزش  مو موثر است ، اما به نظر می رسد این روش برای برخی از داروهای شیمی درمانی و در صورتی که قبلا شیمی درمانی انجام نشده باشد بیشتر موثر خواهد بود.

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد ، استفاده از خنک کننده پوست سر برای زنان مبتلا به سرطان سینه در مرحله I و مرحله II منجر به ریزش کمتر از ۵۰ درصد موها در اثر تزریق شیمی درمانی چهارم خواهد شد.

از عوارض این روش علاوه بر ناراحتی مربوط به علائم سرماخوردگی مانند سردرد و احساس سرما ، شرکت کنندگان همچنین از افزایش زمان و فضای مورد نیاز برای افزودن این روش به شیمی درمانی ابراز نگرانی کرده اند. به نظر می رسد که خنک سازی پوست سر وقتی با داروهای شیمی درمانی مانند آنتراسایکلین ها مانند آدریامایسین (دوکسوروبیسین) و تاکسان ها مانند تاکسول (پاکلیتاکسل) همراه باشد بسیار موثر است.

فشرده سازی پوست سر

سربندهای فشرده سازی همچنین با خنک کننده پوست سر یا بدون آن برای کاهش ریزش مو در شیمی درمانی استفاده شده است ، اگرچه به تنهایی بسیار کمتر از خنک کننده پوست کارایی دارد. آزمایشات بالینی در این رابطه در درجه اول برای کسانی که پرتودرمانی مغز خود دارند در حال انجام است.

داروها

برای کاهش ریزش مو در طی شیمی درمانی از داروها نیز استفاده شده است. مهم است که به خاطر داشته باشید که مانند هر دارویی ، عوارض جانبی آن نیز قابل توجه است و این موارد فقط با راهنمایی دقیق پزشک باید مورد استفاده قرار گیرند. داروهایی که برای کاهش ریزش مو ناشی از شیمی درمانی آزمایش شده اند ، عبارتند از:

محلول موضعی روگاین (ماینوکسیدیل۲٪) : این دارو شاید بیشتر به عنوان دارویی که به صورت موضعی برای جلوگیری از طاسی الگوی مردانه به بازار عرضه می شود ، شناخته شود. اگرچه احتمالاً برای جلوگیری از ریزش واقعی مو در طی شیمی درمانی عملکرد کمی داشته باشد اما تصور می شود که ممکن است به رشد سریعتر مو پس از پایان شیمی درمانی کمک کند.

در نهایت انتخاب روش مناسب برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از شیمی درمانی یک تصمیم کاملا شخصی است. پزشکان وجود این روش ها را برای برخی افراد مانند کسانی که سرطان های مرتبط با خون دارند، توصیه نمی کنند. بنابراین فعلا بهترین راهکار برای کاهش تاثیر ریزش مو بر چهره هنگام شیمی درمانی استفاده از یک کلاه گیس مناسب است که هیچ عوارضی به دنبال نداشته و در روند درمان نیز اختلالی ایجاد نمی کند. شما می توانید انواع کلاه گیس را در سایت فروش کلاه گیس مشاهده کرده و مناسب ترین آنها را برای خودتان خریداری کنید.