تاثیر خواب بر ریزش مو چیست و چگونه می توان با خواب کافی از آن پیشگیری کرد؟

تاثیر خواب بر ریزش مو

تاثیر خواب بر ریزش مو چیست و چگونه می توان با خواب کافی از آن پیشگیری کرد؟

نوشته admin

همه ما شنیده ایم که یک استراحت خوب شبانه برای سلامتی بسیار مهم است، اما چرا دقیقاً ۸ ساعت کامل برای شما خوب است؟ خواب یا به طور دقیق تر، کمبود آن می تواند بر سلامت فیزیولوژیکی و روانی شما تأثیر بگذارد. اگر خوب نمی خوابید، ممکن است متوجه شوید که موهایتان براق به نظر نمی رسد. در حالی که تاثیر خواب بر ریزش مو اغلب مورد بحث است، مطالعاتی انجام شده است که بررسی می کند آیا کمبود خواب روی رشد مو تأثیر می گذارد یا خیر؟ کم خوابی یکی از دلایل ریزش مو است. با توجه به تغییر در سبک زندگی و بار کاری، این روزها افراد به سختی می توانند خواب راحت داشته باشند که بر سلامت جسمی و روحی آنها تأثیر می گذارد. کم خوابی مشکلی است که افراد در هر سنی با آن روبرو هستند و چیزی جز کمتر از حد نیاز خوابیدن نیست. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در رابطه با تاثیر خواب بر ریزش مو صحبت خواهیم کرد لطفا با ما همراه باشید.

اهمیت خواب برای سلامتی

اهمیت خواب برای سلامتی

امروزه مردم آنقدر مشغول کار شده اند که به سختی متوجه اثرات کم خوابی بر بدن خود می شوند. اما زمانی که این به یک عادت تبدیل شود، اثرات آن بسیار جدی تر می شود. خواب نیز مانند سایر فعالیت ها در برنامه روزانه شما اهمیت دارد. خواب ناکافی می ‌تواند باعث از بین رفتن مغز شود و عملکرد بدن شما تحت تاثیر قرار می دهد. با در نظر گرفتن چند عامل دیگر، کمبود خواب می تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی، اجبارهای کاری و همچنین به دلیل برخی شرایط پزشکی ایجاد شود.

اگر حتی بعد از بیدار شدن از خواب هم احساس خواب آلودگی می کنید، به این معنی است که از کم خوابی رنج می برید. علائم دیگر عبارتند از کمبود انرژی، عدم توجه در طول هر نوع فعالیت، تجربه از دست دادن سریع حافظه. خواب کمتر عوارض جانبی خاصی مانند خطر از دست دادن حافظه، ریزش مو، استرس، سایر مشکلات قلبی مانند ضربان نامنظم قلب، نارسایی قلبی، دیابت، چاقی، ناهنجاری های هورمونی، مشکلات سلامت روان، فشار خون بالا و غیره دارد.

اهمیت خواب برای داشتن موهای سالم

اهمیت خواب برای داشتن موهای سالم

با در نظر گرفتن تاثیر خواب بر ریزش مو برای داشتن موهایی سالم، خواب کافی لازم است. این به این دلیل است که سلامت مو تا حد زیادی به سنتز پروتئین موهای شما و ترشح آنزیم ها و هورمون هایی که در طول خواب شبانه رخ می دهد بستگی دارد. خواب نامناسب نیز می تواند منجر به بروز استرس در بدن شود.

استرس یکی از دلایل اصلی کم خوابی است و کاملاً شناخته شده است که استرس به طور قابل توجهی با نوع تلوژن افلوویوم ریزش مو مرتبط است. به همین دلیل فولیکول های موی شما وارد فاز استراحت می شوند و پس از یک مقطع زمانی خاص وارد فاز ریزش می شوند. از این رو، اثرات کم خوابی در میان دلایل مختلف ریزش مو قرار می گیرد و زمانی که خواب شما مختل می شود، چرخه رشد مو را تحت تاثیر قرار می دهد.

