راهنمای استفاده از داروی دوتاستراید برای درمان ریزش مو

راهنمای استفاده از داروی دوتاستراید برای درمان ریزش مو

راهنمای استفاده از داروی دوتاستراید برای درمان ریزش مو

نوشته admin

ریزش مو که تا ۸۵٪ از مردان را در مقطعی از زندگی تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند به دلیل عوامل خارجی، سن یا ژنتیک رخ دهد. علیرغم اینکه ریزش مو چیزی است که بر بسیاری از مردان (و همچنین زنان) تأثیر می گذارد، گزینه های درمانی متفاوتی وجود دارد که می توانید آن را درمان کنید یا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

طیف وسیعی از محصولات ریزش مو وجود دارد که بسیار موثر هستند. یکی از این گزینه ‌ها شامل داروهایی است که می ‌توانند از طاسی جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند. دوتاستراید یکی از این داروهاست که می توانید برای مبارزه با ریزش مو از آن استفاده کنید. در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس همه چیزهایی که ممکن است در مورد این دارو نیاز داشته باشید و اینکه آیا ممکن است برای شما مناسب باشد یا نه شرح می دهیم.

دوتاستراید چیست؟

دوتاستراید یک داروی تجویزی است که بیشتر با نام تجاری آوودارت در دسترس است. شما همچنین می توانید آن را به عنوان یک داروی عمومی خریداری کنید، که ممکن است ارزان تر تمام شود. این دارو به شکل یک قرص خوراکی است و می تواند در اشکال و دوزهای مختلف موجود باشد، که برای درمان بزرگی پروستات استفاده می شود، اما در کاهش و جلوگیری از ریزش مو نیز موثر است.

دوتاستراید چگونه کار می کند؟

مانند فیناستراید، دوتاستراید به گروهی از داروها تعلق دارد که به عنوان مهارکننده های ۵-آلفا ردوکتاز یا ۵-ARI ها شناخته می شوند. این دارو با مسدود کردن آنزیمی در بدن شما عمل می کند که تبدیل تستوسترون به DHT را تسهیل می کند. این باعث می شود که سطح DHT در بدن شما کاهش یابد در نتیجه ریزش مویی را که این هورمون ممکن است ایجاد کند را متوقف یا معکوس می کند.

DHT یک هورمون آندروژن (یا هورمون جنسی مردانه) است که ارتباط های قوی با ریزش مو دارد (برخی از مطالعات حتی آن را به عنوان یکی از اصلی ترین هورمون های مسئول ایجاد طاسی در مردان ذکر می کنند). مقادیر کمی از تستوسترون به DHT تبدیل می شود که نقش مهمی در تولید ویژگی های جنسی مردان دارد. این ترکیب وقتی بالغ می ‌شوید، اهمیت ویژه ‌ای دارد، اما با افزایش سن، اهمیت آن برای سلامت عمومی شما کمتر می‌ شود. اگر طاسی در ژنتیک شما باشد، احتمالا  DHT باعث توقف تولید موهای جدید در فولیکول ‌های مو می‌ شود. این همان چیزی است که باعث کاهش خطوط مو، ریزش مو و طاسی می شود. دوتاستراید همچنین می تواند برای درمان علائم بزرگی پروستات و تسکین برخی از علائم ناشی از این بیماری استفاده شود.

 

آیا دوتاستراید یک درمان موثر برای ریزش مو است؟

مطالعات زیادی در مورد اثربخشی این دارو عمدتاً در مقایسه با یکی از محبوب ترین داروهای ریزش مو یعنی فیناستراید، انجام شده است. در یک بررسی ژورنالی متخصصان داده ‌های سه مطالعه را بررسی  کردند که اثربخشی فیناستراید و دوتاستراید را با هم مقایسه کردند. با توجه به یافته ها به این نتیجه رسیدند که اگرچه هر دو دارو در درمان ریزش مو موفق بودند، اما دوتاستراید مؤثرترین بود. این سه مطالعه در مجموع شامل ۵۷۶ شرکت ‌کننده بودند و دریافتند که میانگین تغییر از سطح پایه در نمره ارزیابی ریزش مو  در گروه‌ های آزمایشی که دوتاستراید مصرف کردند، به ‌طور قابل ‌توجهی بالاتر بود.

به طور مشابه، مطالعه ‌ای از آکادمی پوست آمریکا تفاوت ‌های بین دوتاستراید و فیناستراید را در نمونه ‌ای متشکل از ۹۱۷ نفر بین ۲۰ تا ۵۰ سال که همگی از ریزش مو در درجات مختلف رنج می ‌بردند، مورد مطالعه قرار داد. این مطالعه نشان داد که دوتاستراید قادر است تعداد مو، قطر مو و رشد مو را به طور موثرتری نسبت به فیناستراید افزایش دهد (با توجه به اینکه شدت عوارض جانبی در بین هر دو گروه آزمایشی مشابه بود).

یکی از دلایلی که تصور می شود دوتاستراید تا این حد مؤثر باشد، نیمه عمر پنج هفته ای آن است. این به این معنی است که تا پنج هفته پس از مصرف دوز آن در بدن باقی می ‌ماند (این دارو حتی می ‌تواند تا چند ماه پس از آن در بدن شما بماند).

آیا دوتاستراید برای موهای صورت موثر است؟

این دارو نتایج بسیار چشمگیری را نشان می ‌دهد، که ممکن است شما را متعجب کند. مثلا می ‌توان از آن برای درمان سایر نواحی بدن که از ریزش مو در آن‌ ها رنج می ‌برید مانند ریش استفاده کرد. با این حال، ثابت شده است که این دارو فقط در جلوگیری از ریزش مو بر روی سر شما موثر است، نه ریش.

دلیل ناکارآمدی دوتاستراید در درمان ریزش ریش به این دلیل است که اثر DHT را مهار می کند. موهای روی سر شما به سطوح DHT در بدن شما بسیار حساس است، بنابراین زمانی که این دارو را مصرف می ‌کنید، روی فولیکول‌ های مو روی سر شما تأثیر می‌ گذارد و رشد موهای جدید را تشویق می ‌کند.

برخلاف فولیکول‌ های مو روی سر، فولیکول ‌های موی ریش به سطح DHT حساس نیستند. بنابراین مهم نیست که سطح DHT در بدن شما بیشتر یا کمتر باشد و تاثیری بر میزان موهای ریش شما نخواهد داشت. اگر می‌ خواهید برای رفع موهای کم ریش خود کاری انجام دهید، گزینه‌های دیگری مانند کاشت ریش وجود دارد.

 

آیا مردان و زنان می توانند دوتاستراید مصرف کنند؟

این دارو نباید توسط زنان (یا کودکان) به ویژه زنان باردار یا مشکوک به بارداری مصرف شود. دوتاستراید یک مهارکننده ۵ آلفا ردوکتاز است که به طور رسمی برای استفاده در زنان تایید نشده است. این دارو برای درمان مشکلات پروستات در مردان مورد تایید FDA و برای درمان طاسی مردان (آلوپسی آندروژنیک) در برخی کشورها تایید شده است. اغلب این سوال مطرح می شود که اگر از آن برای درمان طاسی مردانه استفاده می شود، آیا می توان از دوتاستراید در درمان ریزش موی ژنتیکی زنان (یعنی ریزش مو با الگوی زنانه) استفاده کرد؟ پاسخ مبهم است ولی شاید نه باشد.

راهنمای استفاده از داروی دوتاستراید برای درمان ریزش مو

راهنمای استفاده از داروی دوتاستراید برای درمان ریزش مو

مضرات استفاده از داروی دوتاستراید در زنان

این دارو برای زنان مورد تایید FDA نیست. این بدان معنا نیست که برای زنان قابل استفاده نیست، بلکه به این معنی است که به طور رسمی برای استفاده دیگری تأیید شده است. هر کسی که از آن استفاده می کند باید آن را درک کند. نتایج بسیاری از درمان‌ های ریزش مو که ما استفاده می کنیم نامشخص هستند، بنابراین این واقعیت به تنهایی به هیچ وجه نگران‌ کننده نیست.

دوتاستراید یک داروی خوراکی است که می تواند برای درمان انواع مختلفی از ریزش مو در زنان استفاده شود، از جمله آلوپسی آندروژنیک زنانه پس از یائسگی و آلوپسی فیبروز پیشانی پس از یائسگی. شواهدی وجود دارد که این ادعا را تأیید می کند (البته نه در همه افراد با این شرایط).

عوارض جانبی این دارو در زنان شامل تغییرات خلقی (افسردگی)، خستگی، افزایش وزن، کاهش میل جنسی، حساسیت سینه ها، بزرگ شدن سینه ها، درد عضلانی و به ندرت تغییر در تعداد گلبول های خون است.

به دلیل نیمه عمر طولانی، برخی از زنان از مصرف یک، دو یا سه بار در هفته سود می برند. استفاده روزانه ممکن است برای همه بیماران مورد نیاز نباشد.

به دلیل نیمه عمر طولانی، زنان مبتلا به افسردگی از قبل نباید دوتاستراید را بدون صحبت دقیق با پزشک خود شروع کنند. زیرا ممکن است افسردگی را بدتر کند و در صورت قطع دارو ممکن است ماه ها طول بکشد تا به طور کامل از بدن خارج شود. ابتدا باید سایر گزینه های درمانی را در نظر گرفت.

به دلیل نیمه عمر طولانی، زنان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی قبلی نباید این دارو را بدون مشورت دقیق با پزشک خود شروع کنند. زیرا ممکن است اختلال عملکرد جنسی را بدتر کند و در صورت قطع دارو ممکن است ماه ها طول بکشد تا به طور کامل از سیستم خارج شود. ابتدا باید سایر گزینه های درمانی را در نظر گرفت.

به دلیل نیمه عمر طولانی، زنان قبل از یائسگی که در هر زمانی در آینده قصد باردار شدن دارند، نباید از دوتاستراید استفاده کنند. دوتاستراید دارویی است که می‌توان آن را برای زنان یائسه در نظر گرفت و در زنان بالای ۴۰ سال قبل از یائسگی که قصد بچه‌ دار شدن ندارند، می ‌توان آن را به شرط پیشگیری از بارداری تجویز کرد.

این دارو مانند فیناستراید، تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را مهار می کند و با کاهش سطح DHT ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری در دستگاه تناسلی خارجی جنین پسر شود. اهمیت استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری و جلوگیری از بارداری در حین استفاده از داروی مهارکننده ۵-آلفا ردوکتاز را نمی توان بیش از حد مورد تاکید قرار داد. متأسفانه، این پیام ممکن است به اطلاع عموم نرسد زیرا برخی از مطالعات پیشنهاد کرده اند که بخش بسیار زیادی از زنانی که از فیناستراید و دوتاستراید استفاده می کنند ممکن است از روش های پیشگیری مناسب استفاده نکنند.

با توجه به تعداد محدود مطالعات روی زنان، دوتاستراید برای زنان با سابقه قبلی سرطان سینه یا زنانی که در معرض خطر بالای سرطان سینه قرار دارند، توصیه نمی شود.

زنان قبل از یائسگی که درمان ضد آندروژن را در نظر می گیرند بهتر است در مورد استفاده از سایر آنتی آندروژن ها و همچنین سایر درمان ها با پزشک خود صحبت کنند. اینها شامل اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و فیناستراید است. هر دوی این داروها نیز نباید در دوران بارداری یا زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، استفاده شوند. با این حال، نیمه عمر کوتاه تر به این معنی است که در صورت بروز عوارض جانبی و در نظر گرفتن بارداری در آینده نزدیک، دارو به سرعت از بدن پاک می شود.

نحوه استفاده از قرص دوتاستراید

دوتاستراید یک قرص خوراکی است که در دوز ۰.۵ گرمی موجود است که باید روزانه با آب آن را بلعید.  ممکن است بتوان آن را در دوزهای مختلف یا به اشکال مختلف نیز یافت، هرچند مطالعات زیادی وجود ندارد که نتایج دوزهای بالاتر دو را بررسی کند تا تغییر در دوز توصیه شده را تضمین کند.

قبل از شروع مصرف دارو، همیشه باید بروشور اطلاعات دارو را مطالعه کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید از داروساز یا پزشک خود بپرسید. علاوه بر این همیشه باید در مورد مصرف داروهای تجویز شده به توصیه های پزشک خود گوش دهید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر یا واکنشی با آنها در تماس باشید.

کارشناسان توصیه می کنند که دوتاستراید باید یک بار در روز، همراه با آب و بدون غذا مصرف شود. مهم نیست چه زمانی از روز آن را مصرف می کنید. بنابراین چه بخواهید آن را در صبح، بعد از ظهر یا عصر مصرف کنید، تأثیری بر اثربخشی دارو نخواهد داشت. با این حال، اگر می خواهید مزایای کامل را تجربه کنید، باید سعی کنید که آن را به طور مداوم در ساعت مشخصی از روز مصرف کنید.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، نباید آن را دو بار و در دو نوبت مصرف کنید، فقط دوزهای خود را مانند روز بعد ادامه دهید. همچنین هنگام مصرف کپسول نباید آن را بجوید یا خرد کنید، آن را به طور کامل با آب ببلعید.

 

آیا می توانید دوتاستراید را به جای هر روز، سه بار در هفته مصرف کنید؟

برای هر نوع دارویی، اگر می خواهید بهترین نتایج ممکن را بگیرید بهتر است که آن را طبق توصیه مصرف کنید. برای دوتاستراید، این به معنای مصرف یک کپسول در روز است. وقتی دارو را کمتر از دوز مورد نظر مصرف می ‌کنید، مقدار بسیار کمتری از دارو دریافت می ‌کنید که منجر به نتایج کندتر می‌ شود و ممکن است باعث شود که ریزش موی شما ادامه یابد.

اگرچه مطالعاتی انجام نشده است که نتایج دوتاستراید را در صورت مصرف سه بار در هفته ارزیابی کرده باشد، اما مطالعاتی در مورد دوزهای پایین تر انجام شده است. در یکی از آنها که به بیماران ۰.۰۲ میلی گرم، ۰.۱ میلی گرم یا ۰.۵ میلی گرم دوتاستراید در روز داده شد، این دوز ۰.۵ میلی گرم بود که به طور قابل توجهی تعداد و قطر مو را پس از ۲۴ هفته افزایش داد.

 

چه مدت طول می کشد تا دوتاستراید اثر کند؟

هنگام مصرف این دارو تا ۳ ماه زمان می برد تا بتوانید نتایجی را مشاهده کنید. همچنین در برخی افراد ممکن است تا ۶ ماه طول بکشد، بنابراین اگر بلافاصله شاهد بهبودی در ریزش مو نشدید، نگران نباشید.

با این حال، نتایجی که از مصرف این دارو تجربه می‌ کنید تنها تا زمانی که دارو را مصرف می ‌کنید دوام خواهند داشت. به محض قطع مصرف دارو، ممکن است ریزش مو دوباره افزایش یابد.

عوارض جانبی دوتاستراید چیست؟

از آنجایی که دوتاستراید و فیناستراید به روشی مشابه عمل می کنند، عوارض جانبی این دارو تا حد زیادی شبیه به عوارضی است که در بیمارانی که فیناستراید مصرف می کنند، مشاهده می شود. برخی از شایع ترین عوارض جانبی که افراد تجربه می کنند عبارتند از:

  • ناتوانی در نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • مشکلات مربوط به انزال
  • ریزش مو

عوارض جانبی نادر عبارتند از: کاهش تعداد اسپرم، سرطان پروستات درجه بالا، سرطان سینه در بیماران مرد، بثورات پوستی، خارش و درد در بیضه ها.

با این حال، این عوارض جانبی تا حد زیادی چیزی است که اکثر مردان هنگام مصرف دوتاستراید نیازی به نگرانی در مورد آن ندارند زیرا موارد بسیار نادر است. اکثر مطالعات تایید می کنند که دوتاستراید یک داروی ایمن و قابل تحمل است.

در یک مطالعه، تنها ۴.۷٪ از مردانی که از این دارو استفاده کردند، اختلال نعوظ ، ۳٪ کاهش میل جنسی و ۱.۴٪ مشکلات انزال را تجربه کردند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از عوارض جانبی رایج فقط تا زمانی که بیمار دارو را مصرف می کند، تجربه می شود. به محض قطع مصرف آن، هر گونه عوارض جانبی متوقف می شود و به طور کلی قابل برگشت است.

آیا دوتاستراید می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد؟

این دارو می ‌تواند با سایر داروهایی که مصرف می‌ کنید تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از شروع مصرف دارو از آن ها آگاه باشید زیرا ممکن است منجر به عوارض جانبی منفی یا کاهش اثربخشی هر دو دارو شود.

داروهایی که دوتاستراید می تواند با آنها تداخل داشته باشد عبارتند از:

  • داروهای HIV (مانند آتازاناویر، داروناویر، فوزامپرناویر و ایندیناویر)
  • داروهای عفونت قارچی (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول و پوزاکونازول)
  • داروهای فشار خون (مانند وراپامیل و دیلتیازم)
  • سایمتیدین، یک داروی رفلاکس اسید معده
  • سیپروفلوکساسین

سخن پایانی

اگرچه ثابت شده است که دوتاستراید در بسیاری از موارد در جلوگیری از ریزش مو موثر است، مطمئناً برای همه موثر نیست. حتی اگر از این دارو استفاده کرده باشید و تاثیری ندیده باشید یا ریزش موی شما آنقدر شدید است که مصرف دارو نمی تواند رشد مو را تشویق کند، نگران نباشید زیرا گزینه های دیگری برای شما وجود دارد.