تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

نوشته admin

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی ممکن بر ریزش مو تاثیر داشته باشد. ریزش بیش از حد مو برای بسیاری از افراد نگران کننده است. موهای سالم، براق و حجیم به عنوان ابزاری برای پذیرش و اعتبار اجتماعی عمل می کنند و در عین حال به صاحب خود اطمینان و زیبایی می دهند.

واضح است که ریزش مو مشکلی بزرگ ‌تر از آن چیزی است که به نظر می ‌رسد و محققان همچنان در تلاش برای تعیین میزان دقیق آن هستند. بالاخره چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟ و آیا تغذیه کافی می تواند به پیشگیری از آن کمک کند؟ در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس به تاثیر تغذیه بر ریزش مو می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

تفاوت بین ریختن طبیعی و ریزش مو

آکادمی پوست آمریکا می گوید که هر روز حدود ۱۰۰ تار مو از پوست سر خود را از دست می دهید. این طبیعی است و موهای اکثر افراد دوباره رشد می کنند. با این حال، ریزش مو که بیشتر از حد معمول می تواند باعث ناراحتی و نگرانی شود. اصطلاح پزشکی برای این وضعیت “Telogen Effluvium” است. آکادمی پوست توضیح داد که عوامل استرس زا مانند کاهش وزن زیاد، زایمان، استرس مزمن، تب شدید و جراحی همگی می توانند منجر به ریزش بیش از حد مو یا ریزش مو شوند. اما در چنین شرایطی زمانی که بدن به حالت قبلی خود بازگردد، ریزش متوقف می شود.

از طرفی ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که رشد مو متوقف شود. اصطلاح پزشکی برای این بیماری “Anagen Effluvium” است. ریزش مو می تواند ژنتیکی یا ناشی از اختلالات خودایمنی، داروها، محصولات مو و درمان باشد.

 تاثیر تغذیه بر ریزش مو

ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که مقادیر بیش از حد مواد غذایی ناسالم مصرف شود یا مقادیر کافی غذاهای مغذی دریافت نشود. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که شامل زنان یائسه بود محققان دریافتند که غذاهای ساده غنی از کربوهیدرات می تواند باعث ریزش مو شود. نویسندگان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که خوردن کربوهیدرات‌ های ساده تولید سبوم (ماده ‌ای روغنی که توسط غدد متصل به فولیکول‌ های مو آزاد می‌شود) را افزایش می‌دهد.

سبوم برای سلامت مو مفید است، اما مقادیر بیش از حد آن می تواند باعث التهاب شود. اگر ریزش بیش از حد مو را تجربه می کنید، بهتر است از غذاهای فرآوری شده و شیرین مانند آب نبات، کیک و بیسکویت دوری کنید. قند ساده را می توان در غلات تصفیه شده مانند برنج سفید بدون شلتوک، پاستا، نان سفید و غیره نیز یافت، به همین دلیل است که انتخاب کربوهیدرات های پیچیده مانند لوبیا، میوه ها، سبزیجات برگ سبز و غلات کامل می تواند مفید باشد.

یک مطالعه قدیمی ‌تر در سال ۲۰۱۰ نشان می‌ دهد که برای سلامت مو از غذاهای سرخ ‌شده اجتناب کنید، زیرا آنها بیش از حد غدد چربی و سبوم را فعال می‌ کنند که می ‌تواند بر سلامت مو تأثیر منفی بگذارد. با این حال، این مطالعه را نمی توان یک مطالعه معتبر دانست زیرا ماهیت آن فرضی است و توسط مقالات پشتیبانی نمی شود. برخی منابع همچنین بیان می کنند که آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی، با ریزش مو مرتبط است، اما شواهد علمی برای ادعای این ارتباط وجود ندارد.

مواد غذایی مفید برای تقویت سلامت مو

تاثیر تغذیه بر ریزش مو یک مبحث تحقیقاتی نسبتاً جدید است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داد که رژیم های غذایی مانند کمبود شدید پروتئین، چربی‌ های ضروری و روی گاهی اوقات می‌ توانند در ایجاد “Telogen Effluvium” نقش داشته باشند.

محدودیت شدید کالری نیز می تواند منجر به ریزش مو شود. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد به این نتیجه رسید که زنان مبتلا به تغییرات هورمونی، استرس مزمن و یا داروهای خاصی مصرف می کنند از خوردن منظم کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی پیچیده سود می برند. محققان در این مطالعه دریافتند که برخی ویتامین ها و مواد معدنی تاثیر بسزایی بر سلامت مو دارند. این ریزمغذی ها عبارتند از: ویتامین B، ویتامین C، ویتامین A، روی، آهن، مس، سلنیوم، سیلیس، منیزیم و کلسیم.

در حالی که ما هنوز درک دقیقی از اینکه کدام غذاها برای موهایمان مفید هستند، نداریم؛ پروتئین، چربی های سالم، ویتامین C، بیوتین، ویتامین A، آهن، نیاسین و سایر ویتامین های B برای مصرف روزانه برای پیشگیری و تقویت سلامت مو توصیه می شود. پروتئین بدون چربی بدست آمده از پنیر ، مرغ بدون پوست، لوبیا، توفو، ماهی، تخم مرغ، ماست یونانی و غیره نیز می تواند به تقویت سلامت مو کمک کند. چربی های سالم را می توان از گردو، بادام، تخمه آفتابگردان، تخم کدو تنبل، دانه کتان، دانه چیا و روغن زیتون به دست آورد.

سبزیجات برگ سبز، مرکبات، انواع توت ها، پرتقال، گواوا، کیوی، همگی می توانند برای تامین ویتامین C در رژیم غذایی گنجانده شوند. فولات را می توان از نخود، چغندر، کلم بروکلی، جگر و غیره به دست آورد. نیاسین یا ویتامین B3 را می توان از ماهی آزاد، بادام زمینی، دانه ها و غیره به دست آورد. آهن مورد نیاز را می توانید از گوشت بدون چربی، سبزیجات با برگ سبز تیره، تخم مرغ، لوبیا، زردآلو تامین کنید.

اعتقاد بر این است که بیوتین باعث رشد مو و ناخن سالم می شود. با این حال، تنها تحقیقات محدودی از کاربرد بیوتین در افراد سالم پشتیبانی می کند. بر اساس بررسی های سال ۲۰۱۷نویسندگان به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که مکمل ‌های بیوتین دریافت می ‌کنند رشد بهتر ناخن یا موهای خود را تجربه می کنند. شما می توانید بیوتین را از تخم مرغ، سیب زمینی شیرین، ماهی قزل آلا، دانه ها و آجیل دریافت کنید.

ریزش مو می تواند به دلیل محدودیت های شدید رژیم غذایی، عدم مصرف چربی های سالم کافی و مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده باشد. مصرف یک رژیم غذایی مغذی مملو از مواد مغذی درشت و ریز ممکن است اثرات پیشگیرانه ای داشته باشد. تحقیقات در این زمینه تازه شروع شده است. با این حال، تغذیه سالم فواید زیادی دارد و یکی از آنها تاثیر تغذیه بر ریزش مو است. بنابراین همیشه غذاهای سالم را در دسترس داشته باشید.

تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

 

  ۱۰ تا از بهترین غذاها برای رشد موها

داشتن موهای پرپشت، شاداب و سالم فراتر به عوامل بسیاری از جمله استرس، ژنتیک، عوامل محیطی، تغذیه و غیره بستگی دارد. اغلب اوقات، موهای شاداب و سالم انعکاسی از سلامت کلی است و به احتمال زیاد به این معنی است که بدن شما به درستی با ویتامین ها و مواد معدنی مناسب تغذیه می شود. در نتیجه تاثیر تغذیه بر ریزش مو را نشان می دهد.

در حالی که موهای ناسالم اغلب نازک و خشک به نظر می رسند و بیش از حد می ریزند، ممکن است به این معنی باشد که باید کیفیت رژیم غذایی خود را دوباره ارزیابی کنید. همچنین محصولات مراقبت از موی خود را تغییر دهید یا برای ملاقات با پزشک خود برنامه ریزی کنید. تغییر در بافت و ضخامت موهای شما می‌ تواند نشانه ‌های اصلی بیماری ‌های زمینه ‌ای باشد. اگر اخیراً زایمان کرده اید، ممکن است پس از زایمان دچار ریزش مو شوید که در نتیجه نوسانات هورمونی اتفاق می افتد.

اگرچه ممکن است قابل پیشگیری نباشد، اما می توانید با تغذیه زودتر از موعد بدن خود با غذاهایی که در نهایت به رشد سریع مو کمک می کند، خود را در موقعیت بهتری قرار دهید. زیرا موهای سالم و زیبا به چیزی بیش از یک شامپو و نرم کننده عالی نیاز دارند. به عنوان مثال، یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی می تواند به شما کمک کند تا مواد مغذی کلیدی لازم برای حفظ فرم بهینه مو، پوست و ناخن های خود را دریافت کنید.

یک رژیم غذایی مدیترانه ای پر از محصولات پر فیبر، ۱۰۰ درصد غلات کامل و چربی های سالم یکی از ساده ترین راه ها برای دریافت این مواد مغذی ضروری است. علاوه بر این مصرف غذاهایی برای حمایت از میکروبیوم روده نیز به شما کمک می کند.

داشتن فلور روده سالم برای کمک به جذب مواد مغذی برای تقویت مو، پوست و ناخن ضروری است. اگر به دنبال راه هایی برای اضافه کردن غذاهای سالم برای رشد موها به رژیم غذایی خود هستید، با خوردن بیشتر این مواد غذایی کلیدی شروع کنید. بهترین غذاهایی که برای داشتن موهای قوی، سالم و شکوفا در تمام طول سال به آنها نیاز دارید عبارتند از:

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از مغذی ترین انواع ماهی است که فواید شگفت انگیزی برای سلامتی، از حفظ سلامت قلب گرفته تا بهبود خلق و خو و مبارزه با التهاب دارد. ماهی سالمون همچنین منبع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ است که یک ماده مغذی کلیدی برای موهای سالم است. در یک مطالعه، اکثر زنانی که امگا ۳ و مکمل های دیگر مصرف می کردند، کاهش ریزش مو و همچنین بهبود قطر مو و تراکم مو را گزارش کردند. بدن شما به طور طبیعی امگا ۳ تولید نمی کند، بنابراین باید آنها را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کنید.

این ماهی روغنی برای سلامت موها نیز معجزه می کند زیرا سرشار از پروتئین، سلنیوم و ویتامین D و ویتامین B است. این مواد مغذی با هم کار می کنند تا موها را قوی و سالم نگه دارند که تاثیر تغذیه بر ریزش مو را نشان می دهد. بسیاری از سازمان های بهداشتی خوردن دو وعده ماهی در هفته را توصیه می کنند و ماهی سالمون یک گزینه خوشمزه و همه کاره است که می توانید به لیست مواد غذایی خود اضافه کنید. امگا ۳ در برخی مغزها و دانه ها مانند دانه کتان نیز یافت می شود، اما شکل متفاوتی دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین و مواد مغذی ضروری که به سلامت مو کمک می کند، مانند کولین، آهن و ویتامین های A، D و B12 است (برای دریافت بیشترین ویتامین D که برای مو مفید است، زرده آن را حذف نکنید). لوتئین و گزانتین دو ماده موجود در تخم مرغ، نیز نقش کلیدی در حفظ سلامت سلولی، به ویژه چشم، پوست و مو دارند.

تخم مرغ همچنین سرشار از ویتامین B به نام بیوتین است که به رشد مو کمک می کند. از طرف دیگر، کمبود بیوتین می ‌تواند منجر به ریزش مو شود و اگر باردار یا شیرده هستید، دچار سوء تغذیه یا اختلالات گوارشی خاصی مانند بیماری کرون هستید، ممکن است در معرض خطر کمبود بیوتین باشید. یک مطالعه نشان می دهد که برای افرادی که کمبود بیوتین دارند، مصرف مکمل بیوتین ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند.

انواع آجیل

آجیل هایی مانند بادام زمینی، بادام هندی، بادام و گردو منابع عالی پروتئین، چربی های سالم، بیوتین و روی هستند که از رشد بافت های سالم در پوست سر حمایت می کنند و می توانند به تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کنند. کره های آجیل نیز یک گزینه خوشمزه و غنی از مواد مغذی هستند زیرا می توانند آن مواد مغذی حمایت کننده از رشد مو را به شما بدهند که نشان دهنده تاثیر تغذیه بر ریزش مو است.

بادام زمینی منبع قابل توجهی از بیوتین، چربی ‌های سالم و مواد معدنی مانند روی است که هم رشد مو را تحریک می ‌کند و هم از ریزش مو جلوگیری می ‌کند (یک وعده ¼ فنجان تا ۹ گرم پروتئین، ۴ گرم فیبر و ترکیبی منحصر به فرد از آنتی اکسیدان‌ها را در خود جای داده است).

آجیل برزیلی مملو از سلنیوم است که مطالعات نشان می دهد می تواند به رشد مو کمک کند. یک وعده آجیل برزیلی به تنهایی تا ۹۰ میکروگرم سلنیوم دارد، بنابراین باید مصرف خود را به چهار وعده آجیل برزیلی در روز محدود کنید. سلنیوم همچنین برای تولید هورمون‌های تیروئید که به تنظیم رشد مو کمک می‌کنند، مهم است.

ساردین

اگرچه ساردین به دلیل طعم متمایزش محبوب‌ ترین ماهی نیست، اما مشخصات تغذیه‌ای دارد که ممکن است شما را وادار به تجدید نظر کند. ساردین سرشار از مواد مغذی تقویت کننده مو مانند اسیدهای چرب امگا ۳ است که ممکن است ریزش مو را کاهش داده و تراکم مو را افزایش دهد. همچنین حاوی ویتامین D است که از رشد فولیکول های مو حمایت می کند.

ویتامین D برای حمایت از رشد مو حیاتی است و وقتی بدن شما فاقد آن باشد، رشد موهای جدید می تواند متوقف شود. به خصوص در افرادی که ریزش موی مزمن دارند. در یک بررسی علمی، کمبود ویتامین D با آلوپسی، بیماری خودایمنی که باعث ایجاد لکه‌های طاسی در پوست سر و سایر نواحی بدن می‌شود، مرتبط بود.

اگر ساردین کنسرو شده با استخوان را انتخاب کنید، مقدار زیادی کلسیم (حدود ۳۲۵ میلی گرم) دریافت خواهید کرد که نقش مهمی در حفظ سلامت مو دارد. به ویژه، زنان یائسه در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. یک وعده ساردین همچنین ۲۵ درصد از مقدار توصیه شده روزانه آهن را دارد که یک ماده معدنی مهم برای جلوگیری از ریزش مو است. سعی کنید ساردین را به سالاد و خورش ها به عنوان جایگزینی با جیوه کمتر برای سایر ماهی های چرب اضافه کنید.

دانه های چیا

دانه های چیا یک نیروگاه تغذیه ای هستند. آنها منبع گیاهی امگا ۳ هستند و سرشار از فیبرهای دوستدار روده و آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری هستند. دانه چیا همچنین یک پروتئین کامل در نظر گرفته می شود که حاوی ۲۰ درصد پروتئین بیشتر از سویا است و می تواند پوست سر شما را سالم نگه دارد و موهایی زیبا و شاداب را تقویت کند.

دانه چیا همچنین حاوی روی و مس، دو ماده معدنی کلیدی برای سلامت کلی مو است. روی به عنوان یک فعال کننده آنزیم در نظر گرفته می شود که تبدیل پروتئین را تحریک می کند که برای رشد مو حیاتی است. مس نقش مهمی در بازسازی رشد موهای جدید دارد و می تواند با افزایش اندازه فولیکول، موهای شما را پرپشت و حجیم کند.

شما باید مطمئن باشید که مقادیر توصیه شده روی و مس را از انواع غذاها دریافت می کنید. کمبود این مواد معدنی در رژیم غذایی شما ممکن است رشد مو را سرکوب کند. این دانه های ریز و پایدار را می توان به غلات، اسموتی ها، پودینگ ها و حتی به عنوان یک تقویت کننده برای سلامت قلب در محصولات پخته شده اضافه کرد.

تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

تاثیر تغذیه بر ریزش مو و بهترین غذاهای ضد ریزش مو

کدو تنبل

کدو تنبل حاوی مواد مغذی متعددی است که رشد موهای شما را تحریک می کند. نصف فنجان کدو حلوایی فقط ۸۳ کالری و کمتر از یک گرم چربی دارد. بعلاوه، سرشار از آهن و بتاکاروتن (پیش ‌ساز ویتامین A)، ویتامینی مهم برای رشد و استحکام مو است. کدو تنبل همچنین سرشار از ویتامین های C و E است که به ترمیم سلول های بدن در برابر آسیب کمک می کند.

یکی دیگر از مواد معدنی کمتر ارزیابی شده که نقش مهمی در بیش از ۶۰۰ عملکرد در بدن انسان دارد و همچنین ممکن است به رشد موی سالم کمک کند، منیزیم است. منیزیم در سنتز پروتئین و چرخه رشد مو بسیار نقش دارد. بدون منیزیم، سنتز پروتئین می تواند مختل شود که ممکن است خطر مشکلات رشد و ساختار مو را افزایش دهد. پوره کنسرو شده کدو تنبل را روی مو قرار دهید و از آن در سس ها، غذاهای پروتئینی و حتی در میان وعده ها استفاده کنید تا به سلامت مو کمک کنید.

آووکادو

آووکادو سرشار از چربی ‌های سالم و بیوتین است و یک عنصر محبوب در بسیاری از ماسک‌ های موی خانگی است. آووکادو همچنین حاوی ویتامین E، آنتی اکسیدانی است که مو را تغذیه می کند. تنها با یک آووکادوی متوسط، حدود ۲۸ درصد از نیاز روزانه خود به ویتامین E را دریافت خواهید کرد. حتی از پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت می کند که اگر به خوبی تغذیه نشود، می تواند منجر به کیفیت پایین مو شود.

یک مطالعه اولیه نشان می ‌دهد در افرادی که ریزش مو را تجربه می ‌کنند، ویتامین E ممکن است به دلیل فعالیت آنتی ‌اکسیدانی قوی توکوترینول‌ ها به افزایش رشد مو کمک کند، که می ‌تواند با اثرات آلوپسی، یک بیماری خود ایمنی که منجر به ریزش ناگهانی مو می‌شود، مقابله کند.

گندم سیاه

جایگزینی کربوهیدرات‌ های سفید تصفیه شده با غلات کامل ۱۰۰ درصد می ‌تواند به شما کمک کند تا روی، آهن و ویتامین ‌های B را در رژیم غذایی خود تقویت کنید تا از موهای سالم در کنار بسیاری از مزایای دیگر حمایت کنید. گندم سیاه، یک غلات کامل، یک دانه مغذی بدون گلوتن است که با آنتی اکسیدان های کلیدی و فیبر پر شده است، که می تواند به شما کمک کند سریعتر سیر شوید. از آن به عنوان جایگزینی برای بلغور جو دوسر در صبحانه یا برنج در سرخ کردنی استفاده کنید.

و اگر قبلا نام “سیلیکا” را نشنیده اید بهتر است بدانید که به عنوان “مواد معدنی زیبایی” شناخته شده است. سیلیس یک عنصر کمیاب فراوان است که در بدن انسان یافت می شود و همچنین در غذاهای غلات کامل وجود دارد. ممکن است به پیشگیری از نازک شدن مو کمک کند. بر اساس یک بررسی علمی، سیلیس مواد مغذی کلیدی را به فولیکول های مو و پوست سر می رساند.

عدس، لوبیا و نخود

فولیکول های مو از پروتئین ساخته شده اند، بنابراین منطقی است که خوردن پروتئین راهی عالی برای حمایت از رشد مو است. اگر به دنبال یک جایگزین گیاهی برای پروتئین های حیوانی هستید، حبوبات (دانه های خشک و خوراکی سبزیجات) مانند نخود، عدس، لوبیا و نخود فرنگی را امتحان کنید.

حبوبات سرشار از پروتئین (به عنوان مثال، یک فنجان عدس حاوی ۱۸ گرم پروتئین) و حاوی فولات، ویتامین B کمپلکس حیاتی برای رشد مو هستند. در واقع، کمبود شدید فولات می تواند منجر به بیماری به نام کم خونی ناشی از کمبود فولات شود که علائمی مانند نازک شدن مو و تغییر رنگدانه در مو دارد. بزرگسالان باید حدود ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنند (یک فنجان نخود حاوی ۷۲ میکروگرم فولات است).

ماست یونانی ساده

ماست یونانی ساده شیرین نشده حاوی چندین پروتئین است که بلوک ساختمانی برای موهای براق است. به علاوه، ماست یونانی ساده بسیار متنوع است و می ‌توان آن را در وعده صبحانه به اسموتی ها یا غذای خوش طعم (مانند دیپ و چاشنی) اضافه کرد. بزرگترین ویژگی ماست پروبیوتیک های آن است که باکتری های خوبی هستند که به جذب مواد مغذی برای حفظ رشد سالم و حفظ چرخه طبیعی و منظم مو کمک می کنند. در یکی از مطالعات اخیر، پروبیوتیک ها به رشد مو کمک می کنند.

سخن پایانی

تاثیر تغذیه بر ریزش مو امر پیچیده ای است و ممکن است به رژیم غذایی، سبک زندگی و عوامل محیطی بستگی داشته باشد. وقتی نوبت به تامین نیازهای تغذیه ای شما به سالم ترین روش ها می رسد، متخصصان، غذا را به جای مکمل ها توصیه می کنند. مواد مغذی موجود در غذا ها راحت‌ تر از مکمل‌ ها جذب بدن می‌ شوند.

با این حال، مکمل ‌ها می ‌توانند غلظت بالاتری از مواد مغذی خاص که دریافت آنها ممکن است سخت یا غیر ممکن باشد، مانند ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین کنند.