خواب ناکافی و ریزش مو، هر یک می تواند تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی شما بگذارد. خواب ضعیف ممکن است منجر به چندین مشکل سلامتی مانند استرس، مشکلات پوستی، کمبود سطح انرژی و سیستم ایمنی ضعیف شود. کمبود خواب ممکن است ظرفیت عملکرد سلول های طبیعی را مختل کند که می تواند منجر به ریزش مو یا نازک شدن مو شود.

چندین مطالعه ادعا می کنند که شرایط بد خواب مانند آپنه خواب ممکن است بر وضعیت مو تأثیر بگذارد زیرا بخشی از چرخه شبانه روزی ممکن است تا حدی بر چرخه رشد فولیکول های مو تأثیر بگذارد. در نتیجه تاثیر خواب بر ریزش مو ثابت می شود.

بهترین راه حل مشکل کم خوابی داشتن خواب کافی است. این نه تنها مشکلات ریزش موی شما را کنترل می کند، بلکه شما را از بسیاری دیگر از اختلالات مهم سلامتی دور نگه می دارد. برای جلوگیری از عوارض جانبی، فرد باید روزانه حدود ۷ تا ۸ ساعت بخوابد.

آیا کم خوابی می تواند منجر به ریزش مو شود؟

ما بسیاری از اوقات به دلیل مشغله هایمان به خواب اهمیت نمی دهیم. شاید خیلی ها ندانند، اما خوابیدن اتلاف وقت نیست. خواب خوب می تواند بهره وری شما را دو برابر کند، در حالی که خواب آشفته در شب ممکن است ذهن و بدن شما را در بقیه روز در حالت چرت زدن قرار دهد! بنابراین، آیا خواب می تواند بر ریزش موی ما نیز تأثیر بگذارد؟ قطعا! خواب و ریزش مو پیوند عمیقی دارند. بیایید ببینیم خواب ناکافی یا خواب آشفته چگونه می تواند منجر به ریزش مو شود:

بر عملکرد بدن تأثیر می گذارد

زمانی که ما بعد از یک فعالیت روزانه کامل می خوابیم بدن ما زمان لازم برای شارژ شدن خود را پیدا می کند. اگر نتوانیم به مقدار لازم بخوابیم، بدن ما نمی‌ تواند خود را با مواد مغذی ضروری بازیابی کند و این باعث ضعیف شدن بدن می‌شود. این ضعف بر عملکرد بسیاری از اندام‌ های ما از جمله پوست و مو تأثیر می‌ گذارد و منجر به آسیب ‌دیدگی فولیکول ‌های مو یا ریزش مو می شود. همچنین کمبود خواب سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می ‌کند و ما را مستعد ابتلا به بیماری‌ هایی می ‌کند که یکی از عوارض جانبی آن نیز ریزش مو است.

تغییر سطح هورمون ها

خواب علاوه بر اینکه بر عملکرد و سلامت بدن ما تأثیر می گذارد، بر سطح هورمون های بدن نیز تأثیر می گذارد. مردانی که از طاسی با الگوی مردانه رنج می برند که به آن آلوپسی آندروژنتیک نیز گفته می شود، در مواقعی بیشتر تحت تاثیر کم خوابی قرار می گیرند.

این به این دلیل است که وقتی می ‌خوابیم، بدن ما در چرخه ‌های خواب منظم قرار می گیرد که طی آن هورمون HGH یا هورمون رشد انسانی تولید می‌ شود. افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند یا خواب نامنظم و منقطع دارند، بدن آن ها مقادیر کمتری HGH تولید می کند که منجر به مشکلات سلامتی متعددی از جمله نازک شدن مو یا تاثیر خواب بر ریزش مو می شود.

باعث استرس می شود

علاوه بر این، کمبود خواب با ایجاد استرس فیزیکی و عاطفی مرتبط است. این استرس، به نوبه خود، خطر ابتلا به نوعی آلوپسی را افزایش می دهد که به آن تلوژن افلوویوم نیز می گویند، که در آن تقریباً ۵۰ تا ۷۵ درصد از موهای فرد ممکن است در مدت کوتاهی از دست برود. استرس همچنین منجر به رشد ناسالم مو و ریزش مو می شود.

باعث مشکلات ارثی می شود

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب می تواند باعث بروز مشکلات مختلف سلامتی شود، از جمله مسائل بهداشتی ارثی مانند طاسی الگوی مردانه، که در غیر این صورت ممکن است خیلی دیرتر ظاهر شود.

بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد

در تمام طول روز، ما از بدن خودمان برای انجام وظایف و نقش های روزانه کار می کشیم که به انرژی نیاز دارد. ما این انرژی را از تغذیه ای که در طول روز مصرف می کنیم، دریافت می کنیم. اما بدن ما عمدتاً اینها را در طول شب هنگام خواب جذب می کند تا انرژی خود را تامین کند و الکترولیت های از دست رفته را جبران کند.

بنابراین زمانی که بدن قادر به خواب کافی یا خواب عمیق نیست، این امر بر جذب مواد مغذی توسط بدن ما تأثیر می گذارد و منجر به کمبود مواد مغذی یا اختلال در عملکرد می شود. این همچنین بر کیفیت مو و سلامت فولیکول های مو تأثیر می گذارد و در نتیجه منجر به ریزش بیش از حد یا ریزش مو می شود.

رابطه استرس با ریزش مو چیست؟

تاثیر خواب بر ریزش مو چیست و چگونه می توان با خواب کافی از آن پیشگیری کرد؟
تاثیر خواب بر ریزش مو چیست و چگونه می توان با خواب کافی از آن پیشگیری کرد؟

استرس، خواب و ریزش مو همه به هم مرتبط هستند. خواب خوب در شب برای سنتز پروتئین مو و ترشح هورمون های رشد لازم است که برای سلامت کلی مو بسیار مهم است. بدن ما ملاتونین تولید می کند این هورمونی به تنظیم چرخه خواب بدن کمک می کند و رشد مو را افزایش می دهد. اگر سطح ملاتونین بدن کاهش یابد، احتمال ریزش شدید مو وجود دارد. کمبود خواب می تواند منجر به استرس شود که فولیکول مو را مجبور به استراحت زودرس می کند که متعاقبا وارد مرحله ریزش مو می شود.

حال با تمرکز بر روی دیگر سکه، آیا خواب به رشد موهای شما کمک می کند؟ خواب دارای خاصیت کاهش استرس است که به دلیل نوسان سطح هورمون در بدن اتفاق می افتد. استرس عاملی است که می تواند توسط یک سری هورمون در بدن ما کنترل شود. هنگامی که سطح هورمون ACTH در بدن افزایش می یابد، به غده فوق کلیوی دستور می دهد تا مقداری هورمون استرس آدرنالین تولید کند. اما تولید هورمون آدرنالین زمانی که شما یک خواب خوب دارید متوقف می شود. هنگام خواب، غده هیپوفیز به کاهش سرعت تولید ACTH و غدد فوق کلیوی کمک می کند.

علاوه بر این، یک منطق ساده وجود دارد که استرس می تواند کیفیت و کمیت خواب را بسیار تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین سعی کنید یک زندگی بدون استرس داشته باشید و شب ها راحت بخوابید. به گفته بسیاری از محققان، خواب برای رشد مو مهم است زیرا می تواند سطح استرس را کاهش دهد که ممکن است به کاهش ریزش مو به ویژه آلوپسی آندروژنیک کمک کند.

ریزش مو به ویژه آلوپسی آندروژنیک شرایطی نیست که ما آن را دوست داشته باشیم، اما متأسفانه بیش از ۵۰ تا ۷۵ درصد مردان از آلوپسی آندروژنیک رنج می برند که شما را هر روز یک قدم به طاسی نزدیکتر می کند. نه تنها مردان، زنان نیز از ریزش شدید مو رنج می برند. بنابراین اگر شما نیز از ریزش شدید مو رنج می برید و همچنین کمبود خواب را تجربه می کنید، باید سریعا برای داشتن یک خواب خوب شبانه اقدام کنید.

زمانی که اثرات کم خوابی مزمن شروع می شود سلامت و ظاهر ما در طولانی مدت تحت تاثیر اثرات منفی قرار می گیرد بنابراین چاره ای جز ارزیابی سبک زندگی خود نداریم.

استرس مزمن به طور قابل توجهی ساختار خواب ما را خراب می کند که وقتی مختل شود، منجر به اختلال درونی می شود. سلامت و تندرستی روحی و جسمی ما و همچنین مو و ناخن از مواد مغذی موجود در بدن ساخته می شود. بنابراین، موی سالم دلیلی بر بدن سالم و موی ناسالم نشانه بدن بیمار است.

سایر عوامل تاثیرگذار بر رشد موها

تحقیقات نشان می دهد که رابطه نزدیکی بین ملاتونین و رشد مو وجود دارد. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم هورمون های دیگر کمک می کند و ریتم شبانه روزی ما را حفظ می کند. ملاتونین بسیار خجالتی است و به راحتی توسط آدرنالین مورد آزار و اذیت قرار می گیرد.

آدرنالین توسط ارتشی از حامیانی مانند کافئین، استرس، نور خورشید و نور آبی تقویت می شود. ملاتونین تنها زمانی احساس امنیت م ی‌کند که حداقل یک ساعت بدن در تاریکی قرار بگیرد و ارتش آدرنالین هیچ جا دیده نشود. اگر به طور مزمن استرس داشته باشیم، تعادل ظریف ملاتونین-آدرنالین مختل می شود.

هورمون های جنسی

رشد موی سالم به ویژه تحت تأثیر تعادل هورمونی است که در ساعات خواب تعدیل می شود. برای حفظ کیفیت و کمیت رشد مو، ما باید بین ۷.۵ تا ۹.۵ ساعت در یک چرخه ۲۴ ساعته بخوابیم تا ملاتونین تعادل مناسب هورمون ها را در سراسر بدن حفظ کند. یکی از این هورمون ها دی هیدروتستوسترون (DHT) است که توسط ملاتونین تنظیم می شود. در مطالعه ای که شامل ۴۰ زن مبتلا به آلوپسی بود، به ۲۰ زن ملاتونین و ۲۰ زن دارونما دادند. تنها در عرض ۶ ماه، گروه ملاتونین از رشد موی بسیار بالایی برخوردار شد. اثر ملاتونین بر رشد مو ناشی از خاصیت آنتی اکسیدانی آن است.

تعادل هورمونی

وجود سطوح مناسب ملاتونین در بدن با کاهش رادیکال های آزاد که فولیکول های مو را تخریب می کنند، محیط مناسبی را برای رشد موی سالم ایجاد می کند. ملاتونین با تعدیل سطح آنزیم ۵-آلفا ردوکتاز در محل‌ های گیرنده فولیکول‌ های مو DHT که در آن تستوسترون به DHT تبدیل می‌ شود، مکان ‌های گیرنده DHT را در فولیکول ‌های مو مسدود می‌ کند.

به طور موثر، سطوح بالای تستوسترون باعث ریزش مو می شود. با این حال، ملاتونین زیاد یا کم اثر معکوس دارد! هنگامی که مقدار نامناسبی از ملاتونین در بدن تولید می شود، دی هیدروتستوسترون (DHT)  نیز آزاد می شود. این امر منجر به کوچک شدن فولیکول های مو و در نتیجه کاهش کیفیت و کمیت مو در طول زمان می شود.

آیا کمبود خواب می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد؟

تحقیقات قابل توجهی در مورد ریزش مو در ارتباط با خواب انجام شده است. برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که کمبود خواب ناشی از استرس می‌ تواند باعث ایجاد مشکلات جسمانی زیادی شود که یکی از آنها شامل ریزش مو است. خواب به نتایج مثبت بسیاری از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا کاهش فشار خون و کاهش وزن و حتی کمک به رشد موها در ارتباط است.

سلول‌ های بنیادی فولیکول موی اپیتلیال هنگام خواب کار می ‌کنند و استراحت شبانه خوب می‌ تواند به اطمینان از انجام یکپارچه این فرآیند کمک کند. برعکس، کمبود خواب سلول‌ های بنیادی را از انجام وظایف خود باز می ‌دارد که نتیجه آن می‌تواند اختلال در این رشد باشد.

تاثیر خواب زیاد بر ریزش مو!

در حالی که مطالعات زیادی در مورد پرخوابی یا خواب زیاد انجام شده است، تا امروز، هیچ نشانه ای وجود ندارد که پرخوابی باعث ریزش مو شود. بدن شما ملاتونین تولید می کند، هورمونی که به تنظیم چرخه خواب شما کمک می کند و همچنین نشان داده است که رشد مو را افزایش می دهد. اگر چرخه خواب شما به هم ریخته است، می تواند به دلیل کاهش سطح ملاتونین در بدن شما باشد.

آیا وضعیت خوابیدن شما بر رشد مو تاثیر می گذارد؟

وضعیتی برای خوابیدن وجود ندارد که ریزش مو را تقویت یا از آن جلوگیری کند. اگر به پهلو می‌ خوابید، روی شکم می‌ خوابید یا ترجیح می ‌دهید به پشت بخوابید هیچ یک بر موهای شما تاثیری نمی گذارد. شما می ‌توانید به معنای واقعی کلمه در هر وضعیتی که دوست دارید بخوابید.

روش های مراقبت از موها در رختخواب

روش های مراقبت از موها در رختخواب

چند راه برای محافظت از موهایتان در هنگام خواب وجود دارد. فرقی نمی کند موهای شما چقدر بلند باشد، استفاده از روبالشی ابریشمی می تواند موهای شما را سالم نگه دارد و اصطکاک قبل از خواب را کاهش دهد. روبالشی ابریشمی می تواند فرها را به بهترین شکل خود حفظ کند و وز، شکستگی و آسیب را کاهش دهد و همچنین به جلوگیری از گره خوردن موها کمک کند.

اگر روبالشی های ابریشمی مورد علاقه شما نیستند، می توانید از یک روسری ساتن یا ابریشمی برای محافظت از موهای خود استفاده کنید. به سادگی یک روسری را قبل از خواب روی موهای خود ببندید، تا مطمئن شوید که در طول شب نمی لغزند.

در حالی که خوابیدن با موهای پایین با ریزش مو ارتباطی ندارد، اما همچنان می تواند آزاردهنده باشد. چندین مدل مو برای هر نوع مویی وجود دارد که می توانید برای خواب استفاده کنید. این استایل ها نه تنها تارها را از گردن و صورت شما دور نگه می ‌دارند، بلکه این سبک‌ها می ‌توانند به یک استایل روز بعد حتی زیباتر تبدیل شوند. در اینجا چند روش ساده برای پوشیدن موها در رختخواب وجود دارد:

موی کوتاه

اگر موهای کوتاه و طبیعی دارید، سعی کنید موهای خود را به چهار قسمت تقسیم کنید تا گره های بانتو ایجاد کنید. از سنجاق های بابی روکش دار استفاده کنید و آن ها را در موهای خود قرار دهید تا موها را در شب محکم نگه دارید. از یک هدبند نرم و کشدار استفاده کنید تا خط موی شما را در بالا نگه دارد.

موهای متوسط

اگر موهای طبیعی دارید، موهای خود را به دو قسمت تقسیم کنید و یک بافت فرنچ درشت ایجاد کنید. صبح روز بعد وقتی آنها را باز کنید موج های زیادی خواهید داشت. صحبت از موج های مو شد این ترفند برای به دست آوردن ظاهر ساحلی آسان است.

موهای خود را جمع کنید و آن ها را در پایین گردن خود به دور هم بپیچید. در حالی که موها در حالت جمع شده هستند، از یک اسکرانچی استفاده کنید تا آن را در طول شب در جای خود نگه دارید.

موهای بلند

موهای بلند را هنگام خواب می توانید به روش های مختلف گره بزنید تا موهای شما از صورت و گردن دور بماند. یک قیطان فرانسوی همه چیز را در هنگام خواب مرتب نگه می دارد. صبح وقتی قیطان را باز می کنید، موهای شما پر از موج های زیبا خواهد بود.

موهای خود را به دو قسمت تقسیم کنید و آنها را در انتها سنجاق کنید. وقتی سنجاق موهایتان را باز می کنید، موج های شلی خواهید داشت.

برای درمان ریزش مو چه باید کرد؟

اگر از ریزش مو رنج می برید، با یک متخصص پوست قرار ملاقات بگذارید تا متوجه شوید که در فولیکول های شما چه می گذرد. تا بفهمید کدام یک از پنج عامل رایج ریزش مو، اعم از هورمون‌ها، استرس، متابولیسم، سلامت روده یا سموم، می ‌تواند ریشه مشکلات شما باشد.

اگر مشخص شده است که مشکلات خواب ناشی از استرس مقصر اصلی ریزش موی شما هستند، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا چرخه خواب خود را به مسیر درست برگردانید. بنابراین اکنون که فهمیدیم کمبود خواب یا خواب ناکافی با ریزش مو پیوند قوی دارد، قطعاً می‌توانیم برای بهبود کیفیت خواب خود تلاش کنیم.

نکاتی برای داشتن خواب خوب شبانه

در اینجا لیستی از نکاتی در مورد نحوه خوابیدن برای رشد بهتر موها آورده شده است. اینها مجموعه ساده ای از دستورالعمل ها است که باید هر شب برای بهبود خواب عمیق دنبال شود. برخی عادات و مناسک خاص ممکن است بر کیفیت خواب تأثیر زیادی بگذارد. بنابراین نکات زیر برای داشتن خواب بهتر در شب باید رعایت شود.

برنامه خواب داشته باشید

سعی کنید حداقل ۸ ساعت در شبانه روز بخوابید. این مقدار خواب مورد نیاز هر انسان بالغ برای عملکرد صحیح بدن است. سعی کنید زود بخوابید. هر چه دیرتر بخوابید، بر کیفیت خواب شما تأثیر منفی می گذارد. بسیار مهم است که یک زمان ثابت برای خواب و بیدار شدن از خواب داشته باشید.

سعی کنید هر شب در ساعت مشخصی بخوابید. داشتن یک برنامه روتین می تواند به تشویق خواب منظم کمک کند.  تا حد امکان به آن پایبند باشید، حتی زمانی که رعایت آن سخت است. حتی در تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات از الگوی خواب و بیدار شدن مداوم پیروی کنید. این به بدن کمک می کند تا بهتر استراحت کند و به حفظ یک ریتم ثابت شبانه روزی کمک می کند که می تواند از کمبود خواب نیز جلوگیری کند.

حفظ سبک زندگی سالم

حفظ یک زندگی سالم از طریق ورزش یا حداقل یک پیاده روی کوتاه برای حفظ تناسب اندام بسیار مهم است. علاوه بر این، سعی کنید تا حد امکان در معرض نور خورشید باشید تا ساعت طبیعی بدن تنظیم شود. اگر بیش از حد فست فود می خورید رژیم غذایی خود را نیز تغییر دهید و مواد اصلی غنی از پروتئین مانند بوقلمون به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

بوقلمون یک گوشت بدون چربی است که حاوی مقدار زیادی پروتئین و تریپتوفان است. دومی یک اسید آمینه سالم است که می تواند به شما کمک کند خواب آلوده شوید. حتما ویتامین ها و مکمل های خود را مرور کنید. برخی ممکن است اثرات استرس را بر بدن و موهای شما کاهش دهند. همچنین قبل از خواب از خوردن یک وعده غذایی سنگین یا الکل پرهیز کنید، زیرا باعث بی قراری بدن می شود و در نتیجه خواب شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

چرت کوتاهی داشته باشید

حتی اگر از کمبود خواب رنج می برید، چرت روزانه شما نباید بیشتر از ۳۰ دقیقه باشد. هر خوابی که در طول روز بیشتر از آن باشد ممکن است باعث کسالت شود و همچنین ممکن است در شب برای شما مشکل ساز باشد.

از نور آبی اجتناب کنید

هر صفحه نمایش الکترونیکی و حتی لامپ های کم مصرف نور آبی که طول موجی مشابه نور طبیعی دارد ساطع می کنند. بنابراین این نقش بسیار مهمی در چرخه خواب ما به ویژه در شب بازی می کند. بهترین برنامه این است که از آنها در طول شب اجتناب کنید. نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه ساطع می شود می تواند در به خواب رفتن اختلال ایجاد کند.

اتاق خواب خود را راحت نگه دارید

از خوابیدن در اتاق پر سر و صدا خودداری کنید زیرا حتی زمانی که در خواب هستیم، در ضمیر ناخودآگاه خود می توانیم آن صداها را بشنویم که به نوبه خود بر کیفیت خواب ما تأثیر می گذارد. اتاق خواب خود را تا حد امکان تاریک نگه دارید و تمام عواملی که باعث حواس پرتی خواهد شد را دور نگه دارید (تلویزیون را از اتاق خواب خارج کنید. هر چه حواس پرتی کمتر باشد، راحت تر به خواب می روید).

وقتی چراغ خاموش است از پرده های تیره استفاده کنید (پرده های خود را با پرده های ضخیم جایگزین کنید تا تمام نورهای بیرون را مسدود کند) که اتاق را تاریک کنید. همچنین مطمئن شوید که دمای اتاق برای خواب شما متعادل باشد. اکثر مردم ترجیح می دهند دمای اتاق خواب را خنک نگه دارند اما شما باید آنچه را برای شما راحت است انتخاب کنید.

از تشک های راحت استفاده کنید

یکی از مهمترین جنبه های داشتن یک خواب خوب، تشک راحت است. اطمینان حاصل کنید که تشکی که استفاده می کنید به اندازه کافی نرم است و از ارگونومیک عالی برای بدن شما پشتیبانی می کند. بیمارانی که از کمردرد، گردن درد و سایر شرایط مشابه رنج می برند، ممکن است احساس راحتی در خوابیدن در یک تشک نرم نداشته باشند. بلکه به پشتیبانی ارگونومیک محکم تری نیاز دارند.

  • حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب مصرف کافئین را کاهش دهید.
  • سعی کنید یک بار در روز مدیتیشن کنید. مدیتیشن می تواند به آرامش و کاهش استرس کمک کند.
  • آهنگ ارام بخش گوش کنید. صداهای تسکین دهنده می تواند به شما کمک کند تا وارد سرزمین رویایی شوید.

سخن پایانی

تاثیر خواب بر ریزش مو و بطورکلی اهمیت خواب را نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات قبلاً ثابت کرده اند که کمبود خواب می تواند نقش مهمی در ریزش مو و نازک شدن مو داشته باشد. با این حال، حقایق در مورد رشد مو تا کمبود خواب نیاز به تحقیقات بیشتری برای درک کامل عواقب بد خوابی دارد. خواب و استرس به هم مرتبط هستند و این عامل نیز به ریزش مو کمک می کند. بنابراین ما باید با پذیرش تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی و حتی کمک گرفتن از یک متخصص پزشکی، روی کاهش عوامل کلیدی که می‌ توانند کمبود خواب را برطرف کنند، تمرکز کنیم